Στον Γιώργη Μυλωνά

 

Τη στενή συνεργασία του με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμο επισημαίνει σε συνέντευξή του στην «Κιβωτό της Ορθοδοξίας» ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης, που αποκαλύπτει τον κοινό στόχο του δήμου και της Αρχιεπισκοπής, «τα συσσίτια να εξελιχθούν σε μεγάλες “Τραπεζαρίες Αλληλεγγύης”, που θα διασφαλίζουν ακόμη πιο αξιοπρεπείς συνθήκες για τους ανθρώπους». Κοινό πεδίο δράσης τους είναι, επίσης, η ανάδειξη των βυζαντινών μνημείων της Αθήνας, με προοπτική «να μπουν δυναμικά στον τουριστικό χάρτη της πρωτεύουσας». Στα ζητήματα, ωστόσο, που «καίνε» την Εκκλησία, όπως το σύμφωνο συμβίωσης, το αποτεφρωτήριο και η δημιουργία τζαμιού στην Αθήνα, ο κ. Καμίνης εκφράζει την κατανόησή του στις ενστάσεις της Εκκλησίας, εμμένοντας όμως στις θέσεις του.

 

Έχετε εκφραστεί υπέρ του συμφώνου συμβίωσης. Υποστηρίζετε και το δικαίωμα υιοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια;

Το σύμφωνο συμβίωσης είναι πλέον νόμος του κράτους κι αυτό είναι το σημαντικότερο όλων. Όχι μόνο γιατί ρυθμίζονται σημαντικά δικαιώματα δύο ενηλίκων που έχουν επιλέξει να ζήσουν μαζί, αλλά και γιατί κλείνει μια μακρά περίοδος που οι άνθρωποι αυτοί βρίσκονταν στο κοινωνικό περιθώριο. Άκουσα φωτισμένους ιεράρχες να λένε ότι η Εκκλησία θέλει τους ανθρώπους ελεύθερους στις επιλογές τους. Περί αυτού ακριβώς πρόκειται. Ουσία της Χριστιανικής πίστης είναι η αγάπη και η καταλλαγή. Το είπα αρκετές φορές τις τελευταίες ημέρες: τις ενστάσεις που έχει η Εκκλησία, όπως εκφράστηκαν επισήμως από την ηγεσία της, εγώ τις κατανοώ. Όπως επίσης, όσο και αν διαφωνώ και αντιτίθεμαι λόγω του ότι εκφράζει μια αναχρονιστική αντίληψη, θεωρώ καθαρή στάση την καταψήφιση του νομοσχεδίου. Εκείνο που δεν αποδέχομαι είναι την επιλογή κάποιων να απουσιάσουν αδικαιολογήτως από την ψηφοφορία, νομίζοντας ότι έτσι κρατούν και την πίτα αφάγωτη και τον σκύλο χορτάτο. Αδικούν με τη στάση τους αυτήν την κοινωνία, η οποία αντιλαμβάνεται πολύ περισσότερα πράγματα από όσα αυτοί νομίζουν.

Όσον αφορά τον πυρήνα του ερωτήματός σας, η υιοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια είναι ένα πολύ πιο σύνθετο ζήτημα. Και εδώ βεβαίως μόνο ζημιά κάνουν οι φανατισμοί και οι προκαταλήψεις. Πρέπει να εξετάσουμε με πολλή προσοχή τα συμπεράσματα στις χώρες εκείνες όπου ήδη εφαρμόζεται η υιοθεσία.

 

Ο Αρχιεπίσκοπος τόνισε ότι τα αποτεφρωτήρια δεν μπορούν να λειτουργήσουν εντός των κοιμητηρίων. Προσανατολίζεστε στη δημιουργία τέτοιου χώρου εντός των ορίων της Αθήνας;

Πριν από τις δημοτικές εκλογές του 2014 είχα παρουσιάσει τη νομοθετική πρόταση που έχει εκπονήσει η κυρία Λούση Κιουσοπούλου για τη διευθέτηση ακριβώς αυτού του προβλήματος. Να μπορούν, δηλαδή, να κατασκευαστούν αποτεφρωτήρια και εκτός νεκροταφείων. Αυτό είχε νομοθετηθεί από το 2006, ατελώς όμως, και γι’ αυτό προκαλούνταν εύλογα προβλήματα. Η νομοθετική πρόταση που παρουσιάσαμε το 2014 σήμερα είναι νόμος του κράτους. Είτε μόνοι μας είτε σε συνεργασία με άλλους δήμους, θα προχωρήσουμε στην κατασκευή αποτεφρωτηρίου, με βασική μέριμνα να έχουμε προηγουμένως καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να διασφαλίσουμε τη συναίνεση όλων των εμπλεκομένων μερών.

Είτε μόνοι μας είτε σε συνεργασία με άλλους δήμους, θα προχωρήσουμε στην κατασκευή αποτεφρωτηρίου

Η Εκκλησία αντιδρά και στο άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές.

Πρωτοστατήσαμε στην ανάγκη να παραμένουν ανοιχτά τα καταστήματα τις Κυριακές στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για ένα αίτημα του εμπορικού κόσμου, το οποίο υιοθετούμε γιατί βλέπουμε ότι, μεσούσης της κρίσης, η Αθήνα τα πάει περίφημα στον τουρισμό, ανασαίνει οικονομικά, αυξάνονται οι θέσεις εργασίας και κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας ώστε αυτό να το διατηρήσουμε και να το μεγαλώσουμε. Νομίζω ότι, με αιχμή το ωράριο λειτουργίας, η συνεννόηση με την Εκκλησία στο ζήτημα αυτό δεν είναι δύσκολη. Άλλωστε, ήδη πολλοί συμπολίτες μας εδώ και πολλές δεκαετίες, όπως οι περιπτερούχοι, οι εργαζόμενοι σε εστιατόρια, καφενεία, μπαρ κλπ., οι οδηγοί ταξί και λεωφορείων, οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα των δήμων και πολλοί άλλοι, δουλεύουν όχι κάποιες, αλλά κάθε Κυριακή. Δεν νομίζω ότι αυτοί είναι πιστοί δεύτερης κατηγορίας. Διάθεση για συνεννόηση πρέπει να υπάρχει.

 

Μετά τα γεγονότα στο Παρίσι, σας ανησυχεί η παράνομη λειτουργία τζαμιών στην Αθήνα;

Κάποιοι με κατηγορούν -όχι πάντως η επίσημη Εκκλησία- ότι συχνά αναφέρομαι στην ανάγκη κατασκευής μουσουλμανικού τεμένους στην Αθήνα. Είναι οι ίδιοι που ουδόλως ενδιαφέρονται για το γεγονός ότι λειτουργούν περισσότεροι από 120 άτυποι χώροι λατρείας στην Αττική, σε υπόγεια πολυκατοικιών, γκαράζ και αποθήκες. Άτυποι χώροι λατρείας, που λειτουργούν εν κρυπτώ και παραβύστω, χωρίς κανέναν έλεγχο, χωρίς να πληρούνται κανόνες ασφάλειας και, φυσικά, χωρίς στοιχειώδη σεβασμό στο δικαίωμα στη θρησκευτική πίστη και τη λατρεία. Με την ανέγερση επίσημου μουσουλμανικού τεμένους, εναρμονιζόμαστε με όσα επιτάσσουν οι ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της χώρας και οι διεθνείς συνθήκες, διασφαλίζεται η αξιοπρεπής άσκηση της θρησκευτικής λατρείας και όλα πλέον θα γίνονται στο φως της δημοσιότητας, όπως προβλέπει το Σύνταγμά μας για τη διδασκαλία κάθε φανερού δόγματος.

Με την ανέγερση επίσημου μουσουλμανικού τεμένους, εναρμονιζόμαστε με όσα επιτάσσουν οι ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της χώρας και οι διεθνείς συνθήκες, διασφαλίζεται η αξιοπρεπής άσκηση της θρησκευτικής λατρείας και όλα πλέον θα γίνονται στο φως της δημοσιότητας

Κατά πόσο πιστεύετε ότι πρέπει να μας απασχολεί η υποχώρηση της Χριστιανικής παράδοσης, που θεωρείται συστατικό της ευρωπαϊκής ταυτότητας;

Ο σεβασμός στις παραδόσεις και την ταυτότητα κάθε κράτους-μέλους είναι θεμελιώδης αρχή του ευρωπαϊκού ιδεώδους. Από εκεί και πέρα, η διατήρηση των παραδόσεων αυτών τις περισσότερες φορές σχετίζεται με το κατά πόσο απαντούν στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες του ανθρώπου και της κοινωνίας. Η Ευρώπη είναι καταφύγιο προστασίας παραδόσεων που προάγουν την ανθρώπινη αξία. Ως εκ τούτου, δεν ανησυχώ.

 

Σε εκδήλωση της Αρχιεπισκοπής δηλώσατε πως ο δήμος θα σταθεί αρωγός στην προσπάθεια της Εκκλησίας για ανάπτυξη του προσκυνηματικού τουρισμού. Πώς σκοπεύετε να αναδείξετε τα βυζαντινά μνημεία της πόλης;

Όντως, σε μια πρόσφατη ημερίδα της Αρχιεπισκοπής για τον προσκυνηματικό τουρισμό είχα την τιμή να προσκληθώ και να είμαι ομιλητής μαζί με τον μακαριώτατο κ.κ. Ιερώνυμο. Με τον τρόπο που ο προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας αντιμετωπίζει και προωθεί τα ζητήματα αυτά, τον διαβεβαίωσα ότι θα μας βρίσκει συμμάχους. Συνεργαζόμαστε ώστε τα βυζαντινά και άλλα εκκλησιαστικά μνημεία της Αθήνας να μπουν δυναμικά στον τουριστικό χάρτη της πρωτεύουσας. Ο δήμος Αθηναίων έχει δικό του αυτόνομο φορέα που ασχολείται με την ανάδειξη της Αθήνας ως αυτόνομου τουριστικού προορισμού, την Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών, η οποία επεξεργάζεται τη δική μας πρόταση προκειμένου ο προσκυνηματικός τουρισμός σε επίπεδο συνεδρίων να αποτελέσει ακόμα ένα μεγάλο πλεονέκτημα της Αθήνας και να αναδειχθεί και αυτή η πολύ πλούσια πλευρά της.

Τόσο για τον Δήμο Αθηναίων, που σήμερα στηρίζει περισσότερους από 23.000 πολίτες, όσο και για την Αρχιεπισκοπή Αθηνών, η κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη είναι ένας κοινός στόχος, που υπηρετούμε με όλες μας τις δυνάμεις

Είστε σε συνεννόηση με την Αρχιεπισκοπή για άλλες, κοινές δράσεις;

Η συνεργασία μας με τον Αρχιεπίσκοπο είναι πολύ στενή. Πρώτο πεδίο είναι η κοινωνική αλληλεγγύη. Χωρίς τυμπανοκρουσίες και με τη διακριτικότητα που αρμόζει στο ζήτημα, αρχίσαμε μια μεγάλη συνεργασία στα καθημερινά συσσίτια για 1.500 αδύναμους συμπολίτες μας. Τόσο για τον Δήμο Αθηναίων, που σήμερα στηρίζει περισσότερους από 23.000 πολίτες, όσο και για την Αρχιεπισκοπή Αθηνών, η κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη είναι ένας κοινός στόχος, που υπηρετούμε με όλες μας τις δυνάμεις. Θέλουμε, δεν σας κρύβω, αυτά τα συσσίτια να εξελιχθούν σε μεγάλες «Τραπεζαρίες Αλληλεγγύης», που θα διασφαλίζουν ακόμη πιο αξιοπρεπείς συνθήκες για αυτούς τους ανθρώπους. Δεν είμαστε μακριά από αυτή την εξέλιξη, αλλά όταν θα είμαστε έτοιμοι να το ανακοινώσουμε θα κινηθούμε και πάλι όπως πρέπει: με σεβασμό στους ανθρώπους που, ανεξαρτήτως εθνικότητας, χρώματος, θρησκείας και ηλικίας, χρειάζονται τη βοήθειά μας. Η πείνα δεν κάνει διακρίσεις.