Της Λητώς Μησιακούλη

 

Ακολουθώντας τις τάσεις της διεθνούς αγοράς σύγχρονης τέχνης, οι Έλληνες εικαστικοί δίνουν μια άλλη διάσταση στην αφαιρετική και εννοιολογική τέχνη, επαναφέροντας ένα στοιχείο που μεσουρανούσε τη δεκαετία του ’60: το ύφασμα. Ένα παράδειγμα αποτελεί το έργο της Ιφιγένειας Αβραμοπούλου με τον Ιησού σταυρωμένο και περιτριγυρισμένο από κόκκινο ύφασμα, σεντόνι.

Το έργο ανήκει στη νέα της σειρά που παρουσιάζει από την Πέμπτη 30 Μαρτίου στην αίθουσα ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ ΚΑΡΤΕΡΗΣ. Πρόκειται για την πρώτη της ατομική έκθεση με τίτλο «Σταύρωση» Αφιέρωμα στον Matthias Grünewald. Τα έργα της είναι μεγάλων και μεσαίων διαστάσεων, ζωγραφισμένα με λάδι και κάρβουνο σε πανί.

Όπως αναφέρει ο Γιάννης Ψυχοπαίδης ο κύκλος έργων «Σταύρωση» αποτελούν ένα τιμητικό αφιέρωμα στον μεγάλο Αλσατό ζωγράφο της Αναγέννησης που με μοναδική ακρίβεια και δύναμη μελέτησε σε βάθος το σκοτεινό αίνιγμα της ύπαρξης στον ταραγμένο αιώνα του. Σ’ αυτόν τον μεγάλο καλλιτέχνη, που έδωσε στο κατεξοχήν θρησκευτικό αφήγημα την αδρή ανθρώπινη διάστασή του, που έδωσε στο ιερό θείο σώμα την ανθρώπινη φθαρτότητα, το περιστατικό του θείου θανάτου μεταμορφώνεται μέσα από την παλέτα του σ’ ένα συγκλονιστικό περιστατικό σκληρής, πραγματικής ανθρώπινης ζωής...

Ακόμα, περιγράφει την Αβραμοπούλου ως μια νέα δημιουργό με εκφραστική δύναμη, ανήσυχη και αισθαντική, που χαράσσει μια προσωπική εικαστική πορεία τολμηρή και ανοιχτή σε ουσιαστικές προκλήσεις. Με το καθαρό, μεστό χρώμα να λειτουργεί αφαιρετικά, όχι ως εικονογραφικό συμπλήρωμα, αλλά ως βαθύς εκφραστής βιωμάτων, ως άμεση κατάθεση αισθημάτων έκφρασης και εξωτερίκευση μιας εσωτερικής υπαρξιακής, δραματικής αφήγησης.

 

Τη γνώμη της για την Αβραμοπούλου δημοσιεύει και η Λήδα Καζαντζάκη, ιστορικός τέχνης:

«Αντλεί τη δυναμική του από τη χειρονομιακή γραφή της, που, όμως, εντάσσεται σε καθαρά περιγράμματα και σε έναν καλά δομημένο ζωγραφικό χώρο μέσα από τον οποίο αναδύονται οι κρυμμένες φιγούρες της.

Οι εικόνες που πλάθει με το χρωστήρα ή με τα κάρβουνά της, με μικτές τεχνικές πάνω στον καμβά, οδηγούν τον θεατή τους στην ταραγμένη και τόσο επίκαιρη σήμερα ιστορία του γερμανικού εξπρεσιονισμού. Η ηθελημένη εικαστική συνάντησή της με τον αιρετικό καλλιτέχνη της Αναγέννησης Ματίας Γκρύνεβαλντ διαδηλώνει τη συνέπεια των μορφοπλαστικών της αναζητήσεων.

Ο ξεχασμένος σήμερα ή άγνωστος στους πολλούς Γκρύνεβαλντ ήταν αυτός που με την πλαστική αποτύπωση, την επιμήκυνση των άκρων και τον μανιερισμό των εκφράσεων των μορφών του άνοιξε τον δρόμο για μια ουσιαστική ρήξη με την αναπαραστατική τέχνη...».

 

Πορεία

  • Η Ιφιγένεια Αβραμοπούλου γεννήθηκε στην Πάτρα το 1989, από Γερμανίδα μητέρα και Έλληνα πατέρα.
  • 2007-2012 Σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας με καθηγητή τον κ. Γιάννη Καστρίτση και ταυτόχρονα τον κ. Μανώλη Πολυμέρη (2008-2010) και χαρακτική με καθηγήτρια την κ. Δήμητρα Σιατερλή. Αποφοίτησε με άριστα.
  • Υποτροφίες από ΕΛΤΑ, 2007-2012.
  • Βραβείο από το ΙΚΥ, 2009.
  • Το 2014 εγκαταστάθηκε στο Βερολίνο, όπου ζει και εργάζεται.
  • Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.