«Κάθε επιθετικότητα κατά της θρησκευτικής ελευθερίας, μπορεί να έχει πολύ επιβλαβείς επιπτώσεις μακροπρόθεσμα» , δήλωσε ο Ρουμάνος αξιωματούχος, ειδικός σε θέματα θρησκευτικής ελευθερίας στον Οργανισμό για την Ασφάλειας και της Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ) Καταλίν Ράιου. Αναφέρει δε, ότι το κράτος δεν πρέπει να έχει κανένα λόγο στο θέμα της Θείας Κοινωνίας.

Σε άρθρο του που δημοσιεύεται στο HotNews , ο κ. Καταλίν τονίζει ότι το κράτος πρέπει κατά προτεραιότητα να εξασφαλίζει την πρόσβαση των πολιτών στην άσκηση της θρησκευτικής ελευθερίας, επισημαίνοντας ότι «τα κράτη δεν μπορούν να αναστέλλουν τη θρησκευτική ελευθερία είτε σε κατάσταση πολέμου είτε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.».Ο αξιωματούχος του ΟΑΣΕ υπογραμμίζει ωστόσο, ότι η θρησκευτική ελευθερία στην δημόσια έκφρασή της μπορεί να περιοριστεί προκειμένου να αποκατασταθεί η δημόσια τάξη και ασφάλεια ή σε πανδημικές καταστάσεις ως εξαιρετικό μέτρο και με την εκπλήρωση των ακόλουθων προϋποθέσεων: 1. να προβλέπονται από το νόμο. 2. να εξυπηρετεί τους σκοπούς της κοινωνίας στο σύνολό της (προστασία της ασφάλειας, δημόσια τάξη, υγεία κ.λπ.) · 3. να μην εισάγει διακρίσεις στην διατύπωση και εφαρμογή · 4. να εξυπηρετεί αυστηρά τον σκοπό και την περίοδο για τα οποία ανακοινώθηκε ».Εκτός από αυτές τις ελάχιστες αρχές, η εισβολή του κράτους στην εκκλησιαστική ζωή είναι μια αντιδημοκρατική στάση και έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει μακροπρόθεσμα επικίνδυνα προηγούμενα καθώς και να προκαλέσει βίαιες ενέργειες προς τα μέλη των θρησκευτικών κοινοτήτων, προσθέτει ο Ράιου
«Η θρησκευτική ελευθερία είναι ένα από τα παλαιότερα συνταγματικά δικαιώματα στα δημοκρατικά καθεστώτα. Η παραβίαση αυτής της αρχής μπορεί να ανοίξει το παράθυρο για αυταρχικές συμπεριφορές που είναι πολύ επικίνδυνες για την ελευθερία συνείδησης και έκφρασης, καθώς και για την ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι και του συνέρχεσθαι».Υποστηρίζει μάλιστα, ότι ο τρόπος με τον οποίο λαμβάνει χώρα η τελετή της Θείας Ευχαριστίας είναι αυστηρά ευθύνη του ατόμου και των μελών Εκκλησίας, η οποία πρέπει να εφαρμόσει μόνη της, μέσα στο γενικό νομικό πλαίσιο που καθορίζουν οι αρχές, τα ασφαλέστερα μέτρα προστασίας από την εξάπλωση του ιού.Αναφέρει επίσης, ότι ειδικά για τους Ορθοδόξους Χριστιανούς η χρήση του κοχλιαρίου στην Θεία Κοινωνία, είναι μια πράξη της οποίας η υλοποίηση εξαρτάται αυστηρά από την ιδιωτική ευθύνη των ιερέων και των πιστών, και η πολιτεία δεν μπορεί να την λογοκρίνει.«Στη λογική της δημοκρατίας, η Εκκλησία δεν πρέπει να παραιτηθεί από την αστική και κοινωνική ευθύνη της και το κράτος δεν έχει δικαίωμα να προβεί σε επιθέσεις εναντίον της θρησκευτικής ελευθερίας εκτός του πλαισίου των διεθνών προτύπων. Ταυτόχρονα, η αλληλεγγύη, η ενότητα και η συμπόνια που καλλιεργούνται μέσα από την θρησκευτική ελευθερία είναι και θα είναι εξαιρετικά σημαντικές αξίες για την κοινωνική ανοικοδόμηση της μετα-πανδημίας εποχής για τη Ρουμανία».