Της Λητώς Μησιακούλη

 

Ρώσοι συλλέκτες και έμποροι συνεχίζουν να μονοπωλούν τη δευτερογενή αγορά εικόνων, αγνοώντας το ντόμινο χρηματιστηριακής φούσκας που καταγράφεται στις υπόλοιπες αγορές. Η συνεχής παρουσία τους στην αγορά ρωσικής Τέχνης και εικόνων μέσω διεθνών οίκων δημοπρασιών έχει μετατρέψει το Λονδίνο σε διεθνές κεφάλαιο της ρωσικής αγοράς Τέχνης, με ανοδικές τάσεις και υπεραξίες που κατακτώνται βήμα-βήμα.

Οι Ρώσοι αγοραστές, μεταξύ των οποίων και το Πατριαρχείο της Μόσχας, αλλά και οι στενοί συνεργάτες του Βλαντιμίρ Πούτιν, αγοράζουν κυρίως βυζαντινές μοσχοβίτικες, αλλά και σπάνιες ελληνικές εικόνες, αφού το… πεδίο παραμένει ελεύθερο, μιας και η ελληνική νομοθεσία έχει «φρενάρει» διά παντός την εξαγωγή ελληνικών εικόνων.

Στις αρχές του Δεκεμβρίου 2015 οι συναλλαγές που σημειώθηκαν στον οίκο Sotheby’s στο Λονδίνο έδειξαν ότι η αγορά εικόνων συνεχίζει να υπάρχει χάρη στα lots που αγοράζουν και μεταπωλούν οι Ρώσοι επενδυτές.

Με μια ματιά, η συνολική πορεία της ρωσικής Τέχνης είναι ανοδική, με τα τελευταία αποτελέσματα να καταγράφουν τζίρο της τάξεως των 2.324.000 στερλινών και ποσοστό πώλησης 73,1% (σε όγκο) και 88,8% (σε αξία).

Σημαντικές πωλήσεις

Μία από τις υψηλότερες τιμές εκτίμησης κατάφερε να πιάσει μια μοσχοβίτικη εικόνα από επιχρυσωμένο ασήμι, διαστάσεων 31,5x26,8 εκ., χρονολογημένη μεταξύ 1908 και 1917, με τα αρχικά αγνώστου κατασκευαστή N.G. Η αρχική τιμή εκτίμησης είχε συμφωνηθεί μεταξύ 15.000 και 20.000 στερλινών, αλλά η ζήτηση έφερε έναν καλό διπλασιασμό και υπεραξία που έφτασε την τελική τιμή στις 33.750 στερλίνες.

Καλή πώληση σημειώθηκε και για την εικόνα του Αγίου Νικολάου του Θαυματουργού (Aleksei Sosin), προερχόμενη από την Αγία Πετρούπολη, με χρονολογία το 1884 (διαστάσεις 36x29,8 εκ.). Αυτή είχε αρχική τιμή εκτίμησης 1.500 στερλίνες και τελικά κατέγραψε τελική τιμή 5.250 στερλίνες.

Προερχόμενη από ιδιωτική συλλογή στην Ευρώπη, η μοσχοβίτικη εικόνα Vladimirskaya Mother of God, χρονολογίας 1840 και με διαστάσεις 31,4x27 εκ., πουλήθηκε μέσα στις τιμές εκτίμησης, προς 4.750 στερλίνες, συμπεριλαμβανομένων των προμηθειών του οίκου.

Παρομοίως, άλλη μία εικόνα, η Kazanskaya Mother of God, Pavel Orlov, προερχόμενη από Ευρωπαίο συλλέκτη, είχε τιμή εκτίμησης 3.000 στερλίνες και αγοράστηκε έναντι 7.500 στερλινών, συμπεριλαμβανομένων των προμηθειών. Είναι χρονολογίας 1848 και έχει φτιαχτεί από επιχρυσωμένο ασήμι, με διαστάσεις 33,7x28,2 εκ.

Στην αρχική τιμή των 3.750 στερλινών αγοράστηκε η εικόνα «Saint John the Warrior» του 19ου αιώνα, με διαστάσεις 31,2x26,8 εκ., η αξία της οποίας, σύμφωνα με τους ειδικούς, θα έχει περιθώριο ανόδου στο μέλλον, εάν πουληθεί ξανά, λόγω θέματος και ποιότητας.

 

Έκπληξη με απούλητη εικόνα

Δεν κατάφερε να αλλάξει χέρια μια εικόνα χρονολογίας 1893, από επιχρυσωμένο ασήμι, με τον Χριστό τον Παντοκράτορα, προερχόμενη από τη Μόσχα και με διαστάσεις 31,4x27 εκ. Η τιμή εκτίμησής της κυμαινόταν από 15.000 έως 20.000 στερλίνες και οι προβλέψεις είχαν αφήσει την εντύπωση πως θα καταγραφόταν όχι απλώς πώληση, αλλά και μια καλή τιμή μεταπώλησης.

Το 2011 η τιμή πώλησης μιας μοσχοβίτικης εικόνας από επιχρυσωμένο ασήμι, χρονολογίας 1896, είχε αγγίξει τις 121.250 στερλίνες (μέσα στις εκτιμήσεις), ενώ το 2012 μια άλλη εικόνα με τον Χριστό τον Παντοκράτορα, με προέλευση από τη Μόσχα, του 1891 είχε αρχική τιμή εκτίμησης 8.000 στερλίνες και τελικά πουλήθηκε προς 20.000 στερλίνες.

 

Τριπλασίασε την αρχική εκτίμηση!

Στην τελευταία δημοπρασία που έγινε στο Λονδίνο μια μοσχοβίτικη εικόνα από ασήμι και σμάλτο (Vladimirskaya Mother of God, Ivan Tarabrov) με διαστάσεις 31,4x27 εκ. και αρχική εκτίμηση μεταξύ 5.000 και 7.000 στερλινών, τριπλασίασε την τελική αξία της, αγγίζοντας τις 15.625 στερλίνες!