"Εκκλησία δεν πρόκειται να δεχτεί  καμία αλλαγή  του τρόπου μετάδοσης  της Θείας Κοινωνίας". Τη θέση αυτή διατυπώνει σε συνεντευξή του στην "ΚτΟ" ο μητροπολίτης Σύρου κ.Δωρόθεος ο ο οποίος ωστόσο δεν διαφωνεί με τα άλλα μέτρα και ειδικά με τη χρήση της μάσκας. 

 

-Τελικά να φοράνε ή όχι μάσκα οι πιστοί στους ναούς;

    Θεωρώ ότι πλέον, μετά τόσους μήνες, που η μάσκα έχει καταστεί ένα αναπόσπαστο τμήμα της καθημερινότητός μας, όλοι έχουμε συνειδητοποιήσει, ακόμα και όσοι κατ’ αρχάς δυσανασχέτησαν ή δυσφόρησαν, ότι ένας πειθαρχημένος, σοβαρός και υπεύθυνος λαός, όπως είναι ο ελληνικός, οφείλει να ακούει εκείνους, που έχουν ειδικές γνώσεις, όταν μάλιστα αφορούν σε ένα θέμα, που έχει  σχέση με το πολύτιμο αγαθό της υγείας και της ζωής μας, το σπουδαιότερο δώρο του Θεού στον άνθρωπο!

    Όπως, λοιπόν, οφείλουμε να προστατεύουμε όλα τα δώρα του Θεού, τον «κόσμο», το περιβάλλον, δηλαδή, διαχειριζόμενοι σωστά την πραγματική ελευθερία που μας έδωσε ο Θεός, μαζί με τη λογική ορθής αντιμετώπισης όλων των ζητημάτων, στο πλαίσιο φυσικά του αυτεξουσίου μας, έτσι νομίζω ότι πρέπει να σκεφθούμε και για το πολυτιμώτερο αγαθό όλων, την ανθρώπινη ζωή και την υγεία.

    Εφ’  όσον, λοιπόν, η χρήση μάσκας κρίνεται απαραίτητη από τους αρμόδιους ειδικούς επιστήμονες και τα υπεύθυνα όργανα της Πολιτείας για την αποτροπή της μετάδοσης του κορονοϊού και συνακόλουθα της διασποράς του, θεωρώ ότι δεν έχουμε το δικαίωμα, με μία εμμονική ή ιδεοληπτική αρνητική στάση, που παραβιάζει κάθε έννοια διάκρισης κοινής λογικής και σύνεσης, να θέτουμε σε διακινδύνευση την υγεία και τη ζωή ημὠν και των συνανθρώπων μας.

       Ο επικίνδυνος αυτός ιός βρίσκεται ανάμεσά μας, εκατοντάδες χιλιάδες συνάνθρωποί μας σε όλο τον κόσμο έχουν χαθεί και εκατομμύρια έχουν νοσήσει.

      Η μάσκα είναι ουσιαστικά το πλέον ενδεδειγμένο μέτρο προστασίας αυτή τη στιγμή, «το εμβόλιο πριν το εμβόλιο», όπως τη χαρακτήρισε ο κ. Πρωθυπουργός!

-Θα μπορούσε ποτέ η Εκκλησία να δεχτεί αλλαγή του τρόπου μετάδοσης της Θείας μετάληψης; 

-    Σε καμμία περίπτωση!

Το έχουμε γράψει, το έχουμε πει όλον αυτόν τον καιρό, λόγω των όσων   ελέχθησαν υπό πολλών, καθώς η Εκκλησία μας δέχθηκε και δέχεται την ανηλεή και υβριστική πολεμική όλων όσοι θεώρησαν ότι βρήκαν την «ευκαιρία», εν μέσω της πανδημίας, να ξεδιπλώσουν τον παρωχημένο αντικληρικαλισμό τους και τη χριστιανοφοβία τους, που αγγίζουν τα όρια του κοινωνικού ρατσιασμού.    

Το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, το Αναστημένο Σώμα και Αίμα του Χριστού, το Άγιο Σώμα και Αίμα του Χριστού, μόνο υγεία, ζωή και αφθαρσία μεταδίδει!

Ουδέποτε ασθένειες!

    Μάλιστα, είναι πλέον εκ των πραγμάτων πασίδηλο, πασιφανές και αυταπόδεικτο ότι από τις 17 Μαῒου, όταν επετράπη η επάνοδος των Χριστιανών μας στις Εκκλησίες και χιλιάδες πιστοί κοινωνούν κάθε Κυριακή και κάθε μεγάλη εορτή  και όποτε τελείται  θεία Λειτουργία, ουδείς από τις δεκάδες χιλιάδες πιστούς, που εκκλησιάζονται και λαμβάνουν το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου προσεβλήθη από οιανδήποτε ασθένεια, ούτε αυτή την εποχή, που ο κορονοϊός απειλεί την ανθρωπότητα, ούτε και παλαιότερα, όπως έχει μαρτυρηθεί τεκμηριωμένα από πολλούς πατέρες και αδελφούς, όταν υπήρχαν εξ ίσου μεταδοτικές και θανατηφόρες ασθένειες.

     Οι Κληρικοί μας μετέβαιναν όπου διέμεναν ή περιεθάλποντο οι νοσούντες, τελούσαν τη Θεία Λειτουργία, μετέδιδαν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, κατέλυαν το Άγιο Ποτήριο και ουδείς εξ αυτών  προσεβλήθη ή απέθανε από οιανδήποτε ασθένεια.

Και ας σκεφθούμε και κάτι πρόσθετο:

Γιατί οι αγωνιζόμενοι τον υπέρ πάντων αγώνα πρόγονοί μας διέθεσαν στο Εθνικό Ταμείο για τις ανάγκες της Επανάστασης του 1821 όλα τα χρυσά και αργυρά σκεύη των Ιερών Μονών και Ιερών Ναών και εξαίρεσαν τις εικόνες, τα Ιερά Δισκοπότηρα και τις Λαβίδες;

Διότι απλούστατα και στη συνείδηση του λαού εθεωρούντο και θεωρούνται ιερά αντικείμενα, καθαγιασμένα από το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου μας!

Δεν υπάρχει, λοιπόν, ούτε νοείται άλλος τρόπος για τη μετάδοση της Θείας Μεταλήψεως, παρά μόνον η Λαβίδα, η οποία, κατά την πολυαιώνιο παράδοση της Εκκλησία μας συμβολίζει την Θεοτόκο, γι’ αυτό και  κατά την εορτή της Υπαπαντής ψάλλεται «η λαβίς η μυστική, η τον άνθρακα Χριστόν συλλαβούσα εν γαστρί σύ υπάρχεις Μαριάμ»!

 Εν κατακλείδι, η Ορθόδοξη Εκκλησίας, όσο και αν ορισμένοι,που επιδιώκουν απεγνωσμένα την προβολή τους, υπερβαίνοντας και το έσχατο όριο του λαϊκισμού, επιχειρούν, αλυσιτελώς, βεβαίως, να θέσουν το θρησκευτικό βίωμα και τη θρησκευτική συνείδηση των ανθρώπων στους δοκιμαστικούς σωλήνες των προσωπικών τους αγκυλώσεων, θα παραμείνει διάκονος και σώτειρα του λαού.

 Και   ουδέποτε και με ουδένα θα «διαπραγματευθεί» τα θεμελιώδη της πίστεως, την ουσία και το λόγο της υπάρξεώς Της, το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και την δι’ αυτού κοινωνία του ανθρώπου με την πηγή της ζωής, το Θεό!

Η Εκκλησία μας ουδέποτε θα «ξεπουλήσει» τα  «πρωτοτόκια» Της, που παρέλαβε από τον Ιησού Χριστό.  

-Στους αρνητές της μάσκας είναι και πολλοί κληρικοί. Πως θα μπορούσαν να πειστούν για το αντίθετο;

Κρίνω ότι πρέπει όλοι, Κληρικοί και λαϊκοί να συνειδητοποιήσουμε ότι η μάσκα ούτε προσωπίδα είναι, ούτε ένα μέσον, το οποίο, δήθεν, αποτρέπει την αυθεντική κοινωνία μας με το Θεό και τη γνήσια και αληθινή συμμετοχή μας στην ευχαριστηριακή σύναξη.

Η μάσκα είναι απλά ένα εργαλείο, απόλυτα χρήσιμο και αναγκαίο για την προστασία της δημόσιας ζωής και υγείας, όπως άλλωστε σημείωσα και σε προηγούμενη ερώτησή σας.

Δεν μπορούμε εμείς οι Κληρικοί, που από την πρώτη στιγμή βρεθήκαμε στην πρώτη γραμμή του κοινού αγώνα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας, οφείλουμε πάντα να δίνουμε πρώτοι το καλό παράδειγμα προς τον πιστό λαό μας.

Η διάκριση και η σύνεση πρέπει να επικρατούν παντού και όπως τόνισε και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, σε πρόσφατη τηλεοπτική του παρουσία «χρειάζεται σοβαρότητα, υπευθυνότητα και πίστη ασφαλώς στο Θεό και την αγάπη Του και στην ευλογία Του και στο θαύμα, που καθημερινά υπάρχει στη ζωή μας».

Ο λόγος της Εκκλησίας πρέπει να είναι και πάντα είναι ιαματικός και διαφωτιστικός, λόγος παραμυθητικός και αγαπητικός, επιστηρικτικός και ρεαλιστικά καθοδηγητικός! 

-Πάντα ακούμε για αξιοποίηση της περιουσίας και  όλα παραμένουν απλές προθέσεις εδώ και δεκαετίες. πως πρέπει να αντιμετωπιστεί το θέμα;

Θεωρῶ ότι το τελευταίο Βιβλίο του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου Β΄, ο οποίος έχει εντρυφήσει επί πολλές δεκαετίες και με ζήλο στο θέμα της Εκκλησιαστικής Περιουσίας και της αξιοποιήσεώς της, με τον τίτλο «Συνοπτική Θεώρηση της Εκκλησιαστικής Περιουσίας», τα λέει όλα ευσύνοπτα και ξεκάθαρα!

Δεν υπάρχει καμμία αμφιβολία άλλωστε ότι η προσπάθεια αποτελεσματικής αξιοποίησης της Εκκλησιαστικής περιουσίας αποσκοπεί αποκλειστικά και μόνο  στην ενίσχυση της φιλανθρωπικής και κοινωνικής διακονίας της Εκκλησίας μας προς το λαό, και ως εκ τούτου αποτελεί μία ακόμη διακονία της Εκκλησίας προς αυτόν.

H  Εκκλησία μας από την αρχή της συστάσεως του Ελληνικού Κράτους και μέχρι σήμερα προσέφερε και προσφέρει τα πάντα στην Πατρίδα μας, σε όλες τις κομβικές και ιστορικές στιγμές της πορείας της μέσα στο χρόνο. 

 Προσέφερε τα πάντα στον Εθνικοαπελευθερωτικό Αγώνα του Ι821 και σε όλες τις εθνικές δοκιμασίες και τις κοινωνικές κρίσεις βρέθηκε πάντα δίπλα στην Πολιτεία και τον Ελληνικό λαό.

Δεν είναι τυχαίο, και αυτό το έχουν αναγνωρίσει όλοι, ότι η Εκκλησία ήταν αυτή, που κατά την περίοδο της υπερδεκαετούς οικομικής κρίσης  διατήρησε αλώβητη την κοινωνική συνοχή και την κοινωνική ειρήνη εκδαπανούσα εαυτήν θυσιαστικἀ, προκειμένου να στηρίξει με όλους τους τρόπους και σε όλα τα επίπεδα και χωρίς διακρίσεις τους χειμαζόμενους συμπατριώτες μας.

Δυστυχώς, όμως, το Κράτος όχι μόνο δεν αναγνώρισε, ως στοιχειωδώς όφειλε, την κομβικής σημασίας συνεισφορά αυτή της Εκκλησίας προς το Έθνος μας, αλλά και στάθηκε απέναντί Της αρκετές φορές, ως συνομιλητής έμπλεως προκαταλήψεων, δυσπιστίας  και καχυποψίας.

Έτσι, όχι μόνο παρουσιάστηκε αρκετές φορές ασυνεπές απέναντι στην Εκκλησία, με εκπροσώπους του να φθάνουν στο σημείο να θεωρούν ακόμη και τη μισθοδοσία του Κλήρου «χάρισμα» και «δώρο» της Πολιτείας προς την Εκκλησία, ενώ δεν είναι τίποτε άλλο παρά εκπλήρωση συμβατικής υποχρέωσης της Πολιτείας προς την Εκκλησία, και να ορθώνουν εμπόδια για την αξιοποίηση της ελάχιστης περιουσίας, που της απέμεινε.

Τα τελευταία χρόνια, βέβαια, έγιναν μερικά σημαντικά βήματα, με πλέον ουσιαστικό αυτό της σύστασης το 2013, επί Κυβερνήσεως Αντ. Σαμαρά και Ευαγγέλου Βενιζέλου, της «Εταιρείας Αξιοποίησης της Ακίνητης Εκκλησιαστικής Περιουσίας», με μετόχους κατά ίσα μέρη το Δημόσιο και την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών, Εταιρεία, στην οποία θα είχαν το δικαίωμα να συμμετάσχουν και όσες Ιερές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος το επιθυμούσαν.

Δυστυχώς, η λειτουργία της ως άνω Εταιρείας «πάγωσε» επί των ημερών της προηγούμενης Κυβέρνησης, παρά το γεγονός ότι ο τότε Πρωθυπουργός κ. Αλέξης Τσίπρας αναγνώρισε με δημόσια δήλωσή του ότι «το  Ελληνικό Δημόσιο, μέχρι το 1939 απέκτησε Εκκλησιαστική περιουσία έναντι ανταλλαγμάτων, που υπολείπονται της αξίας της».

Η Εκκλησία μας σήμερα περιμένει πολλά από την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος και από τη θέση του, ως Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, είχε εκφράσει, με απόλυτο σεβασμό προς την Εκκλησία μας και την προσφορά Της προς το Έθνος, την ξεκάθαρη βούλησή του όχι μόνο να μη θιγεί το υφιστάμενο συνταγματικό πλαίσιο των σχέσεων Εκκλησίας και Πολιτείας, κάτι το οποίο και τήρησε στο πλαίσιο της πρόσφατης Συνταγματικής Αναθεώρησης, που δεν εθίγει, και τη σαφή πρόθεσή του να επιλύσει, όπως και επιλύει, εκκρεμή προβλήματα πολλών δεκαετιών και να στηρίξει την Εκκλησία στην Εθνική προσπάθεια καταγραφής και αξιοποίησης της περιουσίας Της, προς όφελος πάντα του Ελληνικού λαού.   

-Αυτή την περίοδο τα έσοδα έχουν μειωθεί. Πόσο επιδρά ή θα επιδράσει αυτό στο κοινωνικό σας έργο; 

Ασφαλώς, αυτό το χρόνο, οι Ιεροί Ναοί και οι Ιερές Μονές μας έχουν υποστεί μεγάλη οικονομική ζημία, καθώς στερήθηκαν για αρκετά μεγάλο διάστημα τον οβολό του πιστού λαού, που δεν είναι μόνο μία μεγάλη και σημαντική έκφραση αγάπης των πιστών προς την Εκκλησία μας, αλλά και ένα από τα βασικότερα έσοδα, για την υποστήριξη του κοινωνικού και φιλανθρωπικού της έργου.   

Ὀλοι οι Κληρικοί αγωνίζονται και προσπαθούν με κάθε τρόπο να σταθούμε-όπως ακριβώς στεκόμαστε-κοντά στους χεμαζόμενους συνανθρώπους μας και από τα βάθη της καρδιάς μου, προσωπικά, ευχαριστώ όσους αδελφούς μας συνέδραμαν αθόρυβα, ιδιαίτερα τους τελευταίους, πολύ δύσκολους, μήνες, την Μητρόπολη μας, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να μην αποστερήσουμε από κανένα εμπερίστατο αδελφό μας την αρωγή που χρειάζεται, με διάκριση και χωρίς δημοσιότητα.     

-Το Οικουμενικό Πατριαρχείο αυτή την περίοδο πιέζεται από την τουρκική ηγεσία. Τελευταία  δε ο Ερντογάν προχωρά σε κινήσεις που αλλοιώνουν τον χαρακτήρα  ορθόδοξων μνημείων όπως της Αγιά Σοφίας και η Μονή της Χώρας .Θα μπορούσε η Εκκλησίας μας να αναλάβει πρωτοβουλίες ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης;

Η Εκκλησία της Ελλάδος πάντοτε πράττει και θα πράττει το χρέος Της, να στηρίζει το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο. 

Και ήδη έχει προβεί σε Ανακοινώσεις και έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για τη διεθνοποίηση του θέματος κασι για την καταγγελία σε όλα τα φόρα αυτής  υβριστικής και προσβλητικής για τον Ορθόδοξο και το Χριστιανικό κόσμο θρησκευτικής και πολιτιστικής υπεξαίρεσης τόσο της Αγίας Σοφίας, όσο και της Μονής της Χώρας.

Φυσικά, η Εκκλησία μας βρίσκεται σε διαρκή επαφή και συνεργασία με την αρμόδια και υπεύθυνη Ελληνική Κυβέρνηση η οποία και διαχειρίζεται το ζήτημα αυτό.  

Είμαι βέβαιος, πάντως, ότι μόνο όσοι εθελοτυφλούν, δεν έχουν λάβει τα μηνύματα της αγανακτήσεως και της δυσφορίας για αυτές τις ασεβείς και προσβλητικές πράξεις, οι οποίες προκαλούν, αλλά και ενισχύουν έτι περαιτέρω το φιλελληνισμό όλων των πολιτισμένων Κρατών ανά τον κόσμο και εξάπτουν το τίμιο φιλότιμο και τον πατριωτισμό των Ελλήνων!

-Πόσο κοντά είστε ως ιεράρχες στο λαό και τους νέους.

Όλοι οι Κληρικοί στην Ιερά μας Μητρόπολη είμαστε καθημερινά, εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο, κοντά στον πιστό λαό μας, ιδιαίτερα κοντα στους πλέον αδύναμους και εμπερίστατους συναθρώπους μας, και φυσικά πρωτίστως κοντά στους νέους μας, που αποτελούν το μέλλον και την ελπίδα της Πατρίδος μας.

Άλλη στάση απ’ αυτήν δεν νοείται!

Και οφείλουμε να το πράττουμε με όλη την καρδιά μας, με όλη την ψυχή μας, με όλη την υπάρξή μας, χωρίς να επιζητούμε ή να επιδιώκουμε τη δημοσιότητα.

Ποιά είναι η "συμβουλή" την οποία θα θέλατε να μεταφέρετε στους πιστούς

 

Θα ήθελα, τέλος, να προτρέψω όλους τους συνέλληνες, όλους μας, να κρατήσουμε ζωντανή μέσα στην καρδιά μας την Πίστη   μας στο Θεό, στον Οποίο έχουμε εμπιστοσύνη για τη ζωή μας και την καθημερινότητά μας, να κάνουμε ορθή χρήση της ελευθερίας που μας δώρισε και κυρίως να στηρίζουμε ο ένας τον άλλον.

Η αλληλεγγύη σήμερα και η φιλαλληλία αποτελούν το μόνο μας όπλο για την έξοδό μας από την περιδίνιση της πανδημίας και των συνεπειών της.    

Το οφείλουμε, άλλωστε, σήμερα στα παιδιά μας!

Έχουμε χρέος να φανούμε δυνατοί για να δουν στα μάτια μας την ελπίδα για το αύριο ζωντανή!