Της Μαρίας Χρήστου

 

Νέες, ψηφιακές υπηρεσίες θα είναι σε θέση να παρέχει σύντομα η Αρχιεπισκοπή Αθηνών στους πιστούς. Ήδη στο πολιτιστικό κέντρο που λειτουργεί το τελευταίο διάστημα στο Ρουφ, οργανώνονται ειδικά σεμινάρια για λαϊκούς και κληρικούς οι οποίοι θα αναλάβουν να υλοποιήσουν τη νέα μορφή επικοινωνίας με τους πολίτες για καθημερινά ζητήματα.

Στο εξής και μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης των αρμόδιων υπαλλήλων της Αρχιεπισκοπής, κάθε πολίτης με ένα «κλικ» στον υπολογιστή ή ακόμα και από το κινητό τηλέφωνο θα επικοινωνεί με τις υπηρεσίες για την έκδοση πιστοποιητικών αγαμίας, αδειών γάμου, τελέσεως βαπτίσεων, υπεύθυνων δηλώσεων αλλά και άλλων εγγράφων.

Ο νέος, απλουστευμένος τρόπος έκδοσης εγγράφων με ηλεκτρονικό τρόπο θα γίνεται από ειδικές εφαρμογές, μέσω της Πύλης της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

«Επειδή η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών παρέχει πλήθος υπηρεσιών στο κοινωνικό σύνολο, προέβη στη σχεδίαση ηλεκτρονικού πληροφοριακού συστήματος προκειμένου να βελτιώσει τόσο τη δική της διοικητική και διαχειριστική λειτουργία όσο και τις υπηρεσίες της προς τους πολίτες, αλλά και τις υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα με συναφές περιεχόμενο», τονίζει στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, αρχιμανδρίτης π. Συμεών Βολιώτης - γενικός διευθυντής όλων των Υπηρεσιών της Αρχιεπισκοπής.

Ο επικεφαλής του σχεδιασμού της διαδικτυακής πλατφόρμας αναφέρει ότι «το σχέδιο εντάχθηκε στα υπηρεσιακά προγράμματα “Ψηφιακή Σύγκλιση” και “Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα” και για χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ» και ότι «ένα μεγάλο μέρος του προγράμματος ολοκληρώθηκε στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ και ένα υλοποιείται τώρα στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020».

Ο π. Συμεών Βολιώτης επισημαίνει ότι «ήδη έχουν εκσυγχρονιστεί οι υπηρεσίες του κεντρικού Νομικού Προσώπου της Αρχιεπισκοπής -ηλεκτρονικό πρωτόκολλο, αποφάσεις Μητροπολιτικού Συμβουλίου, ψηφιοποίηση αρχείου, γραφείο προσωπικού, σύστημα οικονομικής διαχείρισης, αναβάθμιση λογιστηρίου κ.ά.- και το προσεχές διάστημα θα δοθούν και ψηφιακές υπηρεσίες για τους πολίτες τόσο σε επίπεδο πληροφόρησης και ενημέρωσης όσο και σε επίπεδο διευκόλυνσης στην έκδοση πιστοποιητικών (αγαμίας, γάμου, βαπτίσεων κ.λπ.) και άλλων διοικητικών εγγράφων».

Επίσης, σημειώνει πως «για τον σκοπό αυτό πραγματοποιούνται εντατικά σεμινάρια για τους ιερείς της Αρχιεπισκοπής προκειμένου να είναι άρτια εκπαιδευμένοι στη χρήση αυτών των εφαρμογών».

Από την πλευρά του, ο αρχιμανδρίτης π. Ευγένιος Παντζαρίδης, υπεύθυνος του προγράμματος της εκπαίδευσης των ιερέων, προϊστάμενος του Γραφείου Πληροφορικής και Διαχειρίσεως Έργων της Αρχιεπισκοπής, δήλωσε στο Πρακτορείο, ότι «η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών αντιλαμβανόμενη την επιτακτική ανάγκη εκσυγχρονισμού της λειτουργίας της με τη χρήση ψηφιακών μέσων, προχώρησε στη σχεδίαση ενός ολοκληρωμένου Ηλεκτρονικού Πληροφοριακού Συστήματος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, με στόχο την αύξηση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας του έργου που επιτελεί. Το έργο της υλοποίησης αυτού του Συστήματος εντάχθηκε στα ΕΣΠΑ 2007-2013 και ΕΣΠΑ 2014-2020 και χρηματοδοτήθηκαν από τα Ε.Π. “Ψηφιακή Σύγκλιση” και “Μεταρρύθμιση Δημοσίου Τομέα”».

Ενώ, όπως αναφέρει, «η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών αποτελεί έναν φορέα που επιτελεί σημαντικό έργο και προσφέρει πλήθος πολύτιμων υπηρεσιών στο κοινωνικό σύνολο, είτε μέσω των δράσεων που υλοποιεί κεντρικά η ίδια ως Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών είτε μέσω των δράσεων που υλοποιούν σε όλη την Αθήνα οι 145 εποπτευόμενες ενορίες της».

Σε αυτό το πλαίσιο, «η υλοποίηση του σύνθετου αυτού έργου ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2016 με απόλυτη επιτυχία, καλύπτοντας πλήρως τους στόχους που είχαν τεθεί στον σχεδιασμό του έργου. Ανάδοχος του έργου ήταν η ένωση εταιρειών Intrasoft International και QnR».

Ο σχεδιασμός της ψηφιακής πλατφόρμας αφορά, όπως σημειώνει, τις υπηρεσίες πληροφόρησης και ενημέρωσης, που είναι η υπηρεσία πλήρους και εμπεριστατωμένης πληροφόρησης για την τέλεση των μυστηρίων γάμου και βάπτισης και η λειτουργία Help Desk σχετικά με ερωτήματα πολιτών που αφορούν στα ανωτέρω μυστήρια. Επιπλέον, τις υπηρεσίες που παρέχονται από τους Ι.Ν. της Αρχιεπισκοπής, δηλαδή την υπηρεσία ηλεκτρονικής έκδοσης πιστοποιητικού αγαμίας (τύπου Β΄), ηλεκτρονικής έκδοσης αδείας γάμου και ηλεκτρονικής έκδοσης πιστοποιητικού βάπτισης. Τέλος, υπηρεσίες που παρέχονται από το κεντρικό Γραφείο Γάμων και Διαζυγίων της ΙΑΑ, ήτοι ηλεκτρονικής έκδοσης πιστοποιητικού τέλεσης γάμου και ηλεκτρονικής έκδοσης πιστοποιητικού λύσης γάμου (διαζευκτηρίου).

Η διαδικτυακή πλατφόρμα έχει υλοποιηθεί με τα πλέον σύγχρονα εργαλεία τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), τηρεί όλες τις απαιτούμενες προδιαγραφές ασφαλείας, π.χ. ασφαλή σύνδεση του πολίτη μέσω SSL (πρωτόκολλο ασφαλούς διαδικτυακής σύνδεσης), αυθεντικοποίηση χρηστών μέσω της πλατφόρμας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ, TAXISnet), καθώς επίσης και ετοιμότητα για μελλοντική διασύνδεση με ηλεκτρονικές πλατφόρμες του δημόσιου τομέα, π.χ. Εθνικό Ληξιαρχείο και Εθνικό Δημοτολόγιο (πλατφόρμα ermis.gov.gr).

Το προσεχές διάστημα θα δοθούν και ψηφιακές υπηρεσίες για τους πολίτες σε επίπεδο τόσο πληροφόρησης και ενημέρωσης όσο και διευκόλυνσης στην έκδοση πιστοποιητικών (αγαμίας, γάμου, βαπτίσεων κ.λπ.) και άλλων διοικητικών εγγράφων.

Το πρόγραμμα επιμόρφωσης των στελεχών της Αρχιεπισκοπής αφορά 600 ιερείς της Αρχιεπισκοπής, τέσσερα γκρουπ των 150 ατόμων.

Ήδη έχει γίνει η επιμόρφωση τριακοσίων ιερέων στις νέες ψηφιακές υπηρεσίες προς τους πολίτες και θα επαναληφθεί άλλες δύο φορές, προκειμένου να καλυφθεί ο αριθμός των υπολοίπων.