Στη Μαίρη Ορφανίδη

 

Δεν θα εγκαταλείψουμε ποτέ τον κύριο ρόλο μας, που είναι η ηθική ανάνηψή μας και η πνευματική πρόταση της «ζωής κατά Χριστόν», αναφέρει ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος, ενώ υπογραμμίζει ότι μέσα από τη διακονία της Εκκλησίας στον καιρό της κρίσης χρειάζεται να μη διαλυθεί ο κοινωνικός ιστός και να μην εκτραπεί η δημοκρατική πορεία και η προσπάθεια του κράτους μας. Εύχεται, μάλιστα, «περαστικά» σε όσους βάλλουν κατά της Εκκλησίας με αφορμή την περίφημη εκκλησιαστική περιουσία, ενώ κάνει λόγο για εκπροσώπους πολιτικών κομμάτων που δεν μπορούν να αντιληφθούν πολιτικά την κοινωνία.

 

Σε ποιες δράσεις έχει προχωρήσει η Μητρόπολή σας για την ανακούφιση των ανθρώπων στην περιοχή σας που έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση και άλλες ποιμαντικές δράσεις;

Στον Έβρο, δυστυχώς, δεν υπάρχουν εργοστάσια όπου μπορούν να εργαστούν οι άνθρωποι. Η γεωργία, με τις επιδοτήσεις, και η κτηνοτροφία, με τις ζωονόσους, εγκαταλείφθηκαν από δεκαετίες. Αυτή η εγκληματική αμέλεια του κράτους, από το 1974, κάνει την κρίση να είναι περισσότερο σκληρή. Η τοπική Εκκλησία κάνει το καθήκον της. Εκτός από τα ιδρύματά μας (200 τρόφιμοι και 97 εργαζόμενοι), στα οποία περιθάλπουμε μαζί με όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν όση σύνταξη τους απέμεινε και τελείως άπορους συνανθρώπους μας, λειτουργούμε κεντρικό συσσίτιο φαγητού και, συνεργαζόμενοι με την «Αποστολή» και με μεγάλα σούπερ μάρκετ της περιοχής μας, κάνουμε ό,τι απλώς υπαγορεύει το καθήκον μας. Για την Εκκλησία, αυτή η διακονία δεν είναι κάτι καινούργιο, την έκανε πάντα. Τώρα, βέβαια, της έδωσε τεράστια έκταση, λόγω της κρίσης. Μπόρα είναι, θα περάσει! Χρειάζεται, στο μεταξύ, να μη διαλυθεί ο κοινωνικός ιστός και να μην εκτραπεί η δημοκρατική πορεία και η προσπάθεια του κράτους μας προς τη διόρθωση των λαθών του και την επανασύνταξή του.

 

Ποια η γνώμη σας για τις σχέσεις Εκκλησίας - Κράτους, έτσι όπως διαμορφώνονται με τα θέματα που ανακύπτουν, όπως το μάθημα των Θρησκευτικών ή η εγκύκλιος για τη θεματική εβδομάδα που αφορά στις έμφυλες ταυτότητες;

Δεν θα εγκαταλείψουμε ποτέ τον κύριο ρόλο μας, που είναι η ηθική ανάνηψή μας και η πνευματική πρόταση της «ζωής κατά Χριστόν», που έχουμε παραλάβει ως εμπειρία από τους πατέρες μας μέσω της Εκκλησίας. Αυτό διδάσκουμε, αυτό ζούμε και αυτό προτείνουμε στον σύγχρονο ελληνικό κόσμο. Αυτή η εμπειρία της Εκκλησίας λειτουργεί όπως το αλάτι. Νοστιμεύει το φαγητό, όμως τσούζει κιόλας όταν πέσει επάνω σε πληγή. Δεν θα εγκαταλείψουμε ποτέ αυτό το κύριο έργο μας, όσο κι αν μεμονωμένα άτομα, ομάδες κοινωνικές ή και θεσμικές παρεμβάσεις δεν το κατανοούν.

 

Πώς σχολιάζετε το θέμα που ανέκυψε για τα έξοδα μεταφοράς του Αγίου Φωτός;

Πώς να το σχολιάσω; Θα σας πω: θεωρώ ότι είναι παλιομοδίτικες ιδεοληπτικές τακτικές μιας μειονότητος πολιτικής (διασκορπισμένης σε όλα τα πολιτικά κόμματα), η οποία πάσχει από πνευματική μυωπία και δεν αφουγκράζεται τον πνευματικό σφυγμό της κοινωνίας μας. Εκείνο που με λύπησε ήταν το γεγονός ότι και στις εφετινές μεγάλες ημέρες της Πίστεώς μας μεμονωμένοι εκλεγμένοι του λαού μας απέδειξαν ότι και πνευματικά δεν μπορούν να σκεφτούν, αλλά και πολιτικά είναι ανίκανοι να αντιληφθούν την κοινωνία. Την ελλαδική κοινωνία, εννοώ, που η Εκκλησία με το Άγιο Φως, με περιφορές ιερών εικόνων και λειψάνων, προσπαθούμε να στηρίξουμε στα πόδια της. Δεν φτάνει που δεν καταλογίζουμε πολιτικές  ευθύνες σε αυτούς που κατάντησαν τον λαό μας έτσι, έρχονται τώρα να μας εμποδίσουν κιόλας να τον στηρίξουμε πνευματικά.

 

Φέτος ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος κλείνει εννέα χρόνια θητείας στον αρχιεπισκοπικό θρόνο. Πώς θα χαρακτηρίζατε τον τρόπο διαχείρισης των θεμάτων της Εκκλησίας σε αυτό το διάστημα;

Ο τρόπος σκέψεως και δημοσίας δράσεως του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου είναι ο ενδεδειγμένος για την εποχή μας, η οποία δεν ξεγελιέται πια με λόγια, αλλά αναζητεί έργα. Φέτος ως Συνοδικός διεπίστωσα κι εγώ ένα μοναδικό σε βάθος και ουσιαστικό όργωμα των εκκλησιαστικών δομών, επ’ ωφελεία του λαού μας, τόσο πνευματικά όσο και υλικά. Συγχρόνως, αθόρυβο και με στέρεη θεμελίωση. Μακάρι οι εκκλησιαστικοί και οι πολιτικοί να τον διευκολύναμε περισσότερο και να τον δυσκολεύαμε λιγότερο.

 

Μιλήστε μας για την απόφαση της αποστολικής διακονίας να φέρει το σκήνωμα της Αγίας Ελένης στη χώρας μας για προσκύνημα, ένα θέμα το οποίο έφερε αντιδράσεις στην ιεραρχία.

Καμιά αντίδραση δεν έφερε στην Ιεραρχία το γεγονός αυτό. Απλώς εκφράστηκαν διαφορετικοί τρόποι προσέγγισης, ίσως. Είπα και πιο πάνω, θα επαναλάβω πάλι: αποτελεί ευλογία η μεταφορά του λειψάνου της Αγίας Βασιλομήτορος στην Ελλάδα. Με πολλαπλά μηνύματα και συμβολισμούς. Ε! Ας μάθουμε να βλέπουμε λίγο καλύτερα! «Ας ανεβούμε λίγο ψηλότερα», που έλεγε κι ο ποιητής!

 

Τι απαντάτε σε αυτούς που συχνά-πυκνά αναφέρονται στην περιουσία της Εκκλησίας και τι κινήσεις κάνει η ίδια για την αξιοποίησή της;

Τους προσπερνάμε με «κατανόηση», δεν καταδεχόμαστε πια να απαντήσουμε, επειδή, όσο εκείνοι μιλούν, εμείς εργαζόμαστε. Είπαμε, δημοσιοποιήσαμε, αποδείξαμε. Φτάνει πια αυτή η καραμέλα. Εξάλλου, η αμάθεια, η ημιμάθεια και ο αναλφαβητισμός είναι χαρακτηριστικά των ανθρώπων που έχουν μάτια τυφλά και αυτιά κλεισμένα. Σε όσους αναφέρεστε εύχομαι «περαστικά».