Στην αντεπίθεση πέρασε -για μια ακόμη φορά- η Εκκλησία της Ελλάδος για το Ιερό Ιδρυμα Ευαγγελιστρίας της Τήνου, καταθέτοντας προσφυγή στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο.

Μετά τον μητροπολίτη Σύρου κ. Δωρόθεο, η Εκκλησία της Ελλάδος στρέφεται κατά της απόφασης της συντονιστικής επιτροπής αποκεντρωμένης διοίκησης Αιγαίου, σχετικά με τις εκλογές στη διοικούσα επιτροπή του Ιδρύματος.

Ειδικότερα, η Εκκλησία της Ελλάδος ζητεί να κηρυχθεί αντισυνταγματική η τροπολογία που καθαίρεσε την προηγούμενη διοίκηση και αφαίρεσε το δικαίωμα στον εκάστοτε μητροπολίτη Σύρου να έχει ψήφο στην ψηφοφορία από την οποία προκύπτει ο αντιπρόεδρος και ο γενικός γραμματέας του Π.Ι.Ι.Ε.Τ.

Οπως αναφέρει στην προσφυγή της, το άρθρο 48 του νόμου 4521/2018 παραβιάζει τη θρησκευτική αυτονομία της Εκκλησίας έναντι του κράτους και την αρχή της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους, με την έννοια της μη επέμβασης του κράτους σε εσωτερικά θρησκευτικά ζητήματα όπως την προβλέπει η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).

Ολα άρχισαν όταν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτές από τους ΑΝΕΛ και το Ποτάμι κατέθεσαν τροπολογία για τον τρόπο που ασκείται η διοίκηση του  Ιερού Ιδρύματος του Ναού Ευαγγελιστρίας Τήνου, απαιτώντας στην ουσία την κατάργηση του ρόλου του προέδρου του Ιδρύματος που είναι ο εκάστοτε μητροπολίτης Σύρου.

Συγκεκριμένα με την τροπολογία επανέρχεται το Πανελλήνιο Ιερό Ιδρυμα Ευαγγελιστρίας Τήνου στο κράτος ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και ουσιαστικά φεύγει από τον έλεγχο του Μητροπολίτη Σύρου Δωρόθεου. Τότε αρνητικά είχε εκφραστεί ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος. Ως πρόεδρος της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, σε επιστολή που απέστειλε στον υπ. Παιδείας και την οποία κοινοποίησε στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, στον Κυριάκο Μητσοτάκη και σε όλους τους πολιτικούς αρχηγούς, ο κ. Ιερώνυμος τονίζει μεταξύ άλλων: «Οι μονομερείς αυτές νομοθετικές πρωτοβουλίες επιστρέφουν την πολιτική και θρησκευτική ζωή της Πατρίδας σε παλαιές και επώδυνες περιόδους πραξικοπηματικών επεμβάσεων της Πολιτείας σε εσωτερικά ζητήματα της Εκκλησίας της Ελλάδος».

Οπως ανέφερε, η συγκεκριμένη τροπολογία (1488/152/22.2.2018) βρίθει ψευδών και παραπλανητικών διαδόσεων στην αιτιολογική της έκθεση. Τολμά μάλιστα να επικαλείται υπέρ της ανάγκης καταργήσεως των άρθρων 26 παρ. 1, 50 και 51 παρ. 6 του ν. 4301/2014, την απορριπτική απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) 3631/2015, η οποία απέρριψε (και μάλιστα ομοφώνως) την αίτηση ακυρώσεως του Δήμου Τήνου κατά της συνταγματικότητας των ως άνω διατάξεων του νόμου 4301/2014. Επιπλέον η ανωτέρω δικαστική απόφαση απέρριψε τον ψευδή ισχυρισμό, τον οποίο αναπαράγει η τροπολογία, ότι, επειδή με τον νόμο 4301/2014 το Π.Ι.Ι.Ε.Τ. έπαυσε να εξαιρείται από τις διατάξεις του Καταστατικού Χάρτου της Εκκλησίας της Ελλάδος (ν. 590/1977), δήθεν υπήχθη αυτοδικαίως στην εποπτεία της Εκκλησίας της Ελλάδος, ότι μετατράπηκε σε «εκκλησιαστικό ίδρυμα» και ότι έπαυσε η εποπτεία του υπουργείου Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων επί του Ιδρύματος. Ειδικότερα, με τις διατάξεις της επίμαχης τροπολογίας:

α) Επιχειρείται να τροποποιηθεί ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας της Ελλάδος και να επαναφερθεί σε ισχύ το καταργηθέν (με το άρθρο 51 παρ. 6 του ν. 4301/2014) άρθρο 66 παρ. 1 του νόμου 590/1977 (το τελευταίο άρθρο που εξαιρούσε το Π.Ι.Ι.Ε.Τ. από τον ν. 590/1977 είχε εισαχθεί στη Βουλή το 1977 με παρέμβαση τότε βουλευτών και χωρίς γνώση και συναίνεση της Ιεράς Συνόδου). Επιδιώκεται επομένως το Ιερό Ιδρυμα του Ναού της Παναγίας Ευαγγελιστρίας Τήνου να εξαιρείται από τις διατάξεις του νόμου 590/1977. Προσπαθούν δηλαδή να παρέμβουν μονομερώς στον ισχύοντα Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος χωρίς γνώση και συναίνεση του διοικητικού οργάνου της Εκκλησίας της Ελλάδος, της Ιεράς Συνόδου. Πρόκειται για ωμή παραβίαση της θρησκευτικής ελευθερίας και της αρχής της αυτοδιοικήσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος (3 παρ. 1, 12, 13 παρ. 1 Συντάγματος, 9, 11 ΕΣΔΑ). Σημειώνεται πάντως ότι η ομόφωνη απόφαση του ΣτΕ (3631/2015) νομολόγησε ότι ουδεμία εξομοίωση του Ιερού Ιδρύματος με τα εκκλησιαστικά ιδρύματα συνέβη λόγω του νόμου 4301/2014, όπως αναληθώς αναφέρει η αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας. Αντιθέτως, το άρθρο 51 παρ. 6 του νόμου 4301/2014 προβλέπει ρητώς τη διατήρηση του καθεστώτος λειτουργίας του Ιδρύματος (νόμος 349/1976): «Η παρ. 1 του άρθρου 66 του ν. 590/1977 (Α 146) καταργείται. Το προηγούμενο εδάφιο δεν καταργεί τον ισχύοντα ν. 349/1976 (Α 149), όπως έχει τροποποιηθεί μέχρι και τη δημοσίευση του παρόντος νόμου».