Αρχική » Εμπάργκο από το Πατριαρχείο Μόσχας – Ποιες οι 6 ελληνικές Mητροπόλεις

Εμπάργκο από το Πατριαρχείο Μόσχας – Ποιες οι 6 ελληνικές Mητροπόλεις

από christina

Toυ Πάνου Ευαγγέλου

Η Εκκλησία της Ρωσίας έθεσε σε λειτουργία την απόφαση της Ιεράς Συνόδου, η οποία εκτός από τη διακοπή της ευχαριστιακής κοινωνίας, έχει αντίκτυπο και στον θρησκευτικό τουρισμό της Ελλάδος.

«Κατόπιν τούτων διακόπτουμε προσευχητική και ευχαριστιακή κοινωνία με όσους αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος δέχθηκαν ή δεχθούν σε τέτοια κοινωνία εκπροσώπους των ουκρανικών μη κανονικών σχισματικών κοινοτήτων. Επίσης δεν δίνουμε την ευλογία μας για προσκυνηματικές εκδρομές σε επαρχίες οι οποίες ποιμαίνονται από τους εν λόγω Ιεράρχες. Οι σχετικές πληροφορίες θα κοινοποιηθούν ευρέως στους προσκυνηματικούς και τουριστικούς οργανισμούς των χωρών που αποτελούν τον κανονικό χώρο της καθ’ ημάς Εκκλησίας», αναφέρει η ανακοίνωση Εκκλησίας της Ρωσίας.

Το Κέντρο Θρησκευτικού Τουρισμού της Ρωσικής Εκκλησίας ανήρτησε λίστα με τις πρώτες Μητροπόλεις οι οποίες είχαν κοινωνία με τους εκπροσώπους της αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Σύμφωνα με την λίστα οι πρώτες Ιερές Μητροπόλεις που απαγορεύεται να επισκεφτούν τα ρωσικά τουριστικά πρακτορεία είναι:

1) Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών

2) Ιερά Μητρόπολη Λαγκαδά

3) Ιερά Μητρόπολη Βεροίας

4) Ιερά Μητρόπολη Αρτης

5) Ιερά Μητρόπολη Τρίκκης και Σταγών

6) Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος

Να αναφερθεί ότι πρόσφατα η Ρωσική Ομοσπονδία ψήφισε νόμο, βάσει του οποίου το αποκλειστικό δικαίωμα να ασχολούνται με τον θρησκευτικό τουρισμό θα έχουν μόνο οι θρησκευτικές οργανώσεις.

Αυτό αφορά και το Πατριαρχείο Μόσχας και κάποια υποκαταστήματα που έχουν την ευλογία της Εκκλησίας, να κάνουν θρησκευτικό τουρισμό σε άλλες χώρες.

Η κίνηση αυτή δεν αναμένεται να έχει σημαντικά αποτελέσματα, ωστόσο δείχνει την εμπάθεια των Ρώσων κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου του οποίου τον ρόλο προσπαθούν να ψαλιδίσουν, έχοντας πάντα κατά νου την ίδρυση της τρίτης Ρώμης.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται και άλλες μητροπόλεις να μπουν στη μαύρη λίστα των Ρώσων, όπως επίσης το Φανάρι αλλά και το Αγιο Ορος.

Οι απειλές κατά Ελλάδος

Eπιστολή αναγνώρισης της ουκρανικής Εκκλησίας απεστάλη τελικά από την Ιερά Σύνοδο της Ελλάδος, προκαλώντας την έντονη αντίδραση των Ρώσων. Ο Πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνας, εξέφρασε τη λύπη του για το θέμα και εμμέσως απείλησε όλες τις Εκκλησίες που σκέφτονται να προχωρήσουν σε ανάλογες κινήσεις.

«Λυπούμαστε που η Ελλαδική Εκκλησία έλαβε μία τέτοια απόφαση, αλλά με αυτό καταλαβαίνουμε ότι η Ελλαδική Εκκλησία δεν είναι ανεξάρτητη», δήλωσε ο κ. Ιλαρίωνας σε δημοσιογράφους. Και πρόσθεσε: «Δεν υπάρχει πλήρης αυτοκεφαλία στην Ελλάδα, αφού οι μισοί Ιεράρχες σχεδόν είναι του Οικουμενικού Πατριαρχείου· επομένως δεν υπάρχει καμία εξωτερική πολιτική, πάντα ακολουθούν τη στάση του Πατριαρχείου. Καμία άλλη τοπική Εκκλησία δεν θα ακολουθήσει το θλιβερό παράδειγμα της Ελλαδικής Εκκλησίας».

Την έντονη αντίδρασή της εξέφρασε, όπως ήταν αναμενόμενο και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας που ανήκει στο Πατριαρχείο Μόσχας, για την επιστολή αναγνώρισης του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου προς τον Μητροπολίτη Κιέβου Επιφάνιο. Η Αθήνα με την επιστολή της αυτή είναι η πρώτη η οποία αναγνωρίζει την αυτοκεφαλία της Ουκρανίας, γεγονός που ερμηνεύεται ως κίνηση η οποία ανοίγει τον δρόμο και για τις άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες οι οποίες δεν έχουν πάρει ακόμη θέση.

Το τμήμα Εξωτερικών Σχέσεων της Εκκλησίας της Ουκρανίας υπό του Μητροπολίτη Ονουφρίου εξέδωσε ανακοίνωση κατά της Εκκλησίας της Ελλάδος: «Εκφράζουμε τη λύπη μας σε σχέση με την απόφαση, η οποία έρχεται σε αντίθεση με τους Ιερούς Κανόνες και την Παράδοση της Εκκλησίας, αλλά είναι και ένα μεγάλο λάθος, που βλάπτει την Ορθοδοξία στην Ουκρανία καθώς και την πανορθόδοξη ενότητα», αναφέρει. Την ίδια στιγμή κάνει λόγο για «συμφέροντα ελληνικής αλληλεγγύης» και κατηγόρησε την Αθήνα για εθνοφυλετισμό:

«Η απόφαση αυτή είναι ένα μαχαίρι στην πλάτη της κανονικής Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, η οποία έπασχε από το σχίσμα πολύ καιρό και συνεχίζει να πάσχει από τους σχισματικούς σήμερα, υπερασπίζοντας την κανονική τάξη της Εκκλησίας.

Η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία έχει επανειλημμένα γνωστοποιήσει τη θέση της στον Προκαθήμενο και την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος και έχει ενημερώσει για την πραγματική κατάσταση στο εκκλησιαστικό περιβάλλον της Ουκρανίας.

Δυστυχώς, η Εκκλησία της Ελλάδος εδραιώθηκε με τις λανθασμένες ενέργειες του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.

Δυστυχώς, τα συμφέροντα της ελληνικής αλληλεγγύης που σήμερα εκφράστηκαν ως εθνοφυλετισμός, υπερίσχυσαν ως προς τα συμφέροντα του πληρώματος της Ορθοδοξίας».

Σε άλλο σημείο της ομιλίας της, η Ουκρανική Εκκλησία κάνει λόγο για γεωπολιτικά παιχνίδια: «Κρίμα που οι γεωπολιτικοί και πολιτικοί παράγοντες υπερίσχυσαν στην Εκκλησία της Ελλάδος, στην οποία ασκήθηκε εξωτερική πίεση.

Ωστόσο, εκφράζουμε την ειλικρινή εκτίμησή μας προς τους αρχιερείς, ιερείς και λαϊκούς της Εκκλησίας της Ελλάδος, οι οποίοι ύψωσαν τη φωνή τους και κάλεσαν τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο και την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος να μην το κάνουν, αλλά με θάρρος και με τόλμη να μαρτυρούν την αλήθεια και να προστατεύουν την κανονική τάξη της Εκκλησίας.

Στην ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, ιδιαίτερα στην εποχή των Οικουμενικών Συνόδων, αλλά και όχι μόνο, υπήρξαν πολλές στιγμές όπου οι υποστηρικτές αιρέσεων και σχισμάτων είχαν λάβει προσωρινή νίκη επί της Εκκλησίας.

Ωστόσο, αργά ή γρήγορα ερχόταν η ώρα και η αλήθεια του Χριστού να νικά! Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό θα γίνει και αυτή τη φορά, ακόμα κι αν χρειαστεί να περιμένουμε πολύ.

Δυστυχώς, με τέτοιες ενέργειες της αναγνώρισης του σχίσματος, της λειτουργικής κοινωνίας με τους ανθρώπους που δεν έχουν κανονική χειροτονία, η Εκκλησία της Ελλάδος θέτει μία ανοιχτή ερώτηση σχετικά με την ευχαριστιακή κοινωνία μεταξύ των Εκκλησιών.

Η τελική απόφαση σχετικά με ευχαριστιακή κοινωνία και συλλείτουργο με τους κληρικούς της Εκκλησίας της Ελλάδος, θα παρθεί από την Ιερά Σύνοδο της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας».

Kοινή επιστολή 

O μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ με δηλώσεις του στο Βήμα της Ορθοδοξίας, γνωστοποίησε ότι θα σταλεί κοινή επιστολή – έκκληση σε συνεργασία με τον μητροπολίτη Κυθήρων, κ. Σεραφείμ, προς όλους τους Προκαθημένους της Ορθόδοξης Εκκλησίας, όπου θα καλούνται να συγκαλέσουν Πανορθόδοξη Σύνοδο ακόμα και χωρίς τη συμμετοχή του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου.

Η κοινή επιστολή θα σταλεί εντός των προσεχών ημερών προς όλες τις Εκκλησίες.

«Είναι εντελώς άκυρο να ισχυρίζεται κάποιος ότι επιτυγχάνεται η ενότητα της Εκκλησίας με την “αποκατάσταση” και είσοδο σε Αυτήν αμεταμέλητων καθηρημένων, αναθεματισμένων και αχειροτονήτων, παρασυναγώγων και σχισματικών προσώπων», υπογράμμισε ο τολμηρός Ιεράρχης και τόνισε ότι μόνο η Πανορθόδοξη Σύνοδος έχει τη δικαιοδοσία να απονείμει Αυτοκεφαλία.

Κανένα Πατριαρχείο δεν επρόκειτο να αναγνωρίσει την αποκαλούμενη νέα εκκλησία της Ουκρανίας, εξηγεί ο Ιεράρχης εκφράζοντας τη σημασία του ιστορικού λάθους που διέπραξε η Ιεραρχία της Ελλαδικής Εκκλησίας.

Οι χειροτονίες τους είναι άκυρες, τώρα πώς ο Οικουμενικός Πατριάρχης προέβη στην χορήγηση του Τόμου, αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα, σημειώνει με νόημα ο κ. Σεραφείμ.

Για ακόμα μία φορά αναφορικά με τα όσα είπε στην Ιεραρχία ο κ. Σεραφείμ, διευκρίνισε ότι ουδέποτε συμφώνησε με την ουκρανική Αυτοκεφαλία.

«Η φράση μου “Διαφωνώ αλλά συμπαρατάσσομαι με τον Αρχιεπίσκοπο”, διαστρεβλώθηκε στο ακέραιο», είπε.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ