Κύριος να είναι πάντα στήριγμα και κραταίωμά σας, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο.

Ως επιστημονική ομάδα και Ορθόδοξοι Χριστιανοί νιώθουμε την ανάγκη να επικοινωνήσουμε μαζί σας και να σας μεταφέρουμε με σεβασμό, ευθύνη και σοβαρότητα κάποιες σκέψεις και εισηγήσεις μας σχετικά με την πανδημία του SARS-CoV-2 ιού (κοροναïός) και τη συμμετοχή μας στη Θεία Λειτουργία.

Το τάλαντο της επιστήμης της βιολογίας/ιατρικής είναι δώρο του Θεού, που οφείλουμε να καλλιεργήσουμε, προσφέροντας το στην Εκκλησία, προς Δόξαν Θεού και ωφέλεια του πλησίον.

Για τους πιστούς παραμένουν σημαντικά αναπάντητα ερωτήματα ως προς την αδικαιολόγητη απαγόρευση της προσέλευσης των πιστών στις ιερές ακολουθίες της Εκκλησίας, αφού θα μπορούσε να γίνει με τα όσα μέτρα ορίζουν οι παγκόσμιοι οργανισμοί υγείας.

Ως εκ τούτου διερωτάται κανείς αν συνειδητά κάποιοι στοχεύουν να εμποδιστεί και η προσέλευση των πιστών στην Θεία Κοινωνία, για την οποία έγιναν διάφορα σχόλια.

Υπό αυτό το πρίσμα παραθέτουμε τις σκέψεις που ακολουθούν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν αφήνουμε «χώρο» στον Θεό και στην πρόνοιά Του.

Απλώς οφείλουμε ως άνθρωποι, με μια γνώση και εμπειρία της επιστήμης μας, να μοιραστούμε μαζί σας ότι απορρέει από αυτές, αξιοποιώντας αν θέλετε το δώρο του Θεού.

Επιπλέον, πριν από οτιδήποτε άλλο, αισθανόμαστε επίσης την ανάγκη να ξεκαθαρίσουμε το αυτονόητο, ότι δηλαδή καμίαν αμφισβήτηση δεν τίθεται εκ μέρους μας ως προς τη Θεία Κοινωνία και τον τρόπο μετάληψής Της.

Πρόκειται για Σώμα και Αίμα Χριστού, χωρίς εισαγωγικά, δήθεν ή ό,τι άλλο βλάσφημο ειπώθηκε το τελευταίο διάστημα.

Με αυτά τα λίγα εισαγωγικά παραθέτουμε σε εσάς τα πιο κάτω:

• Στην περίοδο της πανδημίας αυτής, η κυβέρνηση/πολιτεία φαίνεται να στηρίζεται και να αποφασίζει με βάση μόνο επιστημονικά τεκμηριωμένα δεδομένα.

• Η επιστημονική κοινότητα σιγά σιγά ερευνά και αξιολογεί τον ιό και την εξάπλωσή του.

Αρκετές μελέτες έχουν δημοσιευθεί μέχρι στιγμής, κάποιες όμως χωρίς την κανονική οδό αξιολόγησης των ερευνών από επιστημονικές ομάδες πριν δουν το φως της δημοσιότητας.

Ακόμα και η δημοσίευση ερευνητικών μελετών μπορεί να κυβερνείται από εμπορικά συμφέροντα.

Ως εκ τούτου, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στα συμπεράσματά μας. Χρειάζεται χρόνος και πολλή δουλειά πριν καταλήξουμε σε σοβαρά συμπεράσματα.

• Το μόνο επιστημονικό δεδομένο που μπορεί να υπάρχει αυτή τη στιγμή και που η επιστημονική κοινότητα αποδέχεται εκεί που δεν υπάρχει σαφής επιστημονική έρευνα, είναι η αναδρομική μελέτη της κλινικής εμπειρίας, που στην περίπτωση της Θείας Κοινωνίας αφορά αναδρομική κλινική εμπειρία 2000 χρόνων.

Αυτή όμως δεν είναι καταγεγραμμένη επίσημα με επιστημονικές μεθόδους και επιστημονικά τεκμήρια αυτή τη στιγμή.

• Ως επιστήμονες μπορούμε και κάνουμε διάφορες υποθέσεις βασιζόμενοι σε προηγούμενη γνώση από άλλους ιούς ή βακτήρια που προκαλούν ασθένειες στον άνθρωπο.

Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι οι ιοί έχουν την δυνατότητα να μεταλλάσονται, γι’ αυτό και κάθε χρόνο έχουμε νέες και διαφορετικής ισχύος μεταλλάξεις.

Μια μη αμελητέα πιθανότητα είναι να επανέλθει ο κοροναϊός (αν φύγει) τον Σεπτέμβριο/Οκτώβριο με νέες μεταλλάξεις, ίσως και με νέα ισχύ/ζημιογόνο δράση κατά του ανθρώπου.

Ένα πιο πιθανό σενάριο για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο/Οκτώβριο είναι η επάνοδος του ιού σε ανθρώπους που δεν έχουν μολυνθεί αυτή την περίοδο (δεύτερο κύμα).

• Τα εμβόλια είναι πάντα ένα βήμα πίσω από τον ιό. Τα εμβόλια βασίζονται σε ότι στοιχεία έχουμε ήδη για τον ιό. Αν ο ιός μεταλλαχθεί οπότε και τα στοιχεία που ίσως εμείς γνωρίζουμε για αυτόν να διαφοροποιηθούν.

Ως εκ τούτου δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για τον βαθμό προστασίας του εμβολίου για την επόμενη περίοδο. Βακτήρια και παράσιτα μπορούν να αποτελέσουν και αυτά παρόμοια απειλή στον άνθρωπο.

Για παράδειγμα υπάρχουν πρόσφατες, σπάνιες μεν, περιπτώσεις όπου μολυσματικά βακτήρια δεν εξολοθρεύονται από τα υπάρχοντα αντιβιοτικά.

Δεν θα είναι προς έκπληξη των επιστημόνων ένα βακτηρίδιο να εξαπλωθεί με τέτοιο τρόπο στον κόσμο και οι επιστήμονες να αδυνατούν να το εξαλείψουν.

Υπάρχει μεγάλη ανησυχία για αυτό, γι’ αυτό και επενδύονται πολλά χρήματα στον αντίστοιχο ερευνητικό τομέα. Με άλλα λόγια η επιστήμη δεν έχει έτοιμη λύση πάντα, ούτε και μπορεί να βρίσκει τη λύση σε χρόνο αστραπή. Φαίνεται να είμαστε αν όχι ένα βήμα, ίσως και περισσότερα πίσω, ως επιστήμη από την φύση που μας περιβάλλει.

• Όσον αφορά την πανδημία του COVID-19, έχει χαρακτηριστεί επιστημονικά ο τρόπος μετάδοσης του ιού και γνωστοποιήθηκαν τα μέτρα αποφυγής της μετάδοσης από παγκόσμιους οργανισμούς.

Μέσα σε αυτά ζητείται από αρχηγούς των διαφόρων πίστεων (faith leaders) να διαφοροποιηθεί η διαδικασία κοινού ποτηρίου αν αυτό είναι μέρος της εξάσκησης της πίστεώς τους.

" Με βάση λοιπόν τα πιο πάνω στοιχεία, αν η κυβέρνηση/πολιτεία στηρίζεται και αποφασίζει με βάση μόνο επιστημονικά τεκμηριωμένα δεδομένα, η Θεία Κοινωνία θα βρίσκεται πάντα στο στόχαστρο και στην λίστα απαγόρευσης εν καιρώ σοβαρών μεταδοτικών ασθενειών/πανδημίας – και όχι μόνο.

Ως εκ τούτου αυτό που μας απομένει σαν επιχείρημα και αίτημα είναι να σεβαστεί η κυβέρνηση/πολιτεία την πίστη μας (και την εξάσκησή της ως έχει).

Πώς όμως θα δείξει σεβασμό η κυβέρνηση και σε όσους πρεσβεύουν και σε όσους διαφωνούν με το παραπάνω;

Οι διαφωνούντες θα ισχυριστούν ότι εκείνοι δεν έχουν αυτά τα πιστεύω και αν εγκρίνει η κυβέρνηση να κοινωνούν οι πιστοί, τότε εκθέτει ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων σε αυτούς που μπορεί να είναι φορείς του ιού (ή άλλου μικροβίου στο μέλλον).

Επίσης οι διαφωνούντες θα ισχυριστούν ότι θα αρρωστήσουν όσοι κοινωνούν ή έστω ένα σημαντικό ποσοστό αυτών, με αποτέλεσμα να επιβαρύνει επικίνδυνα το σύστημα υγείας.

Με άλλα λόγια αν επιτραπεί η Θεία Κοινωνία δεν θα ικανοποιείται μία από τις δυο πλευρές.

Οπότε ούτε ο σεβασμός προς την πίστη και τα όσα πράττει θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν επιχείρημα.

Εκτός αν νομικά κατοχυρωθεί ως αναφαίρετο δικαίωμα η εξάσκηση της Ορθόδοξης πίστης (όσα συνεπάγονται αυτής) και δεν επηρεάζεται από την παρουσία οποιασδήποτε ασθένειας/πανδημίας.

Αντιλαμβάνεστε αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν εγκριθεί πάλι μέσα από σεβασμό και αποδοχή της πίστης μας και όχι μέσω τεκμηριωμένων επιστημονικών δεδομένων.

Άρα πάλι καταλήγουμε στο ίδιο επιχείρημα δηλαδή την ΠΙΣΤΗ και το σεβασμό/αποδοχή αυτής.

Πώς προχωράμε λοιπόν; Εκτός από την προσευχή μας, έτσι ώστε να φωτίσει ο Θεός τους άρχοντες να σεβαστούν και να αποδεχτούν την εξάσκηση της πίστεως μας ως έχει, εκτιμούμε ότι μια απόφαση και ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου που απαντάει στα διάφορα αναπάντητα ερωτήματα των πιστών θα προσέφερε ανάπαυση.

Αν για κάποιους λόγους δεν φωτίσει ο Θεός την κυβέρνηση/πολιτεία σε αυτό το θέμα και συνεχιστούν τα αδικαιολόγητα μέτρα σχετικά με τον εκκλησιασμό και τα μυστήρια της Εκκλησίας, τι θα πράξει η Εκκλησία της Κύπρου;

Στο παρελθόν η στάση της Εκκλησίας διαφοροποιήθηκε από τις αποφάσεις της κυβέρνησης/πολιτείας π.χ. στο θέμα των εκτρώσεων.

Θα μπορούσε λοιπόν και σε αυτήν την περίπτωση της πανδημίας και των αδικαιολόγητων μέτρων προς την εκκλησιαστική ζωή, η Ιερά Σύνοδος να ξεκαθαρίσει την θέση της και να καθοδηγήσει ανάλογα τους πιστούς;

Για παράδειγμα, να καλέσει τους πιστούς με φόβο και πίστη Θεού να προσέρχονται, όσοι θέλουν στην Θεία Κοινωνία, Ιερά Εξομολόγηση και στους εκκλησιασμούς, τηρώντας τα μέτρα ασφαλείας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους για την αποφυγή μετάδοσης λόγω συνάθροισης, όπου με το πνεύμα της Ορθοδόξου Πίστεως δεν τίθεται φυσικά ούτε θέμα κινδύνου μέσα στον ναό ούτε προσκυνώντας τις άγιες εικόνες, αφού η κτιστή φύση μετέχει της ακτίστου ενέργειας.

Πιστεύουμε ότι η Ιερά Σύνοδος πολύ πιθανόν θα έρθει αντιμέτωπη με το προαναφερθέν δίλημμα.

Τα πράγματα δεν μπορούν να συνεχίσουν έτσι. Ο λαός αισθάνεται πικραμένος και ζητά πνευματική στήριξη.

Πιστεύουμε πως, μια επίσημη απόφαση και ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου στα θέματα που θίξαμε (προσέλευση σε όλα τα μυστήρια και ακολουθίες της Εκκλησίας μας) θα βοηθούσε να καθοδηγηθεί ο λαός μέσω της υπακοής στις αποφάσεις της Ιερά Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου.

Παρακαλούμε όπως δεχθείτε την επιστολή μας σαν μια κίνηση αγάπης και στήριξης.
Είμαστε στη διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση. Ευχόμαστε ο Αναστημένος Κύριος να φωτίσει τις ψυχές όλων μας.

Κλείνοντας, παραμένουμε πιστοί στον Θεό, γνωρίζοντας ότι δεν επιτρέπει τίποτα παραπάνω απ’ αυτά που μπορεί να αντέξει ο άνθρωπος. Ζει Κύριος ο Θεός ημών!