Πέρα από τον διπλωματικό μαραθώνιο που βρίσκεται σε εξέλιξη από το Υπουργείο Εξωτερικών, Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος εκφράζουν έντονη ανησυχία για τις πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν την Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά, αποστέλλοντας επιστολές διαμαρτυρίας προς την Αιγυπτιακή Κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένονται αντίστοιχες παρεμβάσεις και από άλλους Μητροπολίτες.
Οι φωνές που ζητούν να διατηρηθεί η υπόθεση της Ιεράς Μονής στο προσκήνιο πληθαίνουν, ενώ κεντρικό αίτημα αποτελεί η διασφάλιση της απρόσκοπτης πνευματικής λειτουργίας της, της διοικητικής της αυτοτέλειας, της κυριότητας επί της περιουσίας της, και της αδιάλειπτης συνέχειας της μοναστικής παρουσίας.
Ο Μητροπολίτης Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου κ. Δημήτριος, στην επιστολή του προς τον Πρόεδρο της Αιγύπτου κ. Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι, ζητά την πλήρη εφαρμογή του ιστορικού «Αχτιναμέ», αλλά και του διεθνούς δικαίου, της σύμβασης με την UNESCO (2002), καθώς και των δεσμεύσεων που ανέλαβε η Αιγυπτιακή πλευρά σε υψηλό επίπεδο. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, απαιτείται «απόλυτος σεβασμός στην πνευματική ταυτότητα και την ιστορική αποστολή της Μονής».
Ανάλογες παρεμβάσεις καταγράφονται και από άλλους Ιεράρχες:
Ο Μητροπολίτης Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης κ. Χρυσόστομος τονίζει πως η Μονή Σινά αποτελεί «παγκόσμιο φάρο ειρήνης, πολιτισμού και διαθρησκειακού διαλόγου» και ζητά τη διασφάλιση όλων των δικαιωμάτων της.
Ακόμη πιο αιχμηρή είναι η παρέμβαση του Μητροπολίτη Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Νικηφόρου, ο οποίος επισημαίνει ότι η πρόσφατη απόφαση του Εφετείου Ισμαηλίας της 28ης Μαΐου 2025 συνιστά «πλήγμα στην ιστορική αλήθεια και παραβίαση θεμελιωδών θρησκευτικών και ατομικών ελευθεριών», προειδοποιώντας ότι η Μονή κινδυνεύει να απολέσει ακόμη και το κυριότερο αρχιτεκτονικό της κέντρο – το ίδιο το Ιουστινιάνειο κτήριο.
Ιδιαίτερη βαρύτητα αποκτά η έκκληση του Μητροπολίτη Γουμενίσσης, ο οποίος ζητά:
Την οριστική νομική κατοχύρωση της ιστορικής ταυτότητας και της διοικητικής δομής της Μονής Σινά,
Την αναγνώριση της θρησκευτικής της λειτουργίας και της κυριότητάς της επί της περιουσίας και των παρακείμενων εκτάσεων,
Την κατοχύρωση του καθεστώτος των μοναχών, συμπεριλαμβανομένης της απόδοσης αιγυπτιακής ιθαγένειας.
Οι επιστολές των Ιεραρχών υπογραμμίζουν τη βαθιά ανησυχία της Εκκλησίας για την αλλοίωση του χαρακτήρα ενός από τους αρχαιότερους και σημαντικότερους ορθόδοξους μοναστικούς θεσμούς, ζητώντας την άμεση παρέμβαση της Αιγυπτιακής κυβέρνησης ώστε να διαφυλαχθεί η ιστορική και πνευματική φυσιογνωμία της Ιεράς Μονής του Θεοβαδίστου Όρους.
Διαβάστε αναλυτικά τις επιστολές:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΗΣ, ΑΞΙΟΥΠΟΛΕΩΣ κ΄ ΠΟΛΥΚΑΣΤΡΟΥ
Ἀρ. Πρωτ.:177 Γουμένισσα,17-06-2025
Πρός τήν ἐν Ἀθήναις Αἰγυπτιακή Πρεσβεία
ἐξοχότατε κύριε Πρέσβη τῆς Αἰγύπτου,
ὡς Μητρόπολη θεσμικά καί συλλογικά, ὡς Ἕλληνες πολίτες καί μέλη τῆς Ε.Ε. συμμετέχουμε στήν παγκόσμια ἀγωνία γιά τίς, προσευχόμαστε καί καταφάσκουμε τή διπλωματική ἀναζήτηση εἰρήνευσης στή Μέση Ἀνατολή.
Ὡς ἕνα ἀπό τά πολλά τεκμήρια εἰρηνοποιοῦ ἀνέκαθεν στάσης τῆς Ἑλλάδας στήν εὐρύτερη περιοχή, ἐπικαλούμεθα τήν πρόβλεψη τοῦ 1962 γιά τό ἐπί Ἑλληνικοῦ ἐδάφους στήν Καβάλα γνωστό Imaret τοῦ Μοχάμεντ Ἄλι, νεότερης ἱστορικῆς σημασίας, πού ἀναγνωρίσθηκε ὡς βακούφι Αἰγυπτιακό μέ πρωτοβουλία πολιτική καί νομοθετική τῆς Ἑλλάδας. Ὑπηρέτησα ὡς κληρικός στήν Καβάλα καί γνωρίζω καταστάσεις καί δεδομένα.
Γι᾽ αὐτό μένουμε κατάπληκτοι γιά τά διαλαβόντα περί τήν Ἱερά Μονή Σινᾶ, ἕνα θρησκευτικό χῶρο συνεχοῦς μοναχικῆς ζωῆς, ἰδιοκτησίας καί αὐτοδιοίκητης παρουσίας, προστατευμένο πλήρως ἀπό “Ἀχτιναμέ” τοῦ ἴδιου τοῦ Μωάμεθ (623), νέο “Ἀχτιναμέ” τοῦ δεύτερου μετά τό Μωάμεθ Χαλίφη Ὀμάρ Κατάμπ (737 μ.Χ.) καί νεότερο “Ἀχτιναμέ” τοῦ σουλτάνου Ἀβδούλ Χαμίτ ΙΙ (1904).
Κανείς δέν μπορεῖ νά ἀρνηθεῖ παγκοσμίως τήν συνεχή ἱστορική ἐνεργό ζωή, τήν εἰδική ἐδαφική θρησκευτική ταυτότητα, τήν ἀδιάκοπη ἐδαφική κτηματική παρουσία τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ Θεοβαδίστου Ὄρους Σινᾶ ἐπί 1500 χρόνια, ἀπό τά χρόνια τοῦ Ἰουστινιανοῦ καί μέχρι σήμερα.
Ὅπως μάλιστα ἡ ἴδια ἡ ἔντιμη πολιτεία σας Αἴγυπτος παραδέχθηκε στή Σύμβασή της μέ τήν UNESCO τό 2002, ἀνακηρύχθηκε πάλι τότε ἐπισήμως καί διεθνῶς ἡ αὐτόνομος Ἱερά Μονή τοῦ Θεοβαδίστου Ὄρους Σινᾶ καί ὁ περιβάλλων χῶρός της «Μνημεῖο Παγκόσμιας Κληρονομιᾶς», καί ἡ χώρα Σας ἀποδέχθηκε ρητά ὅτι ἡ αὐτόνομος Ἑλληνορθόδοξος Ἱερά Μονή καί ὅλες οἱ ἰδιοκτησίες στόν περιβάλλοντα χῶρο εἶναι ἰδιοκτησία τῆς Ἱερᾶς Μονῆς.
Αὐτή ἡ ξεκάθαρη ἐπίσημη Αἰγυπτιακή διεθνής δέσμευση ἔγινε ξαφνικά στόχος δικαστικῆς συστράτευσης τεσσάρων (4) μόλις ἐπίσημων Αἰγυπτιακῶν φορέων: τοῦ Δημάρχου τῆς πόλεως τῆς Ἁγίας Αἰκατερίνης, τοῦ Κυβερνήτη τοῦ Νοτίου Σινᾶ, τοῦ Ὑπουργείου Ἀρχαιοτήτων καί τοῦ Προέδρου Ἀρχῆς Περιβαλλοντικῶν Ὑποθέσεων, τό 2015 καί 2016, ἐναντίον τῶν κατοχυρωμένων δικαιωμάτων τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σινᾶ, ἱστορικά καί θρησκευτικά βάσει “Ἀχτιναμέ” τοῦ Μωάμεθ καί διεθνῶς βάσει τῆς Σύμβασης Αἰγύπτου- UNESCO. Ἐν ὀνόματι μιᾶς ἱστορίας 1500 χρόνων, ἡ Ἱερά Μονή θέλησε δικαίως νά ὑπερασπιστεῖ τόν ἱστορικό ἑαυτό της, τήν ἱστορική παρουσία της, τίς ἱστορικές χωροκτησίες, ἰδιοκτησίες καί χρησικτησίες της 1500 χρόνων.
Διαχρονικά ἐπί τόσους αἰῶνες ἡ ἑλληνορθόδοξη Ἀδελφότητα τῆς Μονῆς μέ ἐπικεφαλῆς τόν Ἡγούμενο ἦταν ἡ ἀδιαφιλονίκητη ἱστορική τεκμηρίωση τῆς διάρκειας ζωῆς καί παρουσίας τῆς ἱστορικῆς Μονῆς, τήν ὁποία τίμησε ὁ ἴδιος ὁ Μωάμεθ μέ τόν “᾽Αχτιναμέ” προστασίας καί σεβάστηκαν κυριολεκτικῶς οἱ πάντες.
Ὅμως, σέ ἀντίθεση μέ τόν “Ἀχτιναμέ” τοῦ Μωάμεθ καί τοῦ Ὀμάρ Κατάρ μέχρι καί τόν Ἀχτιναμέ τοῦ τελευταίου Ὀθωμανοῦ Σουλτάνου, τό τριμελές Ἐφετεῖο τῆς Ἰσμαηλίας δικαίωσε τούς ἀντιδίκους τῆς Ἑλληνορθόδοξης Μονῆς.
Ἀναγνωρίζει στούς Μοναχούς τό ἐλαχιστότερο ἀνθρώπινο δικαίωμα, τό δικαίωμα μιᾶς λατρευτικῆς ἀναπνοῆς, ἀλλά νά μήν ἔχουν κανένα δικαίωμα ὕπαρξης, ζωῆς, παρουσίας, προσφορᾶς, διακονίας, κτήσεως στήν Ἑλληνορθόδοξη αὐτή Μονή. Πῶς καί πόσο θά ζήσουν μόνο μέ τήν “ἀναπνοή”, ὅταν μέ αὐτήν τήν τριμελή Ἐφετειακή ἀπόφαση ἡ Αἴγυπτος τούς θεωρεῖ σήμερα νομικά και ἰδιοκτησιακά τελείως ἀνυπόστατους, ἀντί νά σεβαστεῖ πλήρως τόν Ἀχτιναμέ τοῦ ἴδιου τοῦ Μωάμεθ;
Μιά τέτοια σημερινή στάση κατάφωρης ὑπαναχώρησης τῆς ἐπίσημης Αἰγύπτου, κι ἀπό τή σύμβαση μέ τήν Unesco (μέ αἴτημα καί δεσμεύσεις τῆς ἴδιας τῆς Αἰγύπτου) καί τίς ὑψηλές θεσμικές συζητήσεις μέ τήν Ἑλλάδα, τί μπορεῖ νά σημαίνουν γιά τήν 15 αἰώνων Ἑλληνόρθοδοξη Μονή;
Ἕνα καθεστώς ἀναγνωρισμένης ἀπό τήν Unesco πολιτιστικῆς καί θρησκευτικῆς ἰδιοκτησίας 1500 χρόνων θεωρήθηκε ὡς στερούμενο νόμιμων τίτλων ἰδιοκτησίας σέ ἐκκλησίες καί περιβάλλον ζωτικῆς “λειτουργικῆς σημασίας (ὕπαρξης τῆς Μονῆς)”! Ἐκκλησίες καί ἰδιοκτησίες τῆς Μονῆς ἀπό αἰῶνες θεωρήθηκαν ὡς μή πιστοποιημένες νόμιμες ἰδιοκτησίες “λειτουργικῆς σημασίας (ὕπαρξης τῆς Μονῆς)”!
Ὁ ἔναντι τῆς Unesco διεθνής ἐκπρόσωπος τῆς Ἑλληνορθόδοξης Μονῆς Ἀρχιεπίσκοπος θεωρήθηκε ἀπό τό Ἐφετεῖο ὡς μή νόμιμος ἐκπρόσωπος “λειτουργικῆς σημασίας”! Μέ ὅλα αὐτά ἡ Αἴγυπτος καταφρονεῖ τίς σαφεῖς προβλέψεις τοῦ “Ἀχτιναμέ” τοῦ Μωάμεθ. Καταφρονεῖ ἐπίσης τίς δεσμεύσεις τῆς Σύμβασης 2002 μέ τήν Unesco.
Γιατί ἡ νεότερη ἐπίσημη (ἀπό τό 2002, 2012, 2016, 2017, 2022, 2024, 2025) Αἰγυπτιακή κυβερνητική στάση καί ἡ δικαστική δεοντολογία θέλουν νά καταργήσουν καί καταπατήσουν δικαιώματα αἰώνων ἰδιοκτησίας καί χρησικτησίας μιᾶς ἱστορικῆς ζωντανῆς Μονῆς 1500 ἐτῶν, ἀναγνωρισμένης ἀπό τόν ἴδιο τόν Μωάμεθ;
Ἡ δικαστική ἀπόφαση προφανέστατα δέν ἐκδόθηκε ἀφ᾽ ἑαυτῆς, ἀλλά ὑπέρ τῶν ἀπόψεων τῶν ἀντιδίκων τῆς Μονῆς. Καί παραβιάζει εὐθέως τίς “κόκκινες γραμμές” πού τέθηκαν στήν Ἑλληνο-Αἰγυπτιακή σύσκεψη τῆς 12/9/2024, ἐφόσον ἀναγνωρίζει δικαστικά ὡς ἀποκλειστικό ἰδιοκτήτη τῶν 28 “θρησκευτικῶν χώρων” (μεταξύ τῶν ὁποίων καί τήν ἴδια τήν Ἱερά Μονή) τό Αἰγυπτιακό δημόσιο.
Μέ μιά δικαστική ἀπόφαση τριμελοῦς Ἐφετείου ὑπέρ τῶν ἀντιδίκων δύο Κρατικῶν φορέων καί δύο Τοπικῶν φορέων, αὐτοί πού ἔφτιαξαν καί συντηροῦν μέχρι σήμερα τόν πολιτισμό τοῦ Σινᾶ καί τήν θρησκευτικότητα τοῦ Σινᾶ καί τήν ψυχή σύν τό σῶμα τοῦ Σινᾶ, αὐτοί σήμερα καταργοῦνται ἀπό ὅλα αὐτά τά ἱστορικῶς καί παγκοσμίως ἀναγνωρισμένα δικαιώματα, πού τά κατοχύρωσε μέ τήν ἴδια του τήν παλάμη ὁ ἴδιος ὁ Μωάμεθ καί ὁ διάδοχός του Χαλίφης, μέχρι καί τόν τελευταῖο Ὀθωμανό Σουλτάνο, μόλις πρίν τήν ἵδρυση τοῦ νέου Αἰγυπτιακοῦ κράτους.
Πόσο βάσιμο εἶναι ―σύμφωνα μέ τήν παγκόσμια καί διεθνή κοινή νομική λογική― ἕνας ἀναγνωρισμένος ἀπό τόν Μωάμεθ χῶρος χριστιανικῆς ἰδιοκτησίας καί λατρείας 1500 χρόνων, νά ἀπαιτεῖται σήμερα νά δώσει “τίτλους ἰδιοκτησίας” σέ ἕνα νεότερο Κρατικό θεσμό 200 χρόνων;
ἐξοχότατε κύριε Πρέσβη τῆς Αἰγύπτου,
ζητοῦμε ἀπό τόν ἐξοχότατο Πρόεδρο τῆς Αἰγύπτου κ. Ἀμπντέλ Φατάχ Ἀλ Σίσι καί τήν ἔντιμη Κυβέρνησή σας νά ἐξεύρει τρόπους ἀπόλυτου σεβασμοῦ ἐκείνου τοῦ Μωαμεθανικοῦ “Ἀχτιναμέ” καί δευτερευόντως τοῦ διεθνοῦς δικαίου, τῆς συμβάσεως τῆς χώρας σας μέ τήν Unesco τοῦ 2002 καί τῶν ρητῶν δεσμεύσεων τοῦ κ. Προέδρου στή συνάντησή του μέ τόν Πρωθυπουργό μας, ἀλλά καί τοῦ προεδρικοῦ ἐκπροσώπου μέ τήν ὁρισθεῖσα ἑλληνική ἀντιπροσωπεία στίς ἐπίσημες ἀμοιβαῖες δεσμεύσεις τους.
Ποιοῦμεν ἔκκληση πρός τήν ἔντιμη Αἰγυπτιακή Κυβέρνηση γιά τά ἀκόλουθα:
(α) γιά τήν ὁριστική νομιμοποίηση τῆς ἱστορικῆς καί αὐτόχρημα νομικῆς ταυτότητος τῆς Ἑλληνορθόδοξης Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ Θεοβαδίστου Ὄρους Σινᾶ-Ἁγίας Αἰκατερίνης 1500 χρόνων· τήν νομιμοποίηση τῶν ἱστορικῶν Θεμελιωδῶν Κανονισμῶν διοίκησης, συγκρότησης καί ἐκπροσώπησής της·
(β) ἡ δικαστική ἀναγνώριση τῆς θρησκευτικῆς λειτουργίας τῆς Μονῆς εἶναι ἡ διάτορη δικαστική διακήρυξη τῶν ἀπό τόν ἴδιο τόν εὐσπλαχνικό Θεό διά τοῦ Μωάμεθ ἱστορικῶν τίτλων ἀνά τούς αἰῶνες νομιμότητας, ἱστορικῆς μακρᾶς παρουσίας, ἰδιοκτησίας, χρησικτησίας καί λειτουργίας τῆς Ἱερᾶς Μονῆς·
(γ) εἶναι συνεπῶς ἀντικειμενικά διά τῶν αἰώνων αὐτονόητη καί πρέπει νά κατοχυρωθεῖ ὁριστικά καί ἀμετάκλητα ἡ κύρια ἰδιοκτησία τῆς Μονῆς καί τοῦ περιβάλλοντος χώρου καί κάθε θρησκευτικῆς καί ἄλλης ἰδιοκτησίας της, κατοχυρωμένων ἀπό αἰῶνες χρησικτησίας, πρό συστάσεως τοῦ Αἰγυπτιακοῦ κράτους·
(δ) παρακαλοῦμε ἐπίσης γιά τήν ὁριστική διευθέτηση τῆς νομιμοποίησης τῶν Μοναχῶν τῆς Μονῆς, μέ τήν πρόβλεψη παροχῆς τῆς Αἰγυπτιακῆς ἰθαγένειας.
Παρακαλοῦμε νά διαβιβάσετε τήν ἔκκλησή μας στόν ἐξοχότατο Πρόεδρό σας κ. Ἀμπντέλ Φατάχ Ἀλ Σίσι.
Ἡ παροῦσα διαμαρτυρία καί παράκλησή μας ἐκφράζει σύσσωμες τίς ἐκκλησιαστικές, δημοτικές, κοινωνικές καί πολιτιστικές ὀργανώσεις τῆς περιοχῆς μας.
Κοινοποιεῖται στόν Σεβασμιώτατο Ἀρχιεπίσκοπο Σιναίου κ. Δαμιανό, γιά τήν πληροφόρησή του, μέ τό ἐλεύθερο χρήσης τῆς παρούσης ἐκκλήσεώς μας ὅπου δεῖ.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Γουμενίσσης, Ἀξιουπόλεως & Πολυκάστρου ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Αναλυτικά η επιστολή του Μητροπόλίτη Τρίκκης:
Πρὸς
τὸν Ἐξοχότατον Πρέσβυν
τῆς Αἰγυπτιακῆς Πρεσβείας
Ἐν Ἀθήναις.
ΘΕΜΑ: «Ἔντονος διαμαρτυρία διὰ τὴν ἐντεινομένην ἀπειλὴν κατὰ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ Σινᾶ».
Ἐξοχώτατε Κύριε Πρέσβη
Μετὰ ἀληθινοῦ σεβασμοῦ καὶ ἐκκλησιαστικῆς μέριμνας, ὁ ὑπογεγραμμένος Μητροπολίτης Τρίκκης, Γαρδικίου καὶ Πύλης Χρυσόστομος, ἐκφράζω τὴν ἔντονον καὶ ἐιλικρινῆ διαμαρτυρίαν μου διὰ τὴν σοβαρὴν ἀπειλὴν ἥτις φαίνεται νὰ διαμορφοῦται εἰς βάρος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τῆς Ἁγίας Αἰκατερίνης τοῦ Θεοβαδίστου Ὄρους Σινᾶ.
Ἐκ τῶν ἀνακοινωθέντων ὑπὸ τοῦ Παναγιωτάτου Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ.κ. Ἰερωνύμου, Ἐκκλησιαστικῶν Ἀρχῶν, καὶ ἐκτενῶς ἀπὸ τὰ Μέσα Μαζικῆς Ἐνημερώσεως, ἐκφράζεται βαθιὰ ἀνησυχία καὶ ἔντονος προβληματισμὸς διὰ τὴν ἐπικειμένην νομικὴν ἀνατροπὴν τοῦ καθεστῶτος τῆς Μονῆς.
Ἐνδεικτικῶς, ἀναφέρονται:
Ἀμφισβήτησις τῆς κυριότητος καὶ τῶν ἀπὸ Ἰουστινιανοῦ ἐμπεδομένων τίτλων ἰδιοκτησίας.
Περιορισμοὶ τῆς διοικητικῆς ἐλευθερίας τῆς Μονῆς.
Κίνδυνος ἐμμέσου ἐποπτείας ἐπὶ τῶν ἱερῶν κειμηλίων.
Ἐπισφαλὴς ἀνανέωσις τῆς παραμονῆς τῶν μοναχῶν εἰς τὸν Ἱερὸν Χῶρον.
Ἐνδεχόμενος ἐκφυλισμὸς τῆς πνευματικῆς ταυτότητος καὶ τῆς λειτουργικῆς ἐλευθερίας τοῦ μοναστηριακοῦ βίου.
Ἡ Ἱερὰ Μονὴ τοῦ Σινᾶ ἀποτελεῖ ὄχι μόνον κοιτίδα πνευματικῆς ἀναφορᾶς διὰ τὴν Ὀρθοδοξίαν, ἀλλὰ καὶ παγκόσμιον φάρον εἰρήνης, πολιτισμοῦ, ἀσκητικῆς παραδόσεως καὶ διαθρησκειακοῦ διαλόγου. Διαμαρτύρομαι ἐκ καρδίας καὶ παρακαλῶ, διὰ τὸ κύρος, τὸ ἦθος καὶ τὴν ἀρχαίαν φιλίαν τοῦ Αἰγυπτιακοῦ Κράτους πρὸς τὴν Ἐκκλησίαν, ὅπως διασφαλισθῇ ἡ ἀκωλύτως πνευματικὴ λειτουργία, ἡ διοικητικὴ αὐτοτέλεια, ἡ κυριότης ἐπὶ τῆς περιουσίας, καὶ ἡ ἀδιάσπαστος συνέχεια τῆς μοναχικῆς παρουσίας εἰς τὴν Ἱερὰν Μονὴν τοῦ Σινᾶ.
Μετὰ τιμῆς,
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο ΤΡΙΚΚΗΣ, ΓΑΡΔΙΚΙΟΥ ΚΑΙ ΠΥΛΗΣ Χ Ρ Υ Σ Ο Σ Τ Ο Μ Ο Σ
Αναλυτικά η Επιστολή του Μητροπολίτη Γόρτυνος:
Εξοχώτατε Κύριε Πρέσβη,
Με αισθήματα βαθείας θλίψεως και ιεράς αγανακτήσεως, απευθύνομαι προς την Υμετέρα Εξοχότητα, εκφράζοντας την έντονη διαμαρτυρία του ευσεβούς λαού της Ιεράς Μητροπόλεως Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως, αλλά και εμού προσωπικώς, για την επιχειρούμενη προσπάθεια καταλύσεως της Ιεράς Μονής Αγίας Αικατερίνης Σινά, ενός εκ των αρχαιοτέρων και ιεροτέρων Χριστιανικών Μνημείων της Οικουμένης, το οποίο τελεί υπό το ισχύον ιδιοκτησιακό και διοικητικό καθεστώς επί πολλούς αιώνας.
Η επιχειρούμενη ανατροπή του ισχύοντος καθεστώτος, η οποία προέκυψε εκ της δικαστικής αποφάσεως της 28ης Μαΐου 2025, συνιστά κατάφωρο πλήγμα στην ιστορική αλήθεια, την διεθνώς αναγνωρισμένη αυτονομία και ανεξαρτησία της Μονής, και παραβίαση θεμελιωδών ατομικών και θρησκευτικών ελευθεριών. Η εφαρμογή τοιαύτης πρακτικής θα έχει ως αποτέλεσμα η Ιερά Μονή να απωλέσει παν ιδιοκτησιακό δικαίωμα επί των πέριξ αυτής εκτάσεων, αλλά και επί του ιδίου του Ιουστινιάνειου κτιρίου, το οποίο αποτελεί ανεκτίμητο αρχιτεκτονικό και πνευματικό θησαυρό της Ορθοδοξίας και της παγκοσμίου πολιτιστικής κληρονομιάς.
Περαιτέρω, η επιβολή των σχετικών μέτρων καταπατά ευθέως τα ατομικά (ιδιοκτησία) δικαιώματα των Μοναχών και την ανεμπόδιστη άσκηση της μοναχικής τους ζωής και διακονίας. Επιπλέον, η ανάληψη της αρμοδιότητος διαφυλάξεως των ανεκτίμητων κειμηλίων της Μονής υπό της Αιγυπτιακής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας συνιστά, εμμέσως πλην σαφώς, υφαρπαγή του ιστορικού και πνευματικού πλούτου αυτής. Ιδιαιτέρως ανησυχία προκαλεί και η έλλειψη οιασδήποτε δεσμεύσεως εκ μέρους του Αιγυπτιακού Κράτους περί της ανανεώσεως των ετησίων αδειών παραμονής των Μοναχών, γεγονός το οποίο θέτει σε άμεσο κίνδυνο την συνέχεια της μοναστικής παρουσίας στο Ιερό Όρος του Σινά.
Εν όψει τούτων, δηλώνω απερίφραστα την αμέριστη συμπαράσταση εμού και του Ποιμνίου μου προς την Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Σινά και τους Πατέρες αυτής, υπογραμμίζοντας την επιτακτική ανάγκη διαφυλάξεως του απαραβιάστου του ιερού τούτου τόπου, εις σεβασμόν της ιστορίας, του διεθνούς δικαίου και της θρησκευτικής ελευθερίας.
Παρακαλώ, όπως η Υμετέρα Εξοχότης διαβιβάσει στα αρμόδια όργανα της Αιγυπτιακής Κυβερνήσεως την έντονη διαμαρτυρία και την βαθειά ανησυχία μας για την διατήρηση του ισχύοντος καθεστώτος και την προστασία της Ιεράς Μονής Αγίας Αικατερίνης Σινά.
Μετ’ εξαιρετικής τιμής
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+ο Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Νικηφόρος