Το θέμα του «Του Τάματος του Εθνους» επανέφερε ο μητροπολίτης Γόρτυνος κ.Ιερεμίας στο κηρυγμά του στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Σύστασης της Α’ Πελοποννησιακής Γερουσίας.“Χτίσαμε λουξ πολυκατοικίες και μεγάλα κτίρια για να έρχονται οι πριμαντόνες και τα καθάρματα της Ευρώπης και να οργιάζουν στον τόπο μας”, ανέφερε με αφορμή την υπενθύμηση του “Τάματος του Έθνους” που δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί και ζήτησε την παρέμβαση των αρχόντων του τόπου μας για το θέμα αυτό, ώστε να εκπληρωθεί το τάμα, αφού, όπως είπε, η μη εκπλήρωσή του οδηγεί σε κακά για το λαό μας.
Μάλιστα χρησιμοποίησε και τη γνωστή φράση “σε παιδί και Άγιο μην τάξεις”.
Το Τάμα του Έθνους ήταν υπόσχεση των Ελλήνων επαναστατών του 1821 προς τον Χριστό για την ανέγερση ενός Ιερού Ναού ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον Οθωμανικό ζυγό.
Ποια είναι τελικά η ιστορία του Τάματος;
«Η εκπλήρωση του τάματος του Εθνους και των Ηρώων του Εθνους για την ανέγερση μεγαλοπρεπούς Ιερού Ναού του Σωτήρος Χριστού συνεχίζει και σήμερα να αποτελεί ηθική και συμβατική υποχρέωση της Ελληνικής Πολιτείας». Οι κατάλληλες θέσεις είναι πολλές: «Το Πεδίον του Αρεως, τα ξέφωτα του Ζαππείου ή του Εθνικού Κήπου, το Αττικό Αλσος».
Το απόσπασμα προέρχεται από επερώτηση που κατέθεσαν 18 βουλευτές: Οι Σ. Αναστασιάδης, Γ. Βαγιωνάς, Κ. Βλάσης, Γ. Γιακουμάτος, Στ. Γιαννάκης, Θ. Δαβάκης, Θ. Καράογλου, Γ. Κασαπίδης, Κ. Κατσαφάδος, Δ. Κυριαζίδης, Γεωργία Μαρτίνου, Β. Μπασιάκος, Χρ. Μπουκώρος, Κατερίνα Παπακώστα, Ελενα Ράπτη, Κ. Σκρέκας από τη Νέα Δημοκρατία, ο Δ. Καμμένος από τους ΑΝΕΛ και ο ανεξάρτητος Ν. Νικολόπουλος.
Οι βουλευτές που επιθυμούν να ανεγερθεί μια τεράστια εκκλησία μέσα στον Εθνικό Κήπο ή στο Ζάππειο, απευθύνονται στους υπουργούς Παιδείας και Πολιτισμού προκειμένου να πληροφορηθούν εάν είναι στις προθέσεις της συγκυβέρνησης «η εκπλήρωση της ηθικής αυτής υποχρέωσης της Πολιτείας» και αν διασώζονται έγγραφα της διοικητικής προεργασίας και των αποφάσεων που αφορούν την υπόθεση από το 1834 έως σήμερα.
Η επερώτηση, που κατατέθηκε στις 13 Φεβρουαρίου, γρήγορα κυκλοφόρησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συγκεντρώνοντας όπως ήταν αναμενόμενο πλήθος ειρωνικών σχολίων.Το θέμα προκάλεσε πολλές αντιδράσεις ακόμη και τους κόλπους της Ν.Δ
Τι είναι όμως το «τάμα του έθνους»; Η υπόθεση έμεινε γνωστή ως ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα της χούντας. Η ανέγερση μνημειώδους εκκλησίας στα Τουρκοβούνια εξαγγέλθηκε από τον Γιώργο Παπαδόπουλο το 1968, ως έκφραση της ευγνωμοσύνης του λαού προς τον Θεό για την απελευθέρωσή του από τους Τούρκους. Ενας ναός που θα ήταν ορατός σε όλη την Αθήνα, ισάξιος του Παρθενώνα. Το σχέδιο αναγόταν σε μια «υπόσχεση» που είχε δοθεί το μακρινό 1829 στη Δ΄ Εθνοσυνέλευση στο Αργος και επαναλήφθηκε από ορισμένους πολιτικούς σε ταραγμένες εποχές (η τελευταία το 1930).
Ακολούθησε η σύσταση «Ειδικού Ταμείου» για τη συγκέντρωση πόρων. Τελικά συγκεντρώθηκαν 453,3 εκατομμύρια δραχμές από δωρεές, δάνεια και επιχορήγηση από τον προϋπολογισμό, τα οποία… δαπανήθηκαν σε μελέτες και άλλα έξοδα. Οπως αναφέρει η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ (26.1.1974), «φαίνεται ότι ο Ναός του Σωτήρος, που πρόκειται να ανεγερθή πάνω στα Τουρκοβούνια, θα είναι απ’ τους πιο θαυματουργούς στη χώρα μας. Γιατί, πριν ακόμα κτισθή, πριν καν γίνουν τα σχέδια για την κατασκευή του, δαπανήθηκαν –λες από θαύμα– τα 406 εκατομμύρια δραχμές από τα 453 εκατομμύρια που είχαν τελικά συγκεντρωθεί». Στη συνέχεια η υπόθεση ξεχάστηκε και πάλι. «Τα τελευταία χρόνια το θέμα ανακίνησαν απόγονοι των ηρώων του 1821 και το Ιδρυμα Προασπίσεως Ηθικών και Πνευματικών Αξιών», μας πληροφορούν στην ερώτησή τους οι 18 βουλευτές. Αρωγός του σχεδίου, υπενθυμίζουν, είναι η Εκκλησία: όντως, το 2012 η Ιερά Σύνοδος αποφάσισε να ανεγείρει μεγαλοπρεπή καθεδρικό ναό, κατόπιν αιτήματος μητροπολιτών, και αφού στάθμισε «τις πνευματικές ανάγκες του ορθόδοξου ελληνικού λαού» και το γεγονός ότι «όλες οι ορθόδοξες εκκλησίες κατά την παρελθούσα δεκαετία και εν μέσω δυσμενεστάτων οικονομικών και κοινωνικών προϋποθέσεων και όρων, έχουν ανεγείρει υπό τη μορφή τάματος περικαλλείς καθεδρικούς ναούς με εντυπωσιακές οικοδομικές εγκαταστάσεις» (8/6/2012).
Πηγή: Το σκίτσο είναι του Μπόστ…Καθημερινή