Ευαγγελικό ανάγνωσμα Κυριακής 1 Νοεμβρίου 2020. Τσιγκούνικη ελεημοσύνη. Οι αρετές που μας δίνει ο Θεός είναι πολλές. Μια από τις αρετές αυτές είναι και η ελεημοσύνη. Η ελεημοσύνη είναι η ανιδιοτελής προσφορά προς τον συνάνθρωπό μας, όταν εκείνος βρίσκεται σε μια δύσκολη θέση. Η ελεημοσύνη πηγάζει από την καρδιά του ανθρώπου και την αγάπη του προς τον πλησίον. Δίνοντας κάτι στον πλησίον μας όταν έχει ανάγκη, είναι σαν να δίνουμε στον ίδιο τον Χριστό, εφαρμόζοντας αυτό που διαβάζουμε στην Καινή Διαθήκη στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο: «πείνασα και μου δώσατε να φάγω, δίψασα και με ποτίσατε, ήμουν ξένος που δεν είχα τόπο να μείνω, και με πήρατε στο σπίτι σας. Ήμουν γυμνός και με ενεδύσατε, αρρώστησα και με επισκεφθήκατε, εις την φυλακή ήμουν και ήλθατε να με δείτε”. Η ελεημοσύνη μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπος, αλλά όποιον τρόπο και να επιλέξουμε, πρώτα ξεκινά από την καρδιά και την αγάπη μας προς τον πάσχοντα συνάνθρωπό μας. Όταν όμως ο άνθρωπος δεν ξέρει να αγαπά, διότι δεν έχει αγάπη μέσα του, παρά μόνο για τον εαυτό του, τότε δεν σπλαχνίζεται και δεν ελεεί τον συνάνθρωπό του. Ένα τέτοιο γεγονός έχουμε στην παραβολή με τον πλούσιο και τον φτωχό Λάζαρο, που διαβάζουμε στο Ευαγγελικό ανάγνωσμα στην εκκλησία την Κυριακή Ε΄ Λουκά και μάλιστα οι πλούσιοι όπως αναγράφει η Καινή Διαθήκη δύσκολα μπαίνουν στη Βασιλεία των Ουρανών και γι’ αυτό δεν αναφέρεται το όνομα του πλουσίου, αναφέρεται μόνο το όνομα του φτωχού. Οι πλούσιοι απολαμβάνουν δόξα και τιμή επάνω στη γη και αναγνωρίζονται από τους ανθρώπους, όχι όμως επάνω στη Βασιλεία των Ουρανών, όπως και ο πλούσιος της παραβολής. Όμως οι φτωχοί, όπως και ο φτωχός Λάζαρος καταγράφονται τα ονόματά τους στον Παράδεισο. Γιατί άραγε τα ονόματα των πλουσίων δεν αναγράφονται στον Παράδεισο παρά μόνο των φτωχών; Διότι οι έχοντες και κατέχοντες τον πλούτο δύσκολα εισέρχονται στον Παράδεισο, όπως μας είπε ο Χριστός. Διότι ο «χορτάτος» δεν πιστεύει τον «πεινασμένο», όπως λέγει και ο λαός μας. Ο πλούτος δίδεται από τον Θεό σε κάποιους ανθρώπους, για να τον χειριστούν καλώς και να τον μοιράζουν σε φτωχούς, όπως έκανε και ο Αβραάμ που ήταν βαθύπλουτος. Γι’ αυτό και ο Θεός αντάμειψε αυτή την ελεημοσύνη και ταπεινότητά του. Πώς την αντάμειψε; Ολόκληρη η Αγία Τριάδα τον επισκέφθηκε στο σπίτι του και ευλόγησε την οικογένειά του. Η Ελεημοσύνη και η Ταπεινότητα έλκουν σαν μαγνήτης το έλεος του Θεού επάνω στην οικογένειά μας και στον καθένα μας προσωπικά. Ποια όμως ελεημοσύνη έλκει το έλεος του Θεού; Η τσιγκούνικη; Φυσικά και όχι. Μήπως η ελεημοσύνη που κάνουμε εμείς, δίνοντας ένα και δύο ευρώ και όσα παλαιά ρούχα ή έπιπλα δεν τα θέλουμε τα μοιράζουμε στους φτωχούς; Αυτή η ελεημοσύνη δεν είναι ευλογημένη από τον Θεό, διότι είναι «τσιγκούνικη» ελεημοσύνη, που προμηνύει ότι και ο Θεός με τσιγκουνιά θα ελεήσει και εμάς. Η «τσιγκούνικη» ελεημοσύνη δεν γίνεται δεκτή από τον Θεό, διότι πίσω της κρύβει το «εγώ» μας και το προσωπικό μας συμφέρον.