Την Κυριακή 7 Αυγούστου (μετά της Μεταμορφώσεως) πανηγύρισε ο Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου στην Αγκαθιά του Δήμου Αλεξάνδρειας επι τη μνήμη του Αγίου Νικάνορος.
Λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων.
Κατά το διήμερο της πανηγύρεως τέθηκαν σε προσκύνηση των πιστών ιερά Λείψανα του Αγίου Νικάνορος καθώς και η Ιερά Εικόνα της Παναγίας Καλλιπετριανής από την ομώνυμο Ιερά Μονή της Σκήτεως Βεροίας.
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου είχε ως εξής:
«Πιστεύετε ὅτι δύναμαι τοῦτο ποιῆσαι;»
Δύο θαύματα μᾶς παρουσίασε, ἀδελφοί μου, ἡ σημερινή εὐαγγελική περικοπή. Τό θαῦμα τῆς θεραπείας δύο τυφλῶν καί τό θαῦμα τῆς ἰάσεως ἑνός κωφοῦ δαιμονιζομένου. Καί, ὅπως σέ κάθε θαῦμα τοῦ Χριστοῦ, ἔτσι καί στό θαῦμα τῆς θεραπείας τῶν τυφλῶν, ὁ Ἰησοῦς θέτει καί πάλι τό ζήτημα τῆς πίστεως. «Πιστεύετε ὅτι μπορῶ νά κάνω αὐτό πού μοῦ ζητᾶτε;» εἶναι ἡ ἐρώτηση τοῦ Χριστοῦ πρός τούς δύο τυφλούς.
Σέ κάποιους μπορεῖ νά φαίνεται ἄσκοπη καί περιττή ἡ ἐρώτηση, καθώς οἱ δύο τυφλοί μέ δική τους πρωτοβουλία πλησιάζουν τόν Ἰησοῦ καί ζητοῦν τή θεραπεία. Κατά συνέπεια θά μποροῦσε νά συμπεράνει κανείς ὅτι προφανῶς καί πιστεύουν στή δύναμη τοῦ Χριστοῦ, ἐφόσον μόνοι τους ζητοῦν νά τούς χαρίσει τό φῶς πού στεροῦνται.
Ἡ ἐρώτηση ὅμως τοῦ Χριστοῦ οὔτε τυχαία εἶναι οὔτε περιττή. Ὁ Ἰησοῦς, βεβαίως, γνωρίζει ὅτι οἱ δύο τυφλοί πιστεύουν πραγματικά, ἀλλά τούς ρωτᾶ γιά τρεῖς λόγους.
Ὁ πρῶτος λόγος εἶναι γιά νά διδάξει τούς ἀνθρώπους ὅτι ἡ πίστη εἶναι ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιά τό θαῦμα. Τό θαῦμα δέν εἶναι κάτι μαγικό, οὔτε εἶναι μία ἄλογη ἔκφραση τῆς δυνάμεως τοῦ Θεοῦ. Εἶναι ἡ ἀνταπόκριση του σέ ἕνα αἴτημα τῶν τέκνων του πού πιστεύουν σ᾽ αὐτόν καί ἔχουν ἀνάγκη τῆς βοηθείας του. Εἶναι ἡ εὐκαιρία πού τούς δίνει νά ἐνισχύσουν τήν πίστη τους καί νά στηρίξουν σ᾽ αὐτήν περισσότερο τή ζωή τους.
Ὁ δεύτερος λόγος εἶναι γιά νά ὁμολογήσουν τήν πίστη πού ἔχουν στή ψυχή τους. Γιατί ἡ πίστη ἔχει μεγαλύτερη ἀξία γιά τόν ἄνθρωπο, ὅταν δέν κρύπτεται ἀλλά ὁμολογεῖται. Καί ὁ τρίτος λόγος εἶναι γιατί ἡ ὁμολογία τῆς πίστεως βοηθᾶ τόν ἄνθρωπο νά συνειδητοποιήσει τί πιστεύει καί γιατί τό πιστεύει.
Πολλές φορές λέμε, ἀδελφοί μου, ὅτι πιστεύουμε ἀλλά δέν ξέρουμε σέ τί ἀκριβῶς πιστεύουμε. Ζητοῦμε βοήθεια ἀπό τόν Θεό ἀλλά δέν εἴμαστε βέβαιοι γιατί τοῦ τήν ζητοῦμε καί ἐάν πιστεύουμε ὅτι μπορεῖ νά μᾶς κάνει αὐτό πού ζητοῦμε ἤ τοῦ τό ζητοῦμε μόνο γιατί δέν ἔχουμε κανένα ἄλλο ἀπό τόν ὁποῖο νά τό ζητήσουμε.
Ὁ Ἰησοῦς ρωτᾶ τούς τυφλούς ἐάν πιστεύουν ὅτι μπορεῖ νά τούς θεραπεύσει, καί μόνο ὅταν ἀκούει τήν καταφατική τους ἀπάντηση τούς χαρίζει τή θεραπεία. Γιατί ὁ Χριστός δέν θεραπεύει κανέναν παρά τή θέλησή του, καί δέν σώζει ἐκβιαστικά κανένα, ἐάν ἐκεῖνος δέν τό ἐπιθυμεῖ.
Ὁ Ἰησοῦς ὅμως δέν ρώτησε μόνο τούς τυφλούς ἄν πιστεύουν πρίν νά κάνει τό θαῦμα. Ρωτᾶ καί ἐμᾶς, ἀδελφοί μου, πολλές φορές στή ζωή μας καί μέ διάφορους τρόπους. Μᾶς ρωτᾶ σέ στιγμές πού δέν μποροῦμε νά τό φαντασθοῦμε, σέ στιγμές πού καλούμεθα νά κάνουμε κάποια ἐπιλογή στή ζωή μας, νά πάρουμε κάποια ἀπόφαση, ἀλλά καί κάθε στιγμή πρίν νά κάνουμε ὁτιδήποτε, ἀκόμη καί στήν καθημερινότητά μας. Καί περιμένει τήν ἀπάντησή μας.
Ὁ Ἰησοῦς ἀναμένει τήν καταφατική μας ἀπάντηση, ὄχι γιατί τήν χρειάζεται ἐκεῖνος, ἀλλά γιατί τήν χρειαζόμαστε ἐμεῖς. Γιατί ἡ καταφατική μας ἀπάντηση μπορεῖ νά μᾶς κάνει νά ζήσουμε ἕνα θαῦμα, μία ἐπέμβαση τοῦ Θεοῦ καθοριστική γιά τή σωτηρία μας.
Τέτοιες ἐπεμβάσεις βίωσε στή ζωή του καί ὁ ἑορταζόμενος σήμερα καί τιμώμενος στήν ἐνορία σας ὅσιος Νικάνωρ, γιατί οἱ ἀπαντήσεις του στίς ἐρωτήσεις τοῦ Χριστοῦ ἐάν τόν πιστεύει ἦταν πάντοτε καταφατικές.
Ἦταν καταφατική ἡ ἀπάντησή του, ὅταν ὁ Χριστός τόν κάλεσε νά τοῦ ἀφιερώσει τή ζωή του καί ἐκεῖνος χωρίς νά διστάσει μοίρασε τή μεγάλη περιουσία πού τοῦ κληροδότησαν οἱ γονεῖς του καί ἐγκατέλειψε τή ζωή τοῦ κόσμου γιά νά γίνει μοναχός.
Ἦταν καταφατική, ὅταν ὁ Χριστός τοῦ ζήτησε νά ἐγκαταλείψει τήν ἀσφάλεια τῆς κοινοβιακῆς ζωῆς στή Σκήτη τῆς Βεροίας καί νά ἀφοσιωθεῖ στήν ἐπίπονη ἄσκηση στό ὄρος Καλλίστρατο.
Ἦταν καταφατική, καί ὅταν ἀποφάσισε νά ἱδρύσει τή Μονή τῆς Μεταμορφώσεως σέ ἕνα τόπο δύσβατο καί δυσπρόσιτο, χωρίς μέσα καί χωρίς δυνατότητες.
Ὅμως ὅλες αὐτές τίς καταφατικές ἀπαντήσεις, τίς ἀκολουθοῦσε καί ἕνα μικρό ἤ μεγαλύτερο θαῦμα τοῦ Ἰησοῦ. Γιατί ἕνα θαῦμα ἦταν ἡ ἀγγελική ζωή του. Ἕνα θαῦμα ἦταν τό προορατικό χάρισμα πού ἔλαβε ἀπό τόν Θεό. Ἕνα θαῦμα ἦταν ὅτι ἀξιώθηκε νά ἀνέλθει τήν κλίμακα τῶν ἀρετῶν καί νά φθάσει στήν ἁγιότητα, γιά νά τόν τιμήσει ὁ Θεός μέ τή χάρη τῶν θαυμάτων καί νά τόν τιμοῦμε καί ἐμεῖς ὡς πρότυπο πίστεως σέ ἕνα κόσμο πού ἀμφισβητεῖ τήν πίστη παρότι ἔχει ἀπόλυτη ἀνάγκη ἀπό αὐτή.
Τιμώντας, λοιπόν, σήμερα τόν ὅσιο Νικάνορα, ἄς προσπαθήσουμε, ἀδελφοί μου, νά μιμηθοῦμε τήν πίστη του, γιά νά ἀπαντοῦμε καί ἐμεῖς καταφατικά στίς ἐρωτήσεις πού μᾶς ἀπευθύνει ὁ Χριστός ὥστε νά ἀξιωθοῦμε νά ζήσουμε τά θαύματά του στή ζωή μας, ἀλλά κυρίως τό θαῦμα τῆς σωτηρίας μας.