Ημέρα χαράς χαρακτήρισε τη χθεσινή ο μητροπολίτης Φθιώτιδος κ.Συμεών.Απευθυνόμενος στους πιστούς τόνισε:
Χαίρομαι ιδιαίτερα σήμερα που βρέθηκα εδώ στο Νέο Μοναστήρι, σε αυτό το φυλάκιο το ακριτικό της Ιεράς Μητροπόλεως, καθώς είναι στα ακριανά όρια της Μητροπόλεώς μας, σε αυτό το όμορφο χωριό, το χωριό των προσφύγων, το χωριό των ανθρώπων των ζεστών, των ανθρώπων των πιστών, των ανθρώπων της παράδοσης, του πολιτισμού, των εθίμων, των ανθρώπων των ευλογημένων που κοπιάζουν και μοχθούν μέσα στις δυσκολίες της καθημερινότητας και βρίσκουν εδώ στην Εκκλησία και γύρω από την Εκκλησία, ανάπαυση, ξεκούραση, παρηγοριά, ελπίδα, αισιοδοξία. Και μάλιστα σε ένα χωριό, το οποίο διατηρεί όμορφες παραδόσεις και ωραία έθιμα.
Ελπίζω του χρόνου κάποια από αυτά να έχω τη χαρά να βρίσκομαι και εγώ κοντά σας, όπως στην εορτή της Αναλήψεως και σε άλλα.
Χαίρομαι λοιπόν σήμερα που βρέθηκα εδώ και μάλιστα μια ημέρα ιδιαίτερα συμβολική και σημαντική. Καθώς μετά από μία πρωτόγνωρη δοκιμασία, σήμερα για πρώτη φορά μετά από καιρό και πάλι οι Ναοί μας, οι Εκκλησίες μας είναι ανοικτές. Διάπλατες οι πόρτες, τα παράθυρά τους, οι πλατείες των Εκκλησιών για να δεχτούν τους χριστιανούς, για να δεχτούν τα παιδιά τους, γιατί η Εκκλησία είναι το σπίτι μας και είμαστε όλοι παιδιά της Εκκλησίας.
Φυσικά κανείς δεν περίμενε ότι κάποια στιγμή θα ζούσαμε αυτή την εμπειρία. Όμως στην ζωή πολλές εμπειρίες, ακόμα και οι οδυνηρές είναι στο τέλος της ημέρας, ωφέλιμες, διότι μας βοηθούν να αξιολογήσουμε ποια είναι τα σημαντικά και ποια τα ασήμαντα της ζωής. Ποια είναι τα ουσιώδη, πια τα επουσιώδη.
Πολλές φορές χρειάζεται να μας λείψει κάτι για να καταλάβουμε την αξία του, αλλά ίσως και για να καταλάβουμε ότι όλα τα πράγματα στη ζωή δεν είναι αυτονόητα. Ακόμα και για να απολαμβάνουν οι άνθρωποι την θρησκευτική ελευθερία τους, το δικαίωμα της λατρείας, κάποιοι άλλοι έδωσαν τη ζωή τους γι’ αυτό, θυσιάστηκαν.
Υπάρχουν ακόμα περιοχές στον κόσμο, που αν κάποιος κάνει το σταυρό του, του κόβουν το κεφάλι. Δεν έχει προχωρήσει ο κόσμος όσο νομίζουμε.
Υπάρχουν, θα λέγαμε πολλοί κόσμοι μέσα στον συνολικό κόσμο, υπάρχουν κόσμοι ευγενείας, υπάρχουν κόσμοι πολιτισμού, αλλά υπάρχουν και κόσμοι βίας, φονταμενταλισμού, τρομοκρατίας. Δεν πρέπει τίποτα να θεωρούμε δεδομένο και τίποτα αυτονόητο, χωρίς αυτό να σημαίνει από την άλλη μεριά, ότι όλα είναι σχετικά ή ότι όλα είναι στον αέρα. Απλούστατα, πρέπει να είμαστε προσγειωμένοι στη ζωή μας αδελφοί μου, και να είμαστε έτοιμοι για τα πάντα και για πιο δύσκολα και για τα πιο εύκολα. Να μην ξεχάσουμε ότι μπορεί, αν δεν προσέχουμε, να βρεθούμε και πάλι σε ίδιες και σε χειρότερες καταστάσεις. Οι δυσκολίες πρέπει να μας διδάσκουν και να γινόμαστε σοφότεροι.
Εύχομαι ολόψυχα, πραγματικά σε όλους μας, να μην ξαναζήσουμε τέτοιες καταστάσεις. Αλλά πάνω απ’ όλα εύχομαι, απ’ αυτές τις καταστάσεις να γίνουμε σοφότεροι και να κάνουμε μια επανεκκίνηση σε πολλούς τομείς της ζωής μας. Να φιλοσοφήσουμε μέσα από αυτή την δοκιμασία και να καταλάβουμε ότι, η αληθινή ζωή βρίσκεται σε πιο απλά και σε πιο ουσιαστικά πράγματα. Το να σέβεται ο ένας τον άλλον, το να συνυπάρχουμε μεταξύ μας, το να έχουμε κατανόηση ο ένας για τον άλλο, να έχουμε επιείκεια, να έχουμε αγάπη, να έχουμε συγχωρητικότητα, να έχουμε συνεργασία. Αυτά είναι τα ωραιότερα εφόδια για να μπορέσουμε να ζήσουμε τη ζωή και με αξιοπρέπεια, αλλά να τη ζήσουμε και χωρίς άγχος, χωρίς αγωνία, γιατί το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα ο άνθρωπος είναι το άγχος, η δυσκολία. Το να μην μπορεί να ησυχάσει. Τον απασχολούν χίλιες δυο σκέψεις. Να ταράσσεται, να αναστατώνεται, να στεναχωριέται χωρίς να μπορεί να καταλάβει το γιατί στεναχωριέται. Η φυσιολογική ζωή της αγάπης, ελευθερώνει τον άνθρωπο. Τον κάνει τον άνθρωπο να μπορεί να διαλέγεται, να ακούει, να σέβεται, να δίνει αξία στον άλλο. Αυτό μας δίδαξε σήμερα ο Κύριός μας με τη Σαμαρείτιδα.
Μέσα στο καταμεσήμερο τολμάει ο Χριστός, αυτό που δεν τολμούν ούτε καν σήμερα οι άνθρωποι, τόσους αιώνες μετά. Τολμάει και συνομιλεί με μια αλλοεθνή, με μία αλλόθρησκη και με μία αλλόφυλη. Και με μια γυναίκα, γιατί εκείνη την εποχή, ήταν αδιανόητο να συνομιλούν οι άνδρες με τις γυναίκες. Ήταν επίσης αδιανόητο οι γυναίκες να βγαίνουν από το σπίτι.
Για αυτό η Σαμαρείτιδα βγήκε το μεσημέρι, μέσα στην ζέστη, για να μην την συναντήσει κανείς, καθώς ήταν ώρα ξεκούρασης και όλοι καθόταν κάτω από τη σκιά. Και ο Χριστός όχι μόνο συνομιλεί μαζί της, αλλά της δίνει αξία, γιατί της ζητάει νερό: «δός μοι πιείν ὕδωρ». Αυτός που ήταν η πηγή του ύδατος, ζητά ένα ποτήρι νερό. Όταν ζητάς κάτι από κάποιον σημαίνει ότι αναγνωρίζεις ότι αυτός ο κάποιος, έχει κάτι να σου δώσει, κάτι να σου προσφέρει. Δεν είναι ασήμαντος, δεν είναι στο περιθώριο της ζωής σου. Δεν είναι κάποιος που τον βλέπεις με υπεροψία.
Να λοιπόν το παράδειγμα του Χριστού πως μπορεί να αποτελέσει ένα παράδειγμα για τις δικές μας σχέσεις. Για το δικό μας τρόπο ζωής.
Που βλέπουμε πολλές φορές τους άλλους ανθρώπους, ως εργαλεία για την δική μας ευτυχία και την δική μας καλοπέραση, ή ως εν δυνάμει εχθρούς και ως εμπόδια για την δική μας ευτυχία.
Πόσες φορές βλέπουμε με προκατάληψη τον διπλανό μας. Πόσες φορές μέσα στο ίδιο μας το χωριό, αν βλέπουμε κάποιον να προκόβει, κάνουμε λογισμούς ότι κάτι περίεργο θα συμβαίνει. Και πόσες φορές όταν βλέπουμε κάποιον να περνάει δύσκολα, πάλι κάνουμε στο μυαλό μας σενάρια συνωμοσίας και πλάθουμε σκοτεινές ιστορίες.
Πόσες φορές δεν δυσκολευόμαστε να δούμε με πραγματική αγάπη τον διπλανό μας, με πραγματικό ενδιαφέρον και η χαρά του, να γίνει χαρά μας και η λύπη του να γίνει λύπη μας.
Όχι η χαρά του να γίνει φθόνος για εμάς ούτε η λύπη του να γίνει οίκτος για εμάς και αίσθηση δικαίωσης, ή εκδίκησης, επειδή μπορεί να έχουμε παλιούς λογαριασμούς. Δεν υπάρχουν παλιοί λογαριασμοί, γιατί αυτή η ιστορία απέδειξε πόσο ρευστά είναι τα πράγματα μέσα στη ζωή. Είναι ευκαιρία να σβήσουν οι παλιοί λογαριασμοί. Να ανοίξουμε νέα βιβλία, να κλείσουμε τα παλιά.