Εγκύκλιο σημείωμα της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος για τη χρήση των τραπεζικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών:
Πρωτ. 2476
Ἀριθ. Διεκπ. 1152
Ἀθήνησι τῇ 22ᾳ Μαΐου 2025
ΕΓΚΥΚΛΙΟΝ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Πρός
τήν Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή Ἀθηνῶν
τίς Ἱερές Μητροπόλεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
τό Διορθόδοξο Κέντρο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
τήν Ἀποστολική Διακονία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
τίς Ἱερές Συνοδικές Μονές
τίς Ὑπηρεσίες τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Διά τοῦ παρόντος γνωρίζεται ὅτι τέθηκε ἐν ἰσχύι ὁ Κανονισμός 358/2025 (Α΄ 79/20.5.2025), δυνάμει τοῦ ὁποίου ἐπιτρέπεται, ἀλλά καί τίθενται ρητοί περιορισμοί γιά τή χρήση ὑπηρεσιῶν ἠλεκτρονικῆς τραπεζικῆς γιά τίς χρηματικές συναλλαγές στά ἐκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα δημοσίου καί ἰδιωτικοῦ δικαίου τοῦ ἄρθρου 1 παρ. 4 τοῦ ν. 590/1977 (Α΄ 147), τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τό Διορθόδοξο Κέντρο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τίς Ἱερές Μητροπόλεις, Ἐνορίες, Ἱερές Μονές, ἐκκλησιαστικά ἱδρύματα, Ἱερά Προσκυνήματα, ἐκκλησιαστικά Μουσεῖα (περί τῶν Ἱερῶν Ἡσυχαστηρίων δέν γίνεται πρόβλεψη, καθ’ ὅσον ἰσχύουν οἱ ἱδρυτικοί τους κανονισμοί).
1. Ὑπηρεσίες IRIS: Ὑπό τόν γενικό ὅρο ὅτι πρόκειται πάντοτε γιά ἠλεκτρονικές ὑπηρεσίες πού παρέχονται ἀπό πιστωτικά ἱδρύματα μέ ἕδρα ἤ μέ ἐγκατάσταση στήν Ἑλλάδα πού ἐποπτεύονται ἀπό τήν Τράπεζα τῆς Ἑλλάδος, ἐπιτρέπεται ἡ χρήση τῶν ἠλεκτρονικῶν ὑπηρεσιῶν τοῦ συστήματος πληρωμῶν τῆς ἑταιρείας «Διατραπεζικά Συστήματα Α.Ε.» (σύστημα πληρωμῶν ΔΙΑΣ Α.Ε.) ἤτοι: i) IRIS πληρωμές σέ ἠλεκτρονικό κατάστημα, ii) IRIS ἄμεσες μεταφορές χρημάτων, iii) πληρωμές μέ κωδικό RF/QR, iv) πάγιες ἐντολές, v) ἄμεσες πληρωμές, γιά πληρωμή/μεταφορά ποσῶν ἤ εἴσπραξη χρημάτων.
Ἡ ὑπηρεσία IRIS ὑποστηρίζει πληρωμές χωρίς ὁ ἐντολέας νά γνωρίζει τόν ἀριθμό λογαριασμοῦ τοῦ δικαιούχου (IBAN), ἀλλά μέ χρήση ἐναλλακτικοῦ ἀναγνωριστικοῦ στοιχείου (π.χ. ἀριθμός κινητοῦ τηλεφώνου γιά πληρωμές πρός ἰδιῶτες ἤ ΑΦΜ γιά πληρωμές πρός ἑταιρίες καί ἐλεύθερους ἐπαγγελματίες, ἤ μέσῳ τῆς πλατφόρμας τῆς ΑΑΔΕ γιά ἄμεσες πληρωμές βεβαιωμένων ὀφειλῶν πρός τήν ΑΑΔΕ). Ἀντίστοιχα π.χ. ἕνα ἐκκλησιαστικό νομικό πρόσωπο (Ἐνορία, Μονή κ.λπ.) ἐάν μέσῳ web banking ἔχει ἐγγραφεῖ στήν ὑπηρεσία IRIS τῆς τράπεζας στήν ὁποία τηρεῖ τόν τραπεζικό του λογαριασμό, δύναται νά δεχθεῖ μία δωρεά μέ μεταφορά χρημάτων μέσῳ IRIS γνωστοποιώντας τό ΑΦΜ τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ νομικοῦ προσώπου στόν δωρητή, ὁ ὁποῖος χρησιμοποιεῖ τήν ὑπηρεσία IRIS πού παρέχεται ἀπό τήν ἐφαρμογή web banking τῆς δικῆς του τράπεζας (μέσῳ τοῦ κινητοῦ τηλεφώνου ἤ τοῦ ἠλεκτρονικοῦ ὑπολογιστῆ του).
2. Internet banking: Ἐπίσης ἐπιτρέπεται στά ἀνωτέρω νομικά πρόσωπα, καί ὑπό τόν γενικό ὅρο ὅτι παρέχονται ἀπό πιστωτικά ἱδρύματα μέ ἕδρα ἤ μέ ἐγκατάσταση στήν Ἑλλάδα πού ἐποπτεύονται ἀπό τήν Τράπεζα τῆς Ἑλλάδος, ἡ χρήση τῶν ὑπηρεσιῶν ἠλεκτρονικῆς τραπεζικῆς internet banking, ebanking καί mobile banking γιά πληρωμή/μεταφορά ποσῶν ἤ εἴσπραξη χρημάτων.
Οἱ παραπάνω ὑπηρεσίες ἠλεκτρονικῆς τραπεζικῆς ἐπιτρέπονται γιά:
i) τήν παρακολούθηση κινήσεων ὑπολοίπου τραπεζικοῦ λογαριασμοῦ σέ πιστωτικό ἵδρυμα μέ ἕδρα ἤ μέ ἐγκατάσταση στήν Ἑλλάδα πού ἐποπτεύεται ἀπό τήν Τράπεζα τῆς Ἑλλάδος καί
ii) τήν ἐκτέλεση χρηματικῶν συναλλαγῶν (ὅπως μεταφορά χρηματικοῦ ποσοῦ σέ ἄλλο δικαιοῦχο στό ἴδιο ἤ ἄλλο πιστωτικό ἵδρυμα, πληρωμή λογαριασμῶν ὀφειλῶν σέ δημοσίους καί ἰδιωτικούς φορεῖς), ἐφ’ ὅσον οἱ συναλλαγές γίνονται μέ χρήματα ἀπό τραπεζικό λογαριασμό τῶν ἀνωτέρω ἐκκλησιαστικῶν ΝΠΔΔ καί ΝΠΙΔ τηρούμενο σέ πιστωτικό ἵδρυμα μέ ἕδρα ἤ μέ ἐγκατάσταση στήν Ἑλλάδα πού ἐποπτεύεται ἀπό τήν Τράπεζα τῆς Ἑλλάδος.
3. Τραπεζικές κάρτες: Ὁ Κανονισμός δέν ἐπιτρέπει στά ὡς ἄνω ἐκκλησιαστικά ΝΠΔΔ καί ΝΠΙΔ: α) τήν ἀπόκτηση, κατοχή καί χρήση πιστωτικῆς, χρεωστικῆς, ἀναληπτικῆς καί προπληρωμένης τραπεζικῆς κάρτας ἤ κάρτας πληρωμῶν γιά τή διενέργεια κάθε εἴδους πληρωμῶν (π.χ. μέσῳ ΑΤΜ ἤ POS ἤ ePOS ἤ ἠλεκτρονικοῦ καταστήματος κ.λπ.), β) τήν ἀπόκτηση, κατοχή καί χρήση POS ἤ ePOS γιά τή διενέργεια εἰσπράξεών τους.
Ὁ Κανονισμός ἐπιτρέπει τήν ἀπόκτηση, κατοχή καί χρήση καταθετικῆς τραπεζικῆς κάρτας συνδεδεμένης μέ τόν τραπεζικό λογαριασμό τῶν ἀνωτέρω ἐκκλησιαστικῶν ΝΠΔΔ καί ΝΠΙΔ, ἐφ’ ὅσον τηρεῖται σέ πιστωτικό ἵδρυμα μέ ἕδρα ἤ μέ ἐγκατάσταση στήν Ἑλλάδα πού ἐποπτεύεται ἀπό τήν Τράπεζα τῆς Ἑλλάδος, καί μέ μοναδικές παρεχόμενες ὑπηρεσίες τῆς τραπεζικῆς κάρτας τήν κατάθεση ποσῶν στόν τραπεζικό λογαριασμό τους καί τόν ἔλεγχο κινήσεως ὑπολοίπου τοῦ τραπεζικοῦ λογαριασμοῦ τους.
4. Ἐκπρόσωποι πού ὑπογράφουν συμβάσεις μέ τράπεζες καί χρησιμοποιοῦν ὑπηρεσίες ἠλεκτρονικῆς τραπεζικῆς: Ἡ ὑπογραφή τῶν σχετικῶν συμβάσεων μέ τά πιστωτικά ἱδρύματα γιά τήν παροχή τῶν ἀνωτέρω ἐπιτρεπόμενων ὑπηρεσιῶν, ἡ χρήση τῶν ὑπηρεσιῶν, ἡ παρακολούθηση κινήσεως λογαριασμοῦ καί ἡ διενέργεια τῶν ὡς ἄνω συναλλαγῶν ἐπιτρέπεται νά γίνεται ἀπό ἐκπρόσωπο τοῦ ὡς ἄνω ἐκκλησιαστικοῦ ΝΠΔΔ καί ΝΠΙΔ, πού εἶναι εἴτε τό ὄργανο διοικήσεώς του (π.χ. Μητροπολίτης) εἴτε ἔχει ἐξουσιοδοτηθεῖ σχετικῶς ἀπό τό ὄργανο διοικήσεώς του μετά ἀπό ἔκδοση σχετικῆς ἀποφάσεως τοῦ ὀργάνου διοικήσεως π.χ. μέλος Ἡγουμενοσυμβουλίου ἤ Ἐκκλ. Συμβουλίου Ἐνορίας ἤ λογιστής πού ἐξουσιοδοτεῖται μέ σχετικό πρακτικό τοῦ Ἡγουμενοσυμβουλίου ἤ τοῦ Ἐκκλ. Συμβουλίου καί ἐπιπλέον ἔγκριση αὐτῆς τῆς ἀποφάσεως α) εἰδικά γιά τίς Ἐνορίες ἀπό τό Μητροπολιτικό Συμβούλιο τῆς οἰκείας Ἱερᾶς Μητροπόλεως καί β) εἰδικά γιά τίς Ἱερές Μονές ἀπό τόν ἐπιχώριο Μητροπολίτη.
5. Χρήση δύο (2) κωδικῶν OTP ἀπό δύο (2) πρόσωπα γιά κάθε ἐκτέλεση πληρωμῆς: Εἰδικά ἡ διενέργεια ἠλεκτρονικῶν συναλλαγῶν μέ σκοπό τήν πληρωμή χρηματικῶν ποσῶν ἀπό τό ἐκκλησιαστικό ΝΠΔΔ καί ΝΠΙΔ πρός τρίτους ἐπιτρέπεται ἐφ’ ὅσον πρίν ἀπό τήν ὁλοκλήρωση κάθε ἠλεκτρονικῆς συναλλαγῆς ἀνεξαρτήτως ἀξίας προϋποτίθεται ἔλεγχος ταυτότητας τουλάχιστον δύο (2) παραγόντων (twofactor authentication 2FA) μέ χρήση κωδικῶν (OTP) ἀπό τόν ὁρισθέντα ἐκπρόσωπο τοῦ ὡς ἄνω ἐκκλησιαστικοῦ ΝΠΔΔ ἤ ΝΠΙΔ καί ἕνα διαφορετικό φυσικό πρόσωπο.
Τά δύο φυσικά πρόσωπα δύνανται:
α) νά προέρχεται ὁ μέν ἐκπρόσωπος ἀπό τό ἴδιο τό ἐκκλησιαστικό ΝΠΔΔ ἤ ΝΠΙΔ πού εἶναι δικαιοῦχος τοῦ τραπεζικοῦ λογαριασμοῦ (π.χ. μέλος Ἐκκλ. Συμβουλίου τῆς Ἐνορίας, μέλος Ἡγουμενοσυμβουλίου, μέλος ΔΣ ἐκκλ. Ἱδρύματος ἤ Ἱ. Προσκυνήματος ἤ ἐκκλ. Μουσείου, ὑπάλληλος Ἱερᾶς Μητροπόλεως) καί νά ἔχει ἐξουσιοδοτηθεῖ ἀπό τό οἰκεῖο νομικό πρόσωπο γιά τή διενέργεια τῶν ὡς ἄνω ἠλεκτρονικῶν συναλλαγῶν,
β) τό δεύτερο φυσικό πρόσωπο νά προέρχεται εἴτε ἀπό τό νομικό πρόσωπο πού ἐποπτεύει τή νομιμότητα τῆς οἰκονομικῆς διαχειρίσεως τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ΝΠΔΔ ἤ ΝΠΙΔ (δικαιούχου τοῦ λογαριασμοῦ) π.χ. ἀπό τήν Ἱερά Μητρόπολη εἴτε ἀπό τό ἴδιο τό ἐκκλησιαστικό ΝΠΔΔ ἤ ΝΠΙΔ (Ἐνορία, Ἱ. Μονή, Ἐκκλ. Ἵδρυμα, Ἱ. Προσκύνημα, Ἐκκλ. Μουσεῖο) πού εἶναι δικαιοῦχος τοῦ τραπεζικοῦ λογαριασμοῦ. Δηλαδή γιά Ἐνορίες, Μονές, Ἐκκλ. Ἱδρύματα, Ἱ. Προσκυνήματα, Ἐκκλ. Μουσεῖα τό δεύτερο πρόσωπο μπορεῖ νά προέρχεται ἀπό τήν ἴδια τήν Ἐνορία, Ἱερά Μονή, Ἐκκλ. Ἵδρυμα, Ἱ. Προσκύνημα, Ἐκκλ. Μουσεῖο εἴτε ἀπό τήν Ἱερά Μητρόπολη πού ἐποπτεύει τά παραπάνω νομικά πρόσωπα. Συνεπῶς γιά τήν ἔγκριση κάθε πληρωμῆς μέσῳ web banking θά ἀποστέλλονται ἀπό τήν τράπεζα δύο κωδικοί στά κινητά τηλέφωνα δύο διαφορετικῶν φυσικῶν προσώπων καί θά πρέπει νά ἐγκρίνουν τήν ἠλεκτρονική πληρωμή δίνοντας στήν πλατφόρμα web banking τούς δύο κωδικούς, προκειμένου νά ἐκτελεσθεῖ ἡ ἠλεκτρονική πληρωμή.
Τά φυσικά πρόσωπα δύνανται νά εἶναι θρησκευτικοί λειτουργοί ἤ ὄργανα διοικήσεως ἤ μέλη συλλογικοῦ ὀργάνου διοικήσεως τοῦ ἐποπτευόμενου νομικοῦ προσώπου δικαιούχου τοῦ τραπεζικοῦ λογαριασμοῦ ἤ/καί τοῦ ἐποπτεύοντος νομικοῦ προσώπου ἤ ὑπάλληλοι τῶν ἀνωτέρω ἐκκλησιαστικῶν ΝΠΔΔ καί ΝΠΙΔ ἤ ἄλλα πρόσωπα σέ κάθε περίπτωση ἐξουσιοδοτημένα ἀπό τό ὄργανο διοικήσεως τῶν ἀνωτέρω ἐκκλησιαστικῶν ΝΠΔΔ καί ΝΠΙΔ.
6. Ἁρμοδιότητα ἐξουσιοδοτήσεως φυσικῶν προσώπων γιά τήν ἄσκηση τῶν παραπάνω καθηκόντων:
α) ὡς πρός τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἔχει ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος (ἄρθρο 9 τοῦ ν. 590/1977),
β) ὡς πρός τήν Ἀποστολική Διακονία καί τό Διορθόδοξο Κέντρο ἔχουν τά Διοικητικά Συμβούλιά τους (ἄρθρο 4 τοῦ ἀ.ν. 976/1946, Α’ 58, παρ. 3 τοῦ ἄρθρου 41 τοῦ ν. 590/1977, Α’ 146, ἄρθρο 3 τοῦ Κανονισμοῦ ὑπ’ ἀρ. 132/ 1999, Α’ 236),
γ) ὡς πρός τίς Ἱερές Μητροπόλεις ἔχει ὁ ἐπιχώριος Μητροπολίτης (ἄρθρο 30 τοῦ ν. 590/1977, Α’ 146, περ. Ε τῆς παρ. 3 τοῦ ἄρθρου 5 τοῦ Κανονισμοῦ ὑπ’ ἀρ. 263/2014, Α’ 272),
δ) ὡς πρός τίς Ἐνορίες ἔχει τό Ἐκκλησιαστικό Συμβούλιό τους, ὑποκείμενης τῆς σχετικῆς ἀποφάσεως τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Συμβουλίου σέ ἔγκριση τοῦ Μητροπολιτικοῦ Συμβουλίου τῆς οἰκείας Ἱερᾶς Μητροπόλεως, τό ὁποῖο δύναται νά ὁρίσει ὡς δεύτερο πρόσωπο ἕναν ἐκπρόσωπο τῆς ἐποπτεύουσας Ἱερᾶς Μητροπόλεως ἤ νά ἐγκρίνει ὡς δεύτερο πρόσωπο ἄλλον ἐκπρόσωπο τῆς Ἐνορίας,
ε) ὡς πρός τίς Ἱερές Μονές ἔχει τό ἐκλεγμένο ἤ διορισμένο Ἡγουμενοσυμβούλιο (παρ. 5 τοῦ ἄρθρου 39 τοῦ ν. 590/1977, Α’ 146, β.δ. τῆς 28ης.7/15ης.9.1858, Α’ 42) ἤ ὁ κληρικός πού ἀσκεῖ καθήκοντα Ἡγουμενοσυμβουλίου (ἄρθρο 3 τοῦ ν.δ. 374/1947, Α’ 163), ὑποκείμενης τῆς σχετικῆς ἀποφάσεως τοῦ παραπάνω ὀργάνου σέ ἔγκριση τοῦ ἐπιχωρίου Μητροπολίτη, ὁ ὁποῖος δύναται νά ὁρίσει ὡς δεύτερο πρόσωπο ἕναν ἐκπρόσωπο τῆς ἐποπτεύουσας Ἱερᾶς Μητροπόλεως ἤ νά ἐγκρίνει ὡς δεύτερο πρόσωπο ἄλλον ἐκπρόσωπο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς,
στ) ὡς πρός τά ἐκκλησιαστικά ἱδρύματα, γιά τά Ἱερά Προσκυνήματα καί γιά τά ἐκκλησιαστικά μουσεῖα ἔχει τό ὄργανο διοικήσεως πού προβλέπει ὁ κανονισμός λειτουργίας τους (π.χ. Διοικοῦσα ἘπιτροπήΔΕ, Διοικητικό ΣυμβούλιοΔΣ) ὑποκείμενης τῆς σχετικῆς ἀποφάσεώς του σέ ἔγκριση τοῦ ἐπιχωρίου Μητροπολίτη, ὁ ὁποῖος δύναται νά ὁρίσει ὡς δεύτερο πρόσωπο ἕναν ἐκπρόσωπο τῆς ἐποπτεύουσας Ἱερᾶς Μητροπόλεως ἤ νά ἐγκρίνει ὡς δεύτερο πρόσωπο ἐκπρόσωπο τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἱδρύματος ἤ Ἱεροῦ Προσκυνήματος ἤ ἐκκλησιαστικοῦ μουσείου.
7. Ἐλάχιστα προσκομιζόμενα ἔγγραφα στίς τράπεζες:
Πέραν τῶν ἄλλων ἐγγράφων πού τυχόν ἀπαιτεῖ ἡ κάθε τράπεζα, ὁπωσδήποτε στήν οἰκεία τράπεζα θά προσκομίζονται οἱ ἀποφάσεις παροχῆς ἐξουσιοδοτήσεως τῆς ΔΙΣ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἤ τοῦ ἐπιχωρίου Μητροπολίτη τῆς οἰκείας Μητροπόλεως ἤ τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Συμβουλίου τῆς οἰκείας Ἐνορίας μετά τῆς ἐγκρίσεως τοῦ Μητροπολιτικοῦ Συμβουλίου ἤ τοῦ Ἡγουμενοσυμβουλίου τῆς Μονῆς μετά τῆς ἐγκρίσεως τοῦ οἰκείου Μητροπολίτη ἤ τοῦ ΔΣ τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας ἤ τοῦ Διορθοδόξου Κέντρου ἤ ὀργάνου διοικήσεως τοῦ Ἱεροῦ Προσκυνήματος ἤ ΔΣ τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἱδρύματος ἤ ΔΣ ἐκκλησιαστικοῦ μουσείου, μέ τίς ὁποῖες ἐξουσιοδοτοῦνται κατά περίπτωση φυσικά πρόσωπα γιά τήν ἔκδοση καταθετικῆς τραπεζικῆς κάρτας, τόν χειρισμό τῶν κωδικῶν ἠλεκτρονικῆς προσβάσεως στίς ὑπηρεσίες ἠλεκτρονικῆς τραπεζικῆς γιά τήν κίνηση καί παρακολούθηση τοῦ τραπεζικοῦ λογαριασμοῦ τοῦ οἰκείου νομικοῦ προσώπου καί ὡς λῆπτες κωδικῶν ἐγκρίσεως συναλλαγῆς, ὥστε νά ἀπαιτεῖται ἡ σύμπραξη τουλάχιστον δύο (2) φυσικῶν προσώπων γιά κάθε συναλλαγή μέ ὑπηρεσίες ἠλεκτρονικῆς τραπεζικῆς.
8. Λήψη ἀποφάσεων γιά πληρωμές: Ὁ Κανονισμός ἐπαναλαμβάνει τό αὐτονόητο ὅτι ἡ εὐχέρεια ἐκτελέσεως πληρωμῶν μέ ὑπηρεσίες ἠλεκτρονικῆς τραπεζικῆς δέν σημαίνει ὅτι τά φυσικά πρόσωπα πού ἐκτελοῦν τίς πληρωμές ὡς ἐκπρόσωποι τῶν ἐκκλησιαστικῶν ΝΠΔΔ καί ΝΠΙΔ ἀποφασίζουν τίς πληρωμές καί δέν ἀπαιτεῖται ἀπόφαση τοῦ ὀργάνου διοικήσεως τῶν νομικῶν αὐτῶν προσώπων. Προκειμένου νά διενεργηθεῖ ἠλεκτρονικῶς ἡ μεταφορά ποσῶν ἤ ἡ πληρωμή ποσῶν ὁποιουδήποτε ὕψους ἀπό τόν τραπεζικό λογαριασμό τῶν ὡς ἄνω ἐκκλησιαστικῶν ΝΠΔΔ καί ΝΠΙΔ πρέπει πάντοτε νά ἔχει προηγηθεῖ ἀπόφαση τοῦ ἁρμοδίου ὀργάνου διοικήσεως τοῦ νομικοῦ προσώπου (καί σέ περίπτωση Ἐνορίας ἤ Ἱερᾶς Μονῆς νά τύχει καί ἐγκρίσεως Μητροπολιτικοῦ Συμβουλίου ἤ Μητροπολίτη) ἀναλόγως τῆς ἀνωτέρω ἁρμοδιότητάς του κατά τίς κείμενες διατάξεις (ΔΙΣ, Ἐκκλησιαστικό Συμβούλιο μέ ἔγκριση Μητροπολιτικοῦ Συμβουλίου, Ἡγουμενοσυμβούλιο μέ ἔγκριση Μητροπολίτη, ΔΣ ἤ ΔΕ ἱδρύματος ἤ Προσκυνήματος ἤ μουσείου κ.λπ.). Ἄν δέν τηρηθοῦν οἱ ἀνωτέρω ὅροι, ἡ σχετική πληρωμή ἤ μεταφορά ποσοῦ λογίζεται ὡς ἀχρεώστητη ἐκταμίευση καί τά ἐμπλεκόμενα στή διενέργειά της φυσικά πρόσωπα ὑπέχουν εὐθύνη ὑπολόγου γιά πρόκληση ἐλλείμματος κατά τόν Κανονισμό τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος 210/2010 (Α΄ 135).
Ἐπισυνάπτεται ὁ σχετικός Κανονισμός 358/2025 (Α΄ 79).
Ἐντολῇ καί Ἐξουσιοδοτήσει τῆς Ἱερᾶς Συνόδου
Ὁ Ἀρχιγραμματεύς
Ἀρχιμ. Ἰωάννης Καραμούζης