Αρχική » Oι Ελληνόρρυθμοι της Ουκρανίας και το αταίριαστο μωσαϊκό των ορθοδόξων Εκκλησιών

Oι Ελληνόρρυθμοι της Ουκρανίας και το αταίριαστο μωσαϊκό των ορθοδόξων Εκκλησιών

από christina

 

Στην Ουκρανία το επόμενο διάστημα  θα δοκιμαστεί η σοβαρότητα της ορθοδοξίας.Πέρα από τα δικαστήρια του Ποροσένγκο ο  Επικεφαλής του λεγόμενου “Πατριαρχείο Κιέβου” Φιλάρετος Ντενισένκο,  με δηλώσεις του “αποκαλύπτει” οτι  Οικουκενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος χορήγησε τον Τόμο Αυτοκεφαλίας στην ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας  για εκδικηθεί το Πατριαρχείο Μόσχας επειδή δεν συμμετείχε στην Σύνοδο της Κρήτης το 2016.

Τελικά στην Ουκρανία οι ορθόδοξοι θυμίζουν  περισσότερα κομματίδια… της αριστεράς  τύπου ΚΚΕ μ-λ ή μ-λ ΚΚΕ  παρά Εκκλησία.Σύμερα στην Ουκρανία υπάρχουν  :Η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία – Πατριαρχείο Κιέβου (UOC-KP) , είναι μία από τις τρεις ορθόδοξες δομές στην Ουκρανία, μαζί με την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (Πατριαρχείο Μόσχας) (μέρος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας) και την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (OCU), που έχει λάβει Αυτοκεφαλία από το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, και βεβαίως η Ελληνόρρυθμη Καθολική Εκκλησία οι Ουνίτες.

Στο μεταξύ η λογική  του διαίρει και βασίλευε φαίνεται πως κυριαρχεί στην Ουκρανία.Ο Μητροπολίτης Χάρκοβο και Πολτάβας Ίγκορ  της Αυτοκέφαλης Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας,(φιλική προς τη Μόσχα) αναφέρθηκε στην  απροθυμία των κοινοτήτων της  Μητρόπολης Χάρκοβο και Πολτάβας να ενταχτούν στη νέα Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας. 

Κατά την άποψή του, η νέα Εκκλησία έχει δημιουργηθεί τεχνητά από το κράτος και είναι υπερβολικά στενά συνδεδεμένη μ’ αυτό.

«Κατά τη διάρκεια της δημιουργίας της το προεκλογικό έτος 2018 στους επισκόπους και τους προκαθημένους ανατέθηκαν μόνο εκτελεστικές αρμοδιότητες, ενώ τον κεντρικό ρόλο διαδραμάτιζε ο πρόεδρος Πέτρο Ποροσένκο» – δήλωσε ο εν λόγω Μητροπολίτης.

Την 18η Μαρτίου 2020 «η Σύνοδος της Μητρόπολης Χάρκοβο και Πολτάβας» ανακοίνωσε την αυτοδιάλυσή της λόγω της ένταξής της στην Ουκρανική Ελληνόρρυθμη Καθολική Εκκλησία. 

Ο προϊστάμενος της εκκλησίας πρωθιερέας Βιτάλιος (Ζουμπάκ) ανακοινώνοντας την προσχώρηση της κοινότητας στην Ελληνόρρυθμη Καθολική Εκκλησία, για την υποστήριξη τον Προκαθήμενο της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας Μητροπολίτη Επιφάνιο (Ντουμένκο), λέγοντας: «Προσευχόμαστε ούτως ώστε να διανύσουμε επιτυχώς όλες αυτές τις δοκιμασίες, καθώς οι κοινότητές μας στο Χάρκοβο, παρότι ανήκουν σε διαφορετικές δικαιοδοσίες , πάντοτε αποτελούσαν υπόδειγμα αδελφικής αλληλεγγύης και αμοιβαίας κατανόησης».

 

 

Ποιοί είναι οι Ελληνόρρυθμοι καθολικοί

Τμήμα της Καθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα αποτελεί η Ελληνική Καθολική Εξαρχία, δηλαδή η κοινότητα των καθολικών του βυζαντινού λειτουργικού τύπου , γνωστών ως Ελληνόρρυθμων Καθολικών ή Ουνιτών. Το τελευταίο όνομα προέρχεται από τη λατινική λέξη unitus, δηλαδή «ενωμένος», και εννοεί τους ανατολικούς χριστιανούς που ενώθηκαν με τη Δυτική Εκκλησία κατ’ εφαρμογή των αποφάσεων της Συνόδου Φεράρας-Φλωρεντίας (1439). Οι ελληνόρρυθμοι έχουν πλήρη κοινωνία με την Εκκλησία της Ρώμης, αλλά διατηρούν τις λειτουργικές παραδόσεις και το εορτολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αναγνωρίζουν όλα τα δόγματα και τη θεολογία της Καθολικής Εκκλησίας, ενώ τιμούν όλους τους ορθοδόξους αγίους, εκτός όσων αναγνωρίστηκαν από τους ορθοδόξους μετά τη Σύνοδο Φεράρας-Φλωρεντίας (1439).

Οι Ελληνόρρυθμοι τηρούν στις τελετές τους το βυζαντινό τυπικό της Ορθόδοξης Εκκλησίας και τη γενική αισθητική της λατρείας της. Οι κληρικοί φέρουν άμφια του βυζαντινού τύπου, ενώ οι ναοί είναι επιπλωμένοι και διακοσμημένοι όπως και οι λοιπές ορθόδοξες εκκλησίες. Η λατρευτική μουσική είναι συνήθως το βυζαντινό εκκλησιαστικό μέλος, αν και ενίοτε ψάλλονται ύμνοι σε μέλος δυτικό και χρησιμοποιείται μουσικό όργανο. Μία αξιοσημείωτη διαφοροποίηση των ελληνορρύθμων από τους ορθοδόξους είναι ότι στο πνεύμα των λειτουργικών μεταρρυθμίσεων της Β’ Βατικανής Συνόδου (1965) ορισμένες δεήσεις εκφωνούνται στα νεοελληνικά. Η μετάληψη γίνεται με ένζυμο άρτο και οίνο, αλλά οι ελληνόρρυθμοι, κατά πιστή εφαρμογή μιας διάταξης της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου, δεν χρησιμοποιούν λαβίδα (κουτάλι) για τη μετάδοση της Θείας Κοινωνίας. Ο κληρικός παίρνει από το δίσκο με το χέρι μικρές μερίδες άρτου, τις εμβαπτίζει στο ποτήριο του οίνου και μεταδίδει το μυστήριο στους πιστούς.

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ