Αρχική » Κηφισίας Κύριλλος: Ο Άγιος Κοσμάς ονομάστηκε “ο μεγαλύτερος μετά την Άλωση Έλληνας”

Κηφισίας Κύριλλος: Ο Άγιος Κοσμάς ονομάστηκε “ο μεγαλύτερος μετά την Άλωση Έλληνας”

από ikivotos

Η μνήμη του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού εορτάστηκε για άλλη μια χρονιά φέτος στον ομώνυμο Ιερό Ναό του στο Μαρούσι. Το απόγευμα του Σαββάτου 23 του μηνός Αυγούστου, τελέστηκε Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός με τη χοροστασία του οικείου Μητροπολίτου Κηφισίας, Αμαρουσίου, Ωρωπού και Μαραθώνος κ. Κυρίλλου και την συμμετοχή ιερέων της Μητροπόλεως. Τον θείο λόγο κήρυξε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμ. π. Ευστράτιος Δελατόλας, Αρχιερατικός Επίτροπος Λυκόβρυσης-Πεύκης, αναφερόμενος στην ευρύτερη θεματική των ομιλιών-διδαχών του Αγίου Κοσμά, που είχε στόχο την ανταπόκριση στις άμεσες ανάγκες, στους προβληματισμούς του υπόδουλου Ελληνικού Γένους. Απέβλεπε στην αναζωπύρωση του πατερικού φρονήματος για την επανεύρεση των υπαρκτικών θεμελίων του και την προετοιμασία του για το “αποθούμενο”, δηλαδή την απελευθέρωσή του από τον Τουρκικό ζυγό.

Το πρωΐ της Κυριακής 24 Αυγούστου, κυριωνύμου ημέρας της εορτής, τελέστηκε Αρχιερατικός Όρθρος και Θεία Λειτουργία, ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κηφισίας, Αμαρουσίου, Ωρωπού και Μαραθώνος κ. Κυρίλλου.

Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Κύριλλος, μεταξύ των άλλων ανέφερε: “Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Ισαπόστολος, υπήρξε διδάσκαλος και φωτιστής του υπόδουλου στον Τουρκικό ζυγό Γένους των Ελλήνων. Εθνομάρτυρας και Άγιος της Εκκλησίας μας, την μνήμη του οποίου τιμά σήμερα η Ορθόδοξος Εκκλησία. Καμμία προσωπικότητα των χρόνων της δουλείας δεν έχει απασχολήσει τόσο πολύ την επιστήμη, τη λογοτεχνία και την θεολογική σκέψη, όσο ο Πατροκοσμάς, όπως επικράτησε να ονομάζεται από τα πλατιά λαϊκά στρώματα. Ανήκει στις φωτισμένες εκείνες μορφές του Γένους μας, που το προετοίμασαν για την παλιγγενεσία, την επανάσταση του 1821. Μια μεγάλη προσωπικότητα εκπροσώπων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Η εμφάνιση και δράση του συνέπεσε με μια κρισιμότατη περίοδο της ιστορίας του δούλου Γένους. Τον 18ο αιώνα συντελείται η ανασυγκρότηση του Ελληνισμού σε όλους τους τομέις. Μέσα στο προστατευτικό πλαίσιο της Εθναρχούσας Εκκλησίας διατήρησε την ακεραιότητά του και μπόρεσε να επιβιώσει στους ιδιαίτερα δύσκολους μετά την Άλωση 16ο και 17ο αιώνες.

Ο Άγιος Κοσμάς ονομάστηκε “ο μεγαλύτερος μετά την Άλωση Έλληνας” και πατέρας του Νεοελληνικού Έθνους. Θα πρέπει να προστεθεί ότι υπήρξε το πρότυπο του Νεοελληνικού ήθους και αναστηλωτής του αυθεντικού Ελληνορθόδοξου ιδεώδους”.

Κατακλείοντας τον λόγο του, εξέφρασε τη μεγάλη λύπη του για το γεγονός ότι στα βιβλία της ιστορίας που διδάσκονται οι νέοι μας στα Γυμνάσια και τα Λύκεια της Πατρίδας μας, η αναφορά στο έργο και τη δράση του Αγίου Κοσμά, για να είμαστε ελεύθεροι εμείς σήμερα και να ζούμε μέσα σε δημοκρατικά πολιτεύματα, είναι μόνο δύο ή τρείς σειρές, ούτε καν μια παράγραφος. Ας μην απορούμε λοιπόν για την έλλειψη παιδείας και ήθους στους νέους μας, σήμερα, όταν απαξιώνουμε τέτοιες μορφές σαν τον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, οι οποίες δίδαξαν παιδεία και ήθος στο υπόδουλο Γένος, για να μπορέσει να ανασυνταχθεί και να επανακτήσει την ελευθερία του και να κάνει κράτος ελεύθερο κράτος, που λέγεται Ελλάδα, στην οποία ζούμε εμείς σήμερα.

Τους ύμνους απέδωσαν μελωδικότατα κατά το “πατρώον ύφος” το “Σχολείον Ψαλτικής”, υπό την χοραρχία των Διευθυντών Κωνσταντίνου Φωτόπουλου και Κωνσταντίνου Μπουσδέκη με τη συμμετοχή ψαλτών, μαθητών της Σχολής ου κοσμούν ψαλτήρια Ιερών Ναών της Αττικής.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

close