Αρχική » ΠΕΘ: Διαμαρυρία για την μη κάλυψη των υπαρχόντων κενών Αναπλ. Θεολόγων

ΠΕΘ: Διαμαρυρία για την μη κάλυψη των υπαρχόντων κενών Αναπλ. Θεολόγων

από ikivotos

Προς

Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

α) Υπουργό κ. Σοφία Ζαχαράκη

β) Διεύθυνση Εκπαιδευτικού Προσωπικού

Αξιότιμε κ Υπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή, θα θέλαμε να εκφράσουμε τις σοβαρές ανησυχίες μας σχετικά με τα κενά που παρατηρούνται στη στελέχωση θέσεων θεολόγων στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το ζήτημα αυτό, πέρα από τις προφανείς λειτουργικές δυσκολίες, επηρεάζει άμεσα την ποιότητα της θρησκευτικής εκπαίδευσης αλλά και τη διαμόρφωση της ηθικής και πνευματικής αγωγής των μαθητών.

Πιο συγκεκριμένα, μετά την πραγματοποίηση της Α΄ φάσης προσλήψεων Αναπληρωτών (04-09-2025) διαπιστώσαμε πως εκατοντάδες σχολεία θα ανοίξουν υποστελεχωμένα σε εκπαιδευτικό προσωπικό Θεολόγων.  Καθημερινώς ενημερωνόμαστε για τα υπάρχοντα κενά της ειδικότητας μας και αυτό είναι ένα γεγονός που μας θλίβει και για το οποίο σε  καμία περίπτωση δεν ευθύνεται ο κλάδος των θεολόγων εκπαιδευτικών, οι οποίοι δηλώνουν έτοιμοι να αναπληρώσουν τα κενά σε κάθε περιοχή της χώρας.

Από μελέτη της Πανελλήνιας Ενώσεως Θεολόγων, σχετική με την καταγραφή των κενών από τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, προκύπτουν (313) κενές θέσεις θεολόγων εκπαιδευτικών, από τις οποίες καλύφθηκαν μόλις (75) στην Δευτεροβάθμια Γενική Εκπαίδευση, 7 στην Δευτεροβάθμια Ειδική Εκπαίδευση, ενώ δεν γνωρίζουμε τον αριθμό των Αναπληρωτών που θα προσληφθούν στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλη την επικράτεια. Οι προσλήψεις των Αναπληρωτών, δηλαδή, καλύπτουν μόνον ένα ποσοστό, που κυμαίνεται στο 15% των υπαρχόντων κενών. Επισημαίνουμε, μάλιστα, πως ο αριθμός αυτός μεταφράζεται σε πολλαπλάσιο αριθμό Γυμνασίων, Λυκείων και Επαγγελματικών Λυκείων της χώρας, που στερούνται τις υπηρεσίες εκπαιδευτικού θεολόγου.

Επιπλέον, δεν κρύβουμε, την περαιτέρω ανησυχία μας για την ύπαρξη περισσοτέρων κενών, λόγω των ενδεχόμενων αδειών, μεταθέσεων και αποσπάσεων, που θα προκύψουν, έπειτα και από την ανάληψη των νεοδιόριστων θεολόγων καθηγητών. Εννοείται ότι ενστερνιζόμαστε την προσπάθεια που επιχειρεί το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για τον περιορισμό της ανάγκης προσλήψεων Αναπληρωτών με το διορισμό μόνιμων Καθηγητών και χαιρετίζουμε τους μόνιμους διορισμούς, που πραγματοποιήθηκαν την τρέχουσα σχολική χρονιά. Ωστόσο, όπως αποδεικνύεται, τα κενά Θεολόγων που καταγράφονται και μετά τους διορισμούς των μονίμων και μετά τις προσλήψεις των Αναπληρωτών, είναι πολλά και θα χρειαστεί ικανός αριθμός προσλήψεων αναπληρωτών για τη φετινή χρονιά, όσο και μονίμων για τις επόμενες χρονιές.

Θα θέλαμε, ωστόσο, να σημειώσουμε ότι η θεολογική εκπαίδευση αποτελεί πυλώνα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, συμβάλλοντας, όχι μόνο στη γνώση της ορθόδοξης παραδόσεώς μας αλλά και στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της διάκρισης, του διαλόγου και της αλληλοκατανόησης μεταξύ νέων που ανήκουν σε διαφορετικές θρησκευτικές ή πολιτισμικές ομάδες. Οι θεολόγοι εκπαιδευτικοί διαδραματίζουν καίριο ρόλο στη διαπαιδαγώγηση των νέων, προσφέροντάς τους τα κατάλληλα πνευματικά εργαλεία για την κατανόηση του εαυτού τους, της θρησκευτικής τους πίστεως καθώς και του κοινωνικού και φυσικού τους περιβάλλοντος.

Επιπλέον, σε μια εποχή, που διογκώνεται επικίνδυνα το φαινόμενο της σχολικής παραβατικότητας, της βίας και της επιθετικότητας, καθίσταται αναγκαία και απαραίτητη η απρόσκοπτη προσφορά και διδασκαλία στους νέους μας του μαθήματος των Θρησκευτικών και όλων των ηθικοκοινωνικών  προτύπων και αρχών που περιέχει.

Ωστόσο, είναι ανάγκη να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη η ιδιαιτερότητα του γνωστικού αντικειμένου, των Θρησκευτικών, καθώς, πολύ συχνά, ανατίθενται σε εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων, που δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και εμπειρίες, με αποτέλεσμα είτε να διδάσκεται πλημμελώς, είτε να μη διδάσκεται καθόλου.

Δεν παραλείπουμε να τονίσουμε και με αυτό το έγγραφό μας, τα μορφωτικά προβλήματα που παρουσιάζονται στη διδασκαλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εξαιτίας της πλημμελούς ή μηδενικής διδασκαλίας του από ένα μεγάλο ποσοστό δασκάλων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Το παράνομο και απαράδεκτο αυτό φαινόμενο, όπως σας έχουμε περιγράψει με αδιάσειστα στοιχεία σε προηγούμενο έγγραφό μας, δημιουργείται από την απροθυμία ή αμέλεια ενός μεγάλου αριθμού δασκάλων του Δημοτικού Σχολείου, οι οποίοι, αν και γνωρίζουν, άριστα, τις καταστροφικές συνέπειες, που προκαλεί στη μόρφωση η έλλειψη προηγούμενων γνώσεων, σε οποιοδήποτε μάθημα, παραβαίνουν το καθήκον τους και δεν εφαρμόζουν το Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου του Υπουργείου Παιδείας, που περιλαμβάνει και τα Θρησκευτικά. Όσο και να θέλουν κάποιοι από τη Διοίκηση των Δασκάλων να κρύψουν την αλήθεια για την παρανομία που γίνεται με τους Δασκάλους, για το αν και πόσες ώρες διδάσκονται τα Θρησκευτικά στα Δημοτικά, εμείς επιμένουμε να προβάλουμε αντικειμενικά τα γεγονότα. Εκτός από τις έρευνες και τα ερωτηματολόγια, που έχουμε ως Ένωση, στη διάθεσή μας, έχουμε τα χιλιάδες παιδιά που έρχονται από το Δημοτικό στην Α’ Γυμνασίου, τα οποία δείχνουν και μαρτυρούν στους Θεολόγους που διδάσκουν σε αυτήν την τάξη, τις ανέλπιστες, απίστευτες και αθεράπευτες, εν πολλοίς, ελλείψεις των προσδοκώμενων θεολογικών γνώσεών τους στο μάθημα των Θρησκευτικών, κατά τη φοίτησή τους στο Δημοτικό Σχολείο, αποκαλύπτοντας την με διάφορες προφάσεις, παραμέληση ή άρνηση της διδασκαλίας των Θρησκευτικών!!!

Ευελπιστούμε πως η παρούσα επιστολή θα συμβάλει στη διερεύνηση της κατάστασης και στην εύρεση κατάλληλων λύσεων για την ανεμπόδιστη διδασκαλία του μαθήματός μας από Θεολόγους, στις επόμενες φάσεις προσλήψεων Αναπληρωτών Καθηγητών.

Προς τούτο, είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή συνεργασία.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

close