Το απόγευμα του Σαββάτου 11 Οκτωβρίου 2025 και μετά τον Εσπερινό, πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Αγίων Σοφίας, Ιωάννου Χρυσοστόμου και Σπυρίδωνος Καρδίτσης η 1η διάλεξη του 4ου κύκλου επιστημονικών διαλέξεων / συζητήσεων (2025 – 2026) που διοργανώνει η Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων στο πλαίσιο των ποιμαντικών και εκπαιδευτικών της δραστηριοτήτων, καλώντας ειδικούς επιστήμονες να αναπτύξουν καθένας από την πλευρά του θέματα που απασχολούν τη σύγχρονη πραγματικότητα και επηρεάζουν τη ζωή μας. Σκοπός των συναντήσεων αυτών είναι ο κοινός προβληματισμός, ο διάλογος και η αναζήτηση του νοήματος και της αλήθειας των πραγμάτων, μέσα σε πνεύμα συνεργασίας και πνευματικής ωφέλειας.
Κεντρική ομιλήτρια της πρώτης αυτής συνάντησης ήταν η κ. Ελένη Β. Μανώλη, Καθηγήτρια Αγγλικών και Ειδική Παιδαγωγός, η οποία ανέπτυξε το θέμα: «Όλοι διαφορετικοί, όλοι ισότιμοι! Κατανοώντας τις ελλείψεις και τα χαρίσματα των παιδιών μας!»
Με ιδιαίτερη ευαισθησία και ζωντανό λόγο, η κ. Μανώλη μίλησε για τη σημασία της αποδοχής και της κατανόησης των μαθησιακών διαφορών, επισημαίνοντας την ανάγκη να δοθεί χώρος στη μοναδικότητα κάθε παιδιού.
Ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Όταν η γνώση δεν μπορεί να μπει από την πόρτα, ας ανοίξουμε το παράθυρο! Μπορεί να υπάρξει μία τάξη όπου η μοναδικότητα του κάθε μέλους θα εκτιμάται και θα αξιοποιείται; Η ενδεχόμενη ματαίωση θα μπορούσε να δώσει τη θέση της στη συναισθηματική σφυρηλάτηση, αυτορρύθμιση και μαθησιακή ενίσχυση; Σε αυτό στοχεύουμε! Στη δημιουργία τάξεων συμπερίληψης καθώς και σε προγράμματα σπουδών διαφοροποιημένα και αποτελεσματικά στον τρόπο σκέψης των μαθητών με μαθησιακές διαφορετικότητες. Μετατρέποντας τη μάθηση σε μία φυσική, λογική και δημιουργική διαδικασία, η οποία στοχεύει να αναδείξει τα δυνατά στοιχεία του κάθε μαθητή, τα αισθήματα κατωτερότητας και περιθωριοποίησης θα εξαλειφθούν. Η συμπερίληψη θα ανοίξει το μυαλό και την καρδιά μας, επιτρέποντάς μας να αντιληφθούμε τις απεριόριστες δυνατότητες που δημιουργούνται τόσο στους μαθητές μας όσο και στους παιδαγωγούς που εφαρμόζουν τις μαθησιακές και συναισθηματικοκοινωνικές αρχές της ειδικής αγωγής. Ας βοηθήσουμε όλους μας τους μαθητές ανεξαιρέτως να ανθίσουν και να εξελιχθούν».
Μέσα από παραδείγματα και βιωματικές αναφορές, η ομιλήτρια τόνισε πως η συμπερίληψη δεν αποτελεί θεωρητική έννοια, αλλά καθημερινή πράξη αγάπης και παιδαγωγικής ευθύνης, που μπορεί να μεταμορφώσει την τάξη και να ενισχύσει ουσιαστικά τον μαθητή και τον εκπαιδευτικό. Στο πλαίσιο της συμπερίληψης μπορούμε να βρούμε τις κατάλληλες τεχνικές και μεθόδους. Να δημιουργήσουμε ισοτιμία ώστε όλοι να αναδείξουν τα ταλέντα τους και κανείς να μην μείνει πίσω, τονίζοντας ότι η πρώιμη παρέμβαση μπορεί να διαμορφώσει το μέλλον του παιδιού, οπότε το σημαντικό είναι να υπάρξει η κατάλληλη παρέμβαση.
Στην ομιλία της μεταξύ άλλων η κ. Μανώλη αναφερομένη στις στρατηγικές μελέτης, σημείωσε ότι δεν έγκειται μόνο η κατάκτηση των τυπικών γνώσεων που έχει η ύλη της εκάστοτε χρονιάς και του μαθήματος. «Σε αυτές βρίσκεται και ολόκληρη η φιλοσοφία της καλλιέργειας της σκέψης, της οργανωτικότητας, της ετοιμότητας. Αν εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας να σκέφτονται με βήματα, τα οποία φυσικά θα γίνονται όλο και πιο αυτόματα, θα μαθαίνουν πώς να συντονίσουν τη ζωή τους συνολικά» ανέφερε.
Στο τέλος, ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Αμφιλόχιος Παπανδρέου, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς μας Μητροπόλεως, μετέφερε τις πατρικές ευχές του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Τιμοθέου, ο οποίος εξέφρασε την ευχή ο νέος κύκλος διαλέξεων να αποβεί πνευματικά ωφέλιμος και καρποφόρος. Παράλληλα, ευχαρίστησε θερμά την κ. Μανώλη για την ουσιαστική και εμπνευσμένη ομιλία της, καθώς και όλους όσοι συμμετείχαν στην έναρξη των φετινών διαλέξεων, ευχόμενος κάθε επιτυχία και ευλογία στη συνέχεια του έργου αυτού.
Πρώτη διάλεξη του 4ου κύκλου επιστημονικών διαλέξεων στην Καρδίτσα
35