Αρχική » Η Πανήγυρη του Καθεδρικού του Αποστόλου Ανδρέα Μπέρμιγχαμ

Η Πανήγυρη του Καθεδρικού του Αποστόλου Ανδρέα Μπέρμιγχαμ

από ikivotos

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και κατάνυξη εορτάστηκε η ιερά μνήμη του Αγίου ενδόξου Αποστόλου Ανδρέα του Πρωτοκλήτου στον φερώνυμο Καθεδρικό Ιερό Ναό της πόλεως του Μπέρμιγχαμ. Στις λατρευτικές συνάξεις προεξήρχε ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μελιτηνής κ. Μάξιμος, πλαισιούμενος από κληρικούς της περιοχής και πλήθος πιστών.

Το απόγευμα της παραμονής τελέστηκε ο Μέγας Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός μετ’ αρτοκλασίας, χοροστατούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου κ. Μαξίμου. Στην ακολουθία συμμετείχαν ιερείς της ευρύτερης περιοχής, τιμώντας τον προστάτη Άγιο της Κοινότητος. Τον θείο λόγο κήρυξε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Βησσαρίων Κοκλιώτης, ο οποίος αναφέρθηκε στην έννοια της ιεραποστολής στον σύγχρονο κόσμο.

Την κυριώνυμη ημέρα της εορτής, Κυριακή 30 Νοεμβρίου, ο Θεοφιλέστατος κ. Μάξιμος χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και εν συνεχεία προεξήρχε της Πανηγυρικής Θείας Λειτουργίας. Κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, ο Επίσκοπος Μελιτηνής κήρυξε τον θείο λόγο προς το ευσεβές εκκλησίασμα, τόσο στην ελληνική όσο και στην αγγλική γλώσσα, αναλύοντας τα μηνύματα της εορτής για τον σύγχρονο άνθρωπο.

Ο Θεοφιλέστατος προέβη επίσης στη χειροθεσία ενός νέου Αναγνώστη, ευχόμενος στον ίδιο καλή δύναμη και φωτισμό στην ιερή διακονία που αναλαμβάνει στο αναλόγιο της Εκκλησίας.

Οι εορταστικές εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με την παράθεση εορταστικού γεύματος στην αίθουσα του Ιερού Ναού, όπου ο κλήρος και ο λαός είχαν την ευκαιρία να συνεορτάσουν σε κλίμα χαράς και ενότητας.

Ακολουθεί η ομιλία του Θεοφιλεστάτου:

γαπητο Χριστιανο,

δο  φων  διαπεράσασα τν χρόνον. Πρόκειται περ το στεναγμο τς λυτρουμένης νθρωπότητος, τς φωνς τς προσδοκίας, τις, τέλος, συναντ τν λήθειαν. Σήμερον,  ρθόδοξος κκλησία, π τς Κωνσταντινουπόλεως ως τν περάτων τς οκουμένης, κα μες νταθα, ν τ Βρεταννί, τιμμεν τν ερν μνήμην το γίου ποστόλου νδρέου το Πρωτοκλήτου. Το νδρς κείνου, στις πρτος κουσε τ «δετε πίσω μου» (Ματθ. 4, 19) κα νευ δισταγμονευ τς λαχίστης μφιταλαντεύσεως, πέβη  παρχ τς καινς νθρωπότητος.

Τίς μως ν  νδρέας; πλοϊκς μν λιες κ τς Βηθσαϊδά, ψυχ δ φλεγομένη π θείου ρωτος. Πρν τι γνωρίσ τν Χριστόν, τύγχανε μαθητς το Τιμίου Προδρόμου. Τοτο μαρτυρε νθρωπον χοντα πνευματικς νησυχίας, νθρωπον μ ναπαυόμενον ν τ τύρβ τς βιοπάλης, λλ’ ναζητοντα τ «δωρ τ ζν» (ωάν. 4, 10). Κα τε  Πρόδρομος πέδειξε τν ησον λέγων «δε  μνς το Θεο» (ωάν. 1, 36),  νδρέας κολούθησεν Ατ μελλητί. Κα κολούθησεν κενον, στις οκ εχε «πο τν κεφαλν κλίν» (Ματθ. 8, 20).

 βίος το ποστόλου νδρέου συνιστ διάλειπτον πορείαν μαρτυρίας. Οκ κράτησε τν θησαυρν δι’ αυτόν.  πρώτη ατο κίνησις,  πρώτη εραποστολικ πρξις ν τ στορί τς κκλησίας, το  σπουδ πρς τν δελφν ατο, τν Πέτρον (ωάν. 1, 41-42). νεδείχθη  πόστολος το ποστόλου. Κα κτοτε,  βίος ατο μετεβλήθη ες έναον περιπλάνησιν. π το Πόντου κα τς Βιθυνίας, μέχρι τς Θράκης κα τς Σκυθίας, κα τέλος ες τν λλάδα,  Πρωτόκλητος σπειρε τν λόγον το Σταυροκήρυξε Χριστν σταυρωμένον κα ναστάντα, περ περβαίνει φιλοσοφικς θεωρίας  θικ συστήματα.

ναλογίσθητε, δελφοί, τος κόπους ατοδοιπορίας ν τόποις φιλοξένοις, κινδύνους κ λστν, κινδύνους κ ψευδαδέλφων, ψχος κα γύμνωσιν (Β’ Κορ. 11, 26-27). μως,  φλξ τς πίστεως μετέτρεπε πσαν δυσχέρειαν ες εκαιρίαν σωτηρίας.

Κα φθάνομεν ες τν κολοφνα τς δόξης ατο, ες τ μαρτύριον. ν Πάτραις τς χαΐας,  νδρέας ντεμετώπισε τν θάνατον μ ρους νίκης κα πιτεύγματος. τε  νθύπατος Αγεάτης πείλησεν ατν δι σταυρικο θανάτου,  πόστολος πήντησε δι λόγων συγκλονιστικν: «Ἐὰν φοβούμην τν σταυρικν θάνατον, οκ ν κήρυττον τ μεγαλεον το Σταυρο».

Συγκλονιστικ τυγχάνει  παράδοσις  διασώζουσα τν στιγμν τς συναντήσεως ατο μετ το ργάνου τς θανατώσεως. ντικρύσας τν Σταυρν σχήματος Χ κα σπάσατο ατόν! «Χαρε, Σταυρέ», νέκραξε, «σ  καθαγιασθες π το Σώματος το Χριστο κα κοσμηθες τος μέλεσιν Ατο σε μαργαρίταις». Ποία λογικ δύναται ν χωρέσ τν στάσιν ταύτην; Διότι « λόγος  το σταυρο τος μν πολλυμένοις μωρία στί, τος δ σζομένοις μν δύναμις Θεο στι» (Α΄ Κορ. 1, 18).

π τρες μέρας, κρεμάμενος π το ξύλου,  γέρων πλέον πόστολος κήρυττε τος πλήθεσιν νευ γογγυσμο  κεσίας δι τν σωτηρίαν ατο. Μετέτρεψε τ κρίωμα ες μβωνα. Τ μν αμα ατο ρρεε,  δ ζω γκατέλειπεν ατόν, λλ τ πνεμα ατο πτατο δη ν τ Βασιλεί τν Ορανν. πόθει τν νοδον (Φιλιπ. 1, 23), περ περβαίνει τν πλν ρνησιν τς καθόδου. Κα οτω, παρέδωσε τ πνεμα, σφραγίζων δι το αματος ατο τν λήθειαν τν σων κήρυξε.

Τί λέγει μως  Πρωτόκλητος πρς μς σήμερον; Ζμεν ν ποχ συγχύσεως.  κόσμος πέριξ μν, συχνάκις προσομοιάζει πρς τν εδωλολατρικν κείνην ποχήν, καθ’ ν ο νθρωποι λάτρευον τν κτίσιν παρ τν Κτίσαντα (Ρωμ. 1, 25).  μετέρα κλσις, ς μελν τς ρθοδόξου κκλησίας, μοιάζει πρς τν κλσιν το νδρέου. καστος ξ μν καλεται να γίν ν τ κύκλ ατο ες “πρωτόκλητος”, στις θ δηγήσ λλους πρς τν Χριστόν. Οχ δι λόγων, λλ δι το παραδείγματος τς θυσιαστικς γάπης.

 γιος νδρέας, ς δρυτς τς κκλησίας το Βυζαντίου, το σεπτο μν Οκουμενικο Πατριαρχείου, συνδέει μς ρρήκτως μετ τς πηγς το Γένους κα τς Πίστεως μν.  φων ατο ντηχε εσέτι, «Τν δρόμον τετέλεκα, τν πίστιν τετήρηκα» (Β΄ Τιμ. 4, 7). Καλε μς να μ δειλιάσωμεν μπροσθεν τν συγχρόνων “σταυρν”, ετε οτοι εναι  μοναξιά, ετε  σθένεια, ετε  περιφρόνησις το κόσμου πρς τν πίστιν μν.  κλσις μν στιν πως ζήσωμεν μ ρους θυσιαστικς γάπης, περ περβαίνει τν πλν κανοποίησιν βασικν ναγκν  τν ποκατάστασιν βλαβν.

Δεηθμεν ον ατο, το Πρωτοκλήτου κα Πανευφήμου, πως πρεσβεύ πρ μν. να χαρίζηται μν τν παρρησίαν τς μολογίας κα τν χαρν τς θυσίας. Κα εθε, τας πρεσβείαις ατο, ν ξιωθμεν κα μες ν κούσωμεν τς γλυκυτάτης φωνς το Κυρίου καλούσης μς ες τν αώνιον Ατο Βασιλείαν.

† ὁ Μελιτηνς Μάξιμος

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

close