Φραγή στα σχέδια “ναρκοθέτησης” της νέας πορείας της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, αλλά και στα σχέδια υπονόμευσης των τελευταίων μηνών του προσώπου και του έργου του νέου Αρχιεπισκόπου Αμερικής Ελπιδοφόρου, έθεσε η Αγια και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου με τις αποφάσεις που έλαβε την περασμένη Πέμπτη.
Κυρίαρχος στόχος τους, όπως λένε εκπρόσωποι της ομογένειας, «δεν ήταν άλλος από το να υποσκάψουν την προσπάθεια του Αρχιεπισκόπου Ελπιδοφόρου, ο οποίος από τη στιγμή που ανέλαβε τα καθήκοντά του εργάζεται με φρενήρεις ρυθμούς για να αποκαταστήσει την αξιοπιστία και το κύρος της Εκκλησίας στην Αμερική, και να δημιουργήσουν τις συνθήκες ενός ιδιότυπου «πραξικοπήματος». Ενός πραξικοπήματος που στο βάθος του είχε στόχο την “σμίκρυνση” όχι μόνο του Αρχιεπισκόπου Ελπιδοφόρου, αλλά και του ίδιου του Οικουμενικού Πατριάρχη και την ανοιχτή αμφισβήτηση της πνευματικής αλλά και της διοικητικής του δικαιοδοσίας.
Από τη μία πλευρά ο Μητροπολίτης Ν. Υερσέης Ευάγγελος, του οποίου την μετάθεση στη Μητρόπολη Σάρδεων της Μικράς Ασίας αποφάσισε η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικ. Πατριαρχειου, όπως λένε οι ίδιοι ομογενειακοί κύκλοι «δεν μπόρεσε ποτέ, να «χωνέψει» την ομόφωνη εκλογή του Ελπιδοφόρου στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής ούτε την τεράστια αποδοχή του στην ομογένεια από την πρώτη κιόλας στιγμή.
Στο πλαίσιο αυτό ο μέχρι πρότινος Μητροπολίτης Νέας Υερσέης λέγεται ότι υπέσκπατε συστηματικά τις προσπάθειες του Αρχιεπισκόπου Ελπιδοφόρου. Ο κ. Ευάγγελος, λένε κύκλοι της ομογένειας «πλάσαρε τον εαυτό του ως τον μοναδικό που μπορούσε να λύσει τα προβλήματα της Εκκλησίας της Αμερικής επειδή έχει γεννηθεί εκεί. Ενώ οι ίδιες πληροφορίες κάνουν λόγο ότι εξεπλάγην όταν δεν μπήκε στο τριπρόσωπο για την εκλογή νέου Αρχιεπισκόπου Αμερικής με αποτέλεσμα να μην «αναγνωρίζει» ως τον ηγέτη της Ορθόδοξης Εκκλησία στην Αμερική τον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο. «Αυτός είναι ο Αρχιεπίσκοπος του Μανχάταν και του Κουίνς και της Αστόρια και εγώ ο Αρχιεπίσκοπος του Νιου Τζέρσευ» φέρεται να έλεγε χαρακτηριστικά.
Ειναι χαρακτηριστικό ότι όταν ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής βρέθηκε μια φορά σε έναν ιερό Ναό της Μητρόπολής του, ο Ευάγγελος , όπως λένε όσοι βρέθηκαν εκεί, όχι μόνο δεν του παραχώρησε τον θρόνο της Εκκλησίας, όπως έπρεπε σεβόμενος τον θεσμό του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αλλά τον έβαλε να καθίσει σε ένα πλαστικό καρεκλάκι , του απαγόρευσε να λειτουργήσει και φυσικά δεν τον μνημόνευσε ως Αρχιεπίσκοπο.
Από την άλλη πλευρά, ο αρχαιότερος τη τάξη από τους μητροπολίτες της Αρχιεπισκοπής Αμερικής μητροπολίτης Βοστώνης Μεθόδιος, «έπεσε θύμα κακών συμβουλών, από συμβούλους, που είχαν στην ατζέντα τους την υποβάθμιση του θεσμού του Αρχιεπισκόπου, και την αποδυνάμωση του ρόλου του, ως του πνευματικού ηγέτη όλης της ομογένειας στις ΗΠΑ» όπως λένε εκκλησιαστικοί κύκλοι .
Όπως σημειώνουν επιφανείς ομογενείς, «οι σύμβουλοί του αυτοί, προφανώς είχαν στο μυαλό τους , τον τρόπο με τον οποίο θα προστατευτούν από τα πάσης φύσεως σκάνδαλα, οικονομικά κ.α. για τα οποία είναι υπεύθυνοι, και τα οποία οδήγησαν στο χείλος του γκρεμού, τόσο το ελληνικό κολλέγιο, όσο και τη θεολογική σχολή του Τιμίου Σταυρού στη Βοστώνη. Και όπως έλεγαν οι ίδιοι κύκλοι «σκέφτονταν ότι αν κατάφερναν να αποδυναμώσουν τον Αρχιεπίσκοπο και τη νέα διοίκηση , που αυτός όρισε στη θεολογική σχολή του Τιμίου Σταυρού, ή τα σκάνδαλά τους δεν θα προξενούσαν τόσο αλγεινές εντυπώσεις, ή, ακόμα χειρότερα , θα «διαπραγματεύονταν» την ασυλία τους, με τον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο».
Ετσι λοιπόν, όπως λένε οι κύκλοι της ομογένειας, «έπεισαν τον Μητροπολίτη Βοστώνης Μεθόδιο και αυτόν γεννημένο στην Αμερική, ο οποίος μάλιστα, είχε στηρίξει εξ αρχής , τον Ελπιδοφόρο, στην εκλογή του, ως Αρχιεπισκόπου, να αρχίσει σταδιακά να αμφισβητεί τον θεσμικό του ρόλο και την ηγεσία του, και να τον υποσκάπτει, με διάφορους τρόπους και σε διάφορα επίπεδα».
Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι
Το ποτήρι για το Οικουμενικό Πατριαρχείο φαίνεται να ξεχείλισε, όταν ο Μητροπολίτης Βοστώνης, συγκάλεσε αντικανονικά, σύμφωνα με το Πατριαρχείο, την Ιερά Επαρχιακή Σύνοδο της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, χωρίς φυσικά την παρουσία του προέδρου αυτής Αρχιεπισκόπου Ελπιδοφόρου. Δηλαδή ο μητροπολίτης Βοστώνης διέπραξε το κανονικό βαρύ, όπως χαρακτηρίζεται, παράπτωμα της τυρείας και της φατρίας, παράπτωμα το οποίο θα μπορούσε να επισύρει ακόμα και την ποινή της καθαίρεσης του και της επαναφοράς του στην τάξη των λαϊκών.
Τελικά, σύμφωνα με πληροφορίες, και παρά τις εισηγήσεις σε βάρος του, αρκετών μελών της Αγίας και Ιεράς Συνόδου, ο Οικουμενικός Πατριάρχης με δική του προσωπική παρέμβαση τον έριξε στα «μαλακά» και τελικά του επέβαλλε την ποινή της αργίας από κάθε ιεροπραξία μέχρι τα Χριστούγεννα.
Κάποιοι λένε ότι ο μητροπολίτης Βοστώνης σκέφτεται σοβαρά το ενδεχόμενο να υποβάλλει την παραίτησή του. Το παράδοξο στην όλη υπόθεση είναι ότι ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα ηνία της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, έδειξε με την στάση του, απόλυτο και πλήρη σεβασμό, στην πολυετή εκκλησιαστική διαδρομή, στις ΗΠΑ, του μητροπολίτη Βοστώνης, και μάλιστα τον τίμησε τον περασμένο Ιούνιο και με την παρουσία του, στη Βοστώνη με την ευκαιρία της ονομαστικής του γιορτής.
Ολες αυτές οι τελευταίες εξελίξεις δεν αποτέλεσαν κεραυνό εν αιθρία. Δεν είναι τυχαίο, όπως λένε ομογενειακοί κύκλοι, ότι ο μητροπολίτης Βοστώνης αγνόησε τις ξεκάθαρες οδηγίες των αρμοδίων υγειονομικών αρχών του Νιου Χάμσαιρ, για την αντιμετώπιση της πανδημίας, με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας . Μεταξύ άλλων μάλιστα προέβλεπαν ότι η Θεια Κοινωνία δεν πρέπει να προσφέρεται από ένα κοινό ποτήριο και από μία κοινή λαβίδα, αλλά να δίνεται με τη χρήση ιδιωτικών σκευών και διαφορετικών κουταλιών. Αυτό δεν τηρήθηκε από τις ελληνορθόδοξες Εκκλησίες της πολιτείας του Νιού Χάμσαιρ, κατ’ εντολή του μητροπολίτη Βοστώνης και συνέχισε να μην τηρείται παρά τις προειδοποιήσεις των αρμόδιων αστυνομικών αρχών της πολιτείας που ζητούσε την απόλυτη συμμόρφωση με τη σχετική νομοθεσία. Το αποτέλεσμα ήταν να σημειωθεί έξαρση του κορωνοϊού και ιδαίτερα στην κοινότητα του ιερού Ναού του αγίου Νικολάου, στο Πόρτσμουτ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνεχής παραβίαση της σχετικής νομοθεσίας από τη μητρόπολη Βοστώνης οδήγησε πριν από δύο εβδομάδες στην παρέμβαση του γενικού εισαγγελέα της πολιτείας του Νιου Χάμσαϊρ, Γκορντον Μακ Μτόναλντ, ο οποίος με επιστολή που απέστειλε προς τον κ. Μεθόδιο και τον Πρωτοσύγγελο τησ Μητρόπολης, τους εγκάλεσε για την συστηματική παραβίαση των επειγουσών εντολών του, ενώ ο Μητροπολίτης δεν ενημέρωσε αρμοδίως την Αρχιεπισκοπή Αμερικής και προσωπικά τον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο.
Νέο σύνταγμα
Επιπρόσθετα και προκειμένου να μπορέσει η Αρχιεπισκοπή Αμερικής να αντιμετωπίσει τις διαρκώς εξελισσόμενες και μεταβαλλόμενες σύγχρονες πραγματικές ποιμαντικές ανάγκες της αμερικανικής κοινωνίας και της ελληνορθόδοξης ομογένειας, η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου αποφάσισε να αναστείλει την ισχύ του παρόντος συντάγματος, δηλαδή του καταστατικού χάρτη λειτουργίας της Αρχιεπισκοπής Αμερικής , που είχε θεσπισθεί το 2003. Το Οικ. Πατριαρχείο κινήθηκε προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης του ρόλου της μεγαλύτερης επαρχίας του , προσφέροντας της ένα νέο όραμα. Ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος υπογράμμισε ότι το Οικουμενικό Πατριαρχειο δίνει στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής μια θαυμάσια ευκαιρία να ξαναχτισθεί με τη συμμετοχή όλων κληρικών και λαικών από τα θεμέλια.
Προς την κατεύθυνση αυτή ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής συγκάλεσε χθες, σε έκτακτη τηλεδιάσκεψη, την επαρχιακή Σύνοδο της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, η οποία αφού εξέφρασε την ευγνομωσύνη της προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη για την παρασχεθείσα στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής δυνατότητα σύνταξης νέου συντάγματος, αποφάσισε τη σύσταση 2 επιτροπών, μιας ευρύτερης στην Αμερική, από αντιπροσώπους της επαρχιακής συνόδου του κλήρου και του λαού και άλλης που αποστολή θα είναι να συμμετάσχει στην μικτή επιτροπή που θα συνεργασθεί με το Πατριαρχείο ,μεταφέροντας το πνεύμα και της ιδέες της πρώτης επιτροπής.
Σε κάθε περίπτωση οι εξελίξεις αυτή τη στιγμή στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής χαρακτηρίζονται ως ιστορικές, κυρίως γιατί η αναστολή, της ισχύος του συντάγματος της και η έναρξη τη διαδικασίας, έκδοσης νέου, αποτελεί ζήτημα κομβικής σημασίας για τη δομή και τη ζωή της Εκκλησίας της Αμερικής και παράγοντα ενίσχυσης της ισχύος και του κύρους της.
«Δυστυχώς ορισμένοι μητροπολίτες της Αρχιεπισκοπής Αμερικής δεν αντιλήφθηκαν ή δεν θέλησαν να αντιληφθούν ότι η «μητροπολιτοποίηση» τους δεν τους έδινε το κανονικό δικαίωμα να λειτουργούν ως αρχηγοί τοπικών Εκκλησιών και να παραθεωρούν, δολίως ότι η Αρχιεπισκοπή Αμερικής, είναι μια ενιαία και αδιαίρετη Επαρχία του Οικουμενικού Πατριαρχείου με έναν ποιμενάρχη, που δεν είναι άλλος από τον εκάστοτε Αρχιεπίσκοπο Αμερικής, χθες ο Δημήτριος σήμερα ο Ελπιδοφόρος» έλεγαν εκκλησιαστικοί κύκλοι εξηγώντας ότι «οι μητροπολίτες δεν είναι τίποτα άλλο, από βοηθούς επισκόπους, ιεράρχες, στους οποίους έχει ανατεθεί η διαποίμανση των περιοχών της δικαιοδοσίας τους, υπό την εποπτεία του κυρίαρχου Αρχιεπισκόπου Αμερικής, και όχι βεβαίως κυρίαρχοι ποιμενάρχες. Αλλωστε, οι μητροπόλεις που διοικούν δεν διαθέτουν πλήρη αυτονομία και αυτοδιοίκητο, αλλά υπάγονται στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής, την οποία και συγκροτούν».
Πηγή: Ισμήνη ΧαραλαλμποπούλουΠρώτο Θέμα