Η επέτειος των 1700  χρόνων  το 2025  από τη Σύνοδο της Νίκαιας που είχε ως αντικείμενο την ειρήνη στα εκκλησιαστικά ζητήματα αναμένεται να συνοδευτεί και από τον κοινό εορτασμό του Πάσχα από Φανάρι και Βατικανό.

Με αφρομή τη συμπλήρωση  των 1.700 χρόννων ο Οικουμενικός Πατριάρχης σε πρόσφατη συνέντευξή του έχει δηλώσει πως μπορεί να χρησιμεύσει ως ευκαιρία για τις χριστιανικές Εκκλησίες “να προβληματιστούν για την πορεία τους, για τα λάθη του παρελθόντος, καθώς και του παρόντος, και να αναλάβουν περισσότερα καθορισμένη οικουμενική πορεία, αξιοποιώντας τα μαθήματα για πάνω από έναν αιώνα σύγχρονης οικουμενικής εμπειρίας. Η πρώτη Οικουμενική Σύνοδος της Νίκαιας είναι ένα σύμβολο, ένας σταθμός, ένα σημείο καμπής στην ιστορία του Χριστιανισμού, επειδή εξέδωσε 20 κανόνες. Η Νίκαια λοιπόν προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για την εκτίμηση της κοινής μας κανονικής κληρονομιάς της πρώτης χιλιετίας και για την εξέταση της σημασίας του κανόνα, του νόμου ως μέσου για την προώθηση του οικουμενικού διαλόγου”

Τις τελευταίες ημέρες με αφορμή και την ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτου Ιταλίας το θέμα αναβίωσε έντονα.


Ο Καρδινάλιος της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και ο επικεφαλής του Ποντιφικού Συμβουλίου για την Προώθηση της Χριστιανικής Ενότητας Κούρτ Κοχ είπε ότι στον Πάπα Φραγκίσκο άρεσε η πρόταση του Μόνιμου Αντιπροσώπου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών (ΠΣΕ), Αρχιεπισκόπου Τελμησσού Ιωβ για τη μεταρρύθμιση του ορθόδοξου ημερολογίου για έναν κοινό εορτασμό του Πάσχα με τους Καθολικούς έως το 2025, αναφέρει το ιστολόγιο Katholisch.de

Ο Ιεράρχης του Φαναρίου φέρεται να είπε: "Αυτή είναι μια καλή ευκαιρία να υπενθυμίσουμε στους Χριστιανούς την ανάγκη για μεταρρύθμιση του ημερολογίου" . Ο Καρδινάλιος Κοχ, με τη σειρά του, σημείωσε ότι αν και δεν θα είναι εύκολο να ορίσουμε μια κοινή ημερομηνία για το Πάσχα, αξίζει η προσπάθεια. Υπενθυμίζεται πως ο ίδιος Ορθόδοξος Ιεράρχης φέρεται να έχει δηλώσει πως οι Ορθόδοξοι δεν έχουν κανένα πρόβλημα να αναγνωρίσουν το πρωτείο της Ρώμης.

Στο μεταξύ ο Πάπας Φραγκίσκος και ο Καρδινάλιος Κοχ ελπίζουν ότι θα υπάρξει πλήρης κοινωνία και «ορατή ενότητα» μεταξύ της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου!

Στις 12 Μαρτίου, ο Πάπας Φραγκίσκος έστειλε ένα συγχαρητήριο μήνυμα στον νέο Μητροπολίτη Ιταλίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στο οποίο εξέφρασε την ελπίδα ότι το Βατικανό και το Φανάρι θα έρθουν σε "πλήρη ενότητα ", αναφέρει ο επίσημος ιστότοπος του Βατικανού.

Ο Πάπας πιστεύει ότι οι Καθολικοί και οι Ορθόδοξοι θα μπορούν να μεταμορφώσουν, «με τη βοήθεια του Θεού την κοινωνία που μας ενώνει ήδη σε μια πλήρη ορατή ενότητα».

Επιπλέον, ο Καρδινάλιος Kurt Koch, υπενθύμισε στον ιεράρχη του Φαναρίου "τη σημασία των κοινών προσπαθειών για την κήρυξη του Λόγου του Θεού, την εκπαίδευση νέων γενεών και την εξυπηρέτηση εκείνων που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη". Σύμφωνα με τον καρδινάλιο, "αυτή η αδελφική συνεργασία έχει σχεδιαστεί για να συμβάλει ιδιαίτερα και πιο αποτελεσματικά στην πλήρη αποκατάσταση της κοινωνίας μεταξύ των Εκκλησιών μας.". Ο νέος Μητροπολίτης Ιταλίας Πολύκαρπος αντικατέστησε τον κοιμηθέντα Οκτώβριο του 2020 Γεννάδιο.

Κι ενώ αυτά συμβαίνουν μεταξύ Βατιανού και Φαναρίου, η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία επίσης υποστηρίζει την ιδέα του εορτασμού του Πάσχα ταυτόχρονα για όλους τους Χριστιανούς υπό μια βασική προϋπόθεση όμως.

“Ο εορτασμός του Πάσχα ταυτόχρονα για τους Χριστιανούς, συμπεριλαμβανομένων των Καθολικών και των Ορθόδοξων, είναι μια ευλογία για τον Χριστιανισμό, αυτή η ιδέα μπορεί να υλοποιηθεί ακολουθώντας τις αποφάσεις της Πρώτης Οικουμενικής Συνόδου στη Νίκαια” ανέφερε ο Ιερομόναχος Στέφανος Ιγκούμνοφ, Γραμματέας του ΤΕΕΣ επί των Διαχριστιανικών Υποθέσεων..

"Η επιστροφή όλων των χριστιανικών εκκλησιών στην ομοιομορφία κατά την ημερομηνία του εορτασμού του Πάσχα θα αποτελούσε μεγάλη ευλογία για τον χριστιανικό κόσμο. Ωστόσο, είναι δυνατή μόνο σε εκείνα τα θεμέλια που καθορίστηκαν από την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο", δήλωσε.

«Δυστυχώς, σε πολλές εκκλησίες που βρίσκονται εκτός κοινωνίας με την Ορθόδοξη Εκκλησία (συγκεκριμένα, οι Ρωμαιοκαθολικοί και οι Προτεστάντες), για ιστορικούς λόγους, οι κανόνες βάσει των οποίων υπολογίζεται και η ημερομηνία του εορτασμού του Πάσχα έχουν αλλάξει μόνο το ημερολόγιο των σταθερών εορτών της εκκλησίας, όπως η Γέννηση του Χριστού. Αλλά αυτό δεν είναι λόγος να αλλάξουν οι Ορθόδοξες Εκκλησίες το πιο παλαιό και ιερό για εμάς που είναι η καθιέρωση της εποχής του Πάσχα», εξήγησε ο π.Στέφανος.

Τόνισε ότι το Πάσχα είναι «δογματική θέση». "Το να απομακρυνόμαστε σημαίνει να χάνουμε επαφή με την Ορθόδοξη παράδοση. Για τη Ρωσική Εκκλησία, αυτό το ζήτημα δεν μπορεί να είναι στην ημερήσια διάταξη. Τηρούμε τις διδασκαλίες των Οικουμενικών Συνόδων και των Αγίων Πατέρων. Αυτό μας κάνει Ορθόδοξους", κατέληξε ο εκπρόσωπος της Ρωσικής Εκκλησίας.

Βέβαια στην Ρωσική Εκκλησία υπάρχουν και πιο μεγάλες αντιδράσεις, όπως του Επισκόπου Σάββα (Τουτούνοφ), που σημείωσε ότι η ιδέα της Κωνσταντινούπολης να μεταρρυθμίσει το ημερολόγιο στο ορθόδοξο περιβάλλον θα εκληφθεί ως ένα βήμα αποσύνθεσης, και τέτοιες πρωτοβουλίες δείχνουν " μεγαλύτερο συμφέρον τουλάχιστον μέρους των επισκόπων του Φαναρίου να προσεγγίσουν εκ νέου το Βατικανό παρά να διατηρήσουν την Ορθόδοξη ενότητα ".