Του Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ

“Ὥρα ἡμᾶς ἤδη ἐξ ὕπνου ἐγερθῆναι” (Πρός Ρωμαίους ιγ΄ 11)

Σάλπισμα πνευματικής εγέρσεως και αφυπνήσεως ακούγεται στη ζωή μας, συνεχώς, ιδιαίτερα δε κατά την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Ο λόγος του Θεού μάς καλεί να εγερθούμε από τον πνευματικό ύπνο της ζωής μας, να αποτινάξουμε την ραθυμία από την ψυχή μας που βιάζει την καθημερινότητά μας, να γρηγορήσουμε καθώς πορευόμαστε να συναντήσουμε τον ένδοξο και αναστάντα Κύριό μας Ιησού Χριστό. 

Ο κατάλληλος καιρός εκτείνεται ενώπιόν μας, συνεχώς. Είναι η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, που οι πιστοί αναλαμβάνουν να διεξαγάγουν τα πνευματικά αγωνίσματα που καθιστούν την ψυχή ρωμαλέα και φωτεινή, ανδρεία και σοφή, ευσεβή και εύσπλαχνοι, δεκτική της χάριτος του Θεού απόρθητη στις επιθέσεις των δαιμόνων, ανενέργητη στις προκλήσεις των παθών της κακίας, λάμπουσα από τις αρετές, αστράπτουσα από την θεία δόξα, ένδοξη από την ενοίκηση και παρουσία του αγίου Πνεύματος σ’ αυτή. 

Ο πνευματικός αγώνας των πιστών την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή προσδιορίζεται με σαφήνεια από τον έμπειρο διδάσκαλο της πνευματικής ζωής τον απόστολο Παύλο.

Αφ’ ενός μεν “αποθώμεθα τα έργα του σκότους” να πετάξουμε, να αποβάλλουμε από την ψυχή μας τα σκοτεινά έργα, τα έργα της αμαρτίας.

Αφ’ ετέρου δε “ενδυσώμεθα τα όπλα του φωτός” να ενδυθούμε σαν όπλα πνευματικά τα έργα της αρετής που είναι φωτεινά.

Η αμαρτία φέρει στην ψυχή το σκοτάδι και την χαύνωση. 

Η αρετή απεργάζεται την ψυχή φωτεινή και γρηγορούσα.

Σ’ αυτό τον αγώνα της ασκήσεως η Εκκλησία μας θέτει στη διάθεσή μας όλα εκείνα τα απαραίτητα μέσα και τους τρόπους για να κατορθώσουμε να πετάξουμε από την ψυχή μας κάθε ρυπαρότητα και να την ενδύσουμε με την αρετή.

Μας καλεί να προσευχηθούμε στις Ιερές Ακολουθίες να διδαχθούμε από τα παραδείγματα της ιερής ιστορίας, να ακούσουμε τον σωτήριο λόγο του Θεού, να φωτισθούμε από την θεία σοφία και να ενδυναμωθούμε από τη δύναμη του Θεού.

Μας βοηθά να αποκτήσουμε αυτογνωσία και αυτοέλεγχο στη ζωή μας φωτίζοντάς μας με το φως των εντολών του Θεού. Να εξετάσουμε τη ζωή μας με το κριτήριο του Παναγίου Θεού μας και να ζητήσουμε με ταπείνωση συγγνώμη για να λάβουμε την άφεση των αμαρτιών μας.
Μας δείχνει τις υψηλές κορυφές των θείων αρετών, αλλά και τα σκοτεινά βάραθρα της κακίας, ώστε να ωριμάσουμε στην πνευματική ζωή. 

Μας ενισχύει με τη νηστεία, την ελεημοσύνη και τα άλλα πνευματικά αγωνίσματα να αποκτήσουμε ισχυρή θέληση πρώτα απορρίψεως και αποφυγής του κακού και μετά αποδοχής του αγαθού και καλού. 

Σ’ όσους φαίνεται ο αγώνας αυτός κουραστικός και δύσκολος ο Κύριος μάς προτρέπει: “Ἄρατε τόν ζυγόν μου ἐφ’ ὑμᾶς”, δηλαδή σηκώστε επάνω σας τον ζυγό μου και “εὑρήσετε ἀνάπαυσον τῆς ψυχῆς ὑμῶν”, δηλαδή θα εύρετε ανάπαυση και ειρήνη στις ψυχές σας.

“Ὁ γάρ ζυγός μου χρηστός καί τό φορτίον μου ἐλαφρόν ἐστίν” (Ματθαίου ια΄29).

Στο εικοστό κεφάλαιο (στίχοι 1-8) του βιβλίου της Αποκαλύψεως ο απόστολος και ευαγγελιστής Ιωάννης περιγράφει την περίοδο της δεσμεύσεως του ανθρώπου από τον Σατανά αντιπροτείνοντας τα σωτηρία και λυτρωτικά έργα της Εκκλησίας, τα άγια Μυστήρια, πού ακυρώνουν το σκοτεινό και απάνθρωπο έργο του.

Ορχώντας της αμαρτωλής ανθρωπότητας εχαρακτηρίσθη ὁ διάβολος από τον Κύριό μας Ιησού Χριστό με τούς λόγους Του: “Ἔφτασε ἡ ὥρα ποὺ ὁ κόσμος αὐτὸς θὰ κριθεῖ, ἔφτασε ἡ ὥρα ποὺ ὁ ἄρχοντας αὐτοῦ τοῦ κόσμου θὰ διωχτεῖ ἔξω ἀπὸ τὸν κόσμο” (Ἰωάννου ιβ΄ 31 καί Ἰωάννου ιδ΄ 30).

Με την εξουσία και δύναμη που μετέδωσε ο Κύριός μας στους μαθητές Του αυτοί αγωνίζονται κατά των εναντίων και αντιθέων πονηρών δυνάμεων, αφού δεν μπορεί μόνος του ο άνθρωπος να τις αντιμετωπίσει, πολλώ δε μάλλον να τις νικήσει.

Ο Κύριος επεσήμανε ότι αυτό το δαιμονικό γένος δεν βγαίνει παρά μόνο με προσευχή και νηστεία (Ματθαίου ιζ΄ 21).

Γι’ αυτό ο απόστολος Παύλος συνιστά στους πιστούς «νά ἐνισχυθοῦν σ’ αὐτό τόν ἀγῶνα μέ τήν δύναμη τοῦ Θεοῦ σέ ὅλη τήν ζωή τους, πού εἶναι τό ἅγιο Πνεῦμα καί νά προστατευθοῦν ἀπό τίς ἐπιθέσεις τοῦ Πονηροῦ μέ τήν πνευματική πανοπλία τους, πού εἶναι οἱ ἀρετές, γιά νά μπορέσουν νά ἀντιμετωπίσουν τίς παγίδες καί τίς μεθοδεύσεις του» (Πρός Ἐφεσίους στ΄ 10-1).

Ο απόστολος Ιάκωβος ο αδελφόθεος προτρέπει τους πιστούς να υποταχθούν στο θέλημα του επουρανίου Πατέρα, να αντιταχθούν στο θέλημα του διαβόλου και ο διάβολος θα απομακρυνθεί:                      

Ὑποταχθεῖτε, λοιπόν, στὸ Θεὸ. Ἀντισταθεῖτε στὸ διάβολο, κι αὐτὸς θὰ φύγει μακριά σας (Ἰακώβου δ΄ 7).

Μη διστάσετε, μάς λέει ο Κύριός μας, διότι ὁ ζυγός μου είναι καλός και χρήσιμος και το φορτίο των υποχρεώσεων και των καθηκόντων που επιβάλλω εγώ. Ο Κύριος υπόσχεται ότι εγώ θα σας βοηθήσω να το σηκώσετε. 

Καλή και ευλογημένη πορεία προς την ανάσταση.