Με επίσημη ανακοίνωσή του, ο Πατριάρχης της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας Φιλάρετος στρέφεται ανοιχτά κατά του Μητροπολίτη Κιέβου κ. Επιφανίου, τονίζοντας ότι κατέχει αντικανονικά τη θέση και τον τίτλο του.

Μάλιστα δε, τον εγκαλεί ως προς την καθυστέρηση και αδιαφορία του να συγκαλέσει Τοπική Σύνοδο της Ουκρανικής Εκκλησίας, ώστε να τεθούν ανοιχτά και σε διάλογο όλα τα ενεργά θέματα που προβληματίζουν και δυσχεραίνουν τις μεταξύ τους σχέσεις.

Ο Μητροπολίτης Επιφάνιος Ντουμένκο
είναι αντικανονικός προκαθήμενος της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας

Οι Προκαθήμενοι των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών εκλέγονται από τις Τοπικές Συνόδους εκάστης Ορθοδόξου Εκκλησίας.

Έτσι συνέβη και στην Ουκρανία. Ο Πατριάρχης Μστισλάβ, ο Πατριάρχης Βλαδίμηρος και ο Πατριάρχης Φιλάρετος εξελέγησαν στη θέση του Προκαθημένου της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας από τις Τοπικές Συνόδους της Εκκλησίας αυτής.

Αυτός ο κανόνας για την εκλογή Προκαθημένων υφίσταται και στις άλλες κατά τόπους Εκκλησίες, ειδικότερα στις Ορθόδοξες Εκκλησίες Γεωργίας, Ρουμανίας, Ρωσίας, Πολωνίας και άλλων.

Ο Μητροπολίτης Επιφάνιος Ντουμένκο δεν εξελέγη από την Τοπική Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας, επομένως η προκαθημενία αυτού είναι αντικανονική, δηλαδή, αθέμιτη.

Από την άποψη των εκκλησιαστικών κανόνων και της ουκρανικής παραδόσεως ο μητροπολίτης είναι αθέμιτος Προκαθήμενος της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Έχουν μεσολαβήσει δυόμισι χρόνια της παράτυπης προκαθημενίας αυτού και δεν έχει αποφασίσει να συγκαλέσει Τοπική Σύνοδο. Γιατί; Φοβάται ότι δεν θα εκλεγεί προκαθήμενος.

Εγείρεται το ερώτημα: ποιον υπηρετεί; Την Εκκλησία του Χριστού ή τις επίγειες δικές του σκοπιμότητες;

Είναι οφθαλμοφανές ότι δεν υπηρετεί τα συμφέροντα της Εκκλησίας, διότι εάν υπηρετούσε την Εκκλησία, θα τηρούσε τους κανόνες και την παράδοσή της. Εφόσον δεν τηρεί τους εκκλησιαστικούς κανόνες, εξυπηρετεί τις επίγειες δικές του σκοπιμότητες.

Καλώ τον Μητροπολίτη Επιφάνιο να αναλογισθεί το μέλλον του στην αιωνιότητα και την αδέκαστη Θεία Δίκη. Υπάρχει η Θεία Κρίση, την οποία κανείς από εμάς δεν θα αποφύγει.

Υπάρχει και η αιώνια ζωή! Η οποία όμως διαφοροποιείται: είτε σε μακαριότητα είτε στην κόλαση.

Πρέπει να σκεπτόμαστε την αιώνια μακάρια ζωή και πώς να την πετύχουμε. Όλα τα επίγεια είναι πρόσκαιρα και καταλήγουν στο θάνατο.

ΦΙΛΑΡΕΤΟΣ,
ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΚΙΕΒΟΥ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΓΗΣ ΤΩΝ ΡΩΣ-ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ