Αρχική » Νικαίας Αλέξιος: O πρώτος πρόσφυγας ήταν ο Χριστός

Νικαίας Αλέξιος: O πρώτος πρόσφυγας ήταν ο Χριστός

από kivotos

Στη Θεολογία Χατζή

 

To κράτος λειτουργούσε σαν «Καίσαρας» έναντι της Εκκλησίας, τονίζει στην «Κιβωτό της Ορθοδοξίας» ο Μητροπολίτης Νικαίας κ. Αλέξιος, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει σημαντικό κοινωνικό έργο στην ευρύτερη περιοχή. Υπεραμύνεται της διατήρησης του μαθήματος των Θρησκευτικών, αλλά και της παρουσίας των κληρικών στα σχολεία, ωστόσο δέχεται ότι πρέπει να υπάρχει σχετική συνεννόηση με τους δασκάλους. Όσο για τους πρόσφυγες και την αντιμετώπισή του σχετικού προβλήματος υποστηρίζει ότι πρώτος πρόσφυγας ήταν ο Χριστός.

 

Στη Νίκαια υπάρχουν πολλές οικογένειες που ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας. Πώς αντιμετωπίζετε το πρόβλημα;

Υπάρχουν όντως πολλές οικογένειες που έχουν ανάγκη ακόμη και για το καθημερινό φαγητό. Η δική μου συμβολή συνίσταται στην ανακάλυψή τους και στην άμεση θεραπεία της ανάγκης τους. Εκτός από τα 16 συσσίτια των ενοριών μας, όπου σιτίζονται ημερησίως 1.600 συνάνθρωποί μας, μοιράζω ο ίδιος τρόφιμα καθημερινά από το Επισκοπείο σε 2.500 οικογένειες, εγγεγραμμένες στον Ειδικό Τομέα Πρόνοιας της Μητροπόλεως. Με τον τρόπο αυτό πιστεύω ότι δεν υπάρχει σπίτι στη Νίκαια ή στους άλλους δήμους της Μητροπόλεως που να στερείται το φαγητό. Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε στις οκτώ Τράπεζες Αίματος των ενοριών μας, καθώς και στο Κοινωνικό Ιατρείο και Φαρμακείο, τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των ανασφάλιστων πολιτών των επτά δήμων της Ιεράς Μητροπόλεως Νικαίας.

Εκτός από τα 16 συσσίτια των ενοριών μας, όπου σιτίζονται ημερησίως 1.600 συνάνθρωποί μας, μοιράζω ο ίδιος τρόφιμα καθημερινά από το Επισκοπείο σε 2.500 οικογένειες, εγγεγραμμένες στον Ειδικό Τομέα Πρόνοιας της Μητροπόλεως

 

Πώς κρίνετε σήμερα τη συμπεριφορά του κράτους απέναντι στην Εκκλησία;

Το κράτος ήταν ανέκαθεν ο «Καίσαρας», που ήθελε να επιβάλλεται παντού, ακόμη και στην Εκκλησία. Ωστόσο, έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμο, ο οποίος με τη σοφία και τη σύνεση που τον διακρίνουν θα υπερβεί τους σκοπέλους και θα κρατήσει την Εκκλησία μακριά από τους όποιους κινδύνους. Τούτο έπραξε και ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ στα 24 χρόνια της θητείας του στον Θρόνο των Αθηνών. Οι μεμονωμένες δηλώσεις δεν ωφελούν και εμφανίζουν την Εκκλησία με πολλές, ενίοτε αντικρουόμενες, φωνές, οι οποίες παραποιούνται συχνά, χωρίς πάντοτε κακή πρόθεση.

 

Ποια είναι η θέση σας για όσα συμβαίνουν στον χώρο της Παιδείας σε σχέση με το μάθημα των Θρησκευτικών και την παρουσία κληρικών στα σχολεία;

Το Σύνταγμά μας (άρθρο 3) ορίζει τη δεσπόζουσα θέση της Αγίας μας Εκκλησίας στον ελλαδικό χώρο. Ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας, που είναι και Νόμος της Πολιτείας, 590/1977 (ΦΕΚ 146, τ. Α) ορίζει ότι «η Εκκλησία της Ελλάδος συνεργάζεται μετά της Πολιτείας προκειμένου περί θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος, ως τα της χριστιανικής αγωγής της νεότητος, της εν τω στρατεύματι θρησκευτικής υπηρεσίας, της εξυψώσεως του θεσμού του γάμου και της οικογενείας, της φροντίδος διά την περίθαλψιν των δεομένων εν γένει προστασίας, της διαφυλάξεως των ιερών κειμηλίων και εκκλησιαστικών και χριστιανικών μνημείων, της καθιερώσεως νέων θρησκευτικών εορτών, ζητεί δε την προστασίαν της Πολιτείας οσάκις προσβάλλεται η θρησκεία». Συνεπώς, και για το μάθημα των Θρησκευτικών έχει λόγο η Εκκλησία και νομίζω ότι αυτό θα γίνει σεβαστό από την Πολιτεία. Η παρουσία κληρικών στα σχολεία είναι επιβεβλημένη, εφόσον, βέβαια, προηγείται συνεννόηση με τον οικείο διευθυντή.

 

Τα τελευταία χρόνια το Προσφυγικό απασχολεί έντονα την Ελλάδα. Ποια πρέπει να είναι η στάση της Εκκλησίας; Η επίσκεψη του Πάπα νομίζετε ότι έπαιξε κάποιο ρόλο και, αν ναι, ποιον;

Η Εκκλησία, κηρύσσοντας τον βιβλικό λόγο, «νυνί δε μένει πίστις, ελπίς, αγάπη τα τρία ταύτα∙ μείζων δε τούτων η αγάπη» (Α’ Κορ. 13, 13), αγκαλιάζει όλους τους ανθρώπους, χωρίς διάκριση στο θέμα των υλικών αναγκών τους. Και οι πρόσφυγες είναι άνθρωποι, παιδιά του Θεού, που χρειάζονται στοργή, την οποία άλλωστε τους προσφέρουμε αφειδώλευτα. Στα ελάχιστα σχόλια αντιτάσσουμε το γεγονός ότι πρώτος πρόσφυγας ήταν ο Κύριος με την Αγία Οικογένεια. Οι Έλληνες ανέκαθεν ήσαν πρόσφυγες και ήδη διαβιούν σε διάφορες χώρες του κόσμου εκατομμύρια αδελφών μας, που αντιμετωπίζονται θετικά από τους εντοπίους.

Ως προς την επίσκεψη του Πάπα, νομίζω ότι είχε σκοπό τη διεθνοποίηση του προσφυγικού προβλήματος.

 

Πώς κρίνετε την απόφαση της κυβέρνησης για την καύση των νεκρών και πώς σχεδιάζετε να αντιδράσετε;

Ως ιεράρχης της Ορθοδόξου Εκκλησίας, τιμώ μετά των αδελφών μου τα ιερά λείψανα. Η παράδοσή μας θέλει την ταφή των νεκρών μας. Τούτο συνέβαινε στην Παλαιά Διαθήκη, ο Κύριος ετάφη, και εγκαινιάζουμε τους ιερούς ναούς με ιερά λείψανα μαρτύρων. Δεν αποδέχομαι συνεπώς την καύση των νεκρών, αλλά η δική μου αντίδραση θα είναι εναρμονισμένη με τη γενικότερη στάση της Εκκλησίας, όπως έχει εκφραστεί από την Ιερά Σύνοδο, στις 14 Ιανουαρίου 2016: «Η Ιερά Σύνοδος αρνείται ότι είναι αξιοπρεπές για τον νεκρό να καεί σε κλίβανο… Θεωρεί το ανθρώπινο σώμα ως ναό του Αγίου Πνεύματος, στοιχείο της υποστάσεώς του, που έχει πλασθεί κατ’ εικόνα και ομοίωση του Θεού… Η ορθόδοξη χριστιανική παράδοση αντιμετωπίζει το νεκρό σώμα όχι ως “στερεό απόβλητο”, όπως οι θιασώτες της αποτέφρωσης, αλλά το περιβάλλει με σεβασμό και τιμή, ως έκφραση αγάπης προς το κεκοιμημένο μέλος της».

 

Οι Ορθόδοξοι πιστοί περιμένουν με ενδιαφέρον την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, η οποία συνέρχεται τον επόμενο μήνα στην Κρήτη; Τι περιμένετε από αυτήν;

Και μόνο το γεγονός της συνάντησης «επί το αυτό» τόσων ιεραρχών από όλη την Οικουμένη έχει την αξία του. Η σύναξη στο όνομα του Κυρίου είναι και προτροπή και ευλογία. Η συνάντηση και η αλληλογνωριμία απαλύνει τις όποιες ανθρώπινες διαφορές. Ο Κύριος στην αρχιερατική Του προσευχή (Ιω. 17ο κεφάλαιο) προσεύχεται υπέρ της ενότητας όλων, ώστε να μιμηθούν την ένωση της Αγίας Τριάδος. Και το Πανάγιο Πνεύμα, το Οποίο θα επικαλεστούμε όλοι στην Αγία και Μεγάλη αυτή Σύνοδο, «εις ενότητα πάντας εκάλεσε». Και αν ακόμη μας προκύψουν κάποιες διαφωνίες, είναι προτιμότερο να ακουστούν και να μελετηθούν, παρά να υποβόσκουν και να δίνουν λαβή για σχόλια. Θα πάμε στην Κρήτη με αγιοπνευματική διάθεση και θα μας ενισχύσει η «Θεία Χάρις, η πάντοτε τα ασθενή θεραπεύουσα και τα ελλείποντα αναπληρούσα» Ο Κύριος μας βεβαιώνει ότι «Ου γαρ εισί δύο ή τρεις συνηγμένοι εις το εμόν όνομα, εκεί ειμί εν μέσω αυτών» (Ματθ. 18, 20). Πιστεύουμε ακράδαντα ότι θα είναι ανάμεσά μας και θα ευλογήσει την Αγία Σύνοδό μας, ώστε και εμείς με προσευχή και κατάνυξη να λάβουμε τις σωστές αποφάσεις, τις οποίες θα επικυρώσει η συνείδηση του πιστού λαού, όπως συνέβαινε και με τις προηγηθείσες Συνόδους.

 

Στην περιοχή σας βρίσκονται οι Φυλακές του Κορυδαλλού. Πώς συμπαραστέκεστε στους φυλακισμένους; Ποιοι είναι αυτοί που σας βοηθούν στο κοινωνικό σας έργο;

Τελείται τακτικά Θεία Λειτουργία στους πέντε ιερούς ναούς των αντιστοίχων πέντε τμημάτων (Ανδρική Φυλακή, Γυναικεία Φυλακή, Νοσοκομείο Φυλακών, Ψυχιατρείο Φυλακών και Φούρνοι), καθώς και το Μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως. Επίσης, τελούνται βαπτίσεις ετεροδόξων και αλλοθρήσκων, αφού προηγηθεί Ιερά Κατήχηση. Παρέχεται έντυπο υλικό, όπως η Καινή Διαθήκη, βιβλία, ιερές εικόνες κ.ά. Καλύπτουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα τις ανάγκες των φυλακισμένων με είδη προσωπικής υγιεινής, ενδύματα, τρόφιμα κ.ά. Στην προσπάθειά μας έχουμε τη στήριξη των ενοριών μας και αρκετών πιστών αδελφών μας, οι οποίοι εκτιμούν το έργο μας και συμπαρίστανται. Να σημειώσουμε ότι οι περισσότεροι κρατούμενοι είναι απελπισμένοι και τη μοναδική τους ελπίδα τη βρίσκουν στην Εκκλησία.

 

Έχετε κάνει κάτι περισσότερο από τα συνήθη και καθιερωμένα για τον λαό της Μητροπόλεώς σας;

Η Μονή των Αγίων Πατέρων, την οποία εκ θεμελίων οικοδομήσαμε το έτος 2004, είναι ήδη τόπος προσευχής, ψυχικής ηρεμίας και φιλανθρωπίας. Στη Μονή τελείται καθημερινά Ακολουθία-Θεία Λειτουργία και είναι ανοιχτή για τους πιστούς μας όλη την ημέρα.

Για τη Νεολαία μας έχουμε τις κατασκηνώσεις της Στεφάνης Βοιωτίας, όπου φιλοξενούνται κάθε καλοκαίρι 1.000 παιδιά και νέοι. Να σημειωθεί ότι μετά την ολοκληρωτική καταστροφή από την πυρκαγιά του 2007 οι εγκαταστάσεις ανακατασκευάσθηκαν. Συγκεκριμένα, κατασκευάσθηκαν οικίσκοι, λουτήρες, γήπεδα ποδοσφαίρου, μπάσκετ και βόλεϊ, χώροι αθλοπαιδιών, πισίνα ολυμπιακών διαστάσεων και δίκτυα ηλεκτροδοτήσεως και υδροδοτήσεως. Εκείνο που διακρίνει τις κατασκηνώσεις είναι η ελληνορθόδοξη κατήχηση, σε συνδυασμό με την παροχή άριστης διαμονής και διατροφής των κατασκηνωτών. Είναι τέτοια η ευχαρίστησή τους, ώστε από τα μέσα του χειμώνα ερωτούν αγωνιωδώς για την επόμενη περίοδο, θέλοντας να εξασφαλίσουν τη συμμετοχή τους.

Επίσης, κάθε χρόνο, στη μεγάλη επετειακή εκδήλωση της 28ης Οκτωβρίου, που διοργανώνεται στο Πνευματικό μας Κέντρο, βραβεύονται όλοι οι νεοεισαχθέντες φοιτητές στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας μας.  

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ