Αρχική » Π. Γεώργιος Κωνσταντίνου: Η καμπάνα… σημαίνει αντίσταση στην ισοπέδωση

Π. Γεώργιος Κωνσταντίνου: Η καμπάνα… σημαίνει αντίσταση στην ισοπέδωση

από kivotos

Στον Πάνο Μπαϊλη

 

Είναι από τους κληρικούς που στηρίζουν τους νέους και δραστηριοποιούνται με δυναμισμό σε όλες τις κοινωνικές ομάδες που δημιουργούν ένα υγιές περιβάλλον ανιδιοτελούς προσφοράς. Ο 48χρονος ιερέας Γεώργιος Κωνσταντίνου είναι ο νέος πρόεδρος του ΙΣΚΕ (Ιερού Συνδέσμου Κληρικών Ελλάδος), ο οποίος μαζί με το υπόλοιπο συμβούλιο καλείται να υπερασπιστεί τον απλό κληρικό.

 

Ποιες είναι προτεραιότητές σας από τη νέα σας θέση;

Στα συλλογικά όργανα οι προτεραιότητες τίθενται από τα μέλη, τα οποία από κοινού, ο καθένας από τη θέση διακονίας που κατέχει, καταβάλλουν προσπάθειες για επίτευξη των στόχων, με την προτεραιότητα που αυτοί τίθενται. Προτεραιότητα του ΙΣΚΕ είναι πάντοτε ο εφημεριακός κλήρος και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει. Ζούμε σε μια εποχή που ο προγραμματισμός ανατρέπεται σχεδόν καθημερινά, καθώς προκύπτουν διαρκώς θέματα, τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα. Η ψήφιση του Νόμου 4387 μας επιβάλλει να αντιδράσουμε στις αστοχίες και αδικίες του, καθώς, ενώ εντάσσει στον κλάδο εφάπαξ παροχών του ΕΤΕΑΕΠ (Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών) και το ΤΠΔΥ μαζί με το ΤΠΟΕΚΕ (Τομέα Πρόνοιας Ορθοδόξου Εφημεριακού Κλήρου) και ενώ συστήνει το ΕΣΥΚΑ (Εθνικό Συμβούλιο Κοινωνικής Ασφάλειας) και απαριθμεί και τους εκπροσώπους των φορέων σε αυτό, στερεί αυτή την εκπροσώπηση από τον εφημεριακό κλήρο. Στον νέο φορέα μεταφέρεται και η κινητή και η ακίνητη περιουσία. Όλα αυτά χωρίς διαβούλευση, χωρίς διαπραγμάτευση. Άδικη είναι και η διάταξη για το εφάπαξ, που μετατίθεται από το 65ο έτος, μαζί με την αίτηση συνταξιοδότησης. Όπως είναι γνωστό, οι ιερείς συνταξιοδοτούνται μετά τη συμπλήρωση του 70ού έτους της ηλικίας τους.

 

Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους ιερείς σήμερα; Τι ζητάνε από αυτούς οι πιστοί;

Λόγο παρακλήσεως, παραμυθίας, συμπαράστασης. Απογοητευμένοι από τα ψέματα του κόσμου, ζητούν ειλικρίνεια στον ποιμαντικό λόγο, συνέπεια λόγων και έργων. Ζητούν αμεσότητα στη σχέση που έχει τη δυνατότητα να προσφέρει ο εφημέριος με κλίμακα δυσκολίας, ανάλογα με το μέγεθος της ενορίας ή με το αν πρόκειται για μεγάλα αστικά κέντρα ή επαρχία. Ας σημειωθεί ότι με την εξέλιξη του σχεδιασμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τον «Καλλικράτη», ο οποίος επηρέασε και τις άλλες δημόσιες υπηρεσίες, έμεινε ως ζωντανό κύτταρο η ενορία να θυμίζει ότι «των Ελλήνων οι κοινότητες φτιάχνουν άλλο γαλαξία». Η καμπάνα της εκκλησίας, που σημαίνει τις ιερές ακολουθίες, τις εορτές, τις χαρές και τις λύπες, αποτελεί παρηγοριά και συνάμα αντίσταση στην ισοπέδωση. Η θεία λατρεία είναι το οξυγόνο της ζωής των Χριστιανών και η συρρίκνωση του εφημεριακού κλήρου, λόγω και της οικονομικής κρίσης και του λεγομένου Μνημονίου, στερεί αυτή τη δυνατότητα κυρίως από τις ενορίες της επαρχίας και τις ακριτικές μητροπόλεις, όπου οι ιερείς μας εξυπηρετούν πολλές κενές ενορίες, για να μη μένουν αλειτούργητες οι εκκλησιές και οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της πατρίδας μας.

Η θεία λατρεία είναι το οξυγόνο της ζωής των Χριστιανών και η συρρίκνωση του εφημεριακού κλήρου, λόγω και της οικονομικής κρίσης και του λεγομένου Μνημονίου, στερεί αυτή τη δυνατότητα κυρίως από τις ενορίες της επαρχίας και τις ακριτικές μητροπόλεις

Οι σχέσεις ιερέων – μητροπολιτών είναι αυτές που θα θέλατε; Και αν όχι, τι θα κάνετε γι’ αυτό;

Σε αυτό το ερώτημα μπορεί να απαντήσει υποκειμενικά ο καθένας από τους χιλιάδες ιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος. Οι αρμονικές σχέσεις μεταξύ μητροπολιτών και εφημεριακού κλήρου βοηθούν στην επιτέλεση της διακονίας που έχουν αναλάβει, αρχιερατικής και ιερατικής, προς όφελος του λαού του Θεού, που είναι το πλήρωμα των κατά τόπους ενοριών, οι οποίες συγκροτούν τις Ιερές Μητροπόλεις. Ο ΙΣΚΕ θα συνεχίσει να συμβάλλει προς τον σκοπό αυτόν και να προτείνει τον διάλογο ως τρόπο συνεννόησης, συνύπαρξης και συλλειτουργίας.

 

Πλέον έχουν μπει περιορισμοί στην παρουσία των κληρικών στα σχολεία. Τι σημαίνει αυτό για σας;

Δεν έχω αντιμετωπίσει τέτοιο πρόβλημα στη σχέση μου με τη σχολική κοινότητα. Η κωμόπολη στην οποία είμαι εφημέριος διαθέτει βρεφονηπιακό-παιδικό σταθμό, νηπιαγωγείο, δημοτικό σχολείο, γυμνάσιο και λύκειο. Δεν βρήκα ποτέ κλειστή την πόρτα, γιατί πάντοτε η παρουσία μου ήταν ανταπόκριση σε πρόσκληση ή αναγκαία και διακριτική, με σεβασμό στην ιερή παιδαγωγική αποστολή των σχολείων, τα οποία έχουν κανόνες και ωρολόγιο πρόγραμμα. Πρέπει όλοι να συνεισφέρουμε στην εξασφάλιση ενός ήρεμου σχολικού περιβάλλοντος, για να προάγεται η μόρφωση των παιδιών μας.

 

Ποιος είναι ο σημερινός ρόλος του απλού κληρικού στην αντιμετώπιση της κρίσης;

Ο «απλός» κληρικός συμπάσχει και στηρίζει τους αδελφούς, είτε ντόπιους είτε μουσαφίρηδες, σε όλα τα καλά έργα που επιτελεί καθημερινά η Εκκλησία μας, σε επίπεδο Ιεράς Αρχιεπισκοπής, ιερών μητροπόλεων και ενοριών. Συγχρόνως, ο απλός λειτουργός του Θεού και μαζί του οι ανιδιοτελείς εθελοντές λαϊκοί συνεργάτες με αυτό το συνεχές μοίρασμα της αγάπης γίνονται ο ορατός τρόπος, το παράδειγμα για την υπέρβαση της κρίσης, της πραγματικής, που είναι πνευματική και ηθική. Ο τρόπος αυτός, που είναι το αληθινό αντίδοτο στο καρκίνωμα της θανατηφόρας κρίσης του δικαιωματισμού, του ατομισμού και του άκρατου εγωισμού, είναι η θεώρηση του εαυτού μας ως πλησίον σε κάθε αδελφό που έχει ανάγκη.     

 

Ο εθελοντισμός τι σημαίνει για σας και τους συναδέλφους σας;

Ο εθελοντισμός είναι στάση ζωής, απόλυτα σύμφωνη με τον ευαγγελικό λόγο και τη μακραίωνη παράδοση της Εκκλησίας μας. Η καθημερινή πράξη των αδελφών μας κληρικών, ανά την Ελλάδα, αποπνέει άρωμα εθελοντισμού, που συνοδεύει τη λατρευτική τους διακονία ως ευώδες θυμίαμα. Προσωπικά, έχω γευθεί την ικανοποίηση της εθελοντικής συνεισφοράς μέσα από την εθελοντική αιμοδοσία -αρχικά ως εθελοντής αιμοδότης, συνιδρυτής της Τραπέζης Αίματος της ενορίας μας και υπεύθυνος στον συγκεκριμένο τομέα- και ως εθελοντής δασοπυροσβέστης, ενταγμένος στην πολιτική προστασία και σε συγκεκριμένη ομάδα δασοπροστασίας-δασοπυρόσβεσης.

Η καθημερινή πράξη των αδελφών μας κληρικών, ανά την Ελλάδα, αποπνέει άρωμα εθελοντισμού, που συνοδεύει τη λατρευτική τους διακονία ως ευώδες θυμίαμα

Οι νέοι θέλουν να γίνουν παπάδες; Τι σας λένε;

Είναι μεγάλη ευλογία να μπορείς να συναναστρέφεσαι με όλες τις ηλικίες και μάλιστα τους νεότερους ανθρώπους, οι οποίοι έχουν πλούσιο και πολλές φορές εκρηκτικό συναισθηματικό κόσμο, δεν έχουν μάθει να επιτηδεύονται με τα λόγια τους, αλλά χαρακτηρίζονται από αυθορμητισμό και ειλικρίνεια. Το τι μου λένε τα παιδιά και οι νέοι για μένα, για όλους και για όλα αποτελεί μια πολύτιμη εμπειρία και δεν μπορεί να εξαντληθεί σε λίγες γραμμές. Όταν με ρωτούν για την ιεροσύνη, τους λέω πως αν μπορείτε να τηρήσετε τον λόγο του Αποστόλου Παύλου: «Τη ελευθερία ουν η Χριστός ημάς ηλευθέρωσε, στήκετε και μη πάλιν ζυγώ δουλείας ενέχεσθε», τότε βρίσκεστε σε καλό δρόμο. Γιατί «η μεγαλύτερη εξαχρείωση είναι όχι απλώς να μην αγανακτείς με τα δεσμά σου, αλλά να τα λατρεύεις κιόλας».

 

Πόσο έχουν επηρεαστεί οι απλοί κληρικοί από τις περικοπές;

Οι κληρικοί αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ελληνικής κοινωνίας και υφίστανται ανάλογα τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης με τις περικοπές ή αναμορφώσεις που έγιναν στο μισθολόγιο, στις συντάξεις και στην αύξηση του κόστους ζωής, που αγγίζει τις οικογένειές τους, πολλές από τις οποίες είναι πολυμελείς. Ο κληρικός ως πολίτης αυτής της πολύπαθης χώρας έχει τις ίδιες υποχρεώσεις με κάθε φορολογούμενο.

 

Ποιος είναι

Ο π. Γεώργιος Κωνσταντίνου γεννήθηκε στην Καλλιμασιά της Χίου στις 5/8/1968. Τον χειμώνα του 1974 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Καλλιθέα  Αττικής. Είναι απόφοιτος του Φροντιστηρίου Κατηχητών της «Αποστολικής Διακονίας» (1987-1988) και πτυχιούχος του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Χειροτονήθηκε διάκονος τον Ιούλιο του 1994 και πρεσβύτερος την 7η Αυγούστου 1994 από τον Μακαριστό Μητροπολίτη Χίου, Ψαρών και Οινουσσών, Διονύσιο Δ’. Διορίστηκε εφημέριος του Ιερού Ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου Καλλιμασιάς της Ιεράς Μητροπόλεως Χίου, Ψαρών και Οινουσσών το 1994. Ο Μακαριστός Διονύσιος τον χειροθέτησε οικονόμο το 1996, πνευματικό το 1997 και πρωτοπρεσβύτερο το 2003. Είναι συνιδρυτής και υπεύθυνος της Τράπεζας Αίματος του Ι.Ν. της Κοιμήσεως της Θεοτόκου Καλλιμασιάς από το 1994, συνιδρυτής και πρόεδρος του Συνδέσμου Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Χίου, Ψαρών και Οινουσσών από το 2007 έως το 2014 και συνιδρυτής και πρόεδρος του Δ.Σ. του Σκακιστικού Ομίλου Παναγίας Καλλιμασιάς Χίου, που είναι μέλος της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας.

Επίσης, διακόνησε την Ιερά Μητρόπολη επί τριετία από τις θέσεις του υπευθύνου του Διαδικτύου και της Ενημέρωσης και του Αρχιερατικού Επιτρόπου Νενήτων. Διατηρεί τη διακονία των τομέων Πολιτικής Προστασίας και Συγχρόνων Προβλημάτων. Τέλος, είναι εθελοντής δασοπυροσβέστης, μάχιμο μέλος της Εθελοντικής Ομάδας Δασοπροστασίας-Δασοπυρόσβεσης Καλλιμασιάς «Κώστας Περρίκος».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ