Την Κυριακή 15 Οκτωβρίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον Ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου πολιούχου Βεροίας.
Στο τέλος της θείας Λειτουργίας με την ευκαιρία του εορτασμού του Μακεδονικού Αγώνα τελέστηκε δοξολογία και ομιλία για τον Μακεδονικό Αγώνα από τον κ. Πυρινό Δημήτριο, Δ/ντή 16ου Δ.Σ. Βέροιας.
Στην Θεία Λειτουργία παρέστη ο πρώην Πρωθυπουργός της Ρωσικής Ομοσπονδίας και σήμερα Πρόεδρος της Αυτοκρατορικής Ορθόδοξης Παλαιστινιακής Ενώσεως κ. Σεργκέυ Στεπάσιν συνοδευόμενος από τον Διευθυντή του Παραρτήματος Ελλάδος της Ενώσεως κ. Σίμο Παναγιωτίδη και τον Αντιπρόεδρο κ. Ποπόφ όπου φιλοξενούνται αυτές τις ημέρες στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ο πρώην Πρωθυπουργός κ. Σεργκέυ Στεπάσιν και η συνοδεία του ξεναγήθηκαν στο Βλαχογιάννειο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας αλλά και στο Βυζαντινό Μουσείο Βεροίας. Ενώ στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος παρέθεσε γεύμα προς τιμή του κ. Σεργκέυ Στεπάσιν στο μητροπολιτικό μέγαρο.
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στην Θεία Λειτουργία:
«Ἵνα φροντίζωσιν καλῶν ἔργων προΐστασθαι οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ».
Κυριακή τῶν ἁγίων καί θεοφόρων πατέρων τῆς ἑβδόμης ἐν Νικαίᾳ Οἰκουμενικῆς Συνόδου καί ἡ Ἐκκλησία μας τιμᾶ ἐκείνους τούς πιστούς καί γενναίους ἱεράρχες οἱ ὁποῖοι ὑπερασπίσθηκαν τήν ὀρθή πίστη. Ἐκείνους πού ὑπερασπίσθηκαν τίς ἱερές εἰκόνες ἀπό τή μανία τῶν δυσσεβῶν εἰκονομάχων, οἱ ὁποῖοι ἀρνοῦντο πεισματικά τή λατρευτική προσκύνηση τῶν σεπτῶν καί ἁγίων εἰκόνων καί ἐπέβαλαν μέ αὐτοκρατορικά διατάγματα τήν ἀπομάκρυνσή τους ἀπό τούς ναούς καί τά δημόσια κτίρια, διώκοντας, φυλακίζοντας καί ἐξορίζοντας ὅσους πίστευαν ὅτι ἡ ἀπόδοση τιμῆς πρός τίς ἱερές εἰκόνες «ἐπί τό πρωτότυπον διαβαίνει», δέν εἶναι δηλαδή προσκύνηση καί λατρεία τῆς ὕλης, ἀλλά ἀναφέρεται στό «πρωτότυπο», ἀναφέρεται στά ἱερά πρόσωπα τοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγίας καί τῶν ἁγίων, τά ὁποῖα ἀπεικονίζουν.
Τιμᾶ ἡ Ἐκκλησία μας σήμερα τούς ἁγίους καί θεοφόρους πατέρες οἱ ὁποῖοι κατετρόπωσαν τούς αἱρετικούς εἰκονομάχους καί μέ τή διδασκαλία τους ἀπέδωσαν στό ἀνθρώπινο πρόσωπο τήν τιμή καί τήν ἀξία πού ἔχει ὡς δημιούργημα τοῦ Θεοῦ, τήν τιμή καί τήν ἀξία πού ἔλαβε μέ τήν ἐνανθρώπιση τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος ὄχι μόνο προσέλαβε χάριν τῆς σωτηρίας μας τήν ἀνθρώπινη φύση καί τήν ἐξαγίασε μέ τή σταυρική θυσία καί τήν ἀνάστασή του, ἀλλά καί τήν ἀνέβασε στόν οὐρανό, καθώς κατά ἀνάληψή του ἀνῆλθε στούς οὐρανούς φέροντας τό ἀναστημένο ἀνθρώπινο σῶμα του.
Καί εἶναι ὄντως καλό καί ἐξόχως σημαντικό ἔργο αὐτό πού ἔκαναν οἱ ἅγιοι καί θεοφόροι πατέρες τῆς ἑβδόμης Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ἡ προάσπιση δηλαδή τῆς ἀληθοῦς πίστεως, ἡ προάσπιση τῆς ἀξίας τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως καί τῆς δυνατότητός της νά θεωθεῖ ἐν τῷ προσώπῳ τοῦ Κυρίου, καί ἡ διδασκαλία αὐτῆς τῆς πίστεως στούς ἀνθρώπους.
Γι᾽ αὐτό καί δικαιολογημένα ὅρισε ἡ Ἐκκλησία μας νά διαβάζεται κατά τήν ἡμέρα τῆς μνήμης τους ὁ λόγος τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύλου, ὁ ὁποῖος προτρέπει τόν μαθητή του ἐπίσκοπο Κρήτης Τίτο καί δι᾽ αὐτοῦ καί ὅλους ἐμᾶς τούς πιστούς «ἵνα φροντίζωσιν καλῶν ἔργων προΐστασθαι οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ».
Διότι δέν εἶναι δυνατόν νά πρωτοστατεῖ κανείς σέ καλά καί ἀγαθά ἔργα, τά ὁποῖα ἔχουν ἀποδέκτη τόν ἄνθρωπο, ἐάν δέν σέβεται τόν ἄνθρωπο, ἐάν δέν σέβεται τήν ἀνθρώπινη φύση καί τό ἀνθρώπινο πρόσωπο πού ἔχει ἀξία καί σημασία, γιατί ἀποτελεῖ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ.
Δέν εἶναι δυνατόν νά πρωτοσταστεῖ κανείς σέ καλά καί ἀγαθά ἔργα, ἐάν δέν σέβεται τόν Θεό, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ πλάστης καί δημιουργός τοῦ ἀνθρώπου, καί συγχρόνως αὐτός ὁ ὁποῖος ὄχι μόνο σεβάσθηκε τό ἀνθρώπινο πρόσωπο ἀλλά καί τό ἀνύψωσε μέχρι τόν θρόνο του καί τό κατέστησε κληρονόμο τῆς βασιλείας του.
Ἡ ἀλήθεια αὐτή γιά τή σχέση μεταξύ πίστεως στόν Θεό καί σεβασμοῦ τῆς ἀνθρωπίνης προσωπικότητος ἐπιβεβαιώνεται, ἀδελφοί μου, στίς ἡμέρες μας δυστυχῶς ἀρνητικά.
Ἄν ρίξουμε μιά ματιά γύρω μας, θά δοῦμε τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο ἀντιμετωπίζουν ἤ μᾶλλον ὑποβαθμίζουν τό ἀνθρώπινο πρόσωπο ὅσοι βρίσκονται μακριά ἀπό τόν Θεό, ἔστω καί ἐάν πιστεύουν ὅτι ἐνεργοῦν πρός ὄφελός του, ἔστω καί ἐάν ἰσχυρίζονται ὅτι ὑπερασπίζονται τά δικαιώματά του.
Διότι καί μόνο ἡ ἀπομάκρυνση ἀπό τόν Θεό διαστρέφει καί τά καταργεῖ τά δικαιώματα καί τίς ἀξίες τοῦ ἀνθρώπου, καθώς ὅλα αὐτά εἶναι δῶρα τοῦ Θεοῦ, εἶναι προνόμια μέ τά ὁποῖα, μέσα στήν ἄπειρη ἀγάπη του, μᾶς προίκισε ὁ Θεός καί τά ὁποῖα δέν ὑφίστανται μακριά ἀπό τόν Θεό.
Γι᾽αὐτό, ἀδελφοί μου, καί οἱ ἥρωες τοῦ Μακεδονικοῦ ἀγῶνος πού τιμοῦμε σήμερα, αὐτοί πού ἀγωνίσθηκαν καί θυσιάσθηκαν γιά νά μᾶς χαρίσουν τήν ἐλευθερία, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ ἕνα ἀπό τά μεγαλύτερα δῶρα τοῦ Θεοῦ στόν ἄνθρωπο, ἀγωνίσθηκαν μέ πίστη στόν Θεό. Ἀγωνίσθηκαν μέ τή συναίσθηση ὅτι προΐστανται καλῶν ἔργων, ἔργων Θεοῦ. Γι᾽ αὐτό καί ἀγωνίσθηκαν ὄχι μόνο «γιά τῆς πατρίδος τήν ἐλευθερία» ἀλλά καί «γιά τοῦ Χριστοῦ τήν πίστη τήν ἁγία». Γιατί γνώριζαν καί πίστευαν ὅτι δέν μπορεῖ νά ὑπάρξει ἐλεύθερη πατρίδα, ἐλεύθερη Μακεδονία, χωρίς τήν πίστη στόν Θεό, στόν Θεό ἡ χάρη τοῦ ὁποίου τούς ἐνίσχυε στόν ἀγώνα τους.
Τό δικό τους παράδειγμα καλούμεθα νά ἀκολουθήσουμε καί ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, ἀκολουθώντας συγχρόνως καί τήν προτροπή τοῦ ἱδρυτοῦ τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύλου, καί νά πρωτοστατοῦμε σέ ἔργα καλά καί ἀγαθά, ἔργα ἀρετῆς καί πίστεως στόν Θεό, μέ τή βοήθεια τοῦ ὁποίου καί μέ τόν σεβασμό στίς ἀρχές καί τίς ἀξίες πού πηγάζουν ἀπό τήν πίστη μας θά ἐπιτύχουμε στά ἔργα μας καί θά φανοῦμε ἀντάξιοι τῶν ἡρώων πού τιμοῦμε σήμερα.