Αρχική » Ρόδου Κύριλλος: “Το αθηνοκεντρικό κράτος να κατανοήσει τους νησιώτες”

Ρόδου Κύριλλος: “Το αθηνοκεντρικό κράτος να κατανοήσει τους νησιώτες”

από kivotos

Στη Μαρία Μπραουδάκη

 

«Έλλειμμα κατανόησης και ευθύνης» έναντι των νησιών του Αιγαίου αποδίδει στην κεντρική κρατική διοίκηση ο Μητροπολίτης Ρόδου Κύριλλος, ο οποίος αφήνει σαφείς αιχμές για την πολιτική στο μεταναστευτικό και δεν κρύβει την ανησυχία του.

«Έχουμε την ανάγκη μεγαλύτερης προσοχής και κατανόησης από τη μεριά των υπευθύνων. Πολλά νησιά ταλανίζονται αυτό τον καιρό από τις μεταναστευτικές ροές. Πώς αντιμετωπίζεται από το επίσημο κράτος; Αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα, δηλωτικό του ελλείμματος κατανόησης και ευθύνης, για το οποίο ανησυχούμε».

Ο Ιεράρχης του Οικουμενικού Θρόνου ουσιαστικά ζητά να δρομολογηθούν οι διαδικασίες για προσλήψεις ιερέων, υπενθυμίζοντας, μάλιστα, τη «δεδομένη δέσμευση της Πολιτείας απέναντι στην Εκκλησία για την περιουσία που κατά καιρούς της αφαίρεσε». Ο «θεσμός των “εθελοντών” εφημερίων δεν είναι δυνατόν να επιλύσει το πρόβλημα, δεδομένου του γεγονότος της ανάγκης συνεχούς παρουσίας του εφημερίου στην ενορία του και αυτό ισχύει κυρίως για τις ενορίες της πόλεως και των μεγάλων χωριών», τονίζει.

Παράλληλα, επισημαίνει ότι σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς η Εκκλησία στηρίζεται στον εθελοντισμό.«Θαυμάζω, όμως, τη διάθεση χιλιάδων συμπολιτών μας να έλθουν αρωγοί από το περίσσευμα ή το υστέρημά τους στις ανάγκες του «πλησίον» τους, για να χρησιμοποιήσουμε τον ευαγγελικό όρο».

Σύμφωνα με τον κ. Κύριλλο, η Ρόδος κατέγραψε φέτος πτώση στις αφίξεις επισκεπτών από τη Ρωσία και την Ουκρανία, ενώ μειωμένος ήταν και ο εσωτερικός τουρισμός της, ωστόσο σε γενικές γραμμές η τουριστική περίοδος στο νησί κινήθηκε θετικά. Δηλώνει, δε, ότι φιλοδοξία της Εκκλησία της Ρόδου αποτελεί η δημιουργία του μητροπολιτικού μουσείου της πόλεως Ρόδου για την εκκλησιαστική ιστορία και Ορθόδοξη παράδοση.

 

Από την Κρήτη στη Ρόδο, με σημαντικούς ενδιάμεσους σταθμούς. Ποιο είναι το απόσταγμα της διαδρομής σας ανάμεσα στα δύο νησιά και ποιο της πλέον της δεκαετίας θητείας σας στον μητροπολιτικό θρόνο της Ρόδου;

Η εικοσιτετράχρονη εκκλησιαστική διαδρομή μου από την Κρήτη (με αφετηρία την παλαίφατη Μονή της Αγκαράθου, όπου έγινα μοναχός), στη Ρόδο μού έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσω διαφορετικούς τόπους και ανθρώπους και να αποκομίσω την εμπειρία ότι η πρόνοια του Θεού συντονίζει τους βηματισμούς μας. Με έμαθε να δοξολογώ Εκείνον που με αξίωσε να είμαι διάκονος της Εκκλησίας του. Έπειτα από περίπου δώδεκα χρόνια στη μητρόπολη της Ρόδου, μπορώ να πω ότι το να υπάρχεις στην εκκλησιαστική διακονία σημαίνει αγαπώ τον τόπο και τους ανθρώπους που μου έδωσε ο Θεός.

 

Σας ικανοποιούν τα βήματα για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού στη μητρόπολή σας, που πραγματικά συνιστά ολόκληρη ένα μνημειο πολλαπλών παραστάσεων;

Έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση αυτή (συντήρηση και ανάδειξη των μνημείων και των κειμηλίων μας, δημιουργία δικτύου χριστιανικών μουσείων και επισκέψιμων μνημείων, δημιουργία, οργάνωση και λειτουργία τριών μέχρι σήμερα εκκλησιαστικών μουσείων, έκδοση οδηγού προσκυνηματικών προορισμών κ.ά). Πρωταρχική φιλοδοξία αποτελεί η δημιουργία του μητροπολιτικού μουσείου της πόλεως της Ρόδου για την εκκλησιαστική ιστορία και την Ορθόδοξη παράδοση. Οι δύσκολες συγκυρίες των ημερών που διανύουμε δυσκολεύουν τα πράγματα. Αν αυτές ήταν διαφορετικές, θα μπορούσαν να έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερα. Ευχαριστούμε τον Θεό, τους αρμόδιους φορείς και τους συνεργάτες μας για όσα έχουν γίνει.

Πρωταρχική φιλοδοξία αποτελεί η δημιουργία του μητροπολιτικού μουσείου της πόλεως της Ρόδου για την εκκλησιαστική ιστορία και την Ορθόδοξη παράδοση

Σε σχέση με προηγούμενες χρονιές, πώς κινούνται φέτος οι αφίξεις προσκυνηματικού χαρακτήρα στο νησί; Πώς αντιλαμβάνεστε ότι κινείται φέτος γενικότερα ο τουρισμός στη Ρόδο;

Οι προσκυνηματικού χαρακτήρα αφίξεις έχουν περιοριστεί εφέτος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και αυτό οφείλεται στην πτώση του ποσοστού των αφίξεων από τη Ρωσία και την Ουκρανία. Ο εσωτερικός προσκυνηματικός τουρισμός είναι, επίσης, περιορισμένος εξαιτίας του κόστους μεταβάσεως προς τη Ρόδο και της γενικότερης οικονομικής δυσπραγίας. Γενικά, η εφετική τουριστική περίοδος κινήθηκε θετικά και ο αριθμός θέσεων εργασίας λειτούργησε πολύ καλά. Δεδομένου του γεγονότος ότι η οικονομία του νησιού μας στηρίζεται στην τουριστική κίνηση, είναι ευνόητο τι σημαίνει μια καλή τουριστική περίοδος για τον πληθυσμό του νησιού μας και τη διαβίωσή του.

 

Πώς βλέπετε την πορεία των νησιών του Αιγαίου μέσα στο ελλαδικό πέλαγος; Τι σας ανησυχεί;

Η νησιωτικότητα έχει ιδιαιτερότητες τις οποίες με λύπη διαπιστώνουμε ότι αδυνατεί να τις κατανοήσει το αθηνοκεντρικό κράτος. Είναι πολύ διαφορετικό να ζεις στα νησιά μας, και μάλιστα στα μικρονήσια, από το να πηγαίνεις επισκέπτης και να θαυμάζεις το τοπίο και την παράδοση, το διαφορετικό των μεγαλουπόλεων και της ηπειρωτικής χώρας. Έχουμε την ανάγκη μεγαλύτερης προσοχής και κατανόησης από τη μεριά των υπευθύνων. Πολλά νησιά ταλανίζονται αυτό τον καιρό από τις μεταναστευτικές ροές. Πώς αντιμετωπίζεται από το επίσημο κράτος; Αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα, δηλωτικό του ελλείμματος κατανόησης και ευθύνης, για το οποίο ανησυχούμε.

Πολλά νησιά ταλανίζονται αυτό τον καιρό από τις μεταναστευτικές ροές. Πώς αντιμετωπίζεται από το επίσημο κράτος; Αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα, δηλωτικό του ελλείμματος κατανόησης και ευθύνης

Πρόσφατα δηλώσατε ότι υπάρχει μείωση των εσόδων στο παγκάρι των ναών σας, σε βαθμό που πολλοί ιερείς δεν μπορούν να καλύψουν τα λειτουργικά τους έξοδα. Σε ένα τέτοιο οικονομικό περιβάλλον, πώς νομίζετε ότι μπορεί η τοπική σας Εκκλησία να δρομολογήσει το φιλανθρωπικό της έργο;

Η σχετική δήλωσή μου, που δυστυχώς από κάποιους παρεξηγήθηκε, έγινε ύστερα από ερώτηση δημοσιογράφου για τις δυνατότητες της τοπικής Εκκλησίας να ανταποκριθεί στις ανάγκες του φιλανθρωπικού της έργου. Ήταν μια δήλωση εκφραστική της αγωνίας μας για τις ανάγκες των ανθρώπων που καθημερινά ζητούν την αρωγή της Εκκλησίας και ενημέρωση του πληρώματος της τοπικής μας Εκκλησίας. Είναι δεδομένο ότι η μείωση των εσόδων των ιερών ναών περιορίζει τη δυνατότητα άσκησης του φιλανθρωπικού έργου. Οι καλοπροαίρετοι το αντιλαμβάνονται και ο κόσμος που ζητά την αρωγή της Εκκλησίας στη συντριπτική πλειονότητά του το κατανοεί.

 

Τελευταία, η μητρόπολή σας κατήγγειλε ότι κάποιοι διενεργούν ψεύτικους εράνους υποστηρίζοντας ότι είναι εξουσιοδοτημένοι από εσάς, υφαρπάζοντας το περίσσευμα και τη διάθεση προσφοράς των συνανθρώπων μας. Θεωρείτε ότι η οικονομική κρίση μάς έκανε καλύτερους ή χειρότερους;

Στις δύσκολες κοινωνικές περιστάσεις κάποιοι δυστυχώς βρίσκουν πρόσφορο πεδίο να ενεργήσουν προς ίδιον όφελος με τη μέθοδο της εξαπάτησης ή και της εκμετάλλευσης της ανάγκης του συνανθρώπου τους. Ο Θεός γνωρίζει τα βαθύτερα κίνητρά τους. Τέτοια φαινόμενα εμφανίστηκαν στο παρελθόν και εμφανίζονται και σήμερα. Δεν γνωρίζω αν η κρίση μάς έκανε καλύτερους ή χειρότερους. Γενικά, αποφεύγω τους αφορισμούς. Θαυμάζω, όμως, τη διάθεση χιλιάδων συμπολιτών μας να έλθουν αρωγοί από το περίσσευμα ή το υστέρημά τους στις ανάγκες του «πλησίον» τους, για να χρησιμοποιήσουμε τον ευαγγελικό όρο.

 

Είστε από τους ιεράρχες που έχουν καταφύγει στον θεσμό του εθελοντή ιερέα για την κάλυψη των αναγκών της μητρόπολής σας. Πώς βλέπετε το μέλλον των εφημερίων στην Ελλάδα; Πώς μπορούν να υπερασπιστούν οι Ορθόδοξες Εκκλησίες της χώρας την επαγγελματική υπόσταση των εφημερίων;

Έχουμε χειροτονήσει τρεις νέους κληρικούς, οι οποίοι, παράλληλα με τη δουλειά τους, υπηρετούν ως εφημέριοι την τοπική Εκκλησία. Ο θεσμός, όμως, των «εθελοντών» εφημερίων δεν είναι δυνατόν να επιλύσει το πρόβλημα, δεδομένου του γεγονότος της ανάγκης συνεχούς παρουσίας του εφημερίου στην ενορία του και αυτό ισχύει κυρίως για τις ενορίες της πόλεως και των μεγάλων χωριών. Ευελπιστούμε ότι η Πολιτεία θα δει το πρόβλημα σοβαρά και θα δώσει λύση, δεδομένης της δέσμευσής της απέναντι στην Εκκλησία για την περιουσία που κατά καιρούς της αφαίρεσε.

 

Τι σας προσέφεραν οι σπουδές Καθολικής Θεολογίας που έχετε παρακολουθήσει;

Με βοήθησαν να κατανοήσω περισσότερο την αλήθεια και τον πλούτο της Ορθοδοξίας μας, να επιμένω σε αυτήν, να μην καταδικάζω και να είμαι επιεικής απέναντι στους ανθρώπους που γεννήθηκαν και ανατράφηκαν σε ετερόδοξα θρησκευτικά περιβάλλοντα και δεν σκέπτονται όπως εγώ και να ζω προσευχητικά το θέλημα του Θεού, το, «πάντας ανθρώπους σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν».

 

Ποιoς είναι

Από τους νέους ιεράρχες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ο Μητροπολίτης Ρόδου κ. Κύριλλος (κατά κόσμον Κωνσταντίνος Κογεράκης) γεννήθηκε στην Κουμάσα Μονοφατσίου Ηρακλείου (Δήμος Γόρτυνας) στις 2 Ιουλίου 1964. Τις εγκύκλιες σπουδές του περάτωσε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Σπούδασε Θεολογία στη Θεολογική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη Θεολογική σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στον κλάδο της Λειτουργικής. Με υποτροφία του ιδρύματος Pro Oriente σπούδασε Καθολική Θεολογία στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου του Graz της Αυστρίας (Karlsuniversitat).

Μοναχός εκάρη στην παλαίφατο και ιστορική Μονή της Αγκαράθου (17/2/1991) από τον τότε ηγούμενο Γεννάδιο Σταυρουλάκη. Από τον αοίδιμο Αρχιεπίσκοπο Κρήτης κ. Τιμόθεο χειροτονήθηκε διάκονος την 23η Φεβρουαρίου 1991 και πρεσβύτερος την 16η Αυγούστου 1995, οπότε και έλαβε το οφίκιο του αρχιμανδρίτη. Υπηρέτησε ως αρχιδιάκονος του αοιδίμου Μητροπολίτου Αυστρίας κ. Μιχαήλ (1991-1995). Διετέλεσε ιεροκήρυκας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης (1995-2000) και διευθυντής του ραδιοφωνικού σταθμού της (1996-2000). Tο έτος 2000 ονομάστηκε από τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Κρήτης κ. Τιμόθεο πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης.

Την 20ή Απριλίου του έτους 2004 εξελέγη από την Αγία και Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου Μητροπολίτης Ρόδου και χειροτονήθηκε την 25η του ιδίου μήνα (Κυριακή των Μυροφόρων) στην Ιερά Σταυροπηγιακή και Πατριαρχική Μονή Ζωοδόχου Πηγής Βαλουκλή από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο. Ενθρονίστηκε την 5η Ιουνίου 2004, παρουσία του εκπροσώπου της Αυτού Θειοτάτης Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ικονίου κ. Θεολήπτου.

Ασχολήθηκε με την αρθρογραφία στον τοπικό Τύπο του Ηρακλείου και σε εκκλησιαστικά περιοδικά. Έχει συντάξει μεγάλο αριθμό ακολουθιών αγίων, πολλές από τις οποίες έχουν εκδοθεί σε συλλογικές ή επιμέρους εκδόσεις.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ