Του Μητροπολίτη Βεροίας κ. Παντελεήμων
«Ο λύχνος του σώματός εστίν ο οφθαλμός. Εάν ούν ο οφθαλμός σου απλούς η, όλον το σώμά σου φωτεινόν έσται» (Ματθ. 6.22).
Από το όρος των Μακαρισμών ακούεται σήμερα μεσα στους ναούς μας η φωνή του Χριστού· «το λυχνάρι του σώματος είναι τα μάτια· και αν τα ματια μας είναι καθαρά και ειλικρινή και άδολα, τότε και ολόκληρο το σώμα μας θα είναι γεμάτο φως και θα εκπέμπει το φως».
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Χριστος αναφέρεται στην αναγκαιότητα του φωτος και στη σημασία του λύχνου, ούτε ειναι η πρώτη φορά κατά την οποία υπογραμμίζει τη σημασία των οφθαλμών του ανθρωπου για την καθαρότητα της ψυχής και του σώματός μας. Φως του κοσμου ο Χριστος, όπως το διακήρυξε ίδιος, επιθυμεί και οι μαθητές του και όσοι θα πιστεύσουν σε Αυτόν στους αιώνες να είναι φως του κοσμου, να είναι φως ανάμεσα στους ανθρώπους, να είναι σαν τη λυχνία που φωτίζει τον δρόμο και τη ζωή των ανθρωπων και «λάμπει πάσιν τοις εν τη οικία».
Γι’ αυτό και σήμερα, συνεχίζοντας την επί του όρους ομιλία του ο Χριστος μας υποδεικνύει τον τρόπο και τη μέθοδο με την οποία θα μπορέσουμε να γίνουμε «φως του κοσμου».
Είναι γνωστό σε όλους μας ότι ο,τι φωτίζει δεν μπορεί να είναι το ίδιο σκοτεινό, αλλά πρέπει να είναι γεματο φως. Αν, λοιπον, θέλουμε να φωτίζουμε τους ανθρωπους και τον κόσμο, τότε θα πρέπει και εμείς ως άνθρωποι να είμαστε φωτεινοί. «Φωτισθήναι», γράφει ο άγιος Γρηγοριος ο θεολόγος, «και είτα φωτίσαι». Πρεπει να φωτισθούμε πρώτα εμείς, για να μπορέσουμε να φωτίσουμε και τους αλλους, καθώς εμείς ως άνθρωποι δεν είμαστε αυτόφωτοι, όπως ο Θεός, αλλά αντανακλούμε το δικό του φως, εφόσον το έχουμε. Και ο μόνος τρόπος για να γινουμε φωτεινοί, λέγει ο Χριστός, είναι να διατηρούμε τα μάτια μας φωτεινά και καθαρά, γιατί αυτά είναι που φωτίζουν όλο το σώμα.
Ο Θεός, διδάσκουν οι Πατέρες, έδωσε στον άνθρωπο δύο θυρίδες από τις οποίες εισέρχεται η γνώση, εισέρχεται ο πλούτος του κόσμου, εισέρχεται η χαρά, εισέρχεται ο ίδιος ο Θεός και η χάρη του, εισέρχεται όμως και ο πειρασμός, η ηδονη και η αμαρτία. Και οι δύο αυτές θυρίδες είναι τα μάτια μας. Από αυτά περνούν όλες οι εικονες του κόσμου, καλές και κακές, αγαθες και αμαρτωλές, και αυτές οι εικόνες δημιουργούν στη συνέχεια τις σκέψεις και τους λογισμούς, τις επιθυμίες και τις πραξεις. Αν οι εικόνες είναι αγαθές, είναι αγιες, είναι ευάρεστες στον Θεό, τότε οι σκεψεις που δημιουργούνται μέσα μας από αυτές ειναι και αυτές αγαθές και αγιες και οδηγούν σε πράξεις αρετής και έργα αγάπης, μέσω των οποίων φωτίζεται ο κόσμος και δοξάζεται ο Θεός.
Αν όμως οι εικόνες που φθάνουν στον νού και την ψυχή μας περνώντας μέσα από τα μάτια μας είναι σκοτεινές και πονηρες και αμαρτωλες, τότε, αν δεν προσέξουμε, αν δεν κλείσουμε τα μάτια μας και δεν τις αποφύγουμε, θα μετατραπούν σε πονηρούς και εφάμαρτους λογισμούς που θα εξελιχθούν σε ανάλογες πράξεις, ρυπαίνοντας ολόκληρο τον εσωτερικό μας άνθρωπο και σβύνοντας μέσα μας το φως του Χριστού που καίει από την ημέρα της βαπτίσεώς μας.
Γι’ αυτό θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί πως χρησιμοποιούμε τα μάτια μας. Ο Θεός μας τα έδωσε ως ένα μεγάλο και πολύτιμο δώρο, όχι μόνο για να μας εξυπηρετούν στις ανάγκες της επίγειας ζωής μας και για να απολαμβάνουμε όσα «καλά λίαν» δημιούργησε Εκείνος για χάρη μας, αλλά και για να προσβλεπουμε προς Αυτόν και να προσλαμβάνουμε την εικόνα και τη μορφη του διά των οφθαλμων μας στην ψυχή μας.
Αν θέλουμε, λοιπόν, να είναι τα ματια μας ανοικτά και καθαρά για να δεχονται το φως και την εικόνα του Θεού, δεν θα πρέπει να τα στρεφουμε σε θεάματα αμαρτωλά και ακάθαρτα. Γιατί, όπως δεν χρησιμοποιούμε ένα σκεύος με το οποίο μεταφέρουμε ένα ευώδες και ακριβό άρωμα για να μεταφέρουμε ένα δηλητήριο, έτσι δεν είναι δυνατό να χρησιμοποιούμε και τα μάτια μας, από τα οποία δεχόμαστε το φως του Χριστού στην ψυχή μας, τα μάτια μας με τα οποία βλέπουμε τη μορφή του Χριστού, της Παναγίας και των αγίων, για να μεταφέρουμε στην ψυχη μας εικόνες ταπεινές και γήινες και αμαρτωλές, γιατί τότε τα ματια μας χάνουν τη δυνατότητα να βλέπουν το αγαθό, χάνουν τη δυνατότητα να βλέπουν τον Θεό και γίνονται σκοτεινά και αυτά και ολόκληρη η ύπαρξή μας.
Γι᾽αυτό ας φροντίσουμε να τα διατηρούμε καθαρά, έτσι ώστε να αξιωθούμε σε αυτή τη ζωή να βλέπουμε το φως του Χριστού να φωτίζει την ψυχή μας και στην άλλη ζωή να καταυγασθούμε από το φως της Θεότητός του.