Αρχική » Συνέντευξη του Γιώργου Κοτρωνιά στην «ΚτΟ»: Η σχέση του Έλληνα με την Εκκλησία είναι βαθιά

Συνέντευξη του Γιώργου Κοτρωνιά στην «ΚτΟ»: Η σχέση του Έλληνα με την Εκκλησία είναι βαθιά

από christina

Συνέντευξη στον Πάνο Ευαγγέλου

Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει το εμπόδιο της Εκκλησίας. Τη θέση αυτή υποστηρίζει σε συνέντευξή του στην «ΚτΟ» ο κ. Γιώργος Κοτρωνιάς, ο οποίος «απαιτεί» σεβασμό για τον κλήρο και ενδυνάμωση του ρόλου του Πατριαρχείου.

 

– Τα τελευταία χρόνια δημιουργήθηκαν πολλά  προβλήματα  στις σχέσεις της Eκκλησίας με την Πολιτεία. Τι πρέπει να γίνει για την αποκατάσταση των σχέσεων και πώς αυτές μπορούν να συμβάλουν στην ενότητα του λαού;

Οι Ελληνες από την αρχαιότητα ήταν ένας ευσεβής λαός. Δεν είναι τυχαίο ότι στην ειδωλολατρική Ελλάδα υπήρχε ναός αφιερωμένος στον άγνωστο θεό. Οπως δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο χριστιανισμός και ο ελληνισμός πορεύονται χέρι-χέρι μέσα στην ιστορία.

Ειδικά στη νεότερη ιστορία μας η θρησκεία μας μέσα από την εκκλησία είναι συνώνυμο της ύπαρξης και της επιβίωσης του ελληνικού έθνους.

«Για του Χριστού την πίστη την Αγία και της πατρίδος την ελευθερία» αγωνίζονται οι επαναστάτες του ΄21 κάτω από τη σκέπη της Παναγίας, και με τη σημαία του Αϊ Γιώργη ο στρατός μας έγραψε τα σύγχρονα πολεμικά έπη.

Η σχέση αυτή του Ελληνα με την Ορθόδοξη Εκκλησία είναι πολύ βαθιά και έχει περάσει στην ιδιοσυστασία του χαρακτήρα του και καμία πολιτική, καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να τη διαταράξει.

Σίγουρα ζήσαμε στις μέρες μας μία συστηματική προσπάθεια της σημερινής κυβέρνησης να σπάσει τους δεσμούς αυτούς ώστε οι πολίτες να γίνουν ευάλωτοι σε μία ολοκληρωτικού τύπου προπαγάνδα που απομακρύνει τον λαό από την πίστη για να μπορούν οι κυβερνήσεις αυτές να τον οδηγήσουν σε εξάρτηση από αυτές και μόνο.

Η ειλικρινής, συνεχής και συστηματική προσέγγιση της πολιτικής ηγεσίας -που θα προκύψει από τις προσεχείς εκλογές- με την ηγεσία της εκκλησίας, η αμοιβαία εμπιστοσύνη και συνεργασία προς όφελος της κοινωνίας, είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει στον μέσο Ελληνα χριστιανό την πεποίθηση ότι σταμάτησε η δόλια και καταστρεπτική υπονόμευση της Εκκλησίας και όλων των αξιών που Αυτή υπερασπίζεται.

Η πολιτεία επαναφέροντας τις παραδόσεις μας στα σχολεία, στα δικαστήρια, στις δημόσιες υπηρεσίες, στις δημόσιες εκδηλώσεις, θα φέρει την Εκκλησία στο πρώτο βάθρο της κοινωνίας, θα δημιουργήσει αίσθημα θρησκευτικής ασφάλειας, επιστροφή στις παραδόσεις μας και τις αρχές του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού, οι οποίες μας κράτησαν ως έθνος όρθιο κατά τη διάρκεια της πολυκύμαντης ιστορίας μας.

 

-Ο ΣΥΡΙΖΑ επιχείρησε να θέσει εκτός δημοσίου τους κληρικούς. Υπάρχει περίπτωση να επανεξετασθεί το θέμα από τη νέα κυβέρνηση;

Ο Σύριζα με στελέχη που δημόσια υποστηρίζουν αθεϊστικές ιδέες, μέσα από την κίνησή του αυτή είχε δύο στόχους. Πρώτον να εξουδετερώσει το μεγαλύτερο εμπόδιο δηλαδή την Εκκλησία, στην προσπάθειά του να δημιουργήσει μία κοινωνία χωρίς αρχές, χωρίς ηθικά στηρίγματα, έτοιμη να αποδεχθεί τα επιδοματικά ψίχουλα και να γίνει μόνιμα όμηρος της κυβέρνησης και δεύτερον να φέρει τη δοκιμαζόμενη από την φτώχια κοινή γνώμη απέναντι στην Εκκλησία, λέγοντας ότι με τα χρήματα που θα εξοικονομήσει από τους μισθούς των ιερέων θα προσλάβει 10.000 ανέργους συμπολίτες μας.

Νομίζω ότι υπάρχει πλέον η ωριμότητα ώστε σε αγαστή συνεργασία της νέας κυβέρνησης που θα προκύψει από τις εκλογές και της ηγεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, να επανεξεταστεί το θέμα ώστε να φύγουν από το καθεστώς της ανασφάλειας οι κληρικοί, των οποίων μάλιστα η θετική συμβολή στη συνοχή της χειμαζόμενης ελληνικής κοινωνίας τα χρόνια της κρίσης, από κανέναν δεν αμφισβητείται.

 

-Στη συμφωνία των Πρεσπών αλλά και σε άλλα εθνικά θέματα η Εκκλησία διατύπωσε καθαρό λόγο. Πρέπει να έχει τελικά λόγο για ανάλογα ζητήματα ή όχι;

Ο ρόλος της Εκκλησίας όπως διαμορφώθηκε κυρίως στην ιστορία της νεωτέρας Ελλάδος είναι διπλός, είναι αυτός του θρησκευτικού και πνευματικού ηγέτη, αλλά κι αυτός του θεματοφύλακα των ιερών παραδόσεων και της εθνικής ταυτότητας των Ελλήνων.

Και ως πνευματική ηγεσία και ως θεματοφύλακας των ιερών παραδόσεων του έθνους η Εκκλησία πρέπει ξεκάθαρα να εκφράζεται, αφού είναι βέβαιο ότι μέσα από αυτή μπορεί να εκφραστεί και ο ανώνυμος χριστιανός πολίτης της χώρας μας.

Σε καμία περίπτωση με αυτό δεν αμφισβητείται η εξωτερική πολιτική και η άσκησή της, για την οποία ασφαλώς αρμόδια και υπεύθυνη είναι η εκάστοτε κυβέρνηση, όμως σίγουρα είναι υπέρ των εθνικών συμφερόντων η κυβέρνηση να ακούει τη φωνή της Εκκλησίας που δεν είναι τίποτα άλλο από τη φωνή του φιλοπάτριδος λαού μας.

 

-Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει πολλή συζήτηση για τα θρησκευτικά, τα σύμβολα ή την παρουσία της Εκκλησίας στα σχολεία. Πώς κατά τη γνώμη σας θα πρέπει να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση;

Η απάντηση για μένα είναι απλή. Ολοι εμείς που μεγαλώσαμε με την εικόνα του Χριστού στις σχολικές αίθουσες, με την πρωινή προσευχή, με τον εκκλησιασμό και το κατηχητικό, σίγουρα έχουμε μέσα μας ριζωμένες κάποιες αρχές· φιλοπατρία, εργατικότητα, σεβασμός στις παραδόσεις μας, σεβασμός στην οικογένεια, αλληλεγγύη, είναι μερικές από τις αρχές αυτές που μεταφέρονται μέσα από τα θρησκευτικά, μέσα από τα σύμβολα, από το κατηχητικό και την γενικότερη παρουσία της εκκλησίας στα σχολεία μας. Οσο και να παρεκκλίνει ο άνθρωπος, πάντα μέσα του υπάρχει κάποια από αυτές τις αρχές και τις αξίες και πάντα υπάρχει αυτή η φωνή που τον επαναφέρει στον ίσιο δρόμο.

Για μένα η άμεση επαναφορά των θρησκευτικών και της κατήχησης, ιδωμένα μάλιστα μέσα από μία σύγχρονη οπτική ώστε να είναι εύκολα αφομοιώσιμα από τη νέα γενιά, πρέπει να είναι άμεσος στόχος αν θέλουμε να διατηρήσουμε τον συνδετικό μας ιστό, αυτόν που δημιουργεί η Εκκλησία.

 

Σημείο αναφοράς το Φανάρι

-Το Φανάρι , όλο αυτό το διάστημα, δέχεται ισχυρές πιέσεις, από Ρωσία κυρίως, αλλά και από τους φανατικούς Τούρκους. Πώς μπορεί να στηριχτεί  και ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος της ελληνικής κυβέρνησης;

Διαχρονικά οι ελληνικές κυβερνήσεις στηρίζουν το Φανάρι, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Δεν είναι μόνο γιατί το Φανάρι συμβολίζει για μας την εστία της ορθοδοξίας, το ένδοξο παρελθόν μας, αλλά και γιατί μέσα από την ύπαρξή του η Ορθοδοξία ασκεί μία -επιτρέψτε μου- πολιτιστική και θρησκευτική διεθνή διπλωματία προς όφελος του έθνους αλλά και της Ορθοδοξίας. Είχα την τιμή να συναντήσω τρεις φορές τον Παναγιώτατο Πατριάρχη· δύο στο φανάρι ως πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδος και μία όταν τον υποδέχτηκα ως δήμαρχος στην πόλη της Λαμίας και είχα την ευκαιρία να γνωρίσω τις περιβαλλοντικές του πρωτοβουλίες που έφεραν την Ορθοδοξία πιο κοντά στα ζέοντα σημερινά προβλήματα του πλανήτη μας.

Με τέτοιες διεθνείς πρωτοβουλίες προχωρεί το πατριαρχείο στη δημιουργία θετικού υπέρ αυτού κλίματος αλλά και θετικών γι’ αυτό διεθνών παρεμβάσεων, ώστε να αποφευχθεί η συρρίκνωσή του, που επιθυμούν οι Τούρκοι, αλλά και η υποτέλειά του στο πατριαρχείο της Μόσχας, που επιθυμούν οι Ρώσοι. Οι ελληνικές κυβερνήσεις πρέπει να συνεχίσουν να στηρίζουν με κάθε τρόπο το πατριαρχείο εξαντλώντας τις δυνατότητες και τις πιέσεις προς τους ισχυρούς, εντάσσοντας στην πολιτική τους διπλωματία και όλα τα εκκρεμή ζητήματα του πατριαρχείου, ώστε να συνεχίσει να αποτελεί το σημείο αναφοράς της Ορθοδοξίας και να τροφοδοτεί με έμψυχο υλικό τις ανά τον κόσμο Ορθόδοξες εκκλησίες.

 

-Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της περιοχή σας και τι θα κάνετε να το αντιμετωπίσετε;

 Θα μπορούσα αμέσως να σας απαντήσω ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η ανεργία, επιτρέψτε μου όμως να τονίσω ότι για μένα η ανεργία δεν είναι μόνο το σοβαρότερο πρόβλημα αλλά και η βασική αιτία της γενικότερης κρίσης που διέρχεται τα τελευταία χρόνια η ελληνική κοινωνία.

Οταν δεν υπάρχει εργασία ο άνθρωπος χάνει την αξιοπρέπειά του και γίνεται εύκολη λεία στους λαϊκιστές που την εξαγοράζουν πατώντας στην ανάγκη της επιβίωσής του.

Οταν δεν υπάρχει εργασία οι νέοι δεν μπορούν να δημιουργήσουν οικογένεια, με αποτέλεσμα κρίση στον θεσμό της οικογένειας, υπογεννητικότητα και δημογραφικό πρόβλημα, που είναι το μεγαλύτερο ζήτημα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή το ελληνικό έθνος και για το οποίο πρέπει άμεσα να λάβουμε ριζικά μέτρα.

Οταν δεν υπάρχει εργασία δεν συγκεντρώνονται εισφορές για τη στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας, με αποτέλεσμα τη σταδιακή μείωση των συντάξεων μέχρι το οριακό σημείο της αδυναμίας της κάλυψης της δαπάνης τους και την πλήρη εξ αυτών διάλυση της κοινωνικής συνοχής και της αλληλεγγύης των γενεών.

Η ανεργία αντιμετωπίζεται μόνο με γρήγορη ανάπτυξη, με ευνοϊκό κλίμα για τις επενδύσεις, με πάταξη της γραφειοκρατίας, με γρήγορη ανάπτυξη της χώρας μέσα από επενδύσεις. Αξίζει να τονίσω ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης μαζί με τη μείωση των φόρων, πρώτη προτεραιότητα δίνει στις επενδύσεις που συνεπάγονται νέες θέσεις εργασίας, άρα κοινωνική ισορροπία, αξιοπρέπεια, στήριξη της οικογένειας, ενδυνάμωση του ασφαλιστικού και του συστήματος υγείας, προκοπή για τη χώρα.

 

-Ποιο το διακύβευμα σε αυτές τις εκλογές;

Για μένα το διακύβευμα των εκλογών του Ιουλίου συμπυκνώνεται στα εξής πέντε ερωτήματα:

Αλήθεια ή ψέμα;

Σοβαρότητα ή λαϊκισμός;

Ανάπτυξη ή διαχείριση και διανομή της φτώχειας;

Αρχές, αξίες και νομιμότητα ή αναρχία και αθεΐα;

Ευρωπαϊκή δημοκρατία ή διακυβέρνηση τύπου Μαδούρο;

Είχαμε μία κυβέρνηση που κατά τη γνώμη μου φέρθηκε αντεθνικά τουλάχιστον σε δύο περιπτώσεις· μία χρεώνοντας την Ελλάδα τουλάχιστον 100 δις ευρώ με τη διαπραγμάτευση Βαρουφάκη που οδήγησε και στο τρίτο μνημόνιο, στο δημοψήφισμα και στο κλείσιμο των τραπεζών και μία με τη συμφωνία των Πρεσπών.

Είχαμε μία κυβέρνηση διχαστική (ή τους τελειώνουμε ή μας τελειώνουν), μία κυβέρνηση αντιδημοκρατική (έχουμε την κυβέρνηση, δεν έχουμε την εξουσία), μία κυβέρνηση που μιλούσε για ηθικό πλεονέκτημα και για ρήξη με το κατεστημένο και τα συμφέροντα και έφτασε να είναι προκλητικός συνδαιτυμόνας των συμφερόντων και του κατεστημένου, μία κυβέρνηση που έλεγε ότι θα καταργήσει το μνημόνιο με έναν νόμο και ένα άρθρο, για να μας φορτώσει το τρίτο αχρείαστο μνημόνιο.

Νομίζω ότι ήρθε η ώρα όλοι μαζί οι Ελληνες να τραβήξουμε μπροστά, μπροστά και ψηλά όπως αρμόζει στην πατρίδα μας.

 

Ποιος είναι

Ο Γιώργος Κοτρωνιάς γεννήθηκε στη Λαμία.

Είναι διπλωματούχος πολιτικός μηχανικός και διπλωματούχος τοπογράφος μηχανικός του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Επί 30 χρόνια εργάζεται  ως ελεύθερος επαγγελματίας.

Εξελέγη δημοτικός σύμβουλος στις εκλογές του 1982, 1986, 1990, νομαρχιακός σύμβουλος στις εκλογές του 1994.

Εξελέγη επί τέσσερις τετραετίες συνεχώς Δήμαρχος Λαμίας στις εκλογές του 1998, του 2002, του 2006 και του 2010.

Διετέλεσε πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδος από το 2007 μέχρι το 2014 και αντιπρόεδρος από το 2014 μέχρι και σήμερα.

Είναι ο εμπνευστής του προγράμματος «εξοικονομώ», κατασκεύασε ως δήμαρχος το πρώτο ενεργειακά αυτόνομο δημόσιο κτίριο με χρήση της αβαθούς γεωθερμίας, κατασκεύασε το καινοτομικό μουσείο Θερμοπυλών και τον νέο τροφοδοτικό αγωγό ύδρευσης της πόλης της Λαμίας που εξασφαλίζει νερό για τα επόμενα 70 χρόνια.

Είναι τακτικό μέλος της Επιτροπής των Περιφερειών της Ευρώπης (CMR) από το 2007 μέχρι σήμερα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ