Τό ἀπόγευμα τῆς Πέμπτης, 12 Δεκεμβρίου, στήν αἴθουσα τοῦ Ἱεροῦ Ἱδρυματικοῦ Ναοῦ τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου στή Νέα Σμύρνη, πραγματοποιήθηκε ἡ τρίτη Ἱερατική Σύναξη τῶν Κληρικῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας. Ὁμιλητής ἦταν ὁ Αἰδεσιμολογιώτατος Οἰκονόμος π. Δημήτριος Τσουροῦς, Προϊστάμενος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίων Ἀναργύρων Νέας Σμύρνης, ὁ ὁποῖος ἀνέπτυξε τό θέμα: «Ὁ Ὄρθρος (Α΄)».
Τή Σύναξη ἄνοιξε μέ τήν προσφώνησή του ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας κ. Συμεών, ὁ ὁποῖος ἔδωσε εὐθύς τόν λόγο στόν ὁμιλητή γιά νά ἀναπτύξει τό θέμα του. Ὁ ὁμιλητής ξεκίνησε τήν εἰσήγησή του ἑστιάζοντας σέ τρεῖς ἑνότητες.
Στήν πρώτη ἑνότητα ἀνέλυσε τήν ἱστορική πορεία τῆς ἀκολουθίας τοῦ Ὄρθρου, ἡ ὁποία ἔχει τίς ρίζες της στή λατρευτική καί προσευχητική πράξη, δημόσια ἤ ἰδιωτική, τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Παρουσιάστηκαν ἐπίσης ἱστορικά στοιχεῖα γιά τή μορφή καί τή σταδιακή ἐξέλιξη τῆς δημόσιας χριστιανικῆς προσευχῆς κατά τά ἀποστολικά χρόνια καί τούς τέσσερις πρώτους αἰῶνες. Ἔμφαση ἀκόμη δόθηκε στή σύγκριση τῶν δύο μορφῶν ἀκολουθιῶν τοῦ Ὄρθρου: (α) τοῦ μοναχικοῦ, πού ἀναπτύχθηκε στίς μοναστικές κοινότητες καί (β) τοῦ κοσμικοῦ-ἀσματικοῦ, πού διαμορφώθηκε στήν ἐνοριακή πράξη. Οἱ δύο μορφές συνυπῆρχαν, πλήν ἐξαιρέσεων, μέχρι τόν 9ο αἰώνα, ὁπότε καί τό μοναχικό τυπικό, πού σφυρηλατήθηκε στίς μονές τοῦ Ἁγίου Σάββα στά Ἱεροσόλυμα καί τή Μονή Στουδίου στήν Κωνσταντινούπολη, ἐπικράτησε ἔναντι τοῦ ἀσματικοῦ καί διαδόθηκε σέ ὅλο τόν ὀρθόδοξο κόσμο, τόσο στίς μονές, ὅσο καί στίς ἐνορίες.
Στό δεύτερο μέρος ὁ ὁμιλητής παρουσίασε λεπτομερέστερα τή δομή καί τό περιεχόμενο τῆς ἀκολουθίας, ὅπως αὐτή εἶναι σέ χρήση σήμερα. Ὁ σχολιασμός, πού κινήθηκε μέ ἄξονα τόν ἀναστάσιμο κυριακάτικο Ὄρθρο, περιελάμβανε τήν παρουσίαση τῶν τμημάτων τῆς «βασιλικῆς ἀκολουθίας», τοῦ Ἑξάψαλμου, τῆς στιχολογίας τοῦ Ψαλτηρίου, τῶν καθισμάτων, τῶν εὐλογηταρίων, τῆς ὑπακοῆς, τῶν ἀναβαθμῶν καί τῆς τάξεως τοῦ ἑωθινοῦ εὐαγγελίου. Μαζί μέ τά σχόλια γύρω ἀπό τήν τυπική τάξη, φωτίστηκαν θεολογικές καί τελετουργικές πτυχές τῶν ὑπό ἐξέταση τμημάτων τῆς ἀκολουθίας.
Στό τελευταῖο μέρος τῆς εἰσήγησης κατατέθηκαν ποιμαντικές προτάσεις γιά τήν ἐνεργέστερη καί συνειδητότερη συμμετοχή τῶν πιστῶν στήν ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου, συμμετοχή πού προϋποθέτει τήν ἐνδυνάμωση τῆς σχέσης τοῦ πιστοῦ μέ τά λειτουργικά κείμενα, τό Ψαλτήριο, ἀλλά καί μέ τήν καλλιέργεια τῆς κατά μόνας ἰδιωτικῆς προσευχῆς.
Στό τέλος τῆς Ἱερατικῆς Σύναξης ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Συμεών εὐχαρίστησε τόν ὁμιλητή καί ἀκολούθησε συζήτηση γιά τό ἐν λόγῳ θέμα, καθώς καί γιά εἰδικότερα σχετικά ζητήματα.