Τό ἑσπέρας τῆς παραμονῆς τῶν Χριστουγέννων, Τρίτη 24 Δεκεμβρίου, τελέσθηκε μέ κάθε ἱεροπρέπεια στόν Καθεδρικό Ἱερό Ναό τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς Νέας Σμύρνης, ὁ Μέγας Πανηγυρικός Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων.
Ὁμιλητής ἦταν ὁ Πανοσιολογιώτατος Ἀρχιμανδρίτης π. Πολύκαρπος Κεντικελένης, Προϊστάμενος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης Ἁλίμου. Ἀναφέρθηκε στήν ὁμιλία του στό οὐσιαστικό νόημα τῆς μεγάλης ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων, στό μυστήριο τῆς σαρκώσεως τοῦ Λόγου.
Εἰδικότερα, ὁ π. Πολύκαρπος ἐπισήμανε πώς ὑπερεκχειλίζει ἡ καρδιά, ἡ συνείδηση καί ἡ ὕπαρξή μας ὁλόκληρη ἀπό ἀνείκαστη εὐγνωμοσύνη, ἀπό βαθιά πίστη, ἐλπίδα καί ἀγάπη γιά τόν Γεννηθέντα Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, τόν Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ καί Πατρός, ὁ Ὁποῖος μέ τή συνέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος προσέλαβε τήν ἀνθρώπινη φύση ἀπό τήν Ἄχραντη Θεοτόκο καί Ἀειπάρθενο Μαρία. Καί ἡ πρόσληψη αὐτή ἔγινε γιά νά ἁγιασθεῖ, νά θεωθεῖ, νά ἀφθαρτισθεῖ ἡ ἀνθρώπινη φύση. Μάλιστα, σύμφωνα μέ τήν κλασική θεολογική διατύπωση τοῦ Μεγάλου Ἀθανασίου, ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ «Ἐνηνθρώπησεν, ἵνα ἡμεῖς Θεοποιηθῶμεν».
Ἐπίσης ὁ ὁμιλητής τόνισε πώς διά τῆς Ἐνανθρωπήσεως, τῆς Ἐνσαρκώσεως τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, κάθε ἄνθρωπος πού πιστεύει σέ Αὐτόν ἀποκτᾶ τή δυνατότητα καί τό χαρισματικό προνόμιο νά γίνει Υἱός τοῦ Θεοῦ κατά χάριν, κατά δωρεάν τοῦ Θεοῦ, καί νά μετάσχει στή ζωή τοῦ Θεοῦ, στό φῶς, τήν ἀλήθεια, τήν σοφία, τήν ἐλευθερία, τήν ἁγιότητα καί τήν ἀθανασία Του. Διά τῆς Ἐναθρωπήσεως τοῦ Κυρίου, ὁ ἄνθρωπος δύναται νά βιώσει τί σημαίνει ὅτι εἶναι δημιουργημένος «κατ’ εἰκόνα» καί τί σημαίνει ὅτι, ἐντός τῆς Ἐκκλησίας, μέ τίς ζωογόνες πνοές τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, πορεύεται στό «καθ’ ὁμοίωσιν» τοῦ Θεοῦ.
Γι’ αὐτό ἡ Ἐκκλησία ἑορτάζει καί πανηγυρίζει τό μέγα Μυστήριο τῆς Σαρκώσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου. Πρόκειται περί τοῦ «αἰωνίοις χρόνοις σεσιγημένου μυστηρίου, φανερωθέντος δέ νῦν» (Ρωμ. 14, 24-25), καθώς λέγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος στήν πρός Ρωμαίους ἐπιστολή του. Τό Μυστήριο αὐτό, ὅπως ἐπισημαίνει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, συνιστᾶ τό «πάντων καιρῶν καινότατον, τό μόνον καινόν ὑπό τόν ἥλιον», δηλαδή, τό πιό πρωτάκουστο ἀπ’ ὅλα τά καινοφανῆ. Τό μοναδικά καινούργιο κάτω ἀπό τόν ἥλιο, μέσα στή ζωή καί τήν ἱστορία τῶν ἀνθρώπων.
Συνεχίζοντας ὁ π. Πολύκαρπος ἀναφέρθηκε στήν πατερική γραμματεία καί στήν ὑμνογραφία. Ἔκθαμβος ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, στόν περίφημο 38ο θεολογικό του λόγο, ἀναφωνεῖ γιά τόν Ἐνανθρωπήσαντα Λόγο τοῦ Θεοῦ: «Ὁ ἄσαρκος παίρνει σάρκα. Ὁ Λόγος ἑνώνεται μέ τήν ὕλη. Ὁ ἀόρατος γίνεται ὁρατός, Ἐκεῖνος τόν Ὁποῖο κανείς δέν μπόρεσε νά ἐγγίσει, μπορεῖ νά ψηλαφηθεῖ. Ὁ ἄχρονος ἀποκτᾶ ἀρχή. Ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ γίνεται Υἱός τοῦ ἀνθρώπου, ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ὁ Ὁποῖος ἦταν χθές, εἶναι σήμερα καί παραμένει ὁ Ἴδιος στούς αἰῶνες».
Τίς ἀλήθειες περιγράφει μέ ἔντονα χρώματα ὁ ἱερός ὑμνογράφος στό ἀριστουργηματικῆς συνθέσεως καί εὐλαβοῦς συλλήψεως ἀπολυτίκιο τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, τό ὁποῖο θά ψάλουμε ἐντός ὀλίγου, κατακλείοντας τήν Ἑσπερινή Ἀκολουθία: «Ἡ Γέννησίς Σου, Χριστέ ὁ Θεός ἡμῶν, ἀνέτειλε τῷ κόσμῳ τό φῶς τό τῆς γνώσεως». Ἐδῶ ἡ Ἐκκλησία, διά τοῦ ὕμνου αὐτοῦ, ὁμολογεῖ ἀπερίφραστα ὅτι μέ τή Γέννηση, τήν Ἐνανθρώπηση τοῦ Κυρίου, ἔλαμψε στόν κόσμο το φῶς τῆς γνώσεως τοῦ Θεοῦ. Βεβαίως, ἐδῶ δέν πρόκειται γιά διανοητική καί ἐγκεφαλική γνώση πού ἀποκτᾶται μέ τή μελέτη, τήν ἐμπειρία, τήν ἔρευνα. Πρόκειται γιά τή γνώση πού ἀποκτᾶται μέ τήν ἀγάπη. Ὅσο περισσότερο ἀγαπᾶς τόν Θεό, πιστεύεις σέ Αὐτόν καί βιώνεις τίς ἐντολές Του ὡς τό ὕψιστο κριτήριο τῆς συνειδήσεώς σου, τόσο τό φῶς τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ διαλύει τά ἐσωτερικά σου σκοτάδια καί σέ ἐξαγιάζει.
«Ἐν αὐτῇ γάρ οἱ τοῖς ἄστροις λατρεύοντες ὑπό ἀστέρος ἐδιδάσκοντο, Σέ προσκυνεῖν, τόν Ἥλιον τῆς Δικαιοσύνης καί σέ γιγνώσκειν ἐξ ὕψους ἀνατολήν, Κύριε δόξα Σοι». Μέ τή Γέννηση τοῦ Χριστοῦ, καθώς συνεχίζει ὁ ὑμνογράφος, ἐκεῖνοι πού πρῶτα λάτρευαν τά ἄστρα, τήν κτίση, τά εἴδωλα, δηλαδή οἱ Μάγοι, γιά τούς ὁποίους κάνει λόγο ἡ εὐαγγελική ἱστορία, τώρα διδάσκονται ἀπό ἕνα Ἄστρο νά προσκυνοῦν τόν Χριστό, τόν Ἥλιο τῆς Δικαιοσύνης, καί νά ἀναγνωρίζουν ὅτι ὁ Χριστός, τόν Ὁποῖο δοξάζουμε, εἶναι ἡ ἐξ ὕψους Ἀνατολή.
Στή συνέχεια ὁ π. Πολύκαρπος ἀνέφερε πώς μήπως καί σήμερα δέν ὑπάρχουν ἄνθρωποι, πού λατρεύουν τά εἴδωλα κάθε μορφῆς; Ἄνθρωποι πού διακατέχονται ἀπό τήν πλεονεξία, τή φιλαυτία, τήν ἡδυπάθεια, τήν ἀδιαφορία γιά τόν συνάνθρωπο; Μήπως καί σήμερα δέν ὑπάρχουν ἄνθρωποι πού λατρεύουν τήν κτίση, τή δημιουργία καί ὄχι τόν Δημιουργό τοῦ σύμπαντος, τόν Ὁποῖο κηρύττει ἡ Ἐκκλησία μέ τή δύναμη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τίς φωνές τῶν Προφητῶν, τῶν Ἀποστόλων, τῶν Πατέρων, τῶν Μαρτύρων;
Οἱ Μάγοι τῆς εὐαγγελικῆς διηγήσεως διδάχθηκαν ἀπό τόν Ἀστέρα πού τούς ὁδήγησε στή Βηθλεέμ νά προσκυνοῦν καί νά λατρεύουν ὡς ἀληθινό Ἥλιο τῆς Δικαιοσύνης, τόν Κύριο τῆς Δόξης καί Βασιλέα τοῦ παντός. Γιατί ὅταν ἀγαπᾶς καί λατρεύεις Ἐκεῖνον, ἡ ζωή σου γίνεται φωτεινή· ἡ καρδιά σου γεμίζει ἐλπίδα, πίστη, ἀγάπη, αἰσιοδοξία· ἡ ὕπαρξή σου μετέχει στήν αἰωνιότητα καί τήν ἀθανασία τοῦ Θεοῦ· καταργεῖται ἡ ἁμαρτία, ὁ θάνατος, τό κακό· ἀπομακρύνεται ὁ διάβολος· ἔρχεται ἡ εἰρήνη καί ἡ ἁγιότητα τοῦ Θεοῦ.
Τέλος, ὁ ὁμιλητής τόνισε τά ἑξῆς: «Εὐχηθεῖτε, Σεβασμιώτατε Δέσποτα, νά ἀποδεχόμαστε καί ἐμεῖς στή ζωή μας τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, τόν λόγο τῆς Ἐκκλησίας, πού, σάν ἄλλο φωτεινό ἀστέρι, θέλει νά μᾶς καθοδηγήσει στόν Χριστό, στό ἀληθινό φῶς τῆς ἐξ ὕψους Ἀνατολῆς. Στόν Ἥλιο, πού μέ τίς ζωογόνες ἀκτῖνες Τοῦ μᾶς διατηρεῖ στήν πνευματική ζωή, μᾶς περιθάλπει, μᾶς θερμαίνει, μᾶς φωτίζει. Εὐχηθεῖτε νά Τόν δοξάζουμε μέ τά ἔργα, τά λόγια, τή μετάνοια, τήν πίστη, τήν ἀφοσίωση, τήν σπουδή μας καί νά ἀποκτήσουμε «ὁμοήθειαν Θεοῦ», ὅπως ἔλεγε καί ὁ ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος, δηλαδή ἦθος παρόμοιο μέ τοῦ Θεοῦ. Εὐχηθεῖτε, τέλος, νά ἀξιωθοῦμε νά Τόν ἀντικρίσουμε στό ταπεινό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ, νά Τόν γνωρίσουμε, νά Τόν ἀγαπήσουμε καί νά ἀποκτήσουμε ἀπό τήν παροῦσα ζωή τή βεβαιότητα ὅτι ζεῖ καί ἐνεργεῖ μέσα μας καί ἐμεῖς ζοῦμε μέσα στήν χάρη, τό φῶς καί τήν ἀγάπη Του. Ἀμήν!
* * *
Προσκεκλημένοι στόν Ἑσπερινό τῶν Χριστουγέννων ἦταν ὅλοι οἱ Χριστιανοί τῆς Ἐνορίας, ἀλλά καί τῶν ὅμορων Ἐνοριῶν, πού εἶχαν τή δυνατότητα νά συμμετάσχουν καί νά προσευχηθοῦν μαζί γιά τό κορυφαῖο, μοναδικό καί κοσμοσωτήριο γεγονός τῆς ἐνανθρώπησης τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ.
Στόν Καθεδρικό ναό, κατάμεστο ἀπό πιστούς καί τούς κληρικούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας, χοροστάτησε ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης μας κ. Συμεών μαζί μέ τόν Σεβασμ. Μητροπολίτη Ἀχαΐας κ. Ἀθανάσιο. Ὁ Ποιμενάρχης μας ἀφοῦ εὐχαρίστησε τόν Μητροπολίτη Ἀχαΐας, χαρακτήρισε εὐλογημένη βραδιά τή νύχτα τῶν Χριστουγέννων, γιά τό μυστήριο τῆς παρουσίας τοῦ Χριστοῦ μας στόν κόσμο, τό ὁποῖο –ὅπως ἐπισήμανε ὁ π. Πολύκαρπος στήν ὡραία ὁμιλία του–προσεγγίζουμε μέ εὐγνωμοσύνη· εὐγνωμοσύνη γιά τόν Γεννηθέντα Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, τόν Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ καί Πατρός, ὁ Ὁποῖος προσέλαβε τήν ἀνθρώπινη φύση γιά νά μᾶς λυτρώσει καί νά μᾶς χαρίσει τή σωτηρία μας!