Του π. Αντώνιου Χρήστου, εφημερίου του Ι. Ν. Αγίου Νεκταρίου Βούλας

 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ, ΤΕΛΙΚΑ, η Εκκλησία και ποια είναι η αποστολή της στον κόσμο; Θεωρούμε ότι υπάρχουν πολλές απόψεις στον κόσμο για το τι είναι Εκκλησία, που, όμως, δεν εκφράζουν την καθολικότητά της, μόνο επιμέρους στοιχεία της, και κυρίως δεν ανταποκρίνονται στην ίδια την αυτοσυνειδησία της. Είναι γεγονός ότι έχουν δοθεί πολλοί ορισμοί για το τι είναι Εκκλησία, ιδίως σε παλιά Δογματικά Εγχειρίδια, επηρεασμένα όμως από τη Δυτική Θεολογία. Η Ορθοδοξία αποφεύγει να αναφερθεί σε κάποιον ορισμό της, γιατί γνωρίζει ότι περισσότερο τη ζεις εμπειρικά, παρά την ορίζεις γνωσιολογικά με έννοιες και λέξεις. Γι’ αυτό χρησιμοποιούμε κυρίως αποφατικές έννοιες (λέμε τι δεν είναι, όπως και για τον Θεό), παρά τι είναι. Εκκλησία, λοιπόν, δεν είναι ακόμα μία θρησκεία, ακόμα ένας επίγειος οργανισμός, δεν ανήκει και αφορά μόνο τους κληρικούς (τη Διοικούσα), δεν είναι μια επιχείρηση, δεν είναι ένα φιλανθρωπικό σωματείο ή η παρέα μας και οι γνωστοί μας. Η Εκκλησία είναι το πνευματικό, το μυστικό και Αναστημένο Σώμα του Χριστού, παρατεινόμενο στους αιώνες. Ο Χριστός είναι η κεφαλή και εμείς, οι βαπτισμένοι Χριστιανοί, τα μέλη του σώματος. Επίσης, Εκκλησία είναι η βασιλεία του Θεού πάνω στη Γη και η πρόγευση της βασιλείας των ουρανών. Γι’ αυτό ο Κύριος στο πρώτο του κήρυγμα είπε: «Μετανοείτε, ήγγικε γαρ η βασιλεία των ουρανών» (Ματθ. Δ' 17). Βασιλεία ουρανών, όταν έλεγε, εννοούσε την Εκκλησία του, που τότε επρόκειτο να ιδρύσει επίσημα, αλλά ήδη προϋπήρχε στην ενδοτριαδολογική κοινωνία των τριών προσώπων της Θεότητος, αλλά και στο σχέδιο της Οικονομίας Του Θεού (Πατριάρχες, δίκαιοι, Κριτές, Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης).

Η Εκκλησία αποτελείται όχι μόνο από τους σήμερα ζωντανούς, αλλά από τουςπιστούς όλων των αιώνων και όλων των γενεών και από τους δικαίους της Παλαιάς Διαθήκης και από εκείνους που πίστεψαν στον Άδη, όταν μετά την ταφή του κατήλθε εκεί ο Χριστός. Και διαιρείται σε δύο μέρη η Εκκλησία: στη στρατευόμενη Εκκλησία πάνω στη Γη και στη θριαμβεύουσα Εκκλησία στους ουρανούς. Στην πρώτη ανήκουν όλοι όσοι αγωνίζονται ακόμη πάνω στη Γη τον καλό αγώνα της πίστης και ευσέβειας και της κατά Χριστόν ζωής,με σκοπό να λάβουν το στεφάνι της θείας δόξας και τιμής ως στεφάνι δικαιοσύνης.Την ουράνια την αποτελούν οι τετελειωμένοι Άγιοι, οι καλώς αθλήσαντες και στεφανωθέντες, οι αγωνιστές, οι νικητές και θριαμβευτές.

Η Εκκλησία είναι, λοιπόν, «Κιβωτός Σωτηρίας» και ψυχοσωματικό «θεραπευτήριο» και είναι «Μίαν, Αγίαν, Καθολικήν και Αποστολικήν Εκκλησίαν». Έχει εγκόσμια αποστολή, διακονία και ποιμαντική, αλλά η προέλευσή της, η καταβολή της και ο προορισμός της δεν είναι εκ του κόσμου τούτου, ούτε μπορούν να περιοριστούν μόνο στα στενά όρια του επιστητού. Τέλος, η Εκκλησία είναι Οικουμενική, απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους κάθε φυλής ή χρώματος και περιμένει την έλευσή τους στους σωτήριους κόλπους της, όχι όμως Οικουμενιστική!