Αρχική » H Aγιά Σοφιά και το “ξανθό γένος” που ονειρεύεται την Τρίτη Ρώμη

H Aγιά Σοφιά και το “ξανθό γένος” που ονειρεύεται την Τρίτη Ρώμη

από christina

Πόσα και πόσα δεν έχουμε ακούσει για το “ξανθό γένος”. Πόσες προφητείες δεν στηρίχτηκαν σε προσδοκίες που συντηρούνται εδώ και αιώνες αλλά ποτέ δεν εκπληρώνονται…Και δεν εκπληρώνονται για τον απλό λόγο οτι υπάρχουν συμφέροντα και μόνο συμφέροντα. Οι τελευταίες εξελίξεις γύρω από την Αγιά Σοφιά έδειξαν και απέδειξαν…πολλά .Οι Τούρκοι φανατικοί με πρώτον τον Ερντογάν προκαλούσαν .Οι Έλληνες ορθόδοξοι διαμαρτύρονταν και η κυβέρνηση των Αθηνών προσπαθούσε να κινητοποιήσει τις ισχυρές χώρες. Η κυβέρνηση Τράμπ  μέσα στην προεκλογική περίοδο παρενέβη προσβλέποντας στις ψήφους των ομογενών.Παράλληλα όμως , όπως αποδείχτηκε, δεν ήθελε ένα τόσο σοβαρό θέμα για την ορθόδοξη Εκκλησία να το αφήσει στα “χέρια των Ρώσων”.

Λόγω  της κόντρας της με την Τουρκία στη Μεσόγειο η Γαλλία επικαλέστηκε το διεθνές δίκαιο για την Αγιά Σοφιά προσθέτοντας έναν ακόμη λόγω σύγκρουσης. Στην πορεία μπήκαν και άλλοι .Όμως το μεγάλο αγκάθι για τους ορθόδοξους είναι η στάση της Ρωσίας, μιας χώρας η οποία λόγω της ισχύος της μετά τη συνθήκη του Κιουτσούκ -Καϊναρτζή το 1774 “αυτοχρίστηκε” προστάτης των Ορθοδόξων. Επιρροή είχε αποκτήσει και μετά τον γάμο του τσάρου Ιβάν του Γ΄ με τη Ζωή -Σοφία Παλαιολογίνα κόρη του Θωμά Παλαιολόγου και ανιψιά του τελευταίου αυτοκράτορα Κωνσταντίνου.Η Ζωή που είχε  καταφύγει στο Βατικανό παντρεύτηκε τον Ιβάν  και αυτόματα  έλαβε ως “αϋλη… προίκα” η οποία καταχωρήθηκε στα εσώψυχα των χριστιανών , την “Τρίτη Ρώμη” .(Ρώμη, Νέα Ρώμη ,(Κωνσταντινούπολη) και Τρίτη Ρώμη η Μόσχα).  

Από τον γάμο που έγινε τον 15αιώνα , έως τον 18ο αιώνα Τουρκία και Ρωσία πολλές φορές συγκρούστηκαν αλλά πάντα εύρισκαν τον τρόπο να υπογράφουν ειρήνη  μεταξύ τους.Μόνο που οι Ρώσοι κάθε φορά μετά από μια συνθήκη με τους Τούρκους άφηναν τους υπόλοιπους χριστιανούς στο έλεος τους. ( Λάμπρος Κατσώνης ,Ορλωφικά, ακόμη και η δημοκρατία του πόντου έδειξαν οτι οι συμμαχίες στηρίζονται μόνο στα συμφέροντα).

Το θέμα της Τρίτης Ρώμης και λόγω της επικράτησης των κομμουνιστών ξεχάστηκε, όπως και σε πολλές χώρες στα Βαλκάνια. Το Φανάρι  και οι Ρωμιοί της Πόλης υπέφεραν και απομειώθηκε ο ρόλος τους δραματικά. Παρά τα προβλήματα όμως ο μακαριστός Αλέξιος είχε τυπικές σχέσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο αλλά πάντα υπήρχε  πεδίο συνεννόησης. Ο Κύριλλος απο της εκλογής του και μετά ταυτίστηκε με την πολιτική Πούτιν και λόγω της οικονομικής ισχύος προσπάθησε να εμφανιστεί ως ο νέος ηγέτης των ορθοδόξων.Η κόντρα ξεκίνησε από την Πανορθόδοξη που έγινε στην Κρήτη τον Ιούνιο του 2016.Η  Ρωσία δεν πήρε μέρος .Με την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας ή κατάσταση έφτασε στα άκρα.Η Μόσχα με συμμάχους τη Σερβία και την Αντιόχεια   προσπαθεί να διατηρήσει την ένταση…

Ώσπου ήρθε η Αγιά Σοφιά και οι προθέσεις Ερντογάν  για μετατροπή τους σε μουσουλμανικό τέμενος.Ο Κύριλλος δεν έχει πάρει θέση ,αλλά το Πατριαρχείο Μόσχας μέσω του εκπροσώπου  του.Το ίδιο και ο Λαβρόφ για τον οποίο μίλησε η Ζαχάροβα εκπρόσωπος τύπου. Η  στάση της Ρωσίας επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον που αποδίδει στις λεπτές ισορροπίες των διμερών σχέσεων με την Τουρκία. Ενδεχομένως να δείχνει και ότι ο Ερντογάν έχει να χάσει λιγότερα από όσα νομίζουμε αν μετατρέψει την Αγία Σοφία σε τζαμί. Η ελληνική πλευρά εκτιμά πως αν ο Ερντογάν προχωρήσει στις απειλές του η Ρωσία θα υποχρεωθεί να πάρει θέση . Η όποια θέση όμως θα είναι κε των υστέρων αφού προηγήθηκε η Αμερική, η Γαλλία , η Ε.Ε η UNESCO και πολλοί άλλοι. Θέση θα πάρουν και οι ορθόδοξες Εκκλησίες αλλά αναγκαστικά. Και αυτό δεν είναι ενότητα  ούτε μεταφράζεται σε στήριξη του Φαναρίου.

Όπως και να εξελιχτεί η υπόθεση η Ρωσία έδειξε οτι γι αυτή προέχει η συμμαχία με την Τουρκία και όχι η προστασία των ορθόδοξων μνημείων και κανείς δεν μπορεί να την κατηγορήσει γι αυτό καθώς φροντίζει για τα συμφέροντά της…Όμως αυτό δεν μπορεί να διαγράψει την πικρία των ομόδοξων… ανά τον κόσμο που περιμένουν τον “μόσκοβο” για μια ακόμη άνοιξη…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ