Στη Μαρία Μπραουδάκη

Η Εκκλησία να ψάλλει στις κηδείες και να κάνει τα μνημόσυνα στους Χριστιανούς που επιθυμούν μετά θάνατον να καούν προτείνει ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος. Προειδοποεί, ωστόσο, την κυβέρνηση να μη δημιουργήσει χώρους για την καύση των νεκρών. «Μιλάμε για ένα τεράστιο πολιτισμικό μέγεθος, που νομίζω ότι και η κυβέρνηση δεν πρέπει να τολμήσει να γκρεμίσει. Νομίζω ότι όποιον βαπτίζουμε οφείλουμε να του δώσουμε και την εξόδιο ακολουθία», υποστηρίζει.

Ο ιεράρχης εκτιμά ότι η κυβέρνηση δεν έχει λόγο να θίξει θέματα που συνιστούν «έθος» για την ελληνική κοινωνία, όπως τον αγιασμό στα σχολεία, ενώ δηλώνει κάθετα αντίθετος στο ενδεχόμενο χωρισμού Εκκλησίας-Κράτους. Θα είναι «ολέθριος» για το κράτος μας - η  Εκκλησία μας «ξέρει να ζει χωριστά από τα Κράτη», υποστηρίζει. Τάσσεται υπέρ του διαλόγου ανάμεσα στις δύο πλευρές, δηλώνει ότι η Εκκλησία είναι έτοιμη να συζητήσει και κάνει λόγο για... διαχρονικά «πυροτεχνήματα και ψευτοαπειλές» από την πλευρά της Εκκλησίας.

Ως μητροπολίτης σε μια ευαίσθητη περιοχή, ζητά το Κράτος να υποστηρίξει τους μουσουλμάνους πολίτες του στη Θράκη, ώστε να «μην επιτρέψει να ψάξουν να βρουν το δίκιο τους αλλού».

 

Είναι η εποχή κατάλληλη για να προχωρήσει ο χωρισμός Εκκλησίας-Κράτους; Προσωπικά, πώς αντιμετωπίζετε ένα τέτοιο ενδεχόμενο;

Είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι ένας χωρισμός Εκκλησίας-Κράτους στην πατρίδα μας θα είναι ολέθριος. Θα οδηγήσει την Εκκλησία σε αυτονόμηση βατικάνειου τύπου, τηρουμένων των αναλογιών και με δεδομένη τη σχέση της Εκκλησίας (α) με τη λαϊκή συνείδηση των Ελλήνων, (β) με την ελίτ της διανόησης παγκοσμίως και (γ) με τη   διοίκηση των θρησκειών και των ομολογιών διεθνώς, θα συμβάλλουμε -άθελά μας- στην υποβάθμιση του Κράτους μας σε εχθρό του λαού μας. Κάτι τέτοιο θα είναι σπαρακτικά τραγικό για την ιστορία μας και για το μέλλον μας. Δεν λέω για την Εκκλησία, επειδή εμείς ξέρουμε να ζούμε και χωριστά από τα Κράτη σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία, Αφρική και Αυστραλία.

 

Βλέπετε ότι θα υπάρξει ένταση στις σχέσεις της Εκκλησίας με την κυβέρνηση;

Δεν είναι σοφό να πιθανολογήσω μια ενδεχόμενη ένταση. Καλό είναι να την προλάβουμε. Κοιτάξτε, έχουμε στην πατρίδα μας την εμπειρία 40 χρόνων δημοκρατίας και υπάρξεως -ως νόμου- του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας. Έχουμε κάθε δικαίωμα να τα συζητήσουμε εξ υπαρχής, αφού και τα δύο δεν είναι στατικά μεγέθη, αλλά εξελίσσονται με βάση τις προκλήσεις που προκύπτουν. Δεν ξέρω πόσο ο πολιτικός κόσμος στην πατρίδα μας είναι έτοιμοι για κάτι τέτοιο (επειδή μέχρι τώρα μάς έχει επιδείξει μόνο πυροτεχνήματα και ψευτοαπειλές), όμως εμείς είμαστε.

 

Πώς αντιμετωπίζετε το ενδεχόμενο η κυβέρνηση να προχωρήσει στη δημιουργία χώρων την καύση των νεκρών;

Δεν πρέπει να το κάνει, αλλά να συνεργαστεί μαζί μας, ώστε να κατανοήσει ο Έλληνας την πολιτιστική αξία της ταφής και των συναφών διαδικασιών. Προσέξτε, παρακαλώ, αν κάποιοι νομίζουν ότι εμείς θα χάσουμε οικονομικά, κάνουν λάθος, διόλου δεν μας νοιάζει αυτό, ούτε καν στο ελάχιστο. Νομίζω ότι όποιον βαπτίζουμε οφείλουμε να του δώσουμε και την εξόδιο ακολουθία, αν το ζητήσει, με οποιονδήποτε τρόπο κι αν επιλέξει να αποσυντεθεί. Στην Εκκλησία, εφόσον μας ζητηθεί, θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε τις επικήδειες ευχές μέχρι και τρία χρόνια μετά την εκδημία κάθε βαπτισμένου Χριστιανού.

Με την καύση, όμως, θα χάσει ο σύνολος ελληνικός   πολιτισμός. Θυμηθείτε τις νεκρικές συνήθειες των αρχαίων προγόνων μας. Μόνο σε εκστρατείες έκαιγαν τους νεκρούς, για να μην τους αφήσουν σε ξένη γη. Όταν ο Πορθητής κατέλαβε την Πόλη, ξέθαψε τους νεκρούς από τα κοιμητήρια και με επίσημη πορεία, την οποία ανάγκασε να παρακολουθήσουν οι σκλαβωμένοι Ρωμιοί, μετέφερε τα οστά πάνω σε κάρα και τα έριξε στον Κεράτιο, λέγοντάς τους: «Αφού πλέον τα οστά των προγόνων σας δεν είναι μέσα σ’ αυτήν τη γη, δεν σας ανήκει ο τόπος αυτός». Μιλάμε για τεράστιο πολιτισμικό μέγεθος που νομίζω ότι και η κυβέρνηση δεν πρέπει να τολμήσει να γκρεμίσει. Να βοηθήσουμε τον λαό μας να το κατανοήσει.

 

Απειλούμαστε ως χώρα από το τζιχάντ; Πώς και γιατί κατά την αντίληψή σας;

Το τζιχάντ είναι σύμφυτο με το Κοράνι. Η τρομοκρατική του έκφραση μπορεί να προκύψει οποτεδήποτε βρεθεί σε καλλιεργήσιμο έδαφος. Γι' αυτό χρειάζεται επαγρύπνηση πολιτική, σοβαρότητα πνευματική και υπευθυνότητα κοινωνική, ώστε το έξωθεν τζιχάντ να μην ενεργοποιήσει το ανενεργό εγχώριο.

 

Πώς βλέπει η πολυπολιτισμική Θράκη την έξαρση του ισλαμικού φανατισμού;

Οι μουσουλμάνοι της Θράκης δεν έχουν καμιά απολύτως σχέση με το εγκληματικό τζιχάντ. Επιδιώκουν να προφυλάξουν τα παιδιά τους από τις σειρήνες του. Γι' αυτό ζήτησαν να μορφώνονται θεολογικά στην κοινή μας πατρίδα και να απολαμβάνουν τους νόμους της ελληνικής και της ευρωπαϊκής Πολιτείας. Και το δικαιούνται απόλυτα. Μέχρι τώρα ρίξαμε πολλές φορές τους Θρακιώτες μουσουλμάνους συμπολίτες μας στα νύχια επεκτατικών πολιτικών, όμως εκείνοι αντιστάθηκαν   σθεναρά με προσωπικό και οικογενειακό κόστος. Φτάνει πια! Είναι καιρός το Κράτος μας να υποστηρίξει τους πολίτες του και να μην επιτρέψει να ψάξουν να βρουν το δίκιο τους αλλού...

 

Οι μουσουλμάνοι της Θράκης δεν έχουν καμιά απολύτως σχέση με το εγκληματικό τζιχάντ. Επιδιώκουν να προφυλάξουν τα παιδιά τους από τις σειρήνες του

 

Σε ποιον βαθμό βλέπετε ότι κινδυνεύει ο Χριστιανισμός της Ανατολής από τη δράση των ισλαμιστών; Πώς θα μπορούσε να αντιδράσει η Δύση;

Βλέπω ότι η εγκληματική δράση των ισλαμιστών (και των δυνάμεων που τους αξιοποιούν) επικεντρώνουν τις ενέργειές τους κατά των ποικιλώνυμων Χριστιανών στην Ανατολή. Ελπίζω να καταλάβουν γρήγορα ότι η Ανατολή χωρίς τους Χριστιανούς μέσα της θα μεταβληθεί σε τάφο του Ισλάμ, όταν η Δύση αποφασίσει, αφού αφυδατώσει την περιοχή, να κηρύξει θρησκευτικό πόλεμο εναντίον της. Όμως, ο Χριστιανισμός της Δύσης, στο όνομα ενός Χριστού στον οποίο δεν πίστεψε ποτέ, δεν θα διστάσει κάτι τέτοιο, όπως έκανε και στο παρελθόν. Ευτυχώς, οι Ορθόδοξοι είμαστε ξένοι και θα παραμείνουμε αντίθετοι σε μια τέτοια παραφροσύνη.

 

Προκάλεσε αίσθηση η δήλωσή σας για την απόδοση τιμών αρχηγού κράτους στο Άγιο Φως. Τι άλλο απ' ό,τι εμπλέκει Κράτος και Εκκλησία σε κοινές δράσεις... δεν σας ταιριάζει;

Θα ήθελα την επικράτηση μιας «Πολιτείας του Θεού επί της γης».  Όμως αυτό να γίνει ελεύθερα και αβίαστα, όταν οι λαοί, κουρασμένοι από τους εξωτερικούς πολέμους και τους εσωτερικούς φόβους, αποφασίσουν να γαληνέψουν στην αγκαλιά του Ιησού Χριστού. Μέχρι τότε οι ηγεσίες των Κρατών θα πληρώνουν το τίμημα της αποστασίας τους και θα το επιμερίζουν στους λαούς που τις εκλέγουν. Στην πατρίδα μας η Εκκλησία σήκωσε στην πλάτη της το ελληνικό Κράτος και το σηκώνει μέχρι σήμερα. Το πλήρωσε και το πληρώνει, όπως το κάνει, ευχαρίστως. Αν το κράτος μας κουραστεί, ας μας το δηλώσει, για να το απιθώσουμε στο ρείθρο του δρόμου και να  συνεχίσουμε μόνοι μας.

Ο αγιασμός στην έναρξη του σχολικού έτους είναι έθος από της συστάσεως του κράτους μας, δεν βλάπτει κανέναν, δεν επιβάλλει θρησκευτικό φρόνημα σε κανέναν, δίνει μια πνευματική αφόρμηση στην εκπαιδευτική διαδικασία

Θα σας ενοχλούσε αν οι αγιασμοί στα σχολεία κατά την έναρξη του σχολικού έτους γίνονταν προαιρετικοί;

Η χώρα μας πρέπει να έχει έναν πνευματικό προσανατολισμό. Και βεβαίως να σέβεται όποιον έχει λόγους να μην επιθυμεί να ενταχθεί στην πολιτισμική μας αυτή τροχιά. Δεν μπορεί να είναι ανερμάτιστη. Όμως, ο αγιασμός στην έναρξη του σχολικού έτους είναι έθος από της συστάσεως του κράτους μας, δεν βλάπτει κανέναν, δεν επιβάλλει θρησκευτικό φρόνημα σε κανέναν, δίνει μια πνευματική αφόρμηση στην εκπαιδευτική διαδικασία και ψυχολογικό εφαλτήριο σε κάθε νέα σχολική χρονιά. Οφείλουμε να τον σεβαστούμε, για να δείξουμε ότι έχουμε σταθερές, ακλόνητες και βαθιές πολιτιστικές ρίζες στον τόπο μας. Αν κάθε φορά μας κλονίζουν ζητήματα που προκύπτουν σε χώρες που δεν έχουν τη δική μας πολυχιλιετή ιστορία, τότε θα είμαστε σαν το καλάμι που το φυσάει ο άνεμος. Να έχουμε αυτοσυνειδησία της μεγαλόπνοης προσφοράς μας στην παγκόσμια ιστορία και να την προτείνουμε ως τρόπο ζωής σε όλο τον πλανήτη. Το γκρέμισμα είναι εύκολο, όμως ο κόσμος μας θέλει ανοικοδόμηση.