Της Λητώς Μησιακούλη

 

Τη δική τους θέση στη διεθνή αγορά τέχνης καταλαμβάνουν οι ζωγραφικοί πίνακες και τα σχέδια από τη Φλαμανδική, την Ολλανδική και την Ιταλική Σχολή του 16ου αιώνα - αν και... οι επενδυτές και οι έμποροι αποφεύγουν να τοποθετούν τα χρήματά τους σε πίνακες που τη θέση της υπογραφής του ζωγράφου (π.χ. Ρούμπενς) παίρνει ο όρος «Φλαμανδική Σχολή».

Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί ο πίνακας του Αγίου Ιερώνυμου, ζωγραφισμένος τον 17ο αιώνα, από τη Φλαμανδική Σχολή. Το έργο είχε βγει σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s τον Μάιο στις ΗΠΑ, με τον τίτλο «Saint Jerome» και διαστάσεις 73x52 εκ. Παρά το γεγονός ότι είχε δημοσιευθεί στο βιβλίο «Art in Late Renaissance» του Francesco Vanni, δεν κατάφερε να συγκεντρώσει τα απαραίτητα χτυπήματα και να βρει αγοραστή. Έμεινε απούλητο με την εκτίμηση των 30.000-40.000 δολαρίων.

 

Συλλεκτικό ενδιαφέρον

Από την άλλη πλευρά, οι συλλέκτες και όσοι αγοράζουν πρώτιστα από πάθος ή βάσει του προσωπικού τους γούστου ψάχνουν για ευκαιρίες. Να αποκτήσουν δηλαδή σε πάρα πολύ χαμηλή αξία έναν θησαυρό του 16ου αιώνα, ο οποίος να αντανακλά την εποχή της Ιταλικής Αναγέννησης, η άνθηση της οποίας οφειλόταν κυρίως στους Φλαμανδούς καλλιτέχνες.

Μια τέτοια περίπτωση βγαίνει προς πώληση στις 17 Αυγούστου μέσω δημοπρασίας του οίκου Christie’s, στο South Kensington του Λονδίνου. Πρόκειται για έναν πίνακα της Ισπανο-Φλαμανδικής Σχολής του 16ου αιώνα, με θέμα το προσκύνημα και τον Αρχάγγελο Γαβριήλ. Είναι λάδι σε πάνελ (128,2 x 41,3 εκ.) και η εκτίμησή του κυμαίνεται από 4.000 έως 6.000 στερλίνες.

Στην ίδια δημοπρασία το ενδιαφέρον αναμένεται να μονοπωλήσει ένας πίνακας της Ολλανδικής Σχολής, του 16ου αιώνα, με τίτλο «Η Λατρεία των Ποιμένων» (λάδι σε πάνελ, 50,8 x 40 εκ.). Η τιμή της εκτίμησής του είναι ιδιαίτερα χαμηλή σε σχέση με τη χρονολογία του και αντιστοιχεί σε ένα εύρος από 1.500 έως 2.500 στερλίνες!