Γράφει ο Γιάννης Κοτζάμπασης

Ιεροψάλτης στην Παναγία Σουμελά, καθηγητής βυζαντινής μουσικής

Οι άγιοι πατέρες της Αγίας μας Εκκλησίας «καλώς διαταξάμενοι» όρισαν μία περίοδο πριν από το Πάσχα, περισυλλογής και μετανοίας.

Η περίοδος αυτή αρχίζει από την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου και τελειώνει το Μέγα Σάββατο. Από την Κυριακή λοιπόν του Τελώνου και Φαρισαίου , ξεκινάει η χρήση ενός βιβλίου που λέγεται Τριώδιο, το οποίο περιέχει κατανυκτικότατους ύμνους, τροπάρια που προτρέπουν στην προσευχή,  στην νηστεία στην μετάνοια  και στην θεία εξομολόγηση σε πνευματικό ιερέα.

Ο εχθρός μας όμως ο διάβολος, βάλθηκε να διαβάλει και να διαστρέψει, αυτή είναι άλλωστε η δουλειά του, την ησυχαστική, κατανυκτική αυτή περίοδο , σε περίοδο κραιπάλης, μασκαρέματος, σαρκολατρείας, και ειδωλολατρίας. Ακούγεται στην σύγχρονη κοινωνία μας η φράση “άνοιξε το Τριώδιο„ και λανθασμένα έχει επικρατήσει η άποψη, ότι ήρθε η περίοδος για γλέντια , φαγοπότι και ακολασίες.

Η αλήθεια είναι , ότι το καρναβάλι είναι ειδωλολατρικό έθιμο και έφθασε μέχρι τις μέρες μας. Δυστυχώς όμως για εμάς τους Ορθόδοξους χριστιανούς είναι απαράδεκτο να συμμετέχουμε σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις, κι’  αυτό διότι δώσαμε μια υπόσχεση την ώρα του Αγίου βαπτίσματος. « Αποτάσσομαι τω σατανά και πάση τη πομπή αυτού». Πώς είναι δυνατόν μετά από μια τέτοια υπόσχεση να τρέχουμε πίσω από τον σατανά και να τον ακολουθούμε στα όργια που ετοιμάζει;

Ξεχνάμε ακόμη ότι είμαστε εικόνες Θεού και την εικόνα αυτή την παρουσιάζουμε , ελαφρά τη καρδία, μασκαρεμένη, μουντζουρωμένη, και γελοιοποιούμε με εντολή του διαβόλου την εικόνα του Θεού. Έχουμε άραγε αυτό το δικαίωμα; Πόσο κακό κάνουμε αλήθεια στον εαυτό μας. Θλίβεται η Παναγία μας  με τα χάλια μας και την κατάντια μας. Πώς να μεσιτέψει στον Κύριό μας και Υιό της για την σωτηρία μας όταν μας βλέπει μασκαρεμένους και σαν τα γουρούνια να κυλιόμαστε στην λάσπη της αμαρτίας.

Εδώ και αρκετά χρόνια η πατρίδα μας περνάει μια περίοδο κρίσης. Κρίσης πνευματικής αλλά και οικονομικής. Παρ’  όλα αυτά τεράστια κονδύλια δαπανώνται κάθε χρόνο για  να οργανώσουν όσο γίνεται καλύτερα το καρναβάλι , για τις διασκεδάσεις , για την αμαρτία.  Τι λόγο θα δώσουμε εν ημέρα κρίσεως γι’ αυτές τις συμπεριφορές μας. Ζούμε σαν τα άλογα ζώα ή και χειρότερα από αυτά.

Ο άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος λέει : Τεκνία , φυλάξετε εαυτούς από των ειδώλων (Α΄Ιωάννου ε΄21) , ο άγιος Παύλος επίσης: Αποθώμεθα ουν τα έργα του σκότους και ενδυσώμεθα τα έργα του φωτός. Ως εν ημέρα ευσχημόνως  περιπατήσωμεν , μη κώμοις και μέθαις, μη κοίτας και ασελγείαις. ( Ρωμαίους 13 , 12).

Ορθόδοξος χριστιανός και καρναβάλι δεν συμβιβάζονται. Ο Χριστός μας θέλει καθαρούς , αγνούς , αληθινούς, με ταπεινό φρόνημα όπως του τελώνη, να έλθουμε είς εαυτόν , όπως ο άσωτος υιός, με φρόνημα αγωνιστικό να μπούμε στο στάδιο των αρετών που ανοίγει την μεγάλη τεσσαρακοστή.  Ας μιμηθούμε τους αθλητές που πριν από το άθλημά τους αυτοσυγκεντρώνονται για να επιτύχουν τον άθλο τους , έτσι και εμείς να κάνουμε την περισυλλογή μας για να διαβούμε το πέλαγος της νηστείας, να προετοιμασθούμε για να δεχθούμε με την πρέπουσα θρησκευτική ευλάβεια τα πάθη του Κυρίου μας και να  χαρούμε με την ανάστασή Του.

Καλή και ευλογημένη Τεσσαρακοστή.