Η συνέχεια στην επιστημονική προσπάθεια της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, δια της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος για την απόδοση τιμής και μνήμης στη Μικρασιατική καταστροφή και τις συνέπειές της για τον Ελληνισμό, για την οποία έγινε λόγος στο προηγούμενο άρθρο μας, δίνεται με τον τόμο Πρακτικά Β΄ Επιστημονικού Συνεδρίου 1922 – 2022. Μνήμη Μικρασιατικού Ελληνισμού. «Η Ορθόδοξη Εκκλησία στη Μικρά Ασία, τον Πόντο και την Ανατολική Θράκη» (Αθήνα 2024, εκδ. Αρχονταρίκι, σ. 550).
Ο ογκώδης αυτός τόμος περιλαμβάνει τα πρακτικά του δεύτερου από τα τρία επιστημονικά συνέδρια τα οποία διοργανώνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, δια της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος και με την Ειδική Επιστημονική Επιτροπή που έχει συσταθεί για τον σκοπό αυτό, με σκοπό να τιμήσει την εκατοστή επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής του 1922, αλλά και των σημαντικών γεγονότων που επηκολούθησαν (Συνθήκη της Λωζάννης και Ανταλλαγή Πληθυσμών, αλλά και τακτοποίηση των προσφύγων στους τόπους της νέας εγκατάστασής τους). Μετά το πρόγραμμα του συνεδρίου, τον χαιρετισμό της Α.Μ. του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου Β΄ και του προέδρου της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνατίου, αλλά και την προσφώνηση του προέδρου της Επιστημονικής Επιτροπής του συνεδρίου, στον τόμο αυτό δημοσιεύονται τα κείμενα είκοσι τεσσάρων εισηγήσεων, από ισάριθμους εισηγητές, κατανεμημένες σε έξι συνεδρίες θεματικές, όπως εκφωνήθηκαν στο συνέδριο.
Η πρώτη συνεδρία είχε τίτλο «Οἱ πρῶτοι Χριστιανικοί αἰῶνες», και περιλάμβανε τέσσερεις ανακοινώσεις, σχετικά με τον άγιο απόστολο Ἰωάννη τον Θεολόγο καί τις Ἐκκλησίες τῆς Ἀποκαλύψεως, τη γέννηση τοῦ Χριστιανισμοῦ στή Μικρά Ἀσία, τους ἱεραποστολικούς σταθμούς καί τό ἔργο τοῦ Ἀποστόλου Παύλου στήν περιοχή, τον Παύλειο Διάλογο μέ τήν ἑτερότητα και τις σύγχρονες προεκτάσεις του και τον ρόλο τῆς ἑλληνικῆς πολιτικῆς ὀργάνωσης στόν ἐκχριστιανισμό τῆς Μικρᾶς Ἀσίας. Η δεύτερη συνεδρία, υπό τον τίτλο «Ἡ Βυζαντινή περίοδος» περιλάμβανε τρεις ανακοινώσεις σχετικές με τη Γαλατία τῆς Μικρᾶς Ἀσίας από τήν ἐγκατάσταση τῶν Γαλατῶν (3ος αἰ. π.Χ.) στήν κατάκτηση τῆς περιοχῆς ἀπό τούς Τούρκους (13ος αἰ. μ.Χ.), το Μικρασιατικό Ἁγιολόγιο κατά τή μέση καί ὕστερη Βυζαντινή περίοδο και τις επιδράσεις τῶν μοναστικῶν κέντρων τῆς Μικρᾶς Ἀσίας στόν αἰγαιοπελαγίτικο νησιωτικό χῶρο, με βάση ορισμένα παραδείγματα.
Η τρίτη συνεδρία τιτλοφορήθηκε Ἡ Ορθόδοξη Ἐκκλησία στή Μικρά Ἀσία καί στήν Ἀνατολική Θράκη μετά τήν Ὀθωμανική κατάκτηση». Στη διάρκειά της έγιναν τέσσερεις ανακοινώσεις, με τα ακόλουθα θέματα: Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία καί ἡ διάσωση τῆς Ἑλληνικῆς ταυτότητας στή Μ. Ἀσία, τήν Κων/λη καί τήν Ἀνατολική Θράκη (15ος – 19ος αἰώνας) – Ἱστορικογεωγραφικά τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἀπό τόν Συναξαριστή τοῦ αγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου – Τό μωσαϊκό ἀπεικονίσεων αγίων καί νεομαρτύρων τῆς Σμύρνης καί τά μηνύματά του και Κύπριοι κληρικοί στή Μικρά Ἀσία καί Μικρασιάτες κληρικοί στήν Κύπρο (18ος – 20ός αἰ.). Ακολούθησε η τέταρτη συνεδρία, υπό τον τίτλο «Ἡ δράση καί τό μαρτύριο τῶν Ὀρθοδόξων κληρικῶν κατά τήν περίοδο 1914-1923». Σε αυτήν περιλήφθηκαν πέντε ανακοινώσεις, που εξέτασαν τα εξής: μία ανέκδοτη έκθεση τοῦ Επισκόπου Τρωάδος Νεοφύτου ἀναφερόμενη στή κατάσταση πού ἐπικρατοῦσε σέ χωριά τῆς Μητροπόλεως Δέρκων μετά τούς Βαλκανικούς Πολέμους (1914), συλλογές εκθέσεων, μαρτυριῶν καί θλιβερῶν ἀναμνήσεων αὐτοπτῶν καί αὐτηκόων μαρτύρων ἐκ τῆς Μικρασιατικῆς μετοικεσίας, γιά τήν ποιμαντική διακονία καί τή θυσιαστική δράση τοῦ κλήρου τῆς Ἀνατολῆς, στό περιοδικό τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Φλωρίνης, Πρεσπῶν καί Ἐορδαίας Σάλπιγξ Ὀρθοδοξίας, τον άγιο Χρυσόστομο Σμύρνης ως Μητροπολίτη Δράμας, και τον ίδιο εθνοϊεριμάρτυρα και τις προσπάθειές του γιά τήν εἰρηνική συνύπαρξη τῶν λαῶν καί τῶν χριστιανικῶν κοινοτήτων στή Μικρά Ἀσία. Επίσης, τον Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν Χρυσόστομο Β΄ και τη φιλία του με τον Μητροπολίτη Ἠλείας Ἀντώνιος, η οποία γεννήθηκε στή Μικρά Ασία.
Το συνέδριο αυτό υπήρξε όμως μεγάλο και σημαντικό, γι’ αυτό και θα συνεχίσουμε στο επόμενο σχετικό άρθρο μας.