Ξεκίνησε το πρωί της Τρίτης 15 Σεπτεμβρίου το 13ο Ιερατικό Συνέδριο της Μητρόπολης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, με θέμα «Εκκλησία και νέοι: Γιατί επιμένουμε;».
Εισηγητές θα είναι ο Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος και ο Αρχιμανδρίτης Χερουβείμ Βελέτζας, διευθυντής προσωπικού της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και ιεροκήρυκας της Μητροπόλεως Κερκύρας.
Κερκύρας Νεκτάριος: «Οι ιερείς να αναζητήσουν το νεαρό “πλανηθέν” πρόβατο»
Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο Μητροπολίτης Κερκύρας Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος, τόνισε πως είναι όντως δύσκολο η Εκκλησία να πλησιάσει τη νέα γενιά. Δυστυχώς σήμερα η Εκκλησία φαίνεται ως ο εκφραστής του παρελθόντος, του παρωχημένου, μιας εποχής που δεν έχει να πει κάτι στους νέους, εκτός λόγων και ηθικής.
Ο κ. Νεκτάριος συνέχισε λέγοντας, πως οι ιερείς νομίζουν ότι μιμούνται τον Πατέρα που περιμένει υπομονετικά τον άσωτο υιό να επιστρέψει. Αντιθέτως το χρέος τους είναι να καταστούν ποιμένες, οι οποίοι θα αναζητήσουν το πλανηθέν πρόβατο και καλούνται να ακολουθήσουν τα ίχνη του «όπου δεί», για να το επαναφέρουν στην αυλή των προβάτων. Παρόλα αυτά καλούνται να επιμείνουν, πρόσθεσε ο Μητροπολίτης Κερκύρας. Οι ιερείς επιμένουν, διότι πιστεύουν στο Χριστό.
Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Νεκτάριος ανέφερε πως η Ιερά Μητρόπολη τα τελευταία δεκατρία χρόνια έχει κάνει ό,τι είναι εφικτό για να βοηθήσει, ώστε να έχουν οι Ιερείς σύγχρονο υλικό για την προσέγγιση των νέων. Κάθε χρόνο εκδίδεται καινούργιο και σύγχρονο κατηχητικό βοήθημα, για όλες τις βαθμίδες κατηχήσεως. Λειτουργεί για δέκατο τρίτο χρόνο φροντιστήριο επιμορφώσεως στελεχών και κατηχητών, όπως επίσης εκδίδεται το νεανικό περιοδικό «Βήματα». Λειτουργούν ακόμη καλοκαιρινές κατασκηνώσεις στην Κασσιώπη και υπάρχουν εκπομπές για νέους στο ραδιοσταθμό της Μητρόπολης.
Οι ιερείς επιμένουν, διότι πιστεύουν στο Χριστό
Σιατίστης Παύλος: «Η Εκκλησία ταιριάζει στους νέους γιατί είναι χώρος επαναστατικός»
Κατόπιν το λόγο πήρε ο Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος, ο οποίος ανέπτυξε την εισήγησή του με θέμα «Προβληματισμοί για τους σύγχρονους νέους και προτάσεις ποιμαντικής».
Ο κ. Παύλος αναρωτήθηκε ποιός είναι ο σκοπός των Ιερέων, χρησιμοποιώντας μια φράση του Κυρίου μας «ει αγαπάς με, ποίμενε τα πρόβατά μου», προς τον Πέτρο, δείχνοντας έτσι τη μεγάλη σημασία που δίνει ο Θεός στη διακονία του πλησίον. Ο Σεβασμιώτατος στη συνέχεια υπογράμμισε πως αφετηρία της Ποιμαντικής, είναι η γνήσια αγάπη προς το Χριστό και προς το ποίμνιο. Η Εκκλησία ταιριάζει στους νέους, διότι είναι χώρος άθλησης, χώρος νέος και συνάμα επαναστατικός. Δεν θα πρέπει να μιλάμε απλώς για αγάπη, δικαιοσύνη και αλήθεια, αλλά να πασχίζουμε να έχουμε αγάπη, να είμαστε δίκαιοι και αληθινοί. Ποιμαντική σημαίνει πως φέρνω κάποιον στην Εκκλησία και συγκεκριμένα στην ενορία, δημιουργώντας προσωπική σχέση μαζί του. Ένας καλός ποιμένας, συνέχισε ο κ. Παύλος, λειτουργεί και έχει ως παράδειγμα τον ίδιο το Χριστό. Η ποδιά της κουζίνας- η διακονία του αδελφού- είναι πολύ ισχυρότερη του λόγου. Ακολούθως ο Σεβασμιώτατος ανέφερε μια φράση του Αγίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου: « τα καημένα τα παιδιά τα έχουν κάνει όλα, όμως εγώ τα αγαπώ».
Ο Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης έκλεισε την εισήγησή του με την παρουσίαση των τριών αξόνων της Ποιμαντικής, την διάκριση, την ταπείνωση και τη διακονία, τους οποίους οφείλουν οι ποιμένες να ακολουθούν.
Δεν θα πρέπει να μιλάμε απλώς για αγάπη, δικαιοσύνη και αλήθεια, αλλά να πασχίζουμε να έχουμε αγάπη, να είμαστε δίκαιοι και αληθινοί
Στο διάλειμμα απηύθυνε χαιρετισμό ο πρώην υπουργός Υγείας κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, στα πλαίσια της επισκέψεώς του στην Κέρκυρα και πραγματοποιήθηκε εθελοντική αιμοδοσία.
Αρχιμανδρίτης Χερουβείμ Βελέντζα: Νέοι και τεχνολογία
Ακολούθησε η εισήγηση του Αρχιμανδρίτη Χερουβείμ Βελέτζα με τίτλο «Νέοι και τεχνολογία: ποιμαντική προσέγγιση, προβλήματα, τρόποι, επίλυση και εκκλησιολογική θεώρηση του ζητήματος», όπου επιχειρήθηκε μια ποιμαντική προσέγγιση στη σχέση των νέων με την τεχνολογία, τα προβλήματα που ανακύπτουν και εξεύρεση τρόπων επίλυσης των προβλημάτων αυτών, με εκκλησιολογική προσέγγιση του ζητήματος.
Το θέμα των νέων με την τεχνολογία, σημείωσε ο π. Χερουβείμ, δεν είναι μόνο ποιμαντικό. Είναι κοινωνιολογικό φαινόμενο με ψυχοπνευματικές προεκτάσεις. Το ερώτημα που τίθεται είναι για ποιά τεχνολογία μιλάμε. Μιλάμε για την τεχνολογία της επικοινωνίας, δηλαδή την τηλεόραση το ραδιόφωνο, την κινητή τηλεφωνία και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Ειδικότερα το διαδίκτυο έχει αλλάξει άρδην τον τρόπο επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης του σύγχρονου ανθρώπου (βλ. blogs, facebook κλ.π). Υπάρχουν δύο άξονες προβληματισμού:
1. Πώς χρησιμοποιούν οι νέοι την τεχνολογία και ενδεχομένως πώς θα έπρεπε να τη χρησιμοποιούν
2. Πώς χρησιμοποιούν την τεχνολογία η Εκκλησία και οι κληρικοί και ενδεχομένως πώς θα έπρεπε να τη χρησιμοποιούν.
Τα παραπάνω ερωτήματα αλληλοπεριχωρούνται. Βέβαια η τεχνολογία παρέχει δυνατότητες τόσο στους νέους, όσο και στη ποιμαντική. Από την άλλη πλευρά όσον αφορά την ποιμαντική, η τεχνολογία επεκτείνει τον άμβωνα, απευθύνεται κυρίως σε απρόσωπο ακροατήριο, ενημερώνει και αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για κατήχηση. Να μην ξεχνάμε όμως όπως επεσήμανε ο Σεβασμιώτατος Σισανίου και Σιατίστης, άλλο ποιμαντική και άλλο κατήχηση.
Ο π. Χερουβείμ εν συνεχεία παρουσίασε τα προβλήματα από τη χρήση της τεχνολογίας στους νέους, με τον απομονωτισμό, την αντικατάσταση της διαπροσωπικής επικοινωνίας, τους κινδύνους της επικοινωνίας με αγνώστους, όπου η αρχή δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος συχνά κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και τέλος πως η αποδοχή είναι εικονική, καθώς μπορεί ο καθένας να αγνοήσει όσους δεν τον αποδέχονται. Επίσης δημιουργούνται προβλήματα στην πραγματική επικοινωνία, στην κοινωνικοποίηση, με φτωχότερη γλώσσα, κακή ενημέρωση και κλείσιμο στο εγώ, με τον εθισμό και κάνοντας κατάχρηση της τεχνολογίας.
Σε σχέση με την ποιμαντική τα αρνητικά της τεχνολογίας εντοπίζονται στο ότι δίνει την εντύπωση ότι οι ποιμένες έκαναν το χρέος τους και έτσι δεν χρειάζεται να αναζητήσουν το χαμένο πρόβατο, παρουσιάζεται ένας μονόλογος δίχως αντιδράσεις, χωρίς δυνατότητα ορατής έστω αποδοχής. Ένα γενικό συμπέρασμα είναι ότι η τεχνολογία έχει τη δυνατότητα να προάγει την επικοινωνία.
Σε σχέση με την ποιμαντική τα αρνητικά της τεχνολογίας εντοπίζονται στο ότι δίνει την εντύπωση ότι οι ποιμένες έκαναν το χρέος τους και έτσι δεν χρειάζεται να αναζητήσουν το χαμένο πρόβατο
Ο π. Χερουβείμ επεσήμανε ακόμη την ειδοποιό διαφορά μεταξύ τεχνολογίας και Εκκλησίας: η Εκκλησία είναι πόλις επάνω όρους κειμένη. Το ίδιο και οι κληρικοί. Όφείλουν να φωτίζουν, να οικοδομούν, να αγιάζουν, να δείχνουν το Χριστό και κανέναν άλλο. Η Εκκλησία χρησιμοποιεί τα πάντα με σκοπό την ανύψωση του ανθρώπου, δηλαδή την οντολογική ανύψωση που ισοδυναμεί με τη θέωση. Η διάκριση και το μέτρο πρέπει να διέπουν τη σκέψη των Ιερέων, τις επιθυμίες και συμπεριφορές τους. Όλα αυτά αν τα πράττουν οι ποιμένες, κατέληξε ο π. Χερουβείμ, μπορούν να τα διδάξουν και στους νέους με απλότητα, ειλικρίνεια, καθαρότητα και αλήθεια.