Αφού πρώτα τη χλεύασαν, τη χαρακτήρισαν εθνικιστική και της αφαίρεσαν το λόγο στα μεγάλα θέματα, ξαφνικά η κυβέρνηση επιχειρεί άνοιγμα στην Εκκλησία, αναζητώντας ηθικό «μαξιλάρι» προκειμένου να ξεπεράσει τα προβλήματα.
Την περασμένη εβδομάδα, σε μια ξεχωριστή μέρα για τον Οικουμενικό Πατριάρχη -τον τίμησε με απόντα τον αρχιεπίσκοπο η Βουλή- ο πρωθυπουργός κρυφά επισκέφτηκε τον κ. Ιερώνυμο, προκειμένου να εξασφαλίσει τη στήριξή του στην πιο δύσκολη περίοδο που διανύει η κυβέρνηση.
Το γεγονός ότι η είδηση της συνάντησης διέρρευσε από την κυβέρνηση, δείχνει ότι ο κ. Τσίπρας επιθυμεί να δείξει ότι είναι κοντά στην Εκκλησία και ότι υπάρχει αγαστή συνεργασία με τον κ. Ιερώνυμο για το «καλό της κοινωνίας». Η επικοινωνιακή τακτική του ΣΥΡΙΖΑ αυτή τη φορά βρήκε τον ιδανικό αποδέκτη στο πρόσωπο του κ. Ιερώνυμου, ο οποίος έχει εμπλακεί σε ένα επικίνδυνο σπιράλ αλληλοστήριξης…
Για όσους παρακολουθούν τις εξελίξεις είναι δεδομένο ότι δεν προέκυψε κάτι νέο στις σχέσεις Εκκλησίας – κυβέρνησης. Το μόνο δεδομένο ήταν και είναι η κόντρα που έχει ξεσπάσει μεταξύ Βαρθολομαίου και Ιερώνυμου και βεβαίως το ουκρανικό. Το γεγονός ότι ο κ. Ιερώνυμος ακύρωσε τη συνάντηση με τον Πατριάρχη, δείχνει ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να κρατήσει αποστάσεις από τον Οικουμενικό Πατριάρχη και πως είναι κοντά στον Αρχιεπίσκοπο άγνωστο με τι ανταλλάγματα.
Επί της ουσίας η συνάντηση δεν είχε και δεν μπορούσε να έχει κανένα αποτέλεσμα:
– Οπως λέγεται εξέτασαν για μία ακόμη φορά το θέμα της περιουσίας, μέσα από τον ειδικό φορέα που είχε συστήσει η κυβέρνηση Σαμαρά με την Εκκλησία.
Αν και πέρασαν τόσα χρόνια δεν έγινε κάτι και ούτε θα γίνει άμεσα γιατί το ιδιοκτησιακό της Εκκλησίας είναι σαφώς μπερδεμένο. Οι περισσότερες εκτάσεις είναι δασικές οπότε απαγορεύεται κάθε δράση, άλλες είναι κατεχόμενες, άλλες είναι πλατείες και πάρκα και μένουν ελάχιστες προς αξιοποίηση. Οπότε κάθε συνάντηση που γίνεται γι’ αυτό τον σκοπό δεν έχει παρά επικοινωνιακό χαρακτήρα.
– Εκεί που υπάρχει πεδίο κοινών δράσεων είναι η αντιμετώπιση της φτώχειας και του μεταναστευτικού. Παλαιότερα η κυβέρνηση είχε ζητήσει από την Εκκλησία να χρησιμοποιήσει της δομές της για τη διοργάνωση συσσιτίων κ.α., αίτημα το οποίο απέρριψε ο Αρχιεπίσκοπος. Η κυβέρνηση επειδή έρχεται στην επικαιρότητα το μεταναστευτικό και πάλι, επιθυμεί τη στήριξη της Εκκλησίας, όταν στη Μυτιλήνη για παράδειγμα οι ΜΚΟ αλλά και κάποιοι άλλοι λοιδορούν την Εκκλησία ακόμη και γιατί υψώνει σταυρούς.
– Οπως διέρρευσε, εξέτασαν και το θέμα της συνταγματικής αναθεώρησης, όταν η Εκκλησία έχει διατυπωμένη καθαρή άποψη, την οποία μάλιστα παρουσίασε στη Σύνοδο ο μητροπολίτης Κηφισίας, σύμφωνα με την οποία δεν υπάρχουν γκρίζες ζώνες στη συνύπαρξή της με το κράτος. Αλλωστε το σύνολο της Ιεραρχίας σε κάθε ευκαιρία τονίζει πως οι σχέσεις Εκκλησίας -Πολιτείας πρέπει να είναι καθαρές. Βεβαίως είναι λάθος να νομίζουν κάποιοι ότι κατά την αναθεώρηση θα τεθεί θέμα για τις Νέες Χώρες.
– Το σημαντικότερο θέμα που φαίνεται πως απασχόλησε τους δύο άνδρες, είναι οι σχέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος με το Φανάρι και βεβαίως το ουκρανικό.
Ο κ. Ιερώνυμος και με απόφαση του ΣτΕ είναι ο μεγάλος χαμένος στην υπόθεση του κτήματος Προμπονά. Ο κ. Βαρθολομαίος διεκδίκησε δικαστικά να αποκτήσει για πρώτη φορά ναό στην Αθήνα και το πέτυχε, γεγονός που προκάλεσε την οργή του Αρχιεπισκόπου. Ακολουθούν οι δίκες για το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ναού στο κτήμα, αλλά κανείς δεν ξέρει πότε θα γίνουν ακριβώς και ποιος θα κυβερνά τότε…
Ο κ. Ιερώνυμος, όπως όλα δείχνουν, φαίνεται πως έλαβε διαβεβαιώσεις ότι η κυβέρνηση θα τον στηρίξει στην κόντρα του με το Φανάρι, αν και κάτι τέτοιο φαντάζει έξω από κάθε λογική.
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει ρίζες στην Ελλαδική Εκκλησία και πολλούς συμμάχους για να μην ανατραπούν σχέσεις αιώνων.
Ταυτόχρονα ο αρχιεπίσκοπος είναι αναγκασμένος να συνταχθεί με τις απόψεις του Φαναρίου για το ζήτημα της αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας, όσο και αν διαφωνεί με τις πρωτοβουλίες του Ιερώνυμου.
Το επόμενο διάστημα θα φανεί πώς θα εξελιχτεί η κατάσταση με τον κ.Τσίπρα να αναζητά στήριγμα στην Εκκλησία για την πολιτική του επιβίωση και τον κ. Ιερώνυμο να ψάχνει ένα αποκούμπι για να κτυπήσει τον κ. Βαρθολομαίο.