Toυ π. Σπυρίδων Σκουτή
Ποιές ειναι οι προϋποθέσεις για να κοινωνήσουμε τον Χριστό;
”«συμπορευθώμεν αυτώ και συσταυρωθώμεν και νεκρωθώμεν δι΄αυτόν ταις του βίου ηδοναίς΄ ίνα και συζήσωμεν αυτώ».
Να συμπορευθούμε με τον Χριστό (να γίνει η ζωή μας), να σταυρωθούμε (Άσκηση) και να νεκρώσουμε τις ηδονές (Μετάνοια) και τις αμαρτίες μας μέσα απο το μυστήριο μετανοίας και εξομολογήσεως ώστε να συζούμε με τον Χριστό κάθε λεπτό της ζωής μας (Κάθαρση-Αγιότητα). Έτσι θα μπορέσουμε να κάθόμαστε στο τραπέζι με τον Κύριο και να απολαμβάνουμε το συμπόσιο της πίστεως όπου ο ίδιος ο Κύριος προσφέρεται προσωπικά θυσιαζόμενος.
Σώμα και Αίμα Χριστού.
Πολλοί θα μεταλάβουν , λίγοι θα Κοινωνήσουν τον Χριστό, κάποιοι θα πάρουν κατάκριμα. Όλα αυτά γιατί; Διοτι το Μυστήριο δεν ενεργεί μόνο του . Χρειάζεται και την συγκατάθεση του καλεσμένου γιατί η προσφορά του οικοδεσπότη είναι δεδομένη. Αυτό θα το κρίνει ο πνευματικός μας και όχι εμείς.
Δεν είναι μόνο η νηστεία προυπόθεση για ένωση με τον Χριστό με την ίδια λογική οι χορτοφάοι θα κοινωνούσαν κάθε μέρα.Η νηστεία είναι ένα μέσο ασκήσεως ιδιαίτερα την Μεγάλη ΕΒδομάδα είναι μια μορφή άσκησης που συμμετέχουμε στο πάθος του Κυρίου μας. Αυτό επικρατεί στο μυαλό των περισσότερων που θα έρθουν Μεγάλη Πέμπτη ή Μεγάλο Σάββατο για να μεταλάβουν. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις όχι μόνο δεν έρχεται η αναμενόμενη ωφέλεια – από τη συμμετοχή μας στη θεία Μετάληψη – αλλά, αντίθετα, είναι πολύ πιθανόν να «καταφλεγόμαστε», διότι κρίμα και κατάκριμα εσθίουμε. Βλέπουμε το Μυστήριο όχι μόνο με νομικούς όρους, αλλά και με μαγικές ιδιότητες ενώ πρωτίστως είναι θεραπευτικό, Μυστήριο θεραπείας και αγιασμού.Kαλό λοιπόν είναι να μην μεταλάβουμε το Πάσχα αν δεν είμαστε προετοιμασμένοι κάτω απο την ευλογία του πνευματικού μας. Μπορούμε άλλη μέρα και μετά το Πάσχα με την κατάλληλη προετοιμασία.
Οι Ευχές του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου στην Θεία Λειτουργία είναι χαρακτηριστικές : «καταξίωσον ημάς μεταλαβείν των επουρανίων σου και φρικτών Μυστηρίων ταύτης της ιεράς και πνευματικής Τραπέζης, μετά καθαρού συνειδότος, εις άφεσιν αμαρτιών, εις συγχώρησιν πλημμελημάτων, εις Πνεύματος Αγίου κοινωνίαν, εις βασιλείας ουρανών κληρονομίαν εις παρρησίαν την προς σε, μη εις κρίμα, ή εις κατάκριμα». Σε κάποιο σημείο η ακολουθία της Θεία Μεταλήψεως μας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου : “ἄνθραξ γάρ ἐστι τοὺς ἀναξίους φλέγων”.
O Mυστικός Δείπνος ονομάζεται Μυστικός όχι γιατί είχε κάτι κρυμμένο αλλά γιατί αποκαλύφθηκε κάποιος με μυσταγωγικό τρόπο. Δεν είναι ένα δείπνο που προσφέρθηκε κάποια απλή επίγεια τροφή για να συντηρηθεί το σώμα.
Προσφέρθηκε ΚΑΠΟΙΟΣ για να ενωθούμε μαζί του. Και σε αυτο το δείπνο είμαστε τα τιμώμενα πρόσωπα.
Τέτοια τιμή πως θα την αντέξουμε ;
Άρα πως θα κάτσουμε στο Τραπέζι χωρίς ένδυμα γάμου;
Και ο Ιούδας Κοινώνησε αλλά τα έχασε όλα, μην το ξεχνάμε.
Σας θερμοπαρακαλώ όπως έλεγε και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
Ας τρέξουμε στους πνευματικούς να κάνουμε υπακοή και να ελευθερωθούμε με καρδιά μετανοούσα.
Η Θεία Κοινωνία ειναι ίδια και την Μεγάλη Πέμπτη και το Μεγάλο Σάββατο και την Κυριακή του Θωμά και την Παραμονή των Θεοφανείων και σε όλες τις Λειτουργίες κατεβαίνει ο ίδιος ο Χριστός. Καλύτερα να μεταλάβω προετοιμασμένος παρά απροετοίμαστος και ας είναι Πάσχα, λένε οι Άγιοι της Εκκλησίας μας ιδιαίτερα ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
Προσοχή και πως αποκαλούμε την ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ…
ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΑΙΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥ….
Ούτε κρασάκι , ούτε χρυσό δοντάκι , ούτε ψωμάκι …..
ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΑΙΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥ το μεγαλύτερο θαύμα στο σύμπαν κατά τον Άγιο Νεκτάριο.
Μην αντιμετωπίζουμε αγαπητοί μου τα Ιερά Μυστήρια σαν μαγικές πράξεις, διότι παίζουμε με την φωτιά.
Να ευχηθούμε αυτό το Πάσχα να αποκτήσουμε Ορθόδοξη πατερική συνείδηση για να μπορέσουμε να βιώσουμε τα θεραπευτικά μέσα της πίστεως.