Tου Μητροπολίτη Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ
Η εορτή της Μεταμορφώσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού υπενθυμίζει στους πιστούς την ανάγκη για την πνευματική μεταμόρφωσή τους ή πνευματική ανανέωσή μας κατά την προτροπή του Αποστόλου Παύλου “μεταμορφούσθε” που ευρίσκεται στον αντίποδα της άλλης προτροπής του “μη συσχηματίζεσθε” (Ρωμαίους ιβ΄ 2).
Ουσιαστικά πρόκειται κατά την διδασκαλία της Εκκλησίας μας για την θέωση που αποτελεί ακρότατη επιθυμία των ανθρώπων.
Το πρώτο θέμα που τίθεται στους πιστούς είναι να προσδιορίσουν το πρότυπο της μεταμορφώσεώς τους ή με άλλες λέξεις της πνευματικής ανανεώσεώς τους. Αυτό κατά τον απόστολο Παύλο είναι ο καινός άνθρωπος που ο Θεός κατά το σχέδιό του έχει πλάσει για να ζει με δικαιοσύνη και αγιότητα που προέρχονται από την αλήθεια: «αποθέσθαι υμάς κατά την προτέραν αναστροφήν τον παλαιόν άνθρωπον τον φθειρόμενον κατά τας επιθυμίας της απάτης, ανανεούσθαι δε τω πνεύματι του νοός υμών» (Προς Εφεσίους δ΄ 22-23).
Δηλαδή: «Να πετάξετε από πάνω σας τον παλιό εαυτό σας, που σας συνδέει με την προηγούμενη ζωή σας και που φθείρεται με τις απατηλές επιθυμίες του. Να ανανεωθείτε σε όλο το πνευματικό σας βάθος».
Οι λόγοι της μεταμορφώσεως ή της πνευματικής ανανεώσεως των ανθρώπων είναι δύο:
1. Η αμαρτία
Αυτή φθείρει και στερεί από όλους τους ανθρώπους την δόξα του Θεού κατά την διδασκαλία της Εκκλησίας, όπως διετυπώθη από τον απόστολο Παύλο, “ότι πάντες ήμαρτον και στερούνται την δόξα του Θεού” (Ρωμαίους γ΄ 23).
Για να αποκτήσουν την θεία δόξα, δηλαδή να θεωθούν, πρέπει να απαλλαγούν από την αμαρτία. Αμαρτία και θέωση είναι ασύμβατες καταστάσεις.
2. Η μαρτυρία
Ολοι οι πιστοί πρέπει να μεταμορφωθούν. Η ανανεωμένη από την θεία Χάρη ζωή τους μαρτυρεί στο περιβάλλον τους την αγιότητα του χαρακτήρα τους και την προς «τα κρείττω» αλλοίωσή τους από την ένωσή τους με τον Θεό, όπως συνέβη με τον Μωυσή (Εξόδου λδ΄ 29-30) και τους Αποστόλους (Πράξεων δ΄ 13).
Είναι ανάγκη οι πιστοί να έχουν μεταμορφωμένη και συνεχώς ανανεούμενη πνευματική ζωή.
Γι’ αυτό πρέπει πάντοτε οι πιστοί να ενδιαφέρονται για το ποια μαρτυρία δίδουν στην οικογένειά τους, στο περιβάλλον τους, στην εργασία τους, στην κοινωνία που ζουν.
Πώς θα μεταμορφωθούν; Ιδού:
α) Γκρεμίζοντας στη ζωή τους όλα τα μάταια και ευτελή ανθρώπινα πρότυπα, τα οποία απέρριψε ο απόστολος Παύλος αποκαλώντας τα σκύβαλα, δηλαδή σκουπίδια (Προς Φιλιππησίους γ΄ 8).
β) Πράττοντας το θέλημα του Θεού για τους ανθρώπους, όπως σαφέστατα το όρισε ο Κύριός μας “Τούτο γαρ εστί θέλημα του Θεού ο αγιασμός ημών” (Α΄ Θεσσαλονικείς δ΄ 3).
γ) Ζητώντας από τον Θεό με θερμή προσευχή να σε δυναμώνει σ’ αυτό τον αγώνα (Λουκά α΄ 35).
Η πνευματική μεταμόρφωση του ανθρώπου δεν είναι αποτέλεσμα ενός προσωπικού αγώνος, αλλά δωρεά του Θεού και αποτέλεσμα της συμμετοχής του ανθρώπου στη ζωή του Θεού διά των αγίων μυστηρίων.
Αυτή την πνευματική διαδικασία περιγράφει ο απόστολος Παύλος ως εξής: “Γιατί μόνο στον Χριστό κατοικεί σωματικά όλη η θεότητα. Μόνο αυτός μπορεί να μας δώσει την πληρότητα της ζωής, αυτός που είναι κύριος κάθε αρχής και εξουσίας” (Κολοσσαείς γ΄ 9-10).
Η πνευματική μεταμόρφωση είναι συνεχής ενέργεια του αγίου Πνεύματος κατά τον αποστολικό λόγο: “Ολοι εμείς λοιπόν, χωρίς κάλυμμα στο πρόσωπο, κοιτάζουμε σε καθρέφτη τη λαμπρότητα του Κυρίου και μεταμορφωνόμαστε σ’ αυτήν τη λαμπρή εικόνα του, βαδίζοντας από δόξα σε δόξα με την ενέργεια του Κυρίου, που είναι το Πνεύμα” (Προς Κορινθίους Β΄ γ΄ 18).