Αρχική » Καισαριανής Δανιήλ: «Εις σωτηρίαν παντί τω πιστεύοντι»

Καισαριανής Δανιήλ: «Εις σωτηρίαν παντί τω πιστεύοντι»

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ στην Κιβωτό της Ορθοδοξίας

από ikivotos

Αιώνιο τίθεται μετά την Ανάσταση του Χριστού, το προσωπικό πρόβλημα παντός ανθρώπου: Πώς ο Ιησούς Χριστός και Σωτήρας του ανθρώπου σώζει εμέ και την ανθρωπότητα;

Ο Κύριός μας που γεννήθηκε στην Παλαιστίνη υπό τον Ρωμαϊκό ζυγό, επί αυτοκράτορος Αυγούστου και πέθανε επί αυτοκράτορος Τιβερίου, εξακολουθεί να θέτει ένα πρόβλημα, όπως το έθεσε στους συγχρόνους Του. Το πρόβλημα του Κυρίου Ιησού Χριστού γεννάται σε κάθε άνθρωπο όταν ακούσει για το πρόσωπό Του και την διδασκαλία Του. Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ελλόγως την ιστορική ύπαρξη του Ιησού Χριστού ούτε τα χαρακτηριστικά του βίου Του, σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές που αποκλείουν την αμφισβήτηση ότι οι πληροφορίες αυτές είναι καρπός φαντασίωσης μιάς θρησκευτικής κοινότητος που εμφανίσθηκε τον Α΄ αιώνα.

Όταν γίνει δεκτή η ιστορική ύπαρξη του Ιησού Χριστού, όπως μας την προβάλλουν τα ιερά Ευαγγέλια, ανακύπτει το επόμενο πρόβλημα, αυτό της ερμηνείας του βίου Του. Ο Ιησούς Χριστός παρουσιάζεται ότι ομιλεί εξ ονόματος του Θεού, ως ο τελευταίος λόγος του Θεού προς το ανθρώπινο γένος. Είναι Εκείνος με τον Οποίο ο Θεός που αποκαλύφθηκε στην ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης, τώρα αποκαλύπτεται τελείως και οριστικώς. Σ’ αυτόν που φέρει ένα μήνυμα του Θεού, ο άνθρωπος ζητεί ενστικτωδώς να φανερώσει ότι ο Θεός είναι μαζί του και να περιβληθεί το κύρος αξιοπίστων μαρτύρων. Ένα γρήγορο βλέμμα στον βίο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, στα γεγονότα της επίγειας ζωής Του, την θεία διδασκαλία Του, τα μεγάλα θαύματά Του, βεβαιώνει ότι Ούτος περιβαλλόταν από μάρτυρες, που μετέδωσαν τον λόγο Του και απέδειξε με τα θαύματά Του ότι ο Θεός ήταν πάντοτε μαζί Του.

Όποιος αναγιγνώσκει τα Ιερά Ευαγγέλια, έστω με τον πιο αφηρημένο τρόπο, αναζητεί σ’ αυτά μία απάντηση στο πρόβλημα της δικής του ζωής. Ζητεί ο βίος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού να λύσει τα δικά του προσωπικά υπαρξιακά προβλήματα. Ζητεί να τον σώσει ο Ιησούς Χριστός διότι τούτο είναι το προσωπικό πρόβλημα παντός ανθρώπου: το να σωθεί. Έτσι, το πρόβλημα της ερμηνείας του βίου του Ιησού Χριστού συμπίπτει με το πρόβλημα παντός ανθρώπου που αναζητεί την σωτηρία του.

Πώς όμως ο Κύριος Ιησούς Χριστός σώζει εμέ και την ανθρωπότητα;

Ο Ιησούς Χριστός πράγματι εμφανίζεται ως ο Σωτήρας που έχει στον Εαυτό Του τον μόνο ζωντανό Θεό. Σ’ Αυτόν υπάρχει ο Κύριος που εξακολουθεί να προσφέρει την σωτηρία στον κάθε άνθρωπο. Ο βίος του Ιησού προβάλλει ως μία συνεχής και προοδευτική ενσάρκωση και προσφορά του Θεού προς σωτηρία του κάθε ανθρώπου. Ο Ιησούς Χριστός θέλει να προεκτείνει ανά τους αιώνες την σωτήρια επίδρασή Του με έναν θεσμό, στον οποίο θα παραμένει παρών και όπου κάθε άνθρωπος θα δύναται να ζητήσει την σωτηρία. Αυτός ο θεσμός είναι η Εκκλησία Του.

Ενώπιον του Ιησού Χριστού βρίσκονται δύο κατηγορίες ανθρώπων. Αυτός παραμένει στο κέντρο από το Οποίο πολλοί απομακρύνονται και στον Οποίο άλλοι πλησιάζουν, κατά την Προφητεία του Συμεών του Ιεροσολυμίτου στην υπαπαντή του Κυρίου Ιησού Χριστού, στον Ναό των Ιεροσολύμων: «Ιδού ούτος κείται εις πτώσιν και ανάστασιν πολλών εν τω Ισραήλ και εις σημείον αντιλεγόμενον» (Λουκά β΄, 34). Δηλαδή, ««Αυτός θα γίνει αιτία να καταστραφούν ή να σωθούν πολλοί Ισραηλίτες. Θα είναι σημείο αντιλεγόμενο». Από το ένα μέρος οι Μαθητές με συνεχή προσπάθεια διεισδύουν στο μυστήριό Του οδηγούμενοι από τον Ίδιο. Από το άλλο μέρος, οι Φαρισαίοι και οι λοιποί πνευματικοί και θρησκευτικοί Ηγέτες του Ισραηλιτικού λαού απομακρύνονται προοδευτικώς για να Τον οδηγήσουν στο τέλος στον θάνατο. Ο καθένας είναι δυνατό να διερωτηθεί ποια υπήρξε η αιτία αυτής της διαφορετικής στάσης έναντι του Ιησού και προς ποίαν πλευράν πρόκειται να τοποθετηθεί, γνωρίζοντας ότι ο Ιησούς Χριστός θα είναι γι’ αυτόν ή η σωτηρία ή η απώλεια.

Μία προσεκτική εξέταση των κειμένων φανερώνει τον βαθύ λόγο της αρνήσεως των μεν και της μακαριότητος των δε. Ο καθένας αντιλαμβάνεται ότι για να διεισδύσει στο μυστήριο του Ιησού χρειάζεται η πίστη, η ταπεινοφροσύνη, η ευθεία και καθαρά καρδιά των αγνών ψυχών που Τον αγάπησαν και τον ακολούθησαν. Η αποδοχή του μυστηρίου τούτου πραγματοποιείται με την πίστη που φέρει καρπό την σωτηρία. Αυτή είναι ένα φαινόμενο και ένα γεγονός κάθε εποχής και κάθε τόπου.

Τα Ευαγγέλια οδηγούν στην πίστη στον Ιησού Χριστό. Με την πίστη και τα Μυστήρια ο Ιησούς Χριστός ενώνεται με τον άνθρωπο και τον σώζει. Η σωτηρία του ανθρώπου είναι η θέωσή του.

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

close