Γυρίζει σελίδα η εκκλησιαστική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Όπως προκύπτει  από τα αποτελέσματα  ημερίδας που διοργανώθηκε  με ομιλητές εκ μέρους της Συνόδου  ο Μητροπολίτης Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, από πλευράς της Πολιτείας ο Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων, κ. Γεώργιος Καλαντζής, ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής ΙΕΠ, κ. Ιωάννης Αντωνίου η  έκδοση των σχολικών εγχειριδίων, σε μαθήματα θρησκευτικής εξειδίκευσης που διδάσκονται στα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας ικανοποιούν όλες τις πλευρές.

Ο Μητροπολίτης Καισαριανής κ. Δανιήλ εξέφρασε την ικανοποίηση που υπάρχει εκ μέρους της Εκκλησίας της Ελλάδος για την υλοποίηση αυτού του έργου, συγχαίροντας την Πολιτεία για την πρωτοβουλία αυτή. Στη συνέχεια, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα βιβλία τα οποία βασικό στόχο έχουν την διευκόλυνση του έργου εκπαιδευτικών και μαθητών. Παράλληλα, εξέφρασε την θέση της Εκκλησίας, όπως δρομολογηθεί άμεσα και το ζήτημα δημιουργίας νέων δομών εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με στόχο την προετοιμασία κυρίως υποψηφίων κληρικών που για διαφόρους λόγους δεν μπορούν να φοιτήσουν σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, όπως π.χ. Θεολογικές Σχολές ή Ανώτερες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες.

Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων κ. Καλαντζής τόνισε ιδιαίτερα την σημαντική αυτή προσπάθεια, όπως την χαρακτήρισε, στόχος της οποίας είναι η αναβάθμιση της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευση. Μέσα από τα οργανωμένα προγράμματα σπουδών οργανώνεται και συστηματοποιείται η ύλη του κάθε μαθήματος, βάζοντας τέλος στον αυτοσχεδιασμό του κάθε εκπαιδευτικού.

Τα νέα σχολικά βιβλία θρησκευτικής εξειδίκευσης, αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς, κυρίως θεολόγους, μουσικούς και εικαστικούς με ειδίκευση στην αγιογραφία. Αυτό εξέφρασαν και καθηγητές που διδάσκουν σε Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Λύκεια μιλώντας στο ope.gr, καθώς μπορούν πλέον να οργανώσουν το διδακτικό τους έργο σύμφωνα με τις οδηγίες που δίνονται στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών του κάθε μαθήματος. «Σίγουρα το γεγονός αυτό είναι ένα θετικό βήμα για την εκκλησιαστική εκπαίδευση», τόνισαν.

Πρέπει να αναφέρουμε πως τα τελευταία δύο χρόνια δεν υπήρχε κάποιο αναλυτικό πρόγραμμα, με αποτέλεσμα η οργάνωση των μαθημάτων ειδίκευσης γινόταν σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που έδινε ο διδάσκων το μάθημα, στηριζόμενος πολλές φορές σε σημειώσεις οι οποίες προέρχονταν κυρίως από πανεπιστημιακά συγγράμματα.

Ακόμη και στο μάθημα της Βυζαντινής Μουσικής, όλα αυτά τα χρόνια που διδάσκεται, δεν υπήρχε κάποιο συγκεκριμένο εγχειρίδιο που να έδινε σαφείς οδηγίες για τη μέθοδο διδασκαλίας του συγκεκριμένου μαθήματος. Συνεπώς, οι διδάσκοντες κατέφευγαν στις παραδοσιακές μεθόδους χρησιμοποιώντας σημειώσεις για το θεωρητικό σκέλος του μαθήματος και επιλεγμένα κομμάτια από το αναστασιματάριο για την πρακτική εξάσκηση των μαθητών. Πλέον, τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο, όπου το μάθημα διδάσκεται για δύο ώρες σε όλες τις τάξεις, εκπαιδευτικοί και μαθητές έχουν ένα σύγχρονο εγχειρίδιο.

Από την προηγούμενη χρονιά στα προγράμματα σπουδών εισήχθη και το μάθημα της Αγιογραφίας, δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να μάθουν, από την Α’ τάξη του Γυμνασίου μέχρι και την αποφοίτησή τους από το Λύκειο, μια δύσκολη και επίπονη τέχνη στην οποία μπορούν να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους. Από φέτος στη διάθεσή τους βρίσκεται και το απαραίτητο βιβλίο.

Η αριθμητική κατάσταση των σχολείων τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει. Σε σύγκριση με παλαιότερες δεκαετίες, όπου λειτουργούσαν πάνω από είκοσι Εκκλησιαστικά Σχολεία, είτε ως Γυμνάσια – Λύκεια, είτε μόνο ως Λύκεια, Πλέον λειτουργούν μόνο δέκα. Από τα τρία (Ριζάρειος, Βελλάς Ιωαννίνων και Πάτρας) ως Λύκεια, ενώ τα υπόλοιπα επτά (Λαμίας, Ξάνθης, Πάτμου, Νεάπολης Θεσσαλονίκης, Αθωνιάδα Σχολή, Φλώρινας και Χανίων) ως Γυμνάσια και Λύκεια.

Σύμφωνα με εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στην Εκκλησιαστική Εκπαίδευση ο ρόλος των σχολείων αυτών είναι πολύ σημαντικός, σε μια πλέον απαιτητική, κοινωνία καθώς η αποστολή τους είναι διττή. Αφενός μεν, να προσφέρουν τα μέγιστα των δυνατοτήτων τους στην παιδεία, παρέχοντας στους μαθητές όλα εκείνα τα εφόδια που θα διευρύνουν τους ορίζοντές τους, αφετέρου δε, να διαμορφώσουν το κατάλληλο εκκλησιαστικό ήθος όσον επιθυμούν να εισέλθουν αργότερα στις τάξεις του ιερού κλήρου.

Ιδιαίτερα, από το 2006 και μετά, έτος κατά το οποίο καταργήθηκε από τα Εκκλησιαστικά Λύκεια η Δ΄ Τάξη την οποία επέλεγαν όσοι είχαν σκοπό να ιερωθούν , το πρόγραμμα διδασκαλίας στα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Λύκεια έγινε πιο απαιτητικό για τους εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια να οργανώσουν και να σχεδιάσουν τον τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων με τα μέσα τα οποία είχαν στη διάθεσή τους κάθε φορά. Σίγουρα οι οργάνωση των νέων προγραμμάτων σπουδών και των σχολικών εγχειριδίων θρησκευτικής εξειδίκευσης, έστω και λίγο καθυστερημένα, αποτελεί μια νίκη για αυτούς.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ

Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος θρησκευτικής εξειδίκευσης «Θέματα από την Αγία Γραφή Α ́ Τάξης Εκκλησιαστικού Γυμνασίου»

Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος θρησκευτικής εξειδίκευσης «Θέματα Χριστιανικής Ηθικής Γ’Τάξης Γενικού Εκκλησιαστικού Λυκείου»

Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος θρησκευτικής εξειδίκευσης «Εικονογραφία Α ́ Β ́ Γ ́ Τάξεων Γενικών Εκκλησιαστικών Λυκείων»

Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος θρησκευτικής εξειδίκευσης «Θέματα Ποιμαντικής Θεολογίας Γ’ Τάξης Γενικού Εκκλησιαστικού Λυκείου»

Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος θρησκευτικής εξειδίκευσης «Θέματα από την Εκκλησιαστική Ιστορία Γ’ Τάξης Εκκλησιαστικού Γυμνασίου»

Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος θρησκευτικής εξειδίκευσης «Πατέρες και Θεολόγοι της Εκκλησίας Γ ́ Τάξης Εκκλησιαστικού Γυμνασίου»

Εκκλησιαστική Μουσική Α’, Β’ & Γ’ Εκκλησιαστικού Γυμνασίου

Εικονογραφία Α’, Β’ & Γ’ Εκκλησιαστικού Λυκείου

Εκκλησιαστική Μουσική Α’, Β’ & Γ’ Εκκλησιαστικού Λυκείου

Εικονογραφία Α’, Β’ & Γ’ Εκκλησιαστικού Γυμνασίου

Θέματα Χριστιανικής Ηθικής και Ποιμαντικής Θεολογίας (τεύχος β΄) – Γ΄ Εκκλησιαστικού Λυκείου

Θέματα Χριστιανικής Ηθικής και Ποιμαντικής Θεολογίας (τεύχος α΄) – Γ΄ Εκκλησιαστικού Λυκείου

Θέματα Δογματικής Θεολογίας – Β΄ Εκκλησιαστικού Λυκείου

Στοιχεία Λειτουργικής και Τελετουργικής – Α΄ Εκκλησιαστικού Λυκείου

Εκκλησιαστική Ιστορία και Πατέρες και Θεολόγοι της Εκκλησίας (τεύχος β΄) – Γ΄ Εκκλησιαστικού Γυμνασίου.

Εκκλησιαστική Ιστορία και Πατέρες και Θεολόγοι της Εκκλησίας (τεύχος α΄) – Γ΄ Εκκλησιαστικού Γυμνασίου.

Λειτουργική ζωή της Εκκλησίας – Β΄ Εκκλησιαστικού Γυμνασίου

Θέματα από την Αγία Γραφή – Α΄ Εκκλησιαστικού Γυμνασίου