«Οι φυσικοί λογισμοί είναι απλοί, κινούμενοι μεταξύ χρείας και καθήκοντος, με κεντρικό σκοπό τις εντολές του Θεού, οπότε η ψυχή και η συνείδηση ηρεμούν· αυτή είναι η φυσική κίνηση. Οταν ο λογισμός είναι ξένος και, άρα, πονηρός, τότε είναι σύνθετος και όχι απλός. Δηλαδή, βρίσκεται μεταξύ νοήματος και πάθους και αμέσως προκαλεί στην ψυχή αυτών που προσέχουν ανησυχία για τις σκέψεις που ακολουθούν για την κάλυψη του παραλόγου, που περιέχεται στο πάθος…». γ. Ιωσήφ Βατοπαιδινός
«Μην είστε οκνηροί σε ό,τι πρέπει να δείχνετε ζήλο. Να έχετε πνευματικό ενθουσιασμό, να υπηρετείτε τον Κύριο». Απ. Παύλος (Ρωμ. 12, 11)
«Να θυμάσαι τη βασιλεία των ουρανών και ο πόθος της σιγά-σιγά θα σε ελκύσει». Αββάς Ησαΐας
«Χριστιανός δεν είναι ο “άγιος”, είναι αυτός που θέλει και προσπαθεί να γίνει άγιος». Κ.Ι.Κ.
Είπε γέρων: «Ο άνθρωπος δεν χαριτώνεται μόνον με τη διδαχή, αλλά και με κάθε ευσέβεια που δεν καταντά ευσεβισμός».
«Οι ανέσεις και οι ευκολίες είναι αντιστρόφως ανάλογες της αγάπης, της πίστης και της εμπιστοσύνης στην πρόνοια του Θεού». Κ.Ι.Κ.
Είπε γέρων: «Από τον κόπο και από τη βία και το βάσανο που αισθάνεσαι για την κακή συνήθεια γεννιούνται η νίκη και ο μεγάλος θησαυρός με τον οποίο αγοράζεται η βασιλεία των ουρανών και ενώνεται η ψυχή διά παντός με τον Θεό».
«Χαλιναγώγησε την περιέργεια των ματιών για να περιορίσεις την κατάκριση». Κ.Ι.Κ.
«Χριστιανός χωρίς εκκλησιασμό, χωρίς προσευχή, χωρίς εξομολόγηση, χωρίς Θεία Κοινωνία είναι ένα ξέφραγο αμπέλι, όπου ανά πάσα στιγμή η πόρτα είναι ανοιχτή να μπουν μέσα οι κλέφτες, δηλαδή οι δαίμονες, να το αλωνίσουν». Παπα-Χαράλαμπος Διονυσιάτης
«Το βίωμα του Θεού κάνει πέρα τις βιτρίνες της “έξωθεν καλής μαρτυρίας”, διότι ο άνθρωπος του Θεού δεν έχει ανάγκη από την “άποψη” των ανθρώπων για τη ζωή του, δεν έχει ανάγκη ούτε από επαίνους ούτε από ύβρεις. Έχει βρει τον Θεό και έχει αναπαυτεί, έχει ειρηνεύσει». π. Παύλος Παπαδόπουλος
Είπε γέρων: «Ο Χριστός ως Θεός δέχτηκε να φανερώσει αδυναμία, ώστε να σηκώσει τον σταυρό του μαζί με τον Σίμωνα τον Κυρηναίο, για να μας δείξει πως μας καταλαβαίνει, γιατί και Εκείνος πέρασε δύσκολες στιγμές, και για να αναζητήσουμε βοήθεια στους ανθρώπους και να μην κλειστούμε στον εαυτό μας. Ο Χριστός, λοιπόν, σηκώνει μαζί με εμάς τον σταυρό μας».
«O άνθρωπος που εύκολα κατηγορεί το κάνει γιατί συνήθισε λανθασμένα να ερευνά τις ξένες πράξεις και σκέψεις, παρά τις δικές του». γ. Ιωσήφ Βατοπαιδινός
«Η πλειονότητα των σημερινών Χριστιανών αξιολογεί τους αγίους… σαν τους ημίθεους της αρχαιότητας, για να… ζητήσει υγεία… καλή πρόοδο του σπιτιού και των παιδιών του! Δηλαδή μια συναλλακτική και ειδωλολατρική σχέση». π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος
«Να γνωρίζεις για ποιον σκοπό σιωπάς. Αν, π.χ., με τη γλώσσα σιωπάς και με τον λογισμό σου κατακρίνεις, δεν σε ωφελεί μια τέτοια σιωπή. Ούτε πάλιν ωφελεί να σιωπάς και στην καρδιά σου να βασιλεύουν μελαγχολία και απόγνωση». γ. Γερμανός Σταυροβουνιώτης
«Κατά Θεόν μίσος είναι το μίσος κατά της αμαρτίας. Διαβολικό μίσος είναι το μίσος εναντίον οιουδήποτε συνανθρώπου μας, ακόμη και εναντίον του εχθρού μας». γ. Γερμανός Σταυροβουνιώτης
«Για να μπορέσουμε να αγαπήσουμε τον Χριστό με όλη την καρδιά μας, πρέπει πρώτα να συνειδητοποιήσουμε ότι όλα τα γήινα είναι πρόσκαιρα και μάταια και σε τίποτε από αυτά να μην προσκολληθούμε». γ. Γερμανός Σταυροβουνιώτης
«Η ταπείνωση κατορθώνεται με την αυτομεμψία, με το να πιστεύεις δηλαδή για τον εαυτό σου ότι κανένα καλό ουσιαστικά δεν έχεις. Αλίμονο σ’ εκείνον που νομίζει τις αμαρτίες του μικρές. Αυτός σίγουρα θα πέσει σε χειρότερες». γ. Γερμανός Σταυροβουνιώτης
«Η ταπείνωση μαζί με την υπακοή και τη νηστεία γεννούν τον φόβο του Θεού και είναι αυτός ο φόβος του Θεού η αρχή της αληθινής σοφίας». γ. Γερμανός Σταυροβουνιώτης
«Δεν ωφελεί να λυπάσαι όταν σε κατηγορούν. Η λύπη στις περιπτώσεις αυτές σημαίνει ότι έχεις κενοδοξία. Εκείνος που θέλει να σωθεί οφείλει να αγαπά να τον καταφρονούν, διότι η καταφρόνηση φέρνει την ταπείνωση. Και η ταπείνωση απαλλάσσει τον άνθρωπο από πλήθος πειρασμών». γ. Γερμανός Σταυροβουνιώτης
«Όποιος έχει την ταπείνωση μιμείται τον ίδιο τον Χριστό. Ουδέποτε παρεκτρέπεται, ούτε κατακρίνει, ούτε υπερηφανεύεται. Τις εξουσίες ποτέ δεν τις επιθυμεί. Αποφεύγει τις τιμές των ανθρώπων. Δεν φιλονικεί για κανένα πράγμα του κόσμου τούτου». γ. Γερμανός Σταυροβουνιώτης
«Εσύ μερικές φορές δεν έχεις εγρήγορση, δεν λες την ευχή και δεν μπορείς να αμυνθείς. Έρχεται το τηλεγράφημα του διαβόλου απέξω, το παίρνεις, το διαβάζεις, το ξαναδιαβάζεις, το πιστεύεις και το περνάς στο αρχείο. Αυτούς τους φακέλους θα τους παρουσιάσει το αγγελάκι την ημέρα της Κρίσεως, για να σε κατηγορήσει». Άγ. Παΐσιος
«- Γέροντα, η υπόνοια, η καχυποψία, πόση ζημιά μπορεί να κάνει στην ψυχή; – Ανάλογα με την υπόνοια είναι και η ζημιά. Η καχυποψία φέρνει καχεξία. – Πώς θεραπεύεται; – Με καλούς λογισμούς». Άγ. Παΐσιος
«Λαγνεία είναι ουσιαστικά η ίδια εγωκεντρικότητα, η ίδια υπερηφάνεια που στρέφει το σώμα στον εαυτό του, στην αυτοδικαίωση και στην αυτοϊκανοποίησή του». π. Αλέξανδρος Σμέμαν