Συνέντευξη εφόλης της ύλης έδωσε ο υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης στο Κανάλι της Βουλής και όπως ήταν αναμενόμενο περιέγραψε την φιλοσοφία του για το μάθημα των Θρησκευτικών αλλά και για τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας όπως και το τι πιστεύει για τις επισκέψεις ιεραρχών σε σχολικές μονάδες.
Αρχικά, ερωτώμενος για την μείωση των ωρών (από 2 σε 1 την εβδομάδα) της διδασκαλίας των Θρησκευτικών στην Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, τόνισε πως αυτό συναρτάται με την συνολική αναμόρφωση του προγράμματος. “Το μάθημα αυτό είναι το μοναδικό από τα λεγόμενα «δευτερεύοντα» που διδάσκεται από την Γ’ Γυμνασίου έως την Γ’ Λυκείου. Θα ήταν εκτός από την πραγματικότητα να πούμε ότι υποβαθμίζεται το μάθημα” είπε ο κ. Φίλη, για να συνεχίσει: “Σημασία έχει όμως τι διδάσκεται σε αυτό το μάθημα, αν είναι βαρετό, αν είναι «ώρα του παιδιού» κ.λπ. Αν είναι κατήχηση, ή αν τα Θρησκευτικά εντάσσονται σε μια γενικότερη ηθική, δημοκρατική διαπαιδαγώγηση του παιδιού ώστε να του προσφέρει αξίες. Ως υπουργός βρήκα ένα πιλοτικό πρόγραμμα για την αναμόρφωση του μαθήματος. Το είχε εγκρίνει η κ. Διαμαντοπούλου, το ανέλαβε το ΙΕΠ, και έχουν κάνει καλή δουλειά. Το πρόγραμμα αυτό ήρθε η ώρα να το αξιολογήσουμε και να το εφαρμόσουμε. Και έχει ως κορμό το θέμα της Ορθοδοξίας με βάση τα πολιτισμικά συμφραζόμενα της και βεβαίως ανοίγεται και στην ενημέρωση και στην μάθηση για άλλες θρησκείες.”
Σε ερώτηση αν αυτή η αναμόρφωση κάνει την Εκκλησία να νιώθει ότι μεθοδεύονται μονομερείς ενέργειες για τον χωρισμό Εκκλησίας-Κράτους, ο κ. Φίλης απάντησε πως δεν υπάρχει τέτοιο θέμα και πως τηρείται η Συνταγματική πρόβλεψη. Ο ίδιος εξήγησε πως πρέπει να γίνουν διευκρινήσεις για τους διακριτούς ρόλους και πως πρέπει να προετοιμαστεί η συζήτηση για το όλο θέμα στο μέλλον.
Τέλος, μιλώντας γενικότερα για το σχολείο στην Ελλάδα, τόνισε πως είναι κοσμικό και όχι θρησκευτικό, έχοντας όμως μια κατεύθυνση του τι διδάσκει. Και σε ότι αφορά το θέμα επισκέψεων ιεραρχών είπε πως “εμείς δεν θέλουμε Μητροπολίτες να μπαινοβγαίνουν στα σχολεία (ή και άλλοι παράγοντες) και να κάνουν κηρύγματα και να επιτηρούν στην ουσία τι γίνεται. Το σχολείο έτσι διαλύεται. Εκτός διδακτικού ωραρίου αυτό μπορεί να γίνεται και να υπάρχει ένας διάλογος για κάθε ζήτημα. Το σχολείο πρέπει να διαφυλαχθεί από ακραίες φωνές.”
Δείτε τη συνέντευξη από το 33.25 και μετά: