Tου Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ
«Μην ξεχνάτε πως η βασιλεία του Θεού δεν είναι φαγητά και ποτά, αλλά δικαιοσύνη, ειρήνη και χαρά, που δίνει το άγιο Πνεύμα» (Προς Ρωμαίους ιδ’ 17).
Ο αποστολικός αυτός λόγος βοηθεί τους πιστούς να κατανοήσουν τον χαρακτήρα και την ταυτότητα της Βασιλείας του Θεού στην οποία μας εντάσσει η Εκκλησία μας.
1. Η Βασιλεία του Θεού, που εγκαινιάσθηκε στη γη, εν τόπω και χρόνω, με το μυστήριο της θείας οικονομίας της ενανθρωπήσεως του Υιού του Θεού και εκτείνεται στην αιωνιότητα, δεν έχει υλικό χαρακτήρα.
Γι’ αυτό και με τη διδασκαλία Της η Εκκλησία μας αποκρούει τις παχυλές αντιλήψεις για τη Βασιλεία του Θεού. Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός δεν σταυρώθηκε για να μας εξασφαλίσει φαγητό και ποτό στη ζωή μας, ευημερία και ασφάλεια, υγεία, δύναμη και πλούτο, ανέσεις και ηδονικές απολαύσεις. Μάλιστα, ο Κύριος δεν ενθάρρυνε έναν που του ζήτησε να Τον ακολουθήσει και διέβλεψε ως παντογνώστης, ότι ήθελε να γίνει μαθητής Του για να καλύψει τις βιοτικές ανάγκες του (Ματθαίου η’ 20).
Τέτοιες παχυλές αντιλήψεις για τον Μεσσία και την εποχή Του είχαν εμφανισθεί στον Ιουδαϊσμό, τις οποίες ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός απέρριψε και η Εκκλησία μας αποδοκίμασε όπου και όταν ενεφανίσθησαν.
2. Γι’ αυτό η Εκκλησία δεν μπορεί να ταυτίζεται με το Κράτος ούτε με τα οικονομικο-πολιτικά συστήματα.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε επίσης, ότι το άγιο Πνεύμα δεν δίδει πλούτο, δύναμη και δόξα, όπως πιστεύουν δυστυχώς πολλοί και σήμερα στην Ευρώπη και στην Αμερική.
Σύμφωνα με αυτή την αντίληψη, ο πτωχός, ο ασθενής, ο αδύναμος στερείται την ευλογία του Θεού, ενώ αντίθετα ο πλούσιος, ο ισχυρός θεωρείται ευλογημένος. Αυτή η αποκρουστική νοοτροπία έχει επηρεάσει πολλούς τομείς της ζωής, όπως την πολιτική, την οικονομία, την υγεία, την κοινωνική ασφάλεια, κ.λπ. Σ’ αυτή την αντίληψη στηρίζονται και πολλές αποφάσεις που επηρεάζουν τη ζωή λαών και προσώπων στην εποχή μας.
3. Αντιθέτως, η Εκκλησία μας παιδαγωγούσα τα μέλη Της, τα καλλιέργησε με το ασκητικό ιδεώδες, καλούσα αυτά να προβούν σε εκούσιες θυσίες, για να λάβουν τα αθάνατα αγαθά του αγίου Πνεύματος. Οι ασκητές άνδρες και γυναίκες, όπως σήμερα η αγία Μαρία η Αιγυπτία, κατά το «νηστεία, αγρυπνία, προσευχή» έλαβαν ουράνια χαρίσματα.
Αυτή η αντίληψη εκφράζεται με το αξίωμα «δος αίμα και λάβε πνεύμα», δηλαδή θυσίασε τα υλικά και σωματικά, για να λάβεις τα αιώνια και πνευματικά.
Κατά την αποστολική παράδοση, το άγιο Πνεύμα χαρίζει στον άνθρωπο πνευματικά αγαθά, τη δικαιοσύνη, την ειρήνη, τη χαρά, τον αγιασμό, την υιοθεσία, τη συμμετοχή στη ζωή του Θεού, τη δόξα του Θεού, τη θέωση.
4. Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός διεβεβαίωσε τους μαθητές Του ότι ο Θεός συντηρεί τα δημιουργήματά Του και προεχόντως τον άνθρωπο, προς τον οποίο επιδεικνύει ιδιαίτερη πρόνοια, για να έχει τα προς ζωάρκεια. Γι’ αυτό συνιστά στον κάθε άνθρωπο να έχει εμπιστοσύνη στον Θεό και να επιδιώκει να αποκτήσει τα πνευματικά αγαθά και να εισέλθει στη Βασιλεία του Θεού. Επίσης, έδωσε κανόνες συμπεριφοράς, για να επικρατεί στην κοινωνική ζωή δικαιοσύνη, αλληλεγγύη και να ζεί ο κάθε άνθρωπος με αξιοπρέπεια και σεβασμό.