Αρχική » Καισαριανής Δανιήλ: «Κηρύξατε το ευαγγέλιον πάση τη κτίσει»

Καισαριανής Δανιήλ: «Κηρύξατε το ευαγγέλιον πάση τη κτίσει»

από ikivotos

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ

Το κήρυγμα του λόγου του Θεού είναι γνωστό από την Παλαιά Διαθήκη. Ο Νώε είναι ο πρώτος που αναφέρεται εκεί ότι περιήλθε σε διάφορα μέρη και κήρυξε την ανάγκη της μετάνοιας, για να αποφευχθεί η καταστροφή του κατακλυσμού (Γενέσεως στ΄). Αργότερα, ο Μωϋσής κηρύσσει προς τους Ισραηλίτες καθ’ όλο το διάστημα που βρισκόταν μαζί τους και τους καθοδηγεί στο θέλημα του Θεού, ιδίως από τότε που επάνω στο όρος Σινά έλαβε από τον Θεό τις πλάκες του Νόμου (Δευτερονομίου ε΄, στ΄, ζ΄). Και κατόπιν σε όλη την ιστορία του Ισραήλ, τα κηρύγματα των Προφητών ανταποκρίνονται κάθε φορά στις ανάγκες του λαού του Θεού, που προφυλάσσουν από τους πνευματικούς και ηθικούς κινδύνους που τον περιστοιχίζουν και τον απειλούν, καθοδηγώντας σε μετάνοια και επιστροφή, που κάθε φορά παρεκτρέπεται, προετοιμάζοντάς τον για την υποδοχή του Λυτρωτού Του, που θα γεννιόνταν μέσα στους κόλπους του. Το τελευταίο δε προφητικό κήρυγμα, αυτό του Βαπτιστού Ιωάννου απετέλεσε την αναγκαία εισαγωγή στο έργο του Λυτρωτού μας, προς τον Οποίον οδήγησε όλους εκείνους που με την αληθινή επίγνωση της καταστάσεώς τους και με τον άσβεστο πόθο της λυτρώσεώς τους προετοιμάσθηκαν σ’ αυτή με το βάπτισμα της μετανοίας τους: «Εγώ σας βαφτίζω με νερό, και το βάπτισμά μου είναι βάπτισμα μετάνοιας. Αυτός όμως που έρχεται ύστερα από μένα, είναι πιο ισχυρός από μένα, και δεν είμαι άξιος ούτε τα υποδήματά του να κρατήσω. Αυτός θα σας βαφτίσει με Άγιο Πνεύμα και φωτιά» (Ματθαίου γ΄, 11-13). Και «τότε ήλθε το πλήρωμα του χρόνου» και εμφανίσθηκε πιά στον κόσμο ο Ίδιος ο Λυτρωτής, για να κηρύξει αυτοπροσώπως ότι έφθασε πλέον ο καιρός της Βασιλείας του Θεού και να καλέσει σ’ αυτήν όλους τους καλοπροαίρετους ανθρώπους.

Αυτά έπραξε ο Κύριός μας καθ’ όλη την τριετία της δράσεώς Του μέχρις ότου με τον σταυρικό θάνατό Του επισφράγισε το κήρυγμά Του και έδωσε με την θυσία Του όχι μόνο το τέλειο ζωντανό υπόδειγμα για την πραγματοποίηση εκείνων που είχε διδάξει, αλλά και την δύναμη και την ικανότητα γι’ αυτήν την πραγματοποίηση. Ύστερα με την Ανάσταση και την Ανάληψή Του μας έδωσε την θεία εγγύηση περί του μέλλοντος που περιμένει τους ακροατές και εκτελεστές του κηρύγματός Του.

Αλλά το έργο του Κυρίου δεν ήταν δυνατό να σταματήσει έως εκεί. Φρόντισε για την εξακολούθησή του «μέχρι της συντελείας του αιώνος» (Ματθαίου κδ΄, 3). Και γι’ αυτό, πριν φύγει από τον κόσμο αυτό σωματικά, έδωσε στους Αποστόλους, που είχε προς τούτο προετοιμάσει, την εντολή να συνεχίσουν το κήρυγμά Του σε όλο τον κόσμο: «Κηρύξατε το ευαγγέλιον πάση τη κτίσει» (Μάρκου ιστ΄, 15), είπε προς τους Αποστόλους, όταν θριαμβευτής εμφανίσθηκε σ’ αυτούς μετά την Ανάστασή Του στο όρος της Γαλιλαίας. Και λίγο πριν αναληφθεί τους είπε πάλι: «Και έσεσθέ μοι μάρτυρες… έως εσχάτου της γης» (Πράξεων α΄, 8). Προς τον σκοπό δε αυτό και τους εφοδίασε με την χάρη και την δύναμη του Αγίου Πνεύματος που τους οδήγησε «εις πάσαν την αλήθειαν» (Ιωάννου ιστ΄, 13).

Οι απόστολοι φάνηκαν πιστοί τηρητές της εντολής του Κυρίου και συνεχιστές συγχρόνως του διδακτικού Του έργου, στο οποίο μαθήτευσαν και άλλους που κατέστησαν «διδασκάλους» και «ευαγγελιστές» και οι οποίοι περιέρχονταν σε διάφορες πόλεις και κήρυσσαν τον λόγο του Θεού. Μετέδωσαν δε την δική τους εξουσία και τις ευθύνες τους οι Απόστολοι στους Επισκόπους, που τους εγκατέστησαν σε διάφορα μέρη του Χριστιανικού κόσμου και από τους οποίους διαδοχικώς η εξουσία αυτή και οι ευθύνες μεταβιβάσθηκαν στους χειροτονηθέντες απ’ αυτούς και με τον τρόπο αυτό μέχρι τις ημέρες μας. Με τον ίδιο τρόπο και σήμερα συνεχίζεται το κήρυγμα του λόγου του Θεού από τους διαδόχους των Αποστόλων, τους Επισκόπους, από τους Πρεσβυτέρους και Διακόνους στους οποίους παρέχεται το δικαίωμα αυτό με την χειροτονία και από τους άλλους «διδασκάλους» και «κήρυκας» τους οποίους σε κάθε τόπο ορίζει ο Επίσκοπος, ως αρμοδίους και ικανούς για να κηρύττουν.

Είναι λοιπόν το θείο κήρυγμα το σημερινό μία συνέχεια του διδακτικού έργου, που προπαρασκευαστικώς μεν άρχισαν οι Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης, τελειοποίησε ο Ίδιος ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός και απ’ Αυτόν παρέλαβαν και κατ’ εντολή Του εξακολούθησαν οι άγιοι Απόστολοι και οι διάδοχοί τους, οι Πατέρες μας της Αγίας Εκκλησίας μας. Στηρίζεται και θεμελιώνεται πάνω στα λόγια των Προφητών, του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και των Αποστόλων και στην γνήσια και ανόθευτη παράδοση των Πατέρων της Εκκλησίας μας.

Πηγή: Κιβωτός της Ορθοδοξίας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ