Στο σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα η Εκκλησία μας προβάλλει το θαύμα της θεραπείας του δαιμονισμένου των Γαδαρηνών.
Συγκεκριμένα ο Ιησούς Χριστός συνάντησε έξω από την πόλη έναν άνδρα που από χρόνια κυριαρχείτο από τα δαιμόνια που συνήθιζε να γυρίζει γυμνός και να κοιμάται στο νεκροταφείον. Τα μέλη της οικογένειας του για να βρουν την ησυχία τους, όταν ήταν σπίτι, συνήθιζαν να τον δένουν χειροπόδαρα. ΄Ηταν ένας άνθρωπος επικίνδυνος. Ο Ιησούς Χριστός, ως φιλεύσπλαχνος Θεός, διατάσσει να απέλθουν από αυτόν τα δαιμόνια και τότε αυτός ελευθερώνεται, γίνεται ήρεμος, μειλίχιος, αποκτά την υγεία του. Τα δαιμόνια με διαταγή του Ιησού εισέρχονται σε μια αγέλη χοίρων που ορμούν και πνίγονται στη θάλασσα.
΄Υστερα από λίγο με τη γνωστοποίηση και τη διάδοση του απίστευτου θαυματουργικού γεγονότος, κόσμος πολύς από τη πόλη και τα γύρω χωριά έρχεται για να θαυμάσει το γεγονός.
Το κάθε θαύμα του Ιησού Χριστού, όπως κι ολόκληρη η διδασκαλία του, έχουν ως κύριο στόχο και σκοπό να αποκαλύψουν το μυστήριο του ερχομού της Βασιλείας του Θεού στο κόσμο. Μιάς Βασιλείας όπου δεν έχει θέση ο πόνος και η δυστυχία, οι θλίψεις και οι αρρώστιες, οι αγωνίες και η εγκληματικότητα, η ψευτιά και η υποκρισία, η φτώχεια και η μιζέρια κι όλα τα κοινωνικά δεινά της ανθρωπότητας, όπως είναι οι φυλετικές διακρίσεις και οι εμπόλεμες συγκρούσεις, όπως συμβαίνει καθημερινά στη Μέση Ανατολή και στην Ανατολική Ευρώπη. Είναι απαράδεκτο, αθώα παιδιά να πληρώνουν το κόστος με τη ζωή τους για τις ανεύθυνες αποφάσεις των ενηλίκων που επιλέγουν να λύνουν προβλήματα με τα όπλα κι όχι με τον ειρηνικό διάλογο και το σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου.
΄Ερχεται ο Ιησούς Χριστός με τα θαύματά Του και τη διδασκαλία Του να μας τονίσει, ότι η Βασιλεία του Θεού είναι μια κοινωνία αγάπης του Θεού με τον άνθρωπο και μια σχέση συναδέλφωσης και συνύπαρξης όλων των ανθρώπων, πλούσιων και φτωχών, άσπρων και μαύρων, μικρών και μεγάλων, ανδρών και γυναικών, ασθενών και υγειών. Ο Ιησούς μας διδάσκει ότι ο καλύτερος τρόπος να προστατεύουμε τους εαυτούς μας και τις οικογένειες μας είναι όταν κάνουμε το παν να προστατεύουμε τους άλλους. Η αδικία σε κάποιο άλλο πρέπει να τη θεωρούμε ως αδικία σε βάρος μας. Το θέμα της δικαιοσύνης και της προστασίας των παιδιών μας αφορά όλους μας.
Το κάθε θαύμα του Ιησού είναι ένας αγωγός από τον οποίον διοχετεύεται η χάρις και η αγάπη του Θεού προς όλους τους ανθρώπους. Την ίδια αγάπη προς όλους τους ανθρώπους καλούμαστε να έχουμε και εμείς. Όπως τονίζεται στην Αγία Γραφή «ο Θεός αγάπη εστί, κι ο μένων εν τη αγάπη, εν τω Θεώ μένει, κι ο Θεός εν αυτώ».
Ο Θεός δεν συμπεριφέρεται όπως τους ανθρώπους που βοηθούν μόνον τους δικούς τους και μάλιστα αυτούς που δεν τους στενοχωρούν και τους πικραίνουν. Ο Θεός μας αγαπά και μας βοηθά όλους μας. Αυτά έκαναν κι οι Απόστολοι. Αυτό έκαναν κι όλοι οι άγιοί μας. Αυτό έκανε κι άγιος Γεράσιμος, που σήμερα η Εκκλησία μας την ιερά αυτού μνήμη τιμά. Αυτό πρέπει να κάνουμε και εμείς.
Πέραν όμως από αυτή την επιτακτική προτροπή να μιμηθούμε στη ζωή μας την ευσπλαχνία του Ιησού Χριστού και τη ζωή των αγίων μας, στο κάθε θαύμα του Ιησού Χριστού κρύβονται τόσες αλήθειες και πραγματικότητες της ζωής που αξίζουν να τις διερευνούμε και να εμβαθύνουμε σ’ αυτές για το δικό μας καλό.
΄Ετσι το σημείο εκείνο που μας προκαλεί έκπληξη στη σημερινή ευαγγελική περικοπή δεν είναι τόσο η θεραπεία του δαιμονισμένου, όσο η συμπεριφορά των συμπολιτών του απέναντι στον Ιησού Χριστό. Θα περίμενε κανείς να τον πλησιάσουν γεμάτοι ευγνωμοσύνη, να τον ευχαριστήσουν, να τον κρατήσουν κοντά τους, να του φέρουν και τους άλλους αρρώστους τους, να αφήσουν μπροστά του τους πόνους και τις αμαρτίες τους και να νοιώσουν τη παρουσία Του ανάμεσά τους, ως ευλογία, ως πρόσκληση για να ακολουθήσουν το δρόμο της σωτηρίας. Αντίθετα δεν κάνουν τίποτα απ’ όλα αυτά. Κάνουν μάλιστα το χειρότερο. Ζητούν να απομακρυνθεί ο Ιησούς Χριστός από κοντά τους, του ζητούν να φύγει όσο πιο γρήγορα γίνεται, του ζητούν να απομακρυνθεί από τα σύνορα της χώρας τους. Οι άνθρωποι της εποχής μας ζητούν να φύγει ο Ιησού από κοντά τους όταν προσπαθούν να διώξουν τον Αρχιερέα τους που ο Θεός τους εμπιστεύεται με τις προσευχές εν Πνεύματι Αγίω διά της Ιεράς Συνόδου της Τοπικής Εκκλησίας που ανήκει.
Γιατί άραγε αυτή η κακία εκ μέρους των Γαδαρηνών; ΄Ισως γιατί βλέπουν τον Ιησού ως εμπόδιον στα αμαρτωλά συμφέροντα τους που αποβλέπουν στο παράνομο κέρδος, δηλαδή στην εκμετάλλευση του άλλου με αθέμιτα μέσα. Μάλιστα πριν από λίγο ο Ιησούς Χριστός θεραπεύοντας τον δαιμονισμένο καταδίκασε μαζί και το παράνομο κέρδος, οδηγώντας στο γκρεμό το κοπάδι των χοίρων που τελικά πνίγηκαν στην θάλασσα. Είναι άλλωστε γνωστόν από τη Παλαιά Διαθήκη ότι με σαφήνεια ο Νόμος του Μωϋσέως, για να προστατεύσει τους συμπολίτες του από βλαβερές ασθένειες, απαγόρευε ρητά στους Εβραίους να τρώνε χοιρινό κρέας και να τρέφουν χοίρους.
Δεν ήταν άξιοι να επωφεληθούν από τη παρουσία του Ιησού Χριστού. ΄Ετσι του ζητούν να φύγει.
Μήπως η ίδια ιστορία συμβαίνει και στη δική μας ζωή;
Ο Ιησούς Χριστός ζητά από εμάς αγάπη, τιμιότητα, ειλικρίνεια, ταπείνωση, υπομονή, ηρεμία, γαλήνη, κάθε αρετή, θυσία και προσφορά βοηθείας προς όσους μας έχουν ανάγκη.
Πολλοί άνθρωποι ολίγον διαφέρουν από τους Γαδαρηνούς, που έδιωξαν τον Ιησού Χριστό, γιατί πολλοί άνθρωποι της εποχής μας από το πάθος του υλικού κέρδους δυσκολεύονται να αντιληφθούν ότι πέρα και πάνω από το παράνομο ή νομικό υλικό κέρδος υπάρχει και προβάλλει το αιώνιο κέρδος της ψυχής, η εν Χριστώ αιώνιος σωτηρία μας.
Στη ζωή μας ο Θεός μας δίνει ευκαιρίες για να ζήσουμε εν μετανοία, για να σωθούμε. Αυτές οι ευκαιρίες εκφράζονται με τη βίωση κάποιου θαύματος που συμβαίνει σε μας προσωπικά, ή μέσα στο περιβάλλον που ζούμε.
Εκεί που γίνεται το θαύμα υπάρχει πόνος μεγάλος και το θαύμα αποβλέπει ακριβώς στην εξάλειψη του κακού που δημιουργεί τον πόνο, κι όταν υπάρχει πόνος και κάποια μεγάλη οικογενειακή τραγωδία, που ποτέ μας δεν διανοηθήκαμε ότι θα μας συμβεί, να βρίσκουμε πνευματικές δυνάμεις με τη βοήθεια του Θεού, να τις αντιμετωπίζουμε νικηφόρα.
Ο Θεός μας παρακινεί συνέχεια να οδηγούμε τον εαυτό μας στη σωτηρία που μας προσφέρει ο Χριστός, προσπαθώντας στη ζωή μας να ζήσουμε σύμφωνα με τις θείες Του εντολές.
Εκείνος ο δαιμονισμένος, ο θεωρούμενος από τους Γαδαρηνούς τρελός, καταξιώθηκε να γίνει μάρτυρας του Θεού, καταξιώθηκε να έχει προσωπική επικοινωνία με τον Ιησού Χριστό, καταξιώθηκε να διδάξει τον λόγον του Θεού, κατάφερε να σωθεί.
Το δίδαγμα αυτού του περιστατικού σημαίνει ότι δεν πρέπει ποτέ στη ζωή μας να περιφρονήσουμε ή να υποτιμήσουμε οποιονδήποτε άνθρωπο.
Αντίθετα πρέπει να προσευχόμαστε για τον κάθε άνθρωπο, προσφέροντάς του έργα αγάπης γιατί ο κάθε άνθρωπος, ανεξάρτητα από τις εντυπώσεις που έχουμε γι’ αυτόν, έχει δημιουργηθεί «κατ’ εικόνα Θεού». Αυτό σημαίνει ότι στη θετική συνάντησή μας και στη σχέση μας με τον κάθε άνθρωπο συναντούμε τον Θεόν.
Γι’ αυτό και ο Χριστός μας τόνισε ότι την ώρα που βοηθούμε το διπλανό μας επικοινωνούμε μαζί με το Θεό, παίρνοντας δυνάμεις που είναι απαραίτητες για να ζήσουμε όχι μόνο μια καλύτερη ζωή στον κόσμο αυτό, αλλά και στην αιωνιότητα, για να οδηγήσουμε τους εαυτούς μας στη ζωή του Παραδείσου.
Τελειώνοντας, θα ήθελα, μαζί όλοι μας να προσευχηθούμε για τον Αλεξανδρινό Προκαθήμενο μας κ.κ. Θεόδωρο Β’, που αυτό τον μήνα με τη βοήθεια του Θεού και τις πρεσβείες της Παναγίας μας κι όλων των αγίων μας, συμπλήρωσε μια εικοσαετή ευλογημένη Πατριαρχεία ποιμαντικής πατρικής διακονίας αγάπης για όλους μας, τόσο στην Αφρικανική Ήπειρο, όσο και εκεί που υπάρχει ανθρώπινος πόνος κι απουσία προστασίας άπορων και ορφανών παιδιών.
Σας μεταφέρω τις Πατριαρχικές ευλογίες και την αγάπη του Πατριάρχου μας . Ιδιαίτερες Πατριαρχικές ευχές στο Πρόεδρο των Κεφαλληνών Ζιμπάμπουε κ. Παναγή Θεοτοκάτο και στα Μέλη του Διοικητικού του Συμβουλίου για την ετήσια πρωτοβουλία τους να τιμούμε σήμερα δεόντως τη μεγάλη Μορφή του Αγίου Γερασίμου. Προσευχόμαστε όλοι μας ο άγιος Γεράσιμος να μας προστατεύει και να μας καθοδηγεί εις την οδό του Κυρίου και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού για να μπορούμε με το καλύτερο τρόπο να προστατεύουμε τα παιδιά μας, όπως έκαναν με πολλές θυσίες και απεριόριστη αγάπη οι γονείς μας και οι παππούδες μας και οι γιαγιάδες μας.
Χρόνια πολλά στους εορτάζοντας και στις εορτάζουσες.
Θυμάμαι όταν βρέθηκα στη Κεφαλλονιά, για τη βάπτιση των παιδιών του Προέδρου μας, και περνούσαμε από τη Πλατεία με πολύ κόσμο, κάποιος φώναξε δυνατά, «ΓΕΡΑΣΙΜΕ», κι όταν είδαμε ότι ήταν τόσοι πολλοί που γύρισαν το κεφάλι τους που δεν μπορούσαμε να τους μετρήσουμε, κατάλαβα, το μεγάλο σεβασμό που έχουν οι Κεφαλλονίτες για τον άγιο Γεράσιμο, ως το προστάτη τους στη ζωή τους, ιδιαίτερα όταν έφευγαν στα ξένα ή για ταξίδι στη Θάλασσα για μια καλύτερη ζωή για να προστατεύσουν τις οικογένειες τους. Χαίρομαι γιατί τον ίδιο σεβασμό κράτησαν και τα παιδιά των Κεφαλληνών που ήρθαν ξενιτεμένοι για μια καλύτερη ζωή σ’ αυτή των όμορφη χώρα.
Πηγή: Κιβωτός της Ορθοδοξίας